abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78354958
mijn vriend heeft met twee anderen een bv in de steigerbouw. Hij heeft een eigen bus. Een aantal weken geleden werd hij bij een controle gevraagd of het zijn eigen materiaal was in de bus.
Het materiaal was van een ander bedrijf, hij vervoerde het om het voor dat andere bedrijf op te bouwen (dus hij bouwt de steiger met materiaal van een ander bedrijf).

Nu heeft hij dus een bekeuring gekregen (VAN 3000 EURO !!!!!!!) omdat het om vervoer voor derden gaat en hij een heleboel vergunningen nodig zou moeten hebben. Ik ben al even aan het googlen maar ik vind het erg onduidelijk omdat zijn onderneming, het goederenvervoer niet als hoofdactiviteit heeft.


Moet hij een eurovergunning- communautaire vergunning aanschaffen en een tachograaf???
Dit slaat echt nergens op want hij rijdt vaak maar een uurtje per dag!

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. De hoogte van de bekeuring is ook echt belachelijk!! Ik hoop een beetje duidelijkheid te kunnen krijgen, alle beetjes helpen!
pi_78355050
En door wie is die boete opgelegd?
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
pi_78355102
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 19:10 schreef rene90 het volgende:
En door wie is die boete opgelegd?
Dit dus. Want dan zou hij in theorie ook geen steiger kunnen huren.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_78355136
controle was van de politie, de brief die we nu binnen hebben van Centraal justitieel incasso bureau
pi_78355137
quote:
Moet hij een eurovergunning- communautaire vergunning aanschaffen en een tachograaf???Dit slaat echt nergens op want hij rijdt vaak maar een uurtje per dag!
Ik weet er niets vanaf, maar dit is natuurlijk een kul-argument. Alle chauffeurs kunnen dat wel roepen, maar niemand die dat kan bewijzen zonder tachograaf.
pi_78355194
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 19:12 schreef HeleenK het volgende:
controle was van de politie, de brief die we nu binnen hebben van Centraal justitieel incasso bureau
Wat staat er op het verbaal dan exact?
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
pi_78355200
ja, maar hij vervoert toch niet zoals dhl of een vrachtwagen van C&A!! Als het z'n eigen steiger was, weas er niet eens iets aan de hand!!!
Hij rijdt gewoon naar een klusje toe, 15km verderop!!
  dinsdag 23 februari 2010 @ 19:15:07 #8
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_78355251
Raar verhaal. Dus als ik een eigen bus heb en ik help een vriend met verhuizen, dan mag dat niet? Wat is de omschrijving op de brief van het CJIB? Waar is de bon voor uitgeschreen?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_78355337
strafbaar feit: beroeps(goederen)vervoer verrichten zonder geldige vergunning
geconstateerd door inspectie verkeer en waterstaat
pi_78355367
als het een eigen bus is, van jezelf dan mag t wel, maar als je eigen zaak hebt is het beroepsvervoer
  dinsdag 23 februari 2010 @ 19:24:36 #11
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_78355694
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 19:17 schreef HeleenK het volgende:
als het een eigen bus is, van jezelf dan mag t wel, maar als je eigen zaak hebt is het beroepsvervoer
Dat zou best kunnen. Anders begint iedereen bijvoorbeeld een schildersbedrijf op papier en gaat gewoon elke dag goederen vervoeren en ontduikt zo de regels die gelden voor beroepsgoederenvervoer, waardoor er oneerlijke concurrentie ontstaat. Je kunt het voor laten komen, maar ik geef je weinig kans dat je het wint.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_78355853
Hij vervoert beroepsmatig goederen voor een ander bedrijf en ik neem aan dat ie ook voor het vervoeren betaald wordt. In die zin concurreert ie dus met andere bedrijven die ook het vervoer van het materiaal zouden kunnen doen. Die andere bedrijven, transportbedrijven, moeten ook allemaal de regeltjes volgen. Als deze vriend (uh-huh..) dat niet doet - en daardoor z'n transportdiensten goedkoper aan kan bieden - is dat oneerlijke concurrentie en daarmee (kennelijk) een economisch delict.
pi_78355881
Maar welke papieren heb je dan nodig? Alle papieren die een internationaal vervoersbedrif nodig heeft? Daar kom ik dan op. die kosten lopen echt in de duizenden euro's terwijl hij enkel in brabant werkt.
pi_78355999
hij wordt betaald per klus, vervoer wordt daar niet apart in genoemd, maar ik begrijp je redenatie. Het klopt ook wel, maar het is zo ongeloofelijk balen en onduidelijk!!

die boete is geen kattepies, daar moeten heel wat steigers voor worden gezet!!
  dinsdag 23 februari 2010 @ 19:31:05 #15
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_78356055
Die bedragen op een boete krijg je alleen voor een economisch delict zo'n beetje, zou het daar eens tussen gaan zoeken.
  Redactie Frontpage dinsdag 23 februari 2010 @ 19:31:54 #16
38148 crew  Innisdemon
pi_78356084
Hij kan in z'n verweer toch aangeven dat hij die steiger leent om er op te kunnen werken? Probleem opgelost lijkt me.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_78356091
hoe bedoel je dat? bob
pi_78356155
maar dan nog vervoert hij goederen zonder geldige vergunning -Innisdemon
pi_78356220
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 19:27 schreef k_man het volgende:
Hij vervoert beroepsmatig goederen voor een ander bedrijf en ik neem aan dat ie ook voor het vervoeren betaald wordt. In die zin concurreert ie dus met andere bedrijven die ook het vervoer van het materiaal zouden kunnen doen. Die andere bedrijven, transportbedrijven, moeten ook allemaal de regeltjes volgen. Als deze vriend (uh-huh..) dat niet doet - en daardoor z'n transportdiensten goedkoper aan kan bieden - is dat oneerlijke concurrentie en daarmee (kennelijk) een economisch delict.
Dit kan ik wel volgen, maar staat wel een beetje haaks op de R&B van de rechtspraak, moet ik zeggen (althans: als hij in beroep zou gaan en dat beroep wordt afgewezen)

Maar: als ik zelf een product produceer repareer en dat product naar de klant breng (omdat m'n reguliere vervoerder geen tijd heeft, whatever) en daar kosten voor in rekening breng (wat niet door de inspecteur te zien is) zou ik een economisch delict plegen?
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_78356424
Edit: Zie uitleg K_man, die klopt
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  dinsdag 23 februari 2010 @ 19:39:07 #21
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_78356470
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 19:31 schreef HeleenK het volgende:
hoe bedoel je dat? bob
Als regels niet nageleegd worden op het gebied van vervoer en dan met name door bedrijven staan er echt boetes op die stukken hoger liggen dan dat we gewend zijn. Zo is een paar kilo teveel vervoeren in een vrachtwagen, karretje etc al goed voor 1000en euro's. Dit wordt gedaan om concurentie vervalsing tegen te gaan. Als hier sprake is bij je vriend dan moet je even uitzoeken op het PV wat er precies vermeld staat en dat opzoeken in de boetebase van het OM.
pi_78356597
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 19:34 schreef Five_Horizons het volgende:

[
Maar: als ik zelf een product produceer repareer en dat product naar de klant breng (omdat m'n reguliere vervoerder geen tijd heeft, whatever) en daar kosten voor in rekening breng (wat niet door de inspecteur te zien is) zou ik een economisch delict plegen?
Nee, want dat transport is een uitvloeisel van jouw eigen bedrijfsactiviteiten. In het geschetste geval van TS wordt er alleen transport verzorgd, zonder relatie met eigen activiteiten.
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_78356670
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 19:41 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Nee, want dat transport is een uitvloeisel van jouw eigen bedrijfsactiviteiten. In het geschetste geval van TS wordt er alleen transport verzorgd, zonder relatie met eigen activiteiten.
Hij bouwt het materiaal ook op. Zie OP

Ik zie echt het verschil niet.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  dinsdag 23 februari 2010 @ 19:44:56 #24
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_78356749
Het zou dan ook handig zijn als TS even opneemt welk wetsartikel op het PV wordt aangehaald.
pi_78356758
dat heb ik gedaan, de hoogte van de boete komt overeen met:

het niet kunnen tonen van een communautaire vergunning,

maar ik kan gewoon niet goed uitvinden of hij deze echt moet hebben, dit gaan nl over europees transport!!!!

een chauffeursrijbewijs moet je dan kunnen overleggen,

maar wanneer je minder dan 12 uur per week goederen vervoert hoef je geen chauffeursrijbewijs te hebben!!!!

Het is mij echt veel te onduidelijk!!!
pi_78356813
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 19:45 schreef HeleenK het volgende:

een chauffeursrijbewijs moet je dan kunnen overleggen,

maar wanneer je minder dan 12 uur per week goederen vervoert hoef je geen chauffeursrijbewijs te hebben!!!!
Een chauffeursrijbewijs?
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_78356837
het vervoeren is NIET zijn hoofdactiviteit!!!!

Het bouwen van steigers is dat, maar het materiaal moet er wel zijn of KOMEN!!!
  dinsdag 23 februari 2010 @ 19:50:31 #28
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_78357008
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 19:45 schreef HeleenK het volgende:
dat heb ik gedaan, de hoogte van de boete komt overeen met:

het niet kunnen tonen van een communautaire vergunning,

maar ik kan gewoon niet goed uitvinden of hij deze echt moet hebben, dit gaan nl over europees transport!!!!

een chauffeursrijbewijs moet je dan kunnen overleggen,

maar wanneer je minder dan 12 uur per week goederen vervoert hoef je geen chauffeursrijbewijs te hebben!!!!

Het is mij echt veel te onduidelijk!!!
Is hij wil in het bezit van een binnenland vergunning?
pi_78357069
binnenland vergunning bestaat niet meer
  dinsdag 23 februari 2010 @ 19:52:35 #30
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_78357119
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 19:51 schreef HeleenK het volgende:
binnenland vergunning bestaat niet meer
Als dat is opgegaan in de communautaire vergunning heb je jezelf van antwoord voorzien
pi_78357139
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 19:46 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Een chauffeursrijbewijs?
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_78357158
Hij moet gewoon even bellen met www.ivw.nl 088-4890000.
  dinsdag 23 februari 2010 @ 19:53:32 #33
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_78357167
wie zaten er nog meer in dat busje?
pi_78357292
Dit moet je overleggen bij aanvraag van zo'n vergunning, lijkt me beetje overdreven voor rijden in brabant!!!:

Aanvraagformulier Eurovergunning
Uittreksel Kamer van Koophandel
Vragenformulier kredietwaardigheid met accountantsverklaring en balans met toelichting
Kopie vakdiploma binnenlands beroepsvervoer en grensoverschrijdend beroepsvervoer
of beschikking ontheffing
Integriteitverklaring van de rechtspersoon en/of integriteitverklaring van de natuurlijk persoon


in de bus zat zijn collega, andere eigenaar van bv. Allebei gekleed in steigerbouwkleding
  dinsdag 23 februari 2010 @ 19:56:09 #35
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_78357300
quote:
Communautaire vergunning internationaal wegvervoer
Transportondernemers moeten aan kwalitatieve criteria voldoen. Hiertoe is een communautaire vergunning ingesteld ten behoeve van het internationale vervoer over de weg. De Stichting NIWO verzorgt in Nederland de uitgifte van de diverse vereiste transportvergunningen voor het beroepsgoederenvervoer. Nadere informatie over de diverse extra transportvoorwaarden, die zijn vastgelegd in zowel EU- als in ander internationaal verband, is te verkrijgen bij de diverse vakorganisaties uit de transportsector. Een van deze regelingen betreft ook het transport van gevaarlijke stoffen.
Het gaat hierbij dus om het vervoeren van goederen op Europeesch grondgebied, waar Nederland dus bij hoort.
pi_78357317
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 19:53 schreef Bob-B het volgende:
wie zaten er nog meer in dat busje?
Jij vraagt je af of er misschien nog een bon is uitgedeeld wegens het ontbreken van de taxivergunning?
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  dinsdag 23 februari 2010 @ 19:56:48 #37
150083 Barcaconia
şş [[[[] []]]] şş
pi_78357332
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 19:46 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Een chauffeursrijbewijs?
CCV-B diploma neem ik aan.

Ik vraag me af of er regels zijn voor het vervoer van gereedschap in eigendom van derden in plaats van goederenvervoer als hoofd-activiteit. Als hij die steiger vervoert en dat vervoer zijn activiteit is waar hij geld mee verdient is het natuurlijk gewoon beroepsgoederenvervoer.
Als hij die steiger meeneemt om op de bouw te plaatsen omdat hij schilder is, en de eigenaar is metselaar die toevallig ook daar bouwt zou het misschien anders kunnen zijn.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tč serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  dinsdag 23 februari 2010 @ 20:01:34 #38
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_78357575
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 19:56 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Jij vraagt je af of er misschien nog een bon is uitgedeeld wegens het ontbreken van de taxivergunning?
Balletje drie
http://www.antwoordvoorbe(...)unautaire-vergunning
  dinsdag 23 februari 2010 @ 20:02:06 #39
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_78357606
De instantie die dit soort vergunningen uitgeeft is het NIWO.

In hun FAQ staat het volgende:
quote:
Is voor het vervoer van goederen voor derden, niet zijnde de hoofdactiviteit van de onderneming (dat is nl. vervoer van eigen handelsgoederen) een vergunning van de NIWO vereist?

Ja, bij elk goederentransport voor derden is de vergunning nodig. Alleen als het voertuig een laadvermogen tot en met 500 kg laadvermogen heeft, dan is het niet vergunningplichtig.
http://www.niwo.nl
pi_78357689
Een timmerman welke 1 zak cement van een metselaar meeneemt in zijn bus met een laadvermogen van meer dan 500 kg. zou dan ook zo'n boete krijgen?
pi_78357702
Bob-B,

wat verstaan ze onder besloten busvervoer? Als ik dit lees, lijkt t mij dat hij deze vergunning niet nodig heeft, maar ik heb er ook ECHT GEEN VERSTAND VAN!!!!!
  dinsdag 23 februari 2010 @ 20:06:41 #42
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_78357843
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 20:04 schreef zeo2009 het volgende:
Een timmerman welke 1 zak cement van een metselaar meeneemt in zijn bus met een laadvermogen van meer dan 500 kg. zou dan ook zo'n boete krijgen?
Ja. Blijkbaar wel.
pi_78357947
quote:
Ja, dan zijn behoorlijk wat werkgevers die met hun secretaresse ergens naartoe rijden in overtreding. (sowieso: als jij dus een schildersbedrijf hebt en met je werknemer naar een klus gaat, zou je in overtreding zijn. Ik geloof er helemaal niets van)
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  dinsdag 23 februari 2010 @ 20:09:47 #44
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_78357995
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 20:08 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ja, dan zijn behoorlijk wat werkgevers die met hun secretaresse ergens naartoe rijden in overtreding. (sowieso: als jij dus een schildersbedrijf hebt en met je werknemer naar een klus gaat, zou je in overtreding zijn. Ik geloof er helemaal niets van)
Welkom in het regeltjes doolhof dat de overheid heet
  dinsdag 23 februari 2010 @ 20:11:57 #45
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_78358101
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 20:08 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ja, dan zijn behoorlijk wat werkgevers die met hun secretaresse ergens naartoe rijden in overtreding. (sowieso: als jij dus een schildersbedrijf hebt en met je werknemer naar een klus gaat, zou je in overtreding zijn. Ik geloof er helemaal niets van)
Hier staat dat voor niet-commercieel personenvervoer (bv personeelsvervoer) niet een communautaire vergunning noodzakelijk is.

De vergunningsplicht lijkt sowieso alleen te gelden voor bussen, niet voor auto's.
pi_78358119
heeft iemand een idee, hoe nu verder te gaan????? Moet hij alle vergunningen aanvragen en opleiding tot internationaal chauffeur gaan doen?!?!?! een tachograaf aanschaffen!!!!

Die 3000 euries van de bekeuring zulen we zowiezo wel kwijt zijn!!
pi_78358187
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 20:09 schreef Bob-B het volgende:

[..]

Welkom in het regeltjes doolhof dat de overheid heet
http://www.ivw.nl/onderwerpen/bus/ondernemer/vergunningen/

Niet-commercieel vervoer is niet vergunningplichtig.

*edit: spuit 11.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  dinsdag 23 februari 2010 @ 20:15:34 #48
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_78358312
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 20:12 schreef HeleenK het volgende:

Moet hij alle vergunningen aanvragen en opleiding tot internationaal chauffeur gaan doen?!?!?! een tachograaf aanschaffen!!!!
Of regelen dat een transportbedrijf die steigers brengt, of de eigenaars van het steigermateriaal.
pi_78358492
lekker milieuvervuilend! dubbel rijden! en zonde van de arbeidsuren!! dit slaat toch echt nergens op
pi_78358672
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 20:18 schreef HeleenK het volgende:
lekker milieuvervuilend! dubbel rijden! en zonde van de arbeidsuren!! dit slaat toch echt nergens op
Daarom zou ik dit dan ook zeker aanvechten. Dit is niet redelijk noch billijk, lijkt me.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')