abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 25 februari 2010 @ 16:45:38 #1
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
  donderdag 25 februari 2010 @ 16:46:01 #2
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_78442147
Laatste post:
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 15:47 schreef versteegrob het volgende:
Gister avond water ververst en de nitriet was gelukkig helemaal weg, andere waardes waren ook goed. Alle vissen eten goed en vooral de 2 discussen eten goed en veel.

Nu werd ik vanmorgen wakker en lag 1 discusvis levenloos op de bodem, na een half uur was die overleden


Heb de waardes gecontroleerd en alles is goed. Wat zo raar dat deze 2 discussen vissen nu 2 weken in mijn bak zwemmen en er niks aan de hand is en vanmorgen is er ineens 1 overleden. Natuurlijk gaat dat niet zomaar daarom ben ik ook benieuwd wat de reden zou kunnen zijn. De ontlasten was bij beide discussen goed dus geen witte ontlasting.

Wat is nu wijsheid, 1 discus erbij kopen? Moet dit dezelfde kleur/soort zijn ? Of 2 stuks erbij kopen ivm een oneven aantal. Wil in ieder geval deze discusvis die ik nu heb niet weg doen, daarvoor is die te mooi en zie gelukkig geen rare verschijningen bij hem of de andere vissen.

Rob
Lees het dikgedrukte stuk en je laatste zin.

Je zegt dat je andere vissen geen last hebben, maar voor hetzelfde geld liggen die morgen ook dood op de bodem.

Weer waterverversen lijkt me een eerste stap, wellicht wat Esha tegen mogelijke ziektes?
  donderdag 25 februari 2010 @ 17:02:47 #3
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_78442785
* --H-I-M-- is er weer bij!
  donderdag 25 februari 2010 @ 17:10:01 #4
74276 saaw
fight harder or walk away
pi_78442998
terugvindaquarium

mn mama-garnaal ziet er uit alsof ze er klaar voor is. ze zit ook steeds met dr pootjes aan dr 'buik'
an urge to help mankind overcomes me
pi_78443030
Visjes
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_78443272
tvplantjes!
pi_78443295
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 16:46 schreef JortK het volgende:
Laatste post:
[..]

Lees het dikgedrukte stuk en je laatste zin.

Je zegt dat je andere vissen geen last hebben, maar voor hetzelfde geld liggen die morgen ook dood op de bodem.

Weer waterverversen lijkt me een eerste stap, wellicht wat Esha tegen mogelijke ziektes?
Heb alles even terug bekeken, mijn aquarium draait nu 4.5 week. Er zitten sinds 4 weken vissen in en deze discusvissen 2 weken. Heb de laatste 1.5 week dagelijks water ververst en niks meer verandert aan mijn aquarium om rust te creeren. Er komen geen vissen meer bij dus nu is het denk ik gewoon analyseren. Kijk het een maandje aan en dan schaf dan misschien 1 disucvis aan.

Iemand enig idee hoe snel garnalen kunnen groeien? Heb nu 5 waaiergarnalen en op sommige foto's op internet zijn het net monsters zo groot Ben benieuwd of ze bij mij ook zo blauw en groot worden.

In ieder geval bedankt voor je antwoord. Morgen ga je toch foto's posten, misschien kan je ook een filmpje posten van je aquarium, ben wel benieuwd
pi_78443899
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 17:18 schreef versteegrob het volgende:

[..]
Heb de laatste 1.5 week dagelijks water ververst
[..]
Hoe moet er een evenwicht gaan ontstaan in je bak als je zo vaak zo veel water ververst? Dan kan je het wel over nitraat pieken hebben, maar a) je bak krijgt zo nooit een gezond evenwicht en b) zo blijf je in een opstart fase zitten..
pi_78444756
als ik al deze berichten zo lees dan wil ik ook weer een bak
Our business in the field of fight, Is not to question, but to prove our might.
[TK] enkele Blu-ray films (in seal)
pi_78444787
Heb dagelijks 25% ververst omde nitriet weg te krijgen dat is gelukt Dus dan wordt het wekelijks versen ipv dagelijks.

Tja heb dit ook niet verzonnen, stond in alle boeken en sites om zo de piek te verwerken.
pi_78445313
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 18:02 schreef versteegrob het volgende:
Heb dagelijks 25% ververst omde nitriet weg te krijgen dat is gelukt Dus dan wordt het wekelijks versen ipv dagelijks.

Tja heb dit ook niet verzonnen, stond in alle boeken en sites om zo de piek te verwerken.
jah en als je nu langzaam afbouwd met verversen krijg je alsnog je pieken terug.. omdat je bak na een maand zowat dagelijks verversen nog steeds in opstart fase zit..

En "in alle boeken en op alle sites", die gaan er van uit dat je je bak eerst een maand laat proef draaien. Dan is er een evenwicht ontstaan en dan is het inderdaad logisch dat je ververst als je een te grote nitraat piek meet. Maar door dat er totaal geen evenwicht is, kan je bak (mede door het te grote vissen bestand) het nitraat gehalte niet reguleren.

Je kan nu wel weer met het Ozon apparaat aan komen, maar tot op heden zijn daar de meningen nogsteeds zeer over verdeeld in deze hobby wereld. De een zweert er bij, de ander vind het 3x niets. Punt blijft dat er al heeeeeel wat jaren bakken zonder dat apparaat draaien, welke niet zulke schommelingen hebben (na een opstart periode zonder vissen) dat je 1,5 week dagelijks 25% moet verversen.
pi_78445596
keiharde tvp
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_78446064
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 18:18 schreef GanGStaR het volgende:

[..]

jah en als je nu langzaam afbouwd met verversen krijg je alsnog je pieken terug.. omdat je bak na een maand zowat dagelijks verversen nog steeds in opstart fase zit..

En "in alle boeken en op alle sites", die gaan er van uit dat je je bak eerst een maand laat proef draaien. Dan is er een evenwicht ontstaan en dan is het inderdaad logisch dat je ververst als je een te grote nitraat piek meet. Maar door dat er totaal geen evenwicht is, kan je bak (mede door het te grote vissen bestand) het nitraat gehalte niet reguleren.

Je kan nu wel weer met het Ozon apparaat aan komen, maar tot op heden zijn daar de meningen nogsteeds zeer over verdeeld in deze hobby wereld. De een zweert er bij, de ander vind het 3x niets. Punt blijft dat er al heeeeeel wat jaren bakken zonder dat apparaat draaien, welke niet zulke schommelingen hebben (na een opstart periode zonder vissen) dat je 1,5 week dagelijks 25% moet verversen.
Deze quote wordt mijn tvp. Ik hoop dat Rob het nou een keer begrijpt!
Het stomste weblog vind je hier: KLIKKERDEKLIK!!!
pi_78446115
vraag. Mijn vallisneria spiralus (als je het zo schrijft) wordt al erg groot, maar kan ik deze gewoon snoeien / knippen als hij te groot wordt? Hij komt nu al tot de helft van me bak (horizontaal )
pi_78446250
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 18:18 schreef GanGStaR het volgende:

[..]

jah en als je nu langzaam afbouwd met verversen krijg je alsnog je pieken terug.. omdat je bak na een maand zowat dagelijks verversen nog steeds in opstart fase zit..

En "in alle boeken en op alle sites", die gaan er van uit dat je je bak eerst een maand laat proef draaien. Dan is er een evenwicht ontstaan en dan is het inderdaad logisch dat je ververst als je een te grote nitraat piek meet. Maar door dat er totaal geen evenwicht is, kan je bak (mede door het te grote vissen bestand) het nitraat gehalte niet reguleren.

Je kan nu wel weer met het Ozon apparaat aan komen, maar tot op heden zijn daar de meningen nogsteeds zeer over verdeeld in deze hobby wereld. De een zweert er bij, de ander vind het 3x niets. Punt blijft dat er al heeeeeel wat jaren bakken zonder dat apparaat draaien, welke niet zulke schommelingen hebben (na een opstart periode zonder vissen) dat je 1,5 week dagelijks 25% moet verversen.
Helder, heb alleen de eerste 3 weken niks ververst dus dan moet er toch al een aardig evenwicht zijn ontstaat in de filter.

Wat raden jullie nu aan dan? Denk dat ik nu wekelijks ga verversen, niet vaker omdat de nitriet weg is.
pi_78446417
ik ververs 1x in de 1 of 2 maanden. Niets aan de hand. elke week is zwaar overdreven.
pi_78446462
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 18:44 schreef versteegrob het volgende:

[..]

Helder, heb alleen de eerste 3 weken niks ververst dus dan moet er toch al een aardig evenwicht zijn ontstaat in de filter.

Wat raden jullie nu aan dan? Denk dat ik nu wekelijks ga verversen, niet vaker omdat de nitriet weg is.
Als ik eerlijk moet zijn is het denk ik verstandig om iig een paar vissen weg te doen.
Het stomste weblog vind je hier: KLIKKERDEKLIK!!!
pi_78446503
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 18:47 schreef Markster het volgende:
ik ververs 1x in de 1 of 2 maanden. Niets aan de hand. elke week is zwaar overdreven.
Dat vind ik persoonlijk ook weer te weinig. Ik doe het meestal om de 2/3 weken
Het stomste weblog vind je hier: KLIKKERDEKLIK!!!
pi_78446549
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 18:49 schreef Aaiphone het volgende:

[..]

Dat vind ik persoonlijk ook weer te weinig. Ik doe het meestal om de 2/3 weken
Ik doe het over het algemeen 1x per maand. Maar het komt ook wel eens voor dat ik er gewoon geen tijd voor heb, of geen zin in dat gedoe (vind het altijd onwijs veel werk) En dan duurt het 2 maanden ofzo.

Nog nooit problemen gehad, alle vissen leven nog en me planten staan er heel erg goed bij
pi_78446615
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 18:50 schreef Markster het volgende:

[..]

Ik doe het over het algemeen 1x per maand. Maar het komt ook wel eens voor dat ik er gewoon geen tijd voor heb, of geen zin in dat gedoe (vind het altijd onwijs veel werk) En dan duurt het 2 maanden ofzo.

Nog nooit problemen gehad, alle vissen leven nog en me planten staan er heel erg goed bij
Mjah ok het zou best kunnen hoor Maar ik vind het persoonlijk ook fijner om het om de 2/3 weken te doen
Het stomste weblog vind je hier: KLIKKERDEKLIK!!!
pi_78446814
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 18:48 schreef Aaiphone het volgende:

[..]

Als ik eerlijk moet zijn is het denk ik verstandig om iig een paar vissen weg te doen.
Heb al aardig wat vissen weg gedaan hoor, 2 x gourami, 3 x discus en 2 lnummers dus valt het allemaal wel mee. Ga binnenkort weer een fotoshoot doen
pi_78449658
Tvp om later bij te lezen.
pi_78465386
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 18:47 schreef Markster het volgende:
ik ververs 1x in de 1 of 2 maanden. Niets aan de hand. elke week is zwaar overdreven.
Ik geloof hier ook wel in. Toen ik twee kleine bakjes hield had ik er niet zoveel tijd voor maar sinds ik het wel volgens het boekje doe heb ik meer problemen gekregen. Wrs. heeft het toch te maken met iets in balans krijgen. Ik ben het meest fier op mijn garnalenbakje boven, dat is wel zo in balans en garnalen planten zich voort, planten groeien de bak uit terwijl ze niet iedere dag licht krijgen en er is geen filter behalve een zoetwatermossel. Dat is wat ik boven heb staan, al meer dan een jaar, nooit ververs maar af en toe bijvul en dit doet het gewoon zo goed.

Overigens ga ik als het goed is garnalen langsbrengen bij iemand en dan hoop ik eigenlijk dat hij het water waar ze in zullen zitten zal testen. Zelf heb ik dit nooit gedaan nl. maar het zit toch wel heel goed, denk ik.

Verder vind ik het naar om te lezen dat er een mooie discus van Rob is doodgegaan. .
Met de kritische noten ben ik het inmiddels wel eens he, je moet je aquarium eens rust geven. Niet blijven verversen.

Maar rot natuurlijk want je bent wel heel erg zorgzaam. Overigens heb ik vandaag weer levend voer ingekocht en ik begrijp nog steeds niet waarom watervlooien bij jou zo'n stoffige rommel gaven. Zal morgen wel even foto posten van hetgeen ik wekelijks insla.
pi_78465598
Zeker, geef het nu rust en verver niet meer dagelijks.

tip, als je een l nummer hebt moet je echt een led verlichting erbij hebben, ze worden nu echt actief en eten voor me neus met de led verlichting, geweldig om te zien, vooral de L75
  vrijdag 26 februari 2010 @ 02:25:37 #25
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_78466248
Ik heb last van algen in mijn 180 liter aquarium, nu wil ik een UV lamp kopen om ze te bestrijden. Nu heb ik begrepen dat je die lamp niet 24 uur per dag hoeft aan te laten maar dat een uurtje per dag ook wel genoeg is.

Mijn vraag, als die lamp normaal gesproken maar dagelijks een uurtje hoeft te draaien, zal ik dan maar voor de 5 watt 100 liter lamp 70 euro gaan ipv de 11 watt 142 euro 200 liter lamp en het dan twee uurtjes laten draaien (geautomatiseerd via een tijdsklok) of is er een goede reden om die duurdere te nemen die voor 200 liter geschikt is?
pi_78466298
Even een tvp.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_78466343
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 02:25 schreef slashdotter3 het volgende:
Ik heb last van algen in mijn 180 liter aquarium, nu wil ik een UV lamp kopen om ze te bestrijden. Nu heb ik begrepen dat je die lamp niet 24 uur per dag hoeft aan te laten maar dat een uurtje per dag ook wel genoeg is.

Mijn vraag, als die lamp normaal gesproken maar dagelijks een uurtje hoeft te draaien, zal ik dan maar voor de 5 watt 100 liter lamp 70 euro gaan ipv de 11 watt 142 euro 200 liter lamp en het dan twee uurtjes laten draaien (geautomatiseerd via een tijdsklok) of is er een goede reden om die duurdere te nemen die voor 200 liter geschikt is?
Van welk soort alg heb je last?
  vrijdag 26 februari 2010 @ 02:34:23 #28
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_78466433
Groene algen op de ruiten en blauw op de bodem, ik moet er bij vermelden dat ik teveel voedsel in het water heb gegooid afgelopen maand omdat ik 9 nieuwe vissen aan m'n bestaande 2 heb toegevoegd, ik dacht beter teveel dan te weinig en dat ik 1x per maand het water vervang (maar voortaan zal ik het 2x per maand doen).
pi_78466510
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 01:51 schreef versteegrob het volgende:
Zeker, geef het nu rust en verver niet meer dagelijks.

tip, als je een l nummer hebt moet je echt een led verlichting erbij hebben, ze worden nu echt actief en eten voor me neus met de led verlichting, geweldig om te zien, vooral de L75
Het lijkt me niet zo leuk dat ondanks al je goede zorgen er toch een discusvis is doodgegaan,
Maar die rare troebel die je hebt gehad met de watervlooien begreep ik echt niet.

Nogmaals zal een foto maken van wat ik dagelijks gewoon zonder spoelen de bak in gooi.
Wist ook niet dat het gespoeld moest worden ook. Volgens advies kan het gewoon ieder aquarium in.

Die L-nrs zijn erg verleidelijk maar ik wacht tot na de verhuizing .
pi_78466555
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 02:34 schreef slashdotter3 het volgende:
Groene algen op de ruiten en blauw op de bodem, ik moet er bij vermelden dat ik teveel voedsel in het water heb gegooid afgelopen maand omdat ik 9 nieuwe vissen aan m'n bestaande 2 heb toegevoegd, ik dacht beter teveel dan te weinig en dat ik 1x per maand het water vervang (maar voortaan zal ik het 2x per maand doen).
Groene algen op de ruiten zijn niet erg maar die blauwe op de bodem klinken echt helemaal niet goed.
Maak eens een foto als je wilt?

En anders de bodem met een slang wegzuigen en een nieuwe zandbodem neerleggen.

Welke vissen heb je?
pi_78467738
Jep, ik ga mee met Stali haar antwoord
Als je de alg wegzuigt, en je houdt een schone bodem over is het ook goed. Maar zand neem je toch vrij snel mee. Maar een kleine vervanging ervan is niet verkeerd.

Morgen ga ik weer wat waardes meten, en de lades/deurtjes maken in het frame onder het aquarium
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_78468543
Ga vandaag niet naar me vissen kijken maar ga zelf vissen vang, wish me luck
pi_78468731
Waar vis je op?
Succes
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_78469198
tvp
  vrijdag 26 februari 2010 @ 09:17:57 #35
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_78471077
Ik ververs meestal om de 2 a 3 weken. soms 4, maar dan test ik eerst het water.
Nu wil ik een "echte" testset gaan aanschaffen, waar hebben jullie ervaring mee?

Tot op heden gebruik ik altijd strips, en dat werkt eigenlijk best goed. Nooit voor verrassingen gestaan iig..

(ik vraag dit ivm me grote bak, waar later ook nog co2 in gaat komen )
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  vrijdag 26 februari 2010 @ 10:31:30 #37
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
  vrijdag 26 februari 2010 @ 10:33:39 #38
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_78471257
Heb ik trouwens al verteld dat ik deze ga halen om me nieuwe bak in te zetten

pi_78471656
Over het algemeen hoeft het ook niet als alles eenmaal goed loopt, maar ik wil er een echte gezelschapsbak van maken en veel goed uitziende planten (meer een combi van plantenbak + gezelschaps)

Dus daarom wil ik kijken wat er nu al uit te halen is, en dan pas verder met co2 enzo.
Oeh mooi rekkie! Kunnen een aantal kweek bakkies in
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  vrijdag 26 februari 2010 @ 12:08:05 #40
271704 Aaiphone
STOMWEBLOG.NL
pi_78475000
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 10:33 schreef JortK het volgende:
Heb ik trouwens al verteld dat ik deze ga halen om me nieuwe bak in te zetten

[ afbeelding ]
Hoe groot is je bak? Wordt dat niet meer dan 175 kilo?
Het stomste weblog vind je hier: KLIKKERDEKLIK!!!
  vrijdag 26 februari 2010 @ 12:21:42 #41
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_78475550
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 12:08 schreef Aaiphone het volgende:

[..]

Hoe groot is je bak? Wordt dat niet meer dan 175 kilo?
Worden een aantal bakken, van max 60 liter.

Voornamelijk voor kweek.

Heb gelezen op andere fora dat dit het makkelijk houd, er zijn meerdere mensen die deze stelling hebben
  vrijdag 26 februari 2010 @ 12:23:08 #42
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_78475601
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 12:21 schreef JortK het volgende:

[..]

Worden een aantal bakken, van max 60 liter.

Voornamelijk voor kweek.

Heb gelezen op andere fora dat dit het makkelijk houd, er zijn meerdere mensen die deze stelling hebben
Die stelling houd het makkelijk, nee ik heb hem zelf niet
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
  vrijdag 26 februari 2010 @ 12:28:25 #43
271704 Aaiphone
STOMWEBLOG.NL
pi_78475846
Okidokie! Wel mooi idd!
Het stomste weblog vind je hier: KLIKKERDEKLIK!!!
pi_78476028
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 10:28 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Ik ververs meestal om de 2 a 3 weken. soms 4, maar dan test ik eerst het water.
Nu wil ik een "echte" testset gaan aanschaffen, waar hebben jullie ervaring mee?

Tot op heden gebruik ik altijd strips, en dat werkt eigenlijk best goed. Nooit voor verrassingen gestaan iig..

(ik vraag dit ivm me grote bak, waar later ook nog co2 in gaat komen )
PH testsetjes zijn nutteloos voor goede co2 bepaling. koop dan een digitale ph-meter of zoals ik: een ph-regelaar welke je aan je co2 systeem koppelt en alles volautomatisch gaat

voor de rest gebruik ik de KH, FE, NO3 en PO4 druppelsetjes van sera.
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_78476285
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 12:23 schreef Prowl het volgende:

[..]

Die stelling houd het makkelijk, nee ik heb hem zelf niet
Ik heb die stelling wel, en zou niet durven beweren dat hij het goed gaat houden. Hij wil nogal naar links en rechts zwieren (bijvoorbeeld als een kat op het eerste verdiepinkje springt).
  vrijdag 26 februari 2010 @ 12:44:21 #46
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_78476457
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 12:39 schreef Faithfulness het volgende:

[..]

Ik heb die stelling wel, en zou niet durven beweren dat hij het goed gaat houden. Hij wil nogal naar links en rechts zwieren (bijvoorbeeld als een kat op het eerste verdiepinkje springt).
Er komt nog extra versteviging in hoor, ik ga er nog een aantal alu kruizen inmaken
pi_78478995
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 12:44 schreef JortK het volgende:

[..]

Er komt nog extra versteviging in hoor, ik ga er nog een aantal alu kruizen inmaken
Verstandig

Ik heb een probleem met het Bluwave 05 filter.

In het middelste gedeelte loopt geen water meer
Als ik het hele filter uit elkaar sloop en schoonmaak, doet hij het weer een uurtje prima. Daarna zakt het waterlevel weer, en begint hij naast herrie te maken ook luchtbubbeltjes uit te spuwen. Dus oorzaak: Vuil, kan ik wel uitsluiten...
Snap niet waar het aan ligt, baal er wel van. Past geen extern filter in de bak helaas (of eigenlijk, de buizen kunnen er nergens mooi in).


Ter illustratie:



Betreft dus het rechter filter, en de middelste (2) blijven leeg (of het water staat in ieder geval lager dan het zou horen)
pi_78491804
Verversschema's zijn per bak verschillend. Alles is afhankelijk van het type vis, de bezetting, filtering en de eigenaar. Er zijn best veel soorten vissen die in heel vies water kunnen leven, zeker als dat geleidelijk gebeurt.

Een gewoon aquarium dat NIET is overbezet heeft ongeveer een verversing van 30% per 2 weken nodig. In het geval van ROb is 2x per week verversen geen overbodige luxe, dit vanwege de zware bezetting en niet uitgerijpte filter. Met vaak verversen houd je de biologische druk laag en kan de bacteriekolonie langzaam groeien.

Overigens vind ik dat mensen veel te makkelijk omspringen met vissen in aquaria, het water waarin ze zwemmen is net zoals de lucht die wij ademen. Overleven zullen veel vissen eht wel doen, maar mooi en gezond zijn ze dan niet. Ik kan me best kwaaad maken als mensen weer eens een te klein aquarium volproppen met vis en dan klagen als er vanalles dood gaat. Vissen gaan meestal niet zomaar dood.

Denk dus vooraf eens goed na voordat je gaat experimenteren met levende wezens.... Als je dit soort dingen met honden of katten doet kom je gewoon voor de rechter...
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 18:47 schreef Markster het volgende:
ik ververs 1x in de 1 of 2 maanden. Niets aan de hand. elke week is zwaar overdreven.
Whatever...
pi_78499330
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 08:51 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Waar vis je op?
Succes
Snoek, wat 3 x niks vandaag, veel regen en geen 1 x een aanbeet.
Dit was mijn laatste snoek
pi_78499452
Heb gisteren deze 2 planten besteld, echt super mooi. Heb tijdens mijn koop toch wat veel planten (gratis) gekregen en de meeste vind ik niet zo mooi vandaar deze keuze.

De Rode tijgerlotuskomt vooraan en de Crinum calamistratum komt in het midden te staan, ben benieuwd.


pi_78504609
Die rode is wel heel mooi, versteeg!

Ik heb het externe filter alsnog in m'n bak gekregen!
Draait nu samen met de bluwave, en over een tijdje gaat die er dan gewoon uit, als hij niet eerder uit zichzelf de geest geeft.

Ook een plantje vervangen vandaag, was niet veel meer van over. Waterkwaliteit is nog steeds prima in orde en de babymollies doen het prima!

Schoonmoeder heeft ook babymollies, dus waarschijnlijk een paar ruilen, voorkomt inteelt
pi_78511063
Faithfulness, misschien kan je het pompje lager hangen/ aquariumniveau verhogen? of is het tijd om spons 1 eens te vervangen? of heel goed uitspoelen in aquariumwater?
Edit:
Oh je hebt al een ander filter dan inderdaad een tijdje samen met het oude filter laten indraaien
pi_78511199
Zou iemand mij willen helpen? Ik heb sinds een maand of twee een platy.
Hoe en waarom lang verhaal en niet interessant. Aanvankelijk vond ik het leuk omdat er een soort liefde ontstond met 1 van de twee honingdwerggoerami's. Arme kerel loopt maar tevergeefs schuimnesten te maken. .

Maar met voeren vind ik het gewoon niet goed gaan. Die Platy is zo snel en kaapt alles voor de andere visjes weg en poept de hele dag maar door. Ik weet niets van platy's maar dit kan gewoon niet gezond zijn.

Nu heb ik eens een collega gehad die een paar jaar op kantoor een platy hield in een accubak met koud water.
Kan een Platy tegen koud water? Het lijkt mij zo'n tropisch visje maar qua (vr)eetgedrag vind ik hem beter bij de goudvisjes passen. Gelijke strijd om voedsel bedoel ik dan.

Ik heb nl. het idee om de Platy bij de nog binnen overwinterende goudvisjes te zetten om ze van het voorjaar dan buiten in de wijnton te doen. Eventueel er nog een vrouwtje voor haar bijkopen o.i.d.

Zou dit kunnen denken jullie?
pi_78512184
Platy's zijn qua eten en poepen heel erg
Uit ervaring kan ik je vertellen dat platy's heel goed tegen kamertemperatuur kunnen (en bij me ouders is dat tussen de 18 en 21 graden)

En het mooiste is dan nog; ze fokken nu wel tegen 110, en dat deden ze met 25 graden toch minder

Ik denk persoonlijk dus dat het kan..

Platy's zijn sowieso vreemde dieren, want bij mij zaten ze in het begin bij 2 kleine clownbotia's
Maar clowntjes spelen best veel, en gaan dan van beneden naar boven, en dat golvend langs de voorruit.. Wat denk je; de platy's gingen vrolijk mee doen
Inmiddels zitten die er niet meer bij, maar die platy's hebben die tik wel overgenomen. Nu doen ze dat nog steeds. Dus best grappig

Gister was ik bij een klant van me, en die had een wandaquarium.
Zo'n bak van +- 50 liter, en rondom een rvs rand. Best mooi om te zien.
Verwarming/pomp/verlichting + nachtverlichting zit er allemaal in.
Ze hadden er wat tetra's en platy's in. Best leuk om te zien
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_78512636
Helaas ben ik mijn 2 disus vissen verloren aan de witte stip als ik het goed heb. Had woensdag levend voer gehaald in een dierenwinkel in de stad hier. Daar hadden ze ook wat vissen, en ook de bijlzalm. Deze zagen er zo leuk uit en had nog niks voor de bovenlaag. Had hiervan er 4 stuks gekocht.

Na 1 dag was er al 1 overleden en de dag erna ook de discusvis. Op vrijdag waren alle 3 de bijlzalmen overleden met witten stippen op hun lichaam en mond en zo dus ook vanmorgen de laatste discus.

Omdat de bijlzalm zo hoog in de winkel stond kon ik ze niet goed bekijken maar ze gedroegen zich gezond voor mijn gevoel. Het geld maakt mij niet uit maar erg jammer om vissen te verliezen terwijl je het beste voor de vis hebt.

Als ik nu naar mijn aquarium kijk in de avond springt de school tetra's er boven uit echter ben ik nu op zoek naar een midden/boven vis(sen) die er uit springt en daarom fungeert als eye catcher.

Dit is het huidige vis bestand en wat adviseren jullie om erbij te nemen?

Wacht nu sowieso 1/2 weken om te kijken hoe het met de andere vissen gaat. Heb gelukkig zover ik kan zien al mijn andere vissen nog. De nitriet is ook helemaal weg en nu kan het evenwicht worden herstelt omdat ik niet meer zovaak water hoe te verversen. Hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is geworden en iemand een mooie vis kan aanraden of zeggen dat het vol is.

Nieuwe lijst

30 Kardinaal Tetra's
15 Corydoras sterbai
8 Kuhli
2 Chinese Algeneters
5 Apistogramma cacatuoides
7 lnummers
5 Waaiergarnalen
pi_78513500
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 09:07 schreef versteegrob het volgende:
Helaas ben ik mijn 2 disus vissen verloren aan de witte stip als ik het goed heb. Had woensdag levend voer gehaald in een dierenwinkel in de stad hier. Daar hadden ze ook wat vissen, en ook de bijlzalm. Deze zagen er zo leuk uit en had nog niks voor de bovenlaag. Had hiervan er 4 stuks gekocht.

Na 1 dag was er al 1 overleden en de dag erna ook de discusvis. Op vrijdag waren alle 3 de bijlzalmen overleden met witten stippen op hun lichaam en mond en zo dus ook vanmorgen de laatste discus.

Omdat de bijlzalm zo hoog in de winkel stond kon ik ze niet goed bekijken maar ze gedroegen zich gezond voor mijn gevoel. Het geld maakt mij niet uit maar erg jammer om vissen te verliezen terwijl je het beste voor de vis hebt.

Als ik nu naar mijn aquarium kijk in de avond springt de school tetra's er boven uit echter ben ik nu op zoek naar een midden/boven vis(sen) die er uit springt en daarom fungeert als eye catcher.

Dit is het huidige vis bestand en wat adviseren jullie om erbij te nemen?

Wacht nu sowieso 1/2 weken om te kijken hoe het met de andere vissen gaat. Heb gelukkig zover ik kan zien al mijn andere vissen nog. De nitriet is ook helemaal weg en nu kan het evenwicht worden herstelt omdat ik niet meer zovaak water hoe te verversen. Hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is geworden en iemand een mooie vis kan aanraden of zeggen dat het vol is.

Nieuwe lijst

30 Kardinaal Tetra's
15 Corydoras sterbai
8 Kuhli
2 Chinese Algeneters
5 Apistogramma cacatuoides
7 lnummers
5 Waaiergarnalen
ik zou het eerst eens een paar maanden aankijken, zodat de vissen een beetje kunnen wennen en je kunt zien hoe ze zich gaan gedragen. die cacatuoides kunnen ook eye catchers worden als ze zich op hun gemak voelen en de bak gaan over nemen.

de basis voor witte stip zit trouwens in elk aquarium, maar bij stress worden je vissen er gevoelig voor. dus waarschijnlijk had je toch teveel vis, of had je nog nitriet problemen? hoe dan ook, mijn advies is wachten, wachten en nog eens wachten. 1 a 2 weken is niks, doe maar 3 maanden of zo.
pi_78513545
Goed advies, mijn geduld begint te werken.De Kardinaal tetra begint steeds mooier te worden.

Heb nu wel heel veel discus voeren over maar dat moet wel opkomen en kan nu ook wat rustiger aan doen met voeren aangezien de discus er niet meer is.

Gisteren kwam voor het eerste de Aziatische Waaiergarnalen naar voren lopen, jesus wat een groot beest is dat zeg, wel super mooi !
pi_78514338
En volg dat advies nou ook aub! Wij hebben het beste met je voor!
Het stomste weblog vind je hier: KLIKKERDEKLIK!!!
pi_78521768
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 03:10 schreef MAXTIJN het volgende:
Faithfulness, misschien kan je het pompje lager hangen/ aquariumniveau verhogen? of is het tijd om spons 1 eens te vervangen? of heel goed uitspoelen in aquariumwater?
Edit:
Oh je hebt al een ander filter dan inderdaad een tijdje samen met het oude filter laten indraaien
Hihi, dat laatste hadden we al gedaan, hielp een uur, toen ging 'ie weer lucht spuwen en 'zweven'. De pomp van Bluwave kan maar op 1 manier (wel op diverse plekken) in het aquarium. Er staat een minimaal en maximaal waterlevel op. Poging gedaan om minimaal, op de helft en maximaal waterniveau te hebben, haalde alle drie niets uit helaas. Vrees dat er iets IN de pomp stuk is, en erg technisch is Faithfulness niet
Maar, goede nieuws is dat ik toch naar een extern filter over wilde, en die er uiteindelijk ook in heb gekregen

Hoe lang kan ik het best het oude filter laten meedraaien? Neem aan dat het wel een tijdje duurt voordat alles lekker ingenesteld zit in het nieuwe filter.
pi_78525238
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 15:54 schreef Faithfulness het volgende:
Hoe lang kan ik het best het oude filter laten meedraaien? Neem aan dat het wel een tijdje duurt voordat alles lekker ingenesteld zit in het nieuwe filter.
2 weken zou wel genoeg moeten zijn, misschien een maand om zeker te zijn.
pi_78536869
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 07:18 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Platy's zijn qua eten en poepen heel erg
Uit ervaring kan ik je vertellen dat platy's heel goed tegen kamertemperatuur kunnen (en bij me ouders is dat tussen de 18 en 21 graden)

En het mooiste is dan nog; ze fokken nu wel tegen 110, en dat deden ze met 25 graden toch minder

Ik denk persoonlijk dus dat het kan..

Platy's zijn sowieso vreemde dieren, want bij mij zaten ze in het begin bij 2 kleine clownbotia's
Maar clowntjes spelen best veel, en gaan dan van beneden naar boven, en dat golvend langs de voorruit.. Wat denk je; de platy's gingen vrolijk mee doen
Inmiddels zitten die er niet meer bij, maar die platy's hebben die tik wel overgenomen. Nu doen ze dat nog steeds. Dus best grappig

Gister was ik bij een klant van me, en die had een wandaquarium.
Zo'n bak van +- 50 liter, en rondom een rvs rand. Best mooi om te zien.
Verwarming/pomp/verlichting + nachtverlichting zit er allemaal in.
Ze hadden er wat tetra's en platy's in. Best leuk om te zien
He Perry,

Bedankt voor je antwoord. Tien minuten geleden heb ik de Platy overgezet en ondanks het plotselinge temperatuurverschil van toch wel een paar graden zwemt ze nu vrolijk met de vreedzame sluiertjes mee. Hoop dat het goed gaat en de Platy niet te druk is voor ze. Maar qua eetgedrag zal het wrs. wel beter gaan.

Bizar dat vissen in gezelschap van andere vissen het gedrag overnemen he?
Maanden geleden las ik op een vissenforum een verhaal van iemand die ook een sluier had maar er van zijn opa die er niet meer voor kon zorgen een maanvis bijkreeg en die maan ging net als de goudvis grondelen.

Die schilderijaquaria ken ik wel uit de aquariumwinkel hier inderdaad. Zou er zelf niet op die manier aan beginnen maar apart is het wel natuurlijk.

Oja, wat ik je verder wil vragen, zodra de mosselen weer binnen zijn bij de aquawinkel en de temps het weer toelaten wil ik de sluiers en telescoop weer buiten in de wijnton zetten. Wat denk jij? Kan de Platy dan met ze mee of is dat toch beter van niet? Als het niet kan is het geen probleem maar ik wil van het opvangbakje toch iets leukers maken dan het nu is met enkel zand, filter en groeiende waterpest en denk aan veel planten en wat garnaaltjes van boven erin. Wil er geen vissen in doen omdat het een overwinterbakje is.
pi_78538314
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 09:07 schreef versteegrob het volgende:
Helaas ben ik mijn 2 disus vissen verloren aan de witte stip als ik het goed heb. Had woensdag levend voer gehaald in een dierenwinkel in de stad hier. Daar hadden ze ook wat vissen, en ook de bijlzalm. Deze zagen er zo leuk uit en had nog niks voor de bovenlaag. Had hiervan er 4 stuks gekocht.

Versteeg, ik vind het echt heel rot om te lezen dat er minstens 6 vissen al dood zijn gegaan.
Aan witte stip wat ik uiteindelijk uit het verhaal begrijp.

Ik ben ook als amateur begonnen en mijn vissenbestand was op een kleine uitbreiding na (lees van drie naar 10 tetra's en een platy) nog steeds dezelfde levende cadeautjes die ik kreeg voor mijn verjaardag. Die verhuisden naar een grotere bak maar ik rommelde verder niet. Ik was net als jij een complete noob. Dus wanneer mensen niet altijd iets beginnen zoals het zogenaamd allemaal moet, dan kom ik daarvoor op want dat kan ook erg goed gaan. UIt jouw verhalen is het niet zo dat ik niet in het apparaat geloof, integendeel. Maar ik was vanmiddag gewoon pissig op je.

Want wat jij doet, sorry, je gaat met je aquarium om alsof het een fucking poppenhuis is. Het gaat hier wel om kwetsbare diertjes waarmee je maar wat aankloot. Dan wil je kardinalen, dan zijn ze weer niet kleurrijk genoeg en dan vind je twee dagen later weer van wel. Dude! Je kunt niet iedere dag met je tengels maar blijven veranderen en weer nieuwe aanschaffen. Jouw aquarium geef je werkelijk gewoon geen enkele kans om tot ontwikkeling te komen.

En eigenlijk weet ik nu al dat het ding binnen een jaar op Marktplaats o.i.d. zal staan. Een aquarium is niet maakbaar op de manier zoals jij dat kennelijk verwacht. Zonde.
pi_78545753
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 23:02 schreef Stali het volgende:

[..]

Oja, wat ik je verder wil vragen, zodra de mosselen weer binnen zijn bij de aquawinkel en de temps het weer toelaten wil ik de sluiers en telescoop weer buiten in de wijnton zetten. Wat denk jij? Kan de Platy dan met ze mee of is dat toch beter van niet? Als het niet kan is het geen probleem maar ik wil van het opvangbakje toch iets leukers maken dan het nu is met enkel zand, filter en groeiende waterpest en denk aan veel planten en wat garnaaltjes van boven erin. Wil er geen vissen in doen omdat het een overwinterbakje is.
Wel goed om te horen dat het ook goed gegaan is
Buiten zou ik niet direct doen.. Ik heb geen ervaring met minder dan 20 graden, en durf dan ook niet te zeggen of ze het daaronder goed zullen redden..

Ik zou zeggen; maak het overwinterbakje een mooie plek voor de platy. Dan weet je zeker dat ie het overleeft
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_78545789
Wie van jullie gaan trouwens allemaal naar het Vivarium?
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_78545899
dit jaar weer naar vivariumbeurs jah.
Ben benieuwd of die grote zeecontainer er weer als aquarium staat
pi_78546500
Ben benieuwd.. Dit jaar ga ik er voor het eerst heen
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  zondag 28 februari 2010 @ 11:59:51 #67
271704 Aaiphone
STOMWEBLOG.NL
pi_78547271
Vivarium? Wat is dat en wanneer?

Al gevonden. Ik ga
Het stomste weblog vind je hier: KLIKKERDEKLIK!!!
pi_78547889
Eind maart is het toch, lijkt mij echt een mooie beurs met zoveel verschillende dieren echter ben ik op vakantie, grrrr
pi_78551764
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 23:34 schreef Stali het volgende:

[..]

Versteeg, ik vind het echt heel rot om te lezen dat er minstens 6 vissen al dood zijn gegaan.
Aan witte stip wat ik uiteindelijk uit het verhaal begrijp.

Ik ben ook als amateur begonnen en mijn vissenbestand was op een kleine uitbreiding na (lees van drie naar 10 tetra's en een platy) nog steeds dezelfde levende cadeautjes die ik kreeg voor mijn verjaardag. Die verhuisden naar een grotere bak maar ik rommelde verder niet. Ik was net als jij een complete noob. Dus wanneer mensen niet altijd iets beginnen zoals het zogenaamd allemaal moet, dan kom ik daarvoor op want dat kan ook erg goed gaan. UIt jouw verhalen is het niet zo dat ik niet in het apparaat geloof, integendeel. Maar ik was vanmiddag gewoon pissig op je.

Want wat jij doet, sorry, je gaat met je aquarium om alsof het een fucking poppenhuis is. Het gaat hier wel om kwetsbare diertjes waarmee je maar wat aankloot. Dan wil je kardinalen, dan zijn ze weer niet kleurrijk genoeg en dan vind je twee dagen later weer van wel. Dude! Je kunt niet iedere dag met je tengels maar blijven veranderen en weer nieuwe aanschaffen. Jouw aquarium geef je werkelijk gewoon geen enkele kans om tot ontwikkeling te komen.

En eigenlijk weet ik nu al dat het ding binnen een jaar op Marktplaats o.i.d. zal staan. Een aquarium is niet maakbaar op de manier zoals jij dat kennelijk verwacht. Zonde.
Niet boos zijn, het poppenkast is nu vol en nu is het kijken genieten
En op marktplaats ga je mijn aquarium zeker niet tegen komen, heb nog zoveel idee qua vissen die ik nog wel eens wil proberen. Bijvoorbeeld een planten bak met 1 school kardinaal tetra's of een snakehead enzo

De dwergcichilden groeien en eten als kool, mooi om te zien. Binnenkort weer is foto's maken
  zondag 28 februari 2010 @ 16:13:02 #70
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_78556366
JortK

Al fotos
pi_78558481
Net een videotje gemaakt

View My Video
pi_78558578
quote:
Op zondag 28 februari 2010 17:37 schreef versteegrob het volgende:
Net een videotje gemaakt

View My Video
waarom heb je zo'n bellending in je bak? voor goede plantengroei is dat slecht omdat je de CO2 uit het water blaast, en planten hebben CO2 nodig om te groeien.
pi_78559219
quote:
oh ik dacht dat het een gewone bellenblazer was
pi_78560074
quote:
Op zondag 28 februari 2010 17:40 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

waarom heb je zo'n bellending in je bak? voor goede plantengroei is dat slecht omdat je de CO2 uit het water blaast, en planten hebben CO2 nodig om te groeien.
waarom staan mijn planten er dan heel goed bij, terwijl ik wel een belletjes pomp heb? Weliswaars op minimale stand, maar ik heb belletjes
pi_78560967
quote:
Op zondag 28 februari 2010 18:32 schreef Markster het volgende:

[..]

waarom staan mijn planten er dan heel goed bij, terwijl ik wel een belletjes pomp heb? Weliswaars op minimale stand, maar ik heb belletjes
ze zouden het waarschijnlijk beter doen zonder die bellen.
pi_78561085
quote:
Op zondag 28 februari 2010 19:00 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

ze zouden het waarschijnlijk beter doen zonder die bellen.
geloof ik niet zo
pi_78561098
ik bemest ze overigens wel keurig.
  zondag 28 februari 2010 @ 19:17:08 #80
271704 Aaiphone
STOMWEBLOG.NL
pi_78561604
quote:
Op zondag 28 februari 2010 19:00 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

ze zouden het waarschijnlijk beter doen zonder die bellen.
Dat geloof ik idd ook niet
Het stomste weblog vind je hier: KLIKKERDEKLIK!!!
  zondag 28 februari 2010 @ 19:24:22 #81
74276 saaw
fight harder or walk away
pi_78561879
Ik heb ook belletjes en geef mn plantjes nooit mest maar alles groeit als kool en ziet er goed uit.

Nogsteeds geen garnalenbabies
an urge to help mankind overcomes me
  zondag 28 februari 2010 @ 20:17:35 #82
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_78572487
Heel wijs JortK

Over dat bellen ding..
Tja, heel raar, maar ik vind de bak MET bellen ding er mooier bijstaan, dan de bak ZONDER bellending..
Binnenkort es proberen om er een bellen ding in te zetten, en dan te kijken hoe die het doet..

(moet ik er wel eerst ff eentje kopen)

Vandaag heb ik ook maar es "ff" de water test gedaan.
Ik hoor iedereen altijd maar zeggen dat teststrips slecht en onnauwkeurig zijn tegen een echt test lab dmv vloeistof testen.

Zaterdag heb ik dus een JBL testlab gekocht, en de strips had ik nog liggen.
Na het testen kom ik het volgende tot de conclusie;

Waterwaardes weergegeven door de strips en testlab zijn nagenoeg hetzelfde.
Het enige wat me opviel was dat de KH op de strip net een tikkeltje lager uitviel. De rest zag er hetzelfde uit.
Dus dat was wel fijn om te weten.

Testen met een testlab is uiteraard een stuk tijdrovender dan een strip, echter geeft ie het precies tot in de puntjes aan hoe het ermee voor staat. En natuurlijk is een testlab uitgebreider, maar daarin tegen is het prijsverschil van de 2 setjes ook flink. Een stripsetje van 50strips kost enkele euro's en zo'n testlab 97 euro (althans; dat heb ik ervoor betaald)
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_78575133
Ben laatste tijd nog steeds veel aan het lezen over aquaria. Bakje is nu ongeveer een maand aan het draaien, visjes zitten er nu 2 weekjes in. Foto's volgen. Vandaag trouwens ook nog naar Burgers' Zoo geweest, dus ook de Ocean gezien . Maar mijn vraag is eigenlijk, weten jullie een vergelijkbare site als deze: http://aqadvisor.com/AqAdvisor.php. Alleen dan in europese maten, dus geen gallons en inches?
pi_78575181
Oops, zie het nu al gelijk staan. Je kunt al gelijk veranderen naar europese maten..
pi_78576500
Perry: Mooie set heb je gehaald, heb ook een teststrip en 2 druppeltesten voor de NO2/NO3 en het laatste is zoveel preciezer. Morgen is op zoek naar een stuk wortelhout ipv kienhout, vind het laatste nogal lomp.
pi_78579533
@Polydectus; handige site, maar zoiets heb ik nog niet eerder gezien.
Burgers' Zoo blijft mooi he ^^

@Rob; merk je zoveel verschil tussen de strip en druppeltest dan?
Bij mij waren de NO2/NO3 eigenlijk gewoon hetzelfde.
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_78579853
quote:
Op maandag 1 maart 2010 07:12 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
@Polydectus; handige site, maar zoiets heb ik nog niet eerder gezien.
Burgers' Zoo blijft mooi he ^^

@Rob; merk je zoveel verschil tussen de strip en druppeltest dan?
Bij mij waren de NO2/NO3 eigenlijk gewoon hetzelfde.
als je zoals ik bezig bent met het verzachten van je water, co2 toevoegen en het toevoegen van KNO3 dan wil je testjes die een heel stuk nauwkeuriger zijn dan de standaard teststrips.

dan heb ik het dus over testjes die je KH per graad meten
NO3 als schaal: 5mg/l, 10mg/l, 15mg/l, etc met een duidelijk kleurverschil per stap
en een PH meter die minimaal in de tienden, maar liever zelfs in de honderdsten meet

de teststripjes zijn handig om even snel te kijken of je waterwaarden niet extreem zijn, wil je echter finetunen dan zijn ze ongeschikt. net dus wat je wil bereiken
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_78581232
Ja ok, ik snap dat je liever testjes hebt ipv strips vanwege de nauwkeurigheid.
Maar ik deed het testje expres om te kijken of er verschil in zat.

Maar je ziet op de JBL teststrip bij de verkleuring een lichte gloed over het witte zitten (en het was 0,2 mg/l volgens de druppelset). Dus toch werkt zo'n strip niet echt heel extreem erg slecht zoals soms beweerd wordt.

Maar nu ik een testlab heb, blijf ik het daarmee doen en tussendoor eens met een stripje om het in de gaten te houden. Een PH meter met computer enzo komt in de toekomst nog wel
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_78581674
Merk niet heel veel verschil maar je ziet het gewoon veel nauwkeurig dus vandaar dat ik de druppel methode beter vind.
pi_78581959
probleem vind ik altijd de afleesbaarheid. je gaat snel twijfelen en de stappen tussen de verschillende meetwaarden zijn dan zo groot dat dat ook niet meehelpt. ik heb zelfs al teststrips gezien die van 0mg/l NO3 naar 50mg/l NO3 sprongen
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  maandag 1 maart 2010 @ 11:05:37 #92
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_78583051
Ik heb trouwens een nieuwe 60 liter bak erbij

Zelf plexiglas ertussen gemaakt, ene helft worden voor vuurgarnalen en de andere helft voor me L144
pi_78583369
Ohh das echt gaaf! Foto's
Wel heel erg mooi.
Hoe zorg je ervoor dat ze niet naar de andere helft lopen, en hoe doe je de filtering?
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  maandag 1 maart 2010 @ 11:27:21 #94
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_78583697
Ik zal vragen of ik de wat mindere digicam van me broertje mag lenen

Het ziet er vanaf de zijkant zo uit:



Blauw is het filter.

Middelste lijn is het plexiglas, onderin is open daar komen blauwe filtersponzen, zodat er stroming op de bodem is.

Mocht dit onvoldoende zijn, zet ik aan de andere kant ook een filter
pi_78583780
Ahh ok, helemaal duidelijk
En toch ben ik benieuwd naar foto's hehe
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_78584581
Allereerst sorry voor de telefoonkwaliteit..

Hierbij trouwens ook nog een foto van me zelf gemaakte reflector;



Benodigdheden; aquarium kit - alu folie - goeie plakband/tape.
Daarmee zit het bij mij muurvast, en gaat het niet meer los.

Qua licht heb ik nu een zeer grote opbrengst. Scheelt echt heel veel iig

En nog even wat meer..
"even" een grote water wissel doen, terwijl het water niveau in de bak niet zakt.
2 slangen afvoer en eentje toevoer



Oh enne weten jullie wat voor vissen deze kleintjes zijn??
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_78584618
Epiplatys annulatus?
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_78584687
Zonder die gekleurde staart wel, in zoverre het goed te zien was..
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_78586883
betere foto maken dan maar

ik heb zelf nu 2 mannen en 4 vrouwen van deze soort in quarantaine zitten:



Apistogramma agassizii 'fire red'

maar dan wel met witte band in de staart zoals deze:

(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  maandag 1 maart 2010 @ 13:37:43 #100
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_78588376
quote:
Op maandag 1 maart 2010 11:57 schreef PerryVogelbekdier het volgende:


Hierbij trouwens ook nog een foto van me zelf gemaakte reflector;

[ afbeelding ]

Ik hoop voor je dat je ook dekruiten hebt?

Condens wat van het aluminium in het water valt neemt het aluminium zo het water mee in, ook zal het snel uit elkaar vallen door de warmte en vocht.

Het beste is om een lichtkap van binnen met hoogglans wit te beschilderen of TL reflectors te gebruiken.
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')