Het dodental is inmiddels opgelopen tot 16quote:Instortende minaret plet moskeegangers
RABAT - Een vier eeuwen oude minaret is vrijdag ingestort in het Marokkaanse Meknes. Daardoor zijn twee moskeegangers om het leven gekomen. Meer dan veertig mensen raakten gewond. Dat meldden ziekenhuisbronnen en ooggetuigen.
In de moskee waren ongeveer driehonderd personen aanwezig voor het vrijdaggebed, toen de toren van de moskee instortte. Ongeveer tachtig mensen raakten bedolven onder het puin, aldus de imam.
De Lalla Khenata-moskee is gelegen in de oude wijk Bab el Bardivine in Meknes. Het komt wel vaker voor dat verwaarloosde gebouwen in oude districten in Marokkaanse steden instorten, maar zelden gebeurt dat met een minaret.
quote:Death toll rises to 16
RABAT (Reuters) - A four centuries-old mosque minaret collapsed in Morocco on Friday, killing at least 16 people and injuring more than 30 worshippers, hospital officials and eyewitnesses said.
World
"I counted myself 13 dead. Their corpses were pulled out of the rubble by rescuers. My colleagues and officials at the hospital told me there were three other dead there," parliament member Abdallah Bouanou, who is a doctor, told Reuters from the scene.
About 35 people were hospitalized for injuries, he added.
"A man is being pulled out of the rubble alive now. He is speaking. I can see and hear that while I'm speaking to you," he said.
The state news agency MAP, citing an official provisional toll, said 11 were killed and 50 injured in the incident.
Up to 80 people were trapped under the rubble and soldiers were working to reach them, said Khaled Rahmouni, a resident in the town of Meknes where the mosque collapsed.
"About 300 worshippers gathered inside the mosque for the Friday afternoon mass prayers. When the imam (preacher) was about to start his sermon, the minaret went down," Rahmouni told Reuters by telephone.
The Lalla Khenata mosque minaret collapsed in the old Bab el Bardiyine neighborhood of Meknes, which is about 140 km (80 miles) southwest of Rabat.
Neglected old buildings in the old quarters of Morocco's cities collapse fairly often, but the fall of a minaret is rare.
Klote zeg. Enige kans dat ze in die moskee zaten?quote:Op vrijdag 19 februari 2010 21:45 schreef o.us het volgende:
Tvp, ik heb daar familie zitten. Even de Marokkaanse media checken.
quote:Op vrijdag 19 februari 2010 22:30 schreef Frutsel het volgende:
[..]damn
heb jij een foto/afbeelding van de betreffende moskee/minaret?
quote:Op vrijdag 19 februari 2010 22:34 schreef Meki het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Nu 50 doden meldt een Arabische media
Yep en via CNN en BBC Arabicquote:Op vrijdag 19 februari 2010 22:39 schreef o.us het volgende:
[..]
Hespress. Daar zit ik ook te kijken nu.
quote:Op vrijdag 19 februari 2010 22:33 schreef Mutant01 het volgende:
Zou me niet verbazen als de hevige regenval van de afgelopen maanden de constructie nog meer heeft verzwakt.
Zo te lezen dus welquote:BreakingNews: Update: Minaret collapse that killed 36 caused by heavy rain that weakened the structure, Interior Ministry says Reference
Het was inderdaad een grote fout om het klootjesvolk toegang tot internet te verschaffen.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 22:52 schreef Croupouque het volgende:
Je zou voor de grap ook eens de commentaren onder dit bericht bij Spitsnieuws moeten lezen. Ware aarden komen als gasgevulde drollen bovendrijven.
Heeft iemand voor mij een link naar die reacties.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 23:22 schreef waht het volgende:
[..]
Het was inderdaad een grote fout om het klootjesvolk toegang tot internet te verschaffen.
http://www.spitsnieuws.nl(...)aret_plet_mosli.htmlquote:Op vrijdag 19 februari 2010 23:26 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Heeft iemand voor mij een link naar die reacties.²
Dat is net als wanneer een aanslag als Londen wordt goedgekeurd en de slachtoffers worden uitgelachenquote:
[UPD] Instortende minaret plet moskeegangersquote:Op zaterdag 20 februari 2010 00:50 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Linkie?
Wat een bazen reageren daar.
Is allemaal al weggehaald als het goed is.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 23:27 schreef Rabin888 het volgende:
[..]
http://www.spitsnieuws.nl(...)aret_plet_mosli.html
Op de FP kunnen ze er ook wat van...
[UPD] Instortende minaret plet moskeegangers
Nee, dat lijkt nog een kind.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 01:26 schreef DrDentz het volgende:
Is dat Yes-R die onderste?
Is volgens mij ouder hoor. Het is het oudste gedeelte van de stad. Zit aan het oude kasteel/ gevang vast..quote:Op vrijdag 19 februari 2010 21:54 schreef Barcaconia het volgende:
4 eeuwen oud. Wordt dat tegenwoordig zo slecht onderhouden vraag ik me dan af?
Nou en? Alsof ook maar iemand de FP associeert met kwaliteit en goede inhoudelijke discussies.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 09:02 schreef Mutant01 het volgende:
En maar kankeren op Marokko.nl, de frontpage van Fok is een factor 20 erger.
En Yes-r is volwassen wil je zeggen?quote:Op zaterdag 20 februari 2010 07:14 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Nee, dat lijkt nog een kind.
Marokko is best een arm land, denk dat ze daar simpelweg het geld niet voor hebben. En niet zulke strenge regels en controle's op de veiligheid van gebouwen natuurlijk.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 09:57 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Het is natuurlijk erg.. Mijn medeleven!
Maar waarom onderhouden ze hun monumentale gebouwen niet? Het spaart mensenlevens en vanuit cultuurhistorisch oogpunt is dat belangrijk..
Corruptie. Het geld zit gewoon in de zakken van de ambtenaren die daarvoor verantwoordelijk zijn.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 10:13 schreef Chadi het volgende:
Denk inderdaad dat het geld er niet voor is.
Wat afschuwelijk! Door hun gaan prachtige oude gebouwen kapot..quote:Op zaterdag 20 februari 2010 10:30 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Corruptie. Het geld zit gewoon in de zakken van de ambtenaren die daarvoor verantwoordelijk zijn.
Behalve dat is er simpelweg ook geen geld voor behoud en onderhoud.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 10:30 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Corruptie. Het geld zit gewoon in de zakken van de ambtenaren die daarvoor verantwoordelijk zijn.
He Chadi, familie daar alles goed?quote:Op zaterdag 20 februari 2010 10:45 schreef Chadi het volgende:
[..]
Behalve dat is er simpelweg ook geen geld voor behoud en onderhoud.
Volgens mij staat dat ding in UNESCO gebied, is het niet zo dat de regering daar verplicht een zak geld voor beschikbaar moet stellen? Je gaat mij niet vertellen dat het wel mogelijk is om een TGV aan te leggen, maar onderhoud aan een 400 jaar oud gebouw dan ineens te duur is. Kwestie van prioriteiten.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 10:45 schreef Chadi het volgende:
[..]
Behalve dat is er simpelweg ook geen geld voor behoud en onderhoud.
Dat deel van de integratie is wel gelukt dusquote:Op zaterdag 20 februari 2010 10:30 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ja, maar dat maakt het menselijk leed er niet minder om. Maak dat soort flauwe grappen lekker binnenshuis met familie en vrienden en geef het goede voorbeeld door het in ieder geval niet publiekelijk te doen. Het is voor de meesten een ver-van-je-bed-show met mensen in de hoofdrol die hier vaak negatief in het nieuws komen, maar dit gun je toch niemand?quote:Op zaterdag 20 februari 2010 12:27 schreef MrX1982 het volgende:
In het huis van Allah bid je je een ongeluk om de grote Heer zijn eer te bewijzen en wat krijg je ervoor terug? Puin op je kop. Tamelijk ironisch.
Nee maar we hebben de reacties gezien op 9/11. Dat was ook schandelijk en mensonterend.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 13:22 schreef Hamilcar het volgende:
[..]
Ja, maar dat maakt het menselijk leed er niet minder om. Maak dat soort flauwe grappen lekker binnenshuis met familie en vrienden en geef het goede voorbeeld door het in ieder geval niet publiekelijk te doen. Het is voor de meesten een ver-van-je-bed-show met mensen in de hoofdrol die hier vaak negatief in het nieuws komen, maar dit gun je toch niemand?
Schijnbaar zijn veel Nederlanders dus net zo ernstig bezig als die types. Hand in eigen boezem steken Klummie.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 13:59 schreef Klummie het volgende:
[..]
Nee maar we hebben de reacties gezien op 9/11. Dat was ook schandelijk en mensonterend.
Ok, ik vraag het vaak van jou, en voor wat hoort wat. Ik vind het walgelijk dat deze mensen niet het fatsoen kunnen opbrengen om hier fatsoenlijk op te reageren. Het is verschrikkelijk voor betrokkenen.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 14:01 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Schijnbaar zijn veel Nederlanders dus net zo ernstig bezig als die types. Hand in eigen boezem steken Klummie.
Heb ik ergens staan juichen?quote:Op zaterdag 20 februari 2010 14:01 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Schijnbaar zijn veel Nederlanders dus net zo ernstig bezig als die types. Hand in eigen boezem steken Klummie.
Het was vermoedelijk een aardverschuiving door hevige regenval.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 09:57 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Maar waarom onderhouden ze hun monumentale gebouwen niet?
Het spaart mensenlevens en vanuit cultuurhistorisch oogpunt is dat belangrijk..
Jij bent toch van mening dat de Marokkaanse gemeenschap in haar geheel kritisch naar zichzelf moet kijken als een of andere randdebiel iets verkeerds doet? Of is dat nu INEENS anders?quote:
Goh, dit doet me denken aan een topic die naar ONZ is geschopt. Waar mensen konden lachen om een auto ongeluk met dodelijke gevolgen omdat volgens hen de manier waarop hilarisch leekquote:Op zaterdag 20 februari 2010 12:27 schreef MrX1982 het volgende:
In het huis van Allah bid je je een ongeluk om de grote Heer zijn eer te bewijzen en wat krijg je ervoor terug? Puin op je kop. Tamelijk ironisch.
Toch vanzelfsprekend dat de mensen daar de handen in elkaar slaan om te helpen?quote:Op zaterdag 20 februari 2010 18:20 schreef paddy het volgende:
Er zouden nu 41 doden gevallen zijn
Ik sta versteld van de actie door burgers om te helpen met puin ruimen. Mijn respect daarvoor.
Dat begrijp ik ook niet. Die benaming klopt niet.quote:Op zondag 21 februari 2010 22:44 schreef perezoso het volgende:
Onlangs nog geweest, wat ik niet snap is dat dit in 1 v/d links staat van Meki:
Massale begrafenis voor de martelaren van Meknes.
Hoezo zijn het martelaren ?
Het gaat om moslims hè, dan zijn de meeste Nederlanders niet zo meelevend meer.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 00:48 schreef Meki het volgende:
[..]
Dat is net als wanneer een aanslag als Londen wordt goedgekeurd en de slachtoffers worden uitgelachen![]()
Hoe diep kunnen mensen zinken wanneer zij om een ramp gaan lachen.
dat is misschien wel fout ja maar na alle ellende met moslims overal kun je ze het moeilijk kwaad nemen.quote:Op maandag 22 februari 2010 12:17 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Het gaat om moslims hè, dan zijn de meeste Nederlanders niet zo meelevend meer.
Ja gelukkig niemand daar aanwezig.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 10:47 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
He Chadi, familie daar alles goed?²
quote:Op maandag 22 februari 2010 16:53 schreef Vengerr het volgende:
Allahoe akbar...
Allahoe akbar...
Allahoe ak*BAF!!!*
Jah er werd een gebed gehouden voor een overledene. Dat is het gebed na het gewone gebed.quote:Op maandag 22 februari 2010 15:45 schreef perezoso het volgende:
Salat alzjanaza, het 'gereed maken' van een overledene voor de begrafenis of een gebed voor de doden of beide ?
Kwam trouwens een artikel tegen over een aanslag in Meknes waar ik nooit iets van vernomen had. Gelukkig is het in Marokko niet zo gevoelig voor terrorisme.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |