Eén grote paringsdans en iedereen doet mee
COLUMN Mooie kus wel. Simon Kuipers rende van de trap naar beneden en zoende het gouden Canadese schaatsmeisje, een tikkeltje onhandig. Smak. Alweer een schaatsromance.
Voor mij was het allemaal nieuw, maar de ervaren schaatsverslaggevers wisselden quasi-nonchalant een blik van verstandhouding. Dat van Simon en Christine was in het wereldje al lang en breed bekend. Gesneden koek was het, oud nieuws, niks bijzonders. Je moest haast wel in een ei hebben geleefd om dat gemist te hebben. Daar zat ik dan in mijn ei.
Schaatsliefdes, het is een fenomeen op zichzelf. Sven Kramer ging vroeger met Annette Gerritsen, voor wie dat in alle commotie even vergeten was. En Anni Friesinger hoort bij Ids Postma en Ireen Wüst gaat met Sanne van Kerkhof en Bart Veldkamp deed het met Annamarie Thomas en Ria Visser lag te stoeien met Mart Smeets.
Oh ja, Marianne Timmer ging eerst met Kevin Crockett en toen met Peter Mueller en pas dáárna met Henk Timmer (geen schaatser). En Annamarie Thomas was ook nog een keer verliefd geworden op Joey Cheek. Tenminste, dat zeggen ze.
Één grote paringsdans is het en iedereen mag meedoen. Toen oud-schaatsster Catriona LeMay deze week op de perstribune lekker intiem tegen een Nederlandse verslaggever zat aan te schurken, reed op het ijs opeens doodleuk haar man langs, vrolijk zwaaiend op een Zamboni.
Je verzint het allemaal niet, maar LeMay blijkt al jaren getrouwd met de Canadese Zamboni-bestuurder Bart Doan. Aardige vent, maar hij schijnt de godganse dag over dweilmachines te ouwehoeren.
Het wachten is op het volgende topverhaal, want over het liefdesleven van Laurine van Riessen heb ik nog weinig tot niets gehoord. Maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen. (SJOERD MOSSOU)