Het dodental is inmiddels opgelopen tot 16quote:Instortende minaret plet moskeegangers
RABAT - Een vier eeuwen oude minaret is vrijdag ingestort in het Marokkaanse Meknes. Daardoor zijn twee moskeegangers om het leven gekomen. Meer dan veertig mensen raakten gewond. Dat meldden ziekenhuisbronnen en ooggetuigen.
In de moskee waren ongeveer driehonderd personen aanwezig voor het vrijdaggebed, toen de toren van de moskee instortte. Ongeveer tachtig mensen raakten bedolven onder het puin, aldus de imam.
De Lalla Khenata-moskee is gelegen in de oude wijk Bab el Bardivine in Meknes. Het komt wel vaker voor dat verwaarloosde gebouwen in oude districten in Marokkaanse steden instorten, maar zelden gebeurt dat met een minaret.
quote:Death toll rises to 16
RABAT (Reuters) - A four centuries-old mosque minaret collapsed in Morocco on Friday, killing at least 16 people and injuring more than 30 worshippers, hospital officials and eyewitnesses said.
World
"I counted myself 13 dead. Their corpses were pulled out of the rubble by rescuers. My colleagues and officials at the hospital told me there were three other dead there," parliament member Abdallah Bouanou, who is a doctor, told Reuters from the scene.
About 35 people were hospitalized for injuries, he added.
"A man is being pulled out of the rubble alive now. He is speaking. I can see and hear that while I'm speaking to you," he said.
The state news agency MAP, citing an official provisional toll, said 11 were killed and 50 injured in the incident.
Up to 80 people were trapped under the rubble and soldiers were working to reach them, said Khaled Rahmouni, a resident in the town of Meknes where the mosque collapsed.
"About 300 worshippers gathered inside the mosque for the Friday afternoon mass prayers. When the imam (preacher) was about to start his sermon, the minaret went down," Rahmouni told Reuters by telephone.
The Lalla Khenata mosque minaret collapsed in the old Bab el Bardiyine neighborhood of Meknes, which is about 140 km (80 miles) southwest of Rabat.
Neglected old buildings in the old quarters of Morocco's cities collapse fairly often, but the fall of a minaret is rare.
Klote zeg. Enige kans dat ze in die moskee zaten?quote:Op vrijdag 19 februari 2010 21:45 schreef o.us het volgende:
Tvp, ik heb daar familie zitten. Even de Marokkaanse media checken.
quote:Op vrijdag 19 februari 2010 22:30 schreef Frutsel het volgende:
[..]damn
heb jij een foto/afbeelding van de betreffende moskee/minaret?
quote:Op vrijdag 19 februari 2010 22:34 schreef Meki het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Nu 50 doden meldt een Arabische media
Yep en via CNN en BBC Arabicquote:Op vrijdag 19 februari 2010 22:39 schreef o.us het volgende:
[..]
Hespress. Daar zit ik ook te kijken nu.
quote:Op vrijdag 19 februari 2010 22:33 schreef Mutant01 het volgende:
Zou me niet verbazen als de hevige regenval van de afgelopen maanden de constructie nog meer heeft verzwakt.
Zo te lezen dus welquote:BreakingNews: Update: Minaret collapse that killed 36 caused by heavy rain that weakened the structure, Interior Ministry says Reference
Het was inderdaad een grote fout om het klootjesvolk toegang tot internet te verschaffen.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 22:52 schreef Croupouque het volgende:
Je zou voor de grap ook eens de commentaren onder dit bericht bij Spitsnieuws moeten lezen. Ware aarden komen als gasgevulde drollen bovendrijven.
Heeft iemand voor mij een link naar die reacties.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 23:22 schreef waht het volgende:
[..]
Het was inderdaad een grote fout om het klootjesvolk toegang tot internet te verschaffen.
http://www.spitsnieuws.nl(...)aret_plet_mosli.htmlquote:Op vrijdag 19 februari 2010 23:26 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Heeft iemand voor mij een link naar die reacties.²
Dat is net als wanneer een aanslag als Londen wordt goedgekeurd en de slachtoffers worden uitgelachenquote:
[UPD] Instortende minaret plet moskeegangersquote:Op zaterdag 20 februari 2010 00:50 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Linkie?
Wat een bazen reageren daar.
Is allemaal al weggehaald als het goed is.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 23:27 schreef Rabin888 het volgende:
[..]
http://www.spitsnieuws.nl(...)aret_plet_mosli.html
Op de FP kunnen ze er ook wat van...
[UPD] Instortende minaret plet moskeegangers
Nee, dat lijkt nog een kind.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 01:26 schreef DrDentz het volgende:
Is dat Yes-R die onderste?
Is volgens mij ouder hoor. Het is het oudste gedeelte van de stad. Zit aan het oude kasteel/ gevang vast..quote:Op vrijdag 19 februari 2010 21:54 schreef Barcaconia het volgende:
4 eeuwen oud. Wordt dat tegenwoordig zo slecht onderhouden vraag ik me dan af?
Nou en? Alsof ook maar iemand de FP associeert met kwaliteit en goede inhoudelijke discussies.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 09:02 schreef Mutant01 het volgende:
En maar kankeren op Marokko.nl, de frontpage van Fok is een factor 20 erger.
En Yes-r is volwassen wil je zeggen?quote:Op zaterdag 20 februari 2010 07:14 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Nee, dat lijkt nog een kind.
Marokko is best een arm land, denk dat ze daar simpelweg het geld niet voor hebben. En niet zulke strenge regels en controle's op de veiligheid van gebouwen natuurlijk.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 09:57 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Het is natuurlijk erg.. Mijn medeleven!
Maar waarom onderhouden ze hun monumentale gebouwen niet? Het spaart mensenlevens en vanuit cultuurhistorisch oogpunt is dat belangrijk..
Corruptie. Het geld zit gewoon in de zakken van de ambtenaren die daarvoor verantwoordelijk zijn.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 10:13 schreef Chadi het volgende:
Denk inderdaad dat het geld er niet voor is.
Wat afschuwelijk! Door hun gaan prachtige oude gebouwen kapot..quote:Op zaterdag 20 februari 2010 10:30 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Corruptie. Het geld zit gewoon in de zakken van de ambtenaren die daarvoor verantwoordelijk zijn.
Behalve dat is er simpelweg ook geen geld voor behoud en onderhoud.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 10:30 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Corruptie. Het geld zit gewoon in de zakken van de ambtenaren die daarvoor verantwoordelijk zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |