HeleenK | dinsdag 23 februari 2010 @ 19:07 |
mijn vriend heeft met twee anderen een bv in de steigerbouw. Hij heeft een eigen bus. Een aantal weken geleden werd hij bij een controle gevraagd of het zijn eigen materiaal was in de bus. Het materiaal was van een ander bedrijf, hij vervoerde het om het voor dat andere bedrijf op te bouwen (dus hij bouwt de steiger met materiaal van een ander bedrijf). Nu heeft hij dus een bekeuring gekregen (VAN 3000 EURO ![]() Moet hij een eurovergunning- communautaire vergunning aanschaffen en een tachograaf??? Dit slaat echt nergens op want hij rijdt vaak maar een uurtje per dag! Ik hoop dat iemand mij kan helpen. De hoogte van de bekeuring is ook echt belachelijk!! Ik hoop een beetje duidelijkheid te kunnen krijgen, alle beetjes helpen! | |
rene90 | dinsdag 23 februari 2010 @ 19:10 |
En door wie is die boete opgelegd? | |
Five_Horizons | dinsdag 23 februari 2010 @ 19:11 |
quote:Dit dus. Want dan zou hij in theorie ook geen steiger kunnen huren. | |
HeleenK | dinsdag 23 februari 2010 @ 19:12 |
controle was van de politie, de brief die we nu binnen hebben van Centraal justitieel incasso bureau | |
Sinat | dinsdag 23 februari 2010 @ 19:12 |
quote:Ik weet er niets vanaf, maar dit is natuurlijk een kul-argument. Alle chauffeurs kunnen dat wel roepen, maar niemand die dat kan bewijzen zonder tachograaf. | |
rene90 | dinsdag 23 februari 2010 @ 19:13 |
quote:Wat staat er op het verbaal dan exact? | |
HeleenK | dinsdag 23 februari 2010 @ 19:13 |
ja, maar hij vervoert toch niet zoals dhl of een vrachtwagen van C&A!! Als het z'n eigen steiger was, weas er niet eens iets aan de hand!!! Hij rijdt gewoon naar een klusje toe, 15km verderop!! | |
Lord_Vetinari | dinsdag 23 februari 2010 @ 19:15 |
Raar verhaal. Dus als ik een eigen bus heb en ik help een vriend met verhuizen, dan mag dat niet? Wat is de omschrijving op de brief van het CJIB? Waar is de bon voor uitgeschreen? | |
HeleenK | dinsdag 23 februari 2010 @ 19:17 |
strafbaar feit: beroeps(goederen)vervoer verrichten zonder geldige vergunning geconstateerd door inspectie verkeer en waterstaat | |
HeleenK | dinsdag 23 februari 2010 @ 19:17 |
als het een eigen bus is, van jezelf dan mag t wel, maar als je eigen zaak hebt is het beroepsvervoer | |
Lord_Vetinari | dinsdag 23 februari 2010 @ 19:24 |
quote:Dat zou best kunnen. Anders begint iedereen bijvoorbeeld een schildersbedrijf op papier en gaat gewoon elke dag goederen vervoeren en ontduikt zo de regels die gelden voor beroepsgoederenvervoer, waardoor er oneerlijke concurrentie ontstaat. Je kunt het voor laten komen, maar ik geef je weinig kans dat je het wint. | |
#ANONIEM | dinsdag 23 februari 2010 @ 19:27 |
Hij vervoert beroepsmatig goederen voor een ander bedrijf en ik neem aan dat ie ook voor het vervoeren betaald wordt. In die zin concurreert ie dus met andere bedrijven die ook het vervoer van het materiaal zouden kunnen doen. Die andere bedrijven, transportbedrijven, moeten ook allemaal de regeltjes volgen. Als deze vriend (uh-huh..) dat niet doet - en daardoor z'n transportdiensten goedkoper aan kan bieden - is dat oneerlijke concurrentie en daarmee (kennelijk) een economisch delict. | |
HeleenK | dinsdag 23 februari 2010 @ 19:27 |
Maar welke papieren heb je dan nodig? Alle papieren die een internationaal vervoersbedrif nodig heeft? Daar kom ik dan op. die kosten lopen echt in de duizenden euro's terwijl hij enkel in brabant werkt. | |
HeleenK | dinsdag 23 februari 2010 @ 19:29 |
hij wordt betaald per klus, vervoer wordt daar niet apart in genoemd, maar ik begrijp je redenatie. Het klopt ook wel, maar het is zo ongeloofelijk balen en onduidelijk!! die boete is geen kattepies, daar moeten heel wat steigers voor worden gezet!! | |
Bob-B | dinsdag 23 februari 2010 @ 19:31 |
Die bedragen op een boete krijg je alleen voor een economisch delict zo'n beetje, zou het daar eens tussen gaan zoeken. | |
Innisdemon | dinsdag 23 februari 2010 @ 19:31 |
Hij kan in z'n verweer toch aangeven dat hij die steiger leent om er op te kunnen werken? Probleem opgelost lijkt me. | |
HeleenK | dinsdag 23 februari 2010 @ 19:31 |
hoe bedoel je dat? bob | |
HeleenK | dinsdag 23 februari 2010 @ 19:33 |
maar dan nog vervoert hij goederen zonder geldige vergunning -Innisdemon | |
Five_Horizons | dinsdag 23 februari 2010 @ 19:34 |
quote:Dit kan ik wel volgen, maar staat wel een beetje haaks op de R&B van de rechtspraak, moet ik zeggen (althans: als hij in beroep zou gaan en dat beroep wordt afgewezen) Maar: als ik zelf een product | |
JumpingJacky | dinsdag 23 februari 2010 @ 19:38 |
Edit: Zie uitleg K_man, die klopt | |
Bob-B | dinsdag 23 februari 2010 @ 19:39 |
quote:Als regels niet nageleegd worden op het gebied van vervoer en dan met name door bedrijven staan er echt boetes op die stukken hoger liggen dan dat we gewend zijn. Zo is een paar kilo teveel vervoeren in een vrachtwagen, karretje etc al goed voor 1000en euro's. Dit wordt gedaan om concurentie vervalsing tegen te gaan. Als hier sprake is bij je vriend dan moet je even uitzoeken op het PV wat er precies vermeld staat en dat opzoeken in de boetebase van het OM. | |
JumpingJacky | dinsdag 23 februari 2010 @ 19:41 |
quote:Nee, want dat transport is een uitvloeisel van jouw eigen bedrijfsactiviteiten. In het geschetste geval van TS wordt er alleen transport verzorgd, zonder relatie met eigen activiteiten. | |
Five_Horizons | dinsdag 23 februari 2010 @ 19:43 |
quote:Hij bouwt het materiaal ook op. Zie OP ![]() Ik zie echt het verschil niet. | |
Bob-B | dinsdag 23 februari 2010 @ 19:44 |
Het zou dan ook handig zijn als TS even opneemt welk wetsartikel op het PV wordt aangehaald. | |
HeleenK | dinsdag 23 februari 2010 @ 19:45 |
dat heb ik gedaan, de hoogte van de boete komt overeen met: het niet kunnen tonen van een communautaire vergunning, maar ik kan gewoon niet goed uitvinden of hij deze echt moet hebben, dit gaan nl over europees transport!!!! een chauffeursrijbewijs moet je dan kunnen overleggen, maar wanneer je minder dan 12 uur per week goederen vervoert hoef je geen chauffeursrijbewijs te hebben!!!! Het is mij echt veel te onduidelijk!!! | |
Five_Horizons | dinsdag 23 februari 2010 @ 19:46 |
quote:Een chauffeursrijbewijs? | |
HeleenK | dinsdag 23 februari 2010 @ 19:46 |
het vervoeren is NIET zijn hoofdactiviteit!!!! Het bouwen van steigers is dat, maar het materiaal moet er wel zijn of KOMEN!!! | |
Bob-B | dinsdag 23 februari 2010 @ 19:50 |
quote:Is hij wil in het bezit van een binnenland vergunning? | |
HeleenK | dinsdag 23 februari 2010 @ 19:51 |
binnenland vergunning bestaat niet meer | |
Bob-B | dinsdag 23 februari 2010 @ 19:52 |
quote:Als dat is opgegaan in de communautaire vergunning heb je jezelf van antwoord voorzien ![]() | |
Five_Horizons | dinsdag 23 februari 2010 @ 19:52 |
quote: | |
DennisMoore | dinsdag 23 februari 2010 @ 19:53 |
Hij moet gewoon even bellen met www.ivw.nl 088-4890000. | |
Bob-B | dinsdag 23 februari 2010 @ 19:53 |
wie zaten er nog meer in dat busje? | |
HeleenK | dinsdag 23 februari 2010 @ 19:56 |
Dit moet je overleggen bij aanvraag van zo'n vergunning, lijkt me beetje overdreven voor rijden in brabant!!!: Aanvraagformulier Eurovergunning Uittreksel Kamer van Koophandel Vragenformulier kredietwaardigheid met accountantsverklaring en balans met toelichting Kopie vakdiploma binnenlands beroepsvervoer en grensoverschrijdend beroepsvervoer of beschikking ontheffing Integriteitverklaring van de rechtspersoon en/of integriteitverklaring van de natuurlijk persoon in de bus zat zijn collega, andere eigenaar van bv. Allebei gekleed in steigerbouwkleding | |
Bob-B | dinsdag 23 februari 2010 @ 19:56 |
quote:Het gaat hierbij dus om het vervoeren van goederen op Europeesch grondgebied, waar Nederland dus bij hoort. | |
Five_Horizons | dinsdag 23 februari 2010 @ 19:56 |
quote:Jij vraagt je af of er misschien nog een bon is uitgedeeld wegens het ontbreken van de taxivergunning? | |
Barcaconia | dinsdag 23 februari 2010 @ 19:56 |
quote:CCV-B diploma neem ik aan. Ik vraag me af of er regels zijn voor het vervoer van gereedschap in eigendom van derden in plaats van goederenvervoer als hoofd-activiteit. Als hij die steiger vervoert en dat vervoer zijn activiteit is waar hij geld mee verdient is het natuurlijk gewoon beroepsgoederenvervoer. Als hij die steiger meeneemt om op de bouw te plaatsen omdat hij schilder is, en de eigenaar is metselaar die toevallig ook daar bouwt zou het misschien anders kunnen zijn. | |
Bob-B | dinsdag 23 februari 2010 @ 20:01 |
quote:Balletje drie http://www.antwoordvoorbe(...)unautaire-vergunning | |
freako | dinsdag 23 februari 2010 @ 20:02 |
De instantie die dit soort vergunningen uitgeeft is het NIWO. In hun FAQ staat het volgende: quote:http://www.niwo.nl | |
zeo2009 | dinsdag 23 februari 2010 @ 20:04 |
Een timmerman welke 1 zak cement van een metselaar meeneemt in zijn bus met een laadvermogen van meer dan 500 kg. zou dan ook zo'n boete krijgen? | |
HeleenK | dinsdag 23 februari 2010 @ 20:04 |
Bob-B, wat verstaan ze onder besloten busvervoer? Als ik dit lees, lijkt t mij dat hij deze vergunning niet nodig heeft, maar ik heb er ook ECHT GEEN VERSTAND VAN!!!!! | |
freako | dinsdag 23 februari 2010 @ 20:06 |
quote:Ja. Blijkbaar wel. | |
Five_Horizons | dinsdag 23 februari 2010 @ 20:08 |
quote:Ja, dan zijn behoorlijk wat werkgevers die met hun secretaresse ergens naartoe rijden in overtreding. (sowieso: als jij dus een schildersbedrijf hebt en met je werknemer naar een klus gaat, zou je in overtreding zijn. Ik geloof er helemaal niets van) | |
Bob-B | dinsdag 23 februari 2010 @ 20:09 |
quote:Welkom in het regeltjes doolhof dat de overheid heet ![]() | |
freako | dinsdag 23 februari 2010 @ 20:11 |
quote:Hier staat dat voor niet-commercieel personenvervoer (bv personeelsvervoer) niet een communautaire vergunning noodzakelijk is. De vergunningsplicht lijkt sowieso alleen te gelden voor bussen, niet voor auto's. | |
HeleenK | dinsdag 23 februari 2010 @ 20:12 |
heeft iemand een idee, hoe nu verder te gaan????? Moet hij alle vergunningen aanvragen en opleiding tot internationaal chauffeur gaan doen?!?!?! een tachograaf aanschaffen!!!! Die 3000 euries van de bekeuring zulen we zowiezo wel kwijt zijn!! | |
Five_Horizons | dinsdag 23 februari 2010 @ 20:13 |
quote:http://www.ivw.nl/onderwerpen/bus/ondernemer/vergunningen/ Niet-commercieel vervoer is niet vergunningplichtig. ![]() *edit: spuit 11. | |
freako | dinsdag 23 februari 2010 @ 20:15 |
quote:Of regelen dat een transportbedrijf die steigers brengt, of de eigenaars van het steigermateriaal. | |
HeleenK | dinsdag 23 februari 2010 @ 20:18 |
lekker milieuvervuilend! dubbel rijden! en zonde van de arbeidsuren!! dit slaat toch echt nergens op | |
Five_Horizons | dinsdag 23 februari 2010 @ 20:21 |
quote:Daarom zou ik dit dan ook zeker aanvechten. Dit is niet redelijk noch billijk, lijkt me. | |
Ra-z | dinsdag 23 februari 2010 @ 20:21 |
quote:Ik zou eerst een naar een kvk/ivw of een andere overheidsinstelling gaan die je kunnen uitleggen wat je precies fout hebt gedaan en wat je nodig hebt voor je tacho's en vergunning gaat aanvragen ![]() | |
zeo2009 | dinsdag 23 februari 2010 @ 20:24 |
En ervoor zorgen dat het transport van het materiaal niet op de faktuur komt te staan. Geen betaling = geen beroepsvervoer | |
HeleenK | dinsdag 23 februari 2010 @ 21:07 |
[ Bericht 100% gewijzigd door HeleenK op 23-02-2010 21:12:30 ] | |
freako | dinsdag 23 februari 2010 @ 21:17 |
quote:Oei, ik weet niet of dat wel klopt.. | |
Poeke | dinsdag 23 februari 2010 @ 21:23 |
HeleenK, ik begrijp je frustratie enzo maar mensen lezen je argumenten en vragen ook zonder al die !!!!!!!!! en ?????????????? en !?!?!?!?!? Eentje per zin is voldoende | |
HeleenK | dinsdag 23 februari 2010 @ 21:31 |
nou Poeke, ik vind het erg vervelend dat je je zo stoort aan mijn schrijfwijze, ik zal proberen er op te letten. Bedankt voor je goede advies. ![]() wanneer het niet op de factuur staat, denk ik toch niet dat we ermee weg komen. Anders zouden veel bedrijven hier ook natuurlijk weer misbruik van kunnen maken. | |
#ANONIEM | woensdag 24 februari 2010 @ 00:24 |
quote:Denk je? Wat nou als ik een bedrijf begin en mijn klanten alleen (vorstelijk) laat betalen voor het in en uit een vrachtwagen laden van hun goederen? Voor het transport zelf reken ik dus geen geen kosten. Zou ik dan geen vergunningen voor vrachtvervoer nodig hebben? | |
Locusta | woensdag 24 februari 2010 @ 00:57 |
quote:Nou zeg, er mag toch wel even wat van gezegd worden? quote:Misschien een tip om dat iemand op te zoeken (rbv?) die er wel verstand van heeft? Die kan sneller en adequater reageren en hulp bieden. Bovendien weet zo'n persoon over het algemeen waar het om gaat en waar hij het over heeft ![]() Maar goed: het blijft zuur, een boete van ¤3,000! | |
Light | woensdag 24 februari 2010 @ 01:15 |
quote:Een vorm van personenvervoer. | |
Snuitebolletje | woensdag 24 februari 2010 @ 07:33 |
Als je als bedrijf spullen ophaalt die je gehuurd hebt (om een steiger op te bouwen), dan zijn dat vanaf dat moment spullen van jou. De politie vroeg of het hun eigen spullen waren. Nee, het zijn niet onze eigen spullen (want gehuurd). Ik begrijp die spraakverwarring wel. Wel zuur dat dat een boete van 3000 euro oplevert. | |
BlueMage | woensdag 24 februari 2010 @ 09:16 |
Ik zou het zeker aanvechten. Collega van me d'r man had iets soortgelijks, hij heeft die boete ook aangevochten en eerlijk gezegd dat ie geen flauw idee had dat deze regels bestonden en dat ie idd niet aan valse concurrentie wilde doen en een groot gedeelte van z'n boete is toen kwijtgescholden dus er is hoop. ![]() | |
Meneer_Agent | woensdag 24 februari 2010 @ 09:26 |
edit: Al gezegd. | |
FB14 | woensdag 24 februari 2010 @ 13:49 |
Beetje absurd hoge boete, zeker voor zo'n klein bedrijfje. Ik neem aan dat als je het voor de rechter brengt je op het 'redelijk en billijkheid' vlak wel een kans kan scoren. | |
klusfoobje | vrijdag 26 februari 2010 @ 15:31 |
quote:Yep, en das volgen smij een economisch delict en de straffen die daarop staan zijn niet mals.... Concurentie vervalsing enzo... Tis net als in het volgende geval... Ik heb een C rijbewijs maar geen chauffeursdiploma. Dit beteent dat ik NIEt op commerciele basis mag rijden in een vrachtwagen,. Heb ik zelf ene lading hout gekocht voor eigen gebruik dan mag ik wel een vrachtwagen rijden met die lading hout. Is het echter voor een bedrijf en dus niet voro eigen gebruik dan dien ik aan de dito wetten te voldoen en dus een chauffeurs diploma te hebben... Boete is dus terrecht.... | |
klusfoobje | vrijdag 26 februari 2010 @ 15:34 |
quote:daar kun je je wel een stevig in vergissen. bekijk het van deze kant. Dat kleine bedrijfje heeft een aanhanger om spullen te vervoeren tot een gewicht van 3000 kg. is het zwaarder dan hebben ze ander materiaal nodig en dat kost serieus geld. JIJ hebt ook zo'n bedrijf en hebt WEL in dat materiaal geinvesteerd. Dat kleine bedrijfje, zoals jij het noemt, kan dus goedkoper werken dan jij omdat zij zich niet aan de wet houden.... Hoe zou je het dan zien ? | |
Hiya | vrijdag 26 februari 2010 @ 18:40 |
Zoals al aangegeven is dat jouw vriend iets anders dan alléén maar steiger opbouw. Hij zorgt ook voor transport waardoor hij zich aan de transport regels moet houden. Voor die boete kan je het beste even contact opnemen met je rechtsbijstand. Hij heeft in wezen een economisch delict gepleegd doordat hij goedkoper dan de andere transport bedrijven kan werken. 3 mogelijkheden heb je nu denk ik: 1. Zorg ervoor dat de klant het steigerspul al op locatie heeft staan. 2. Vraag een vergunning aan. 3. Koop je eigen steigermateriaal. | |
FB14 | vrijdag 26 februari 2010 @ 20:21 |
quote:Klopt ook. Maar als het de eerste keer is en de verdachte had er geen weet van zijn dat wel verzachtende omstandigheden. Vraag is alleen hoe je dit kan bewijzen. | |
nachtdier3 | vrijdag 26 februari 2010 @ 21:40 |
quote:En als ie ze nu 'huurt' van dat andere bedrijf, vervolgens ophaalt en voor een derde partij in elkaar zet? Wat dan? Wat een bullshit trouwens om daar een boete van 3000 euro voor te geven. Typisch Nederlands ook. Zou het nu om gevaarlijke stoffen gaan, dan lijkt een en ander me wel terecht maar verder heb ik hier dus echt nog nooit van gehoord. | |
klusfoobje | vrijdag 26 februari 2010 @ 22:07 |
quote:Tsja, dat hoef je dus niet te bewijzen.... om de doodsimpele reden dat elke nedelander word geacht de wet te kennen. paar jaar geleden ook een leuk programma geweest dat dit als titel had. Zou mooie boel zijn zeg. Ohhhhh, ik mocht mijn buurman niet de keel afsnijden ??? ja nou, DAT wist ik niet. Nu wel, zal het NU niet meer doen ![]() | |
klusfoobje | vrijdag 26 februari 2010 @ 22:09 |
quote:ik kan je zonder enig probleem een hele avond onderhouden over zaken waar jij nog nooit van hebt gehoord. is dat dan ook allemaal bullshit? economische delichten worden nu eenmaal KEIHARD afgestraft. Denk maar es aan de boete die Microsoft heeft gekregen van Nelie ![]() | |
klusfoobje | vrijdag 26 februari 2010 @ 22:10 |
quote: ![]() |