Uiteraard, maar op langere termijn zullen die aanpassingen er altijd komen omdat de markt efficient is. Behalve natuurlijk als je ervanuitgaat dat de olie (binnenkort) op is en gas er nog voldoende is. Maar zelfs dan zal op langere termijn blijken dat olie misschien wel (grotendeels) overbodig is, noodzaak lijdt altijd tot uitvindingen.quote:Op donderdag 7 oktober 2010 22:43 schreef tjoptjop het volgende:
Tijdelijke 'prijsverschillen' kunnen ook komen door factoren als opslagcapaciteit en raffinagemogelijkheiden. Leuk dat gas olie 6:1 is, dat wil niet zeggen dat daar altijd de mogelijkheid toe is.
Linkje naar rapport parlement NZquote:Dwindling oil supplies threaten economies
The world faces decades of economic turmoil and a vicious cycle of recessions as oil supplies run low and prices spike, according to a Parliamentary research paper.
The paper, The Next Oil Shock, says that known oil reserves would last for another 25 to 32 years, but an oil ''supply crunch'' could occur in 2012 or shortly afterwards as demand rises and supplies fail to keep pace.
It was likely to be followed by a pattern of supply and demand crises.
''While the world will not run out of oil reserves for decades to come, it cannot indefinitely continue to produce oil at an increasing rate from the remaining reserves. Forecasts indicate that world oil production capacity will not grow or fall in the next five years while demand will continue to rise.
''There is a risk that the world economy may be at the start of a cycle of supply crunches leading to price spikes and recessions, followed by recoveries leading to supply crunches.''
The paper, by Parliamentary Library economics and industry research analyst Clint Smith, is based on international research, reports and data.
Ja, is denk ik een van Waht's plaatjes die naar een besloten deel van Businessinsider linkt.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 18:06 schreef tjoptjop het volgende:
Daarom staat er ook expliciet "tijdelijk"
Hebben trouwens meer mensen last van een login popup van Businessinsider oid?
Nee is volgens mij het kruisje wat bij mijn post wordt weergegeven.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 08:37 schreef Perrin het volgende:
Ja, is denk ik een van Waht's plaatjes die naar een besloten deel van Businessinsider linkt.
quote:Is ‘Peak Oil’ Behind Us?
Peak oil is not just here — it’s behind us already.
That’s the conclusion of the International Energy Agency, the Paris-based organization that provides energy analysis to 28 industrialized nations. According to a projection in the agency’s latest annual report, released last week, production of conventional crude oil — the black liquid stuff that rigs pump out of the ground — probably topped out for good in 2006, at about 70 million barrels a day. Production from currently producing oil fields will drop sharply in coming decades, the report suggests.
Volgens IEA:quote:Op maandag 15 november 2010 12:26 schreef Rejected het volgende:
Hoe moet ik dat plaatje precies lezen? Het lijkt er zo namelijk op dat "Fields yet tot be found toeneemt".
Daar heb ik ook een beetje m'n twijfels bij, wel lekker makkelijk om te zeggen "oh, geen probleem, dat vinden we tegen die tijd wel"quote:Op maandag 15 november 2010 12:32 schreef Perrin het volgende:
[..]
Volgens IEA:
Crude oil currently producing fields + Crude oil, fields to be developed + ????? = constant
..en dat de komende 30 jaar. Hoe realistisch het is dat "??????" er precies voor zorgt dat de hoeveelheid opgepompte crude op het huidige niveau blijft, laat ik aan het beoordelingsvermogen van de lezer over..
Mensen die de toekomst kunnen voorspellen, ik wil die gave ook hebben!quote:Op maandag 15 november 2010 12:26 schreef Rejected het volgende:
Hoe moet ik dat plaatje precies lezen? Het lijkt er zo namelijk op dat "Fields yet tot be found toeneemt".
Laten we hopen van nietquote:Op maandag 15 november 2010 13:56 schreef Q. het volgende:
We gaan terug naar de duistere middeleeuwen..
Ik denk het wel, maar het zal niet zonder slag of stoot gaan. Er moet bovendien een gevoel van urgentie ontstaan bij het bedrijfsleven en de wetenschap. Doorgaans zorgen oorlogen daar wel voor.quote:Op maandag 15 november 2010 14:03 schreef Perrin het volgende:
We hebben vergeleken met toen sterk verbeterde communicatie en kennis, hopelijk doen we daar wat nuttigs mee.
Bij de wetenschappen is er natuurlijk al lang een geveol van urgentie. Alleen wetenschappers worden in de wereld niet zo snel geloofd, want hun plannen kosten op korte termijn geld.quote:Op maandag 15 november 2010 15:30 schreef waht het volgende:
Ik denk het wel, maar het zal niet zonder slag of stoot gaan. Er moet bovendien een gevoel van urgentie ontstaan bij het bedrijfsleven en de wetenschap. Doorgaans zorgen oorlogen daar wel voor.
Vraag die vanzelf minder wordt als de prijs te hoog is. Uiteindelijk zal olie dusdanig duur zijn dat het op een hele andere manier als nu gebruikt zal worden. Mijn vermoeden is dat dat redelijk gelijkmatig zal verlopen.quote:Op maandag 15 november 2010 13:53 schreef Digi2 het volgende:
Er is zwz een probleem want aan de toenemende vraag vanuit Azie kan blijkbaar niet voldaan worden op termijn. Bovendien zijn de kosten van "nieuwe" oliebronnen zoals ultra deep water en tarsands veel en veel duurder dan de conventionele "cheap oil" bronnen die in snel tempo uitputten.
Het probleem is de politiek, die denkt niet verder vooruit dan vier jaar, als er weer nieuwe verkiezingen zijn. Met lange-termijn denken scoor je geen punten bij de verkiezingen.quote:Op maandag 15 november 2010 15:36 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De moelijkste factoren zijn de boekhouders en korte termijn denkers in onze te commercieel doorgeslagen maatschappij. Hierdoor zouden we wel eens wat moelijke jaren kunnen gaan krijgen en idd wat oorlogen nog te behappen krijgen.
Alsof dat vroeger anders wasquote:Op maandag 15 november 2010 15:36 schreef Basp1 het volgende:
Het bedrijfsleven komt traag maar gestaag op stoom, vorige week is er nog een grote bijeenkomst van desertec geweest. maar het is veel intrerresanter voor henk en ingrid om de laatste roddels over ander dingen te horen dan over deze mega investering in onze toekomst.
De moelijkste factoren zijn de boekhouders en korte termijn denkers in onze te commercieel doorgeslagen maatschappij. Hierdoor zouden we wel eens wat moelijke jaren kunnen gaan krijgen en idd wat oorlogen nog te behappen krijgen.
Waarom politiek?quote:Op maandag 15 november 2010 15:38 schreef Q. het volgende:
[..]
Het probleem is de politiek, die denkt niet verder vooruit dan vier jaar, als er weer nieuwe verkiezingen zijn. Met lange-termijn denken scoor je geen punten bij de verkiezingen.
Gestaag, maar 't lijkt op stoom te komen:quote:Op maandag 15 november 2010 15:36 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het bedrijfsleven komt traag maar gestaag op stoom, vorige week is er nog een grote bijeenkomst van desertec geweest. maar het is veel intrerresanter voor henk en ingrid om de laatste roddels over ander dingen te horen dan over deze mega investering in onze toekomst.
quote:Ambitieus duurzaamheidsplan Unilever
De producent van merken als Dove, Omo, Knorr en Lipton zegt dat ,,groei niet ten koste mag gaan van alles''. Ondanks ,,ambitieuze plannen om het bedrijf te laten groeien, mag dat niet te koste gaan van de afnemende natuurlijke bronnen in de wereld'', aldus Unilever.
Daarom wil het bedrijf zijn milieuvoetafdruk halveren en zaken doen met de duurzame landbouw.
Van bedrijven moet je het niet hebben. Die worden alleen maar gedreven door de korte-termijn belangen van de aandeelhouders. Dat hebben we heel mooi kunnen zien tijdens de bankencrisis van 2007/2008. Lange-termijn-visie zou bij de overheid vandaan moeten komen maar overheidsbeleid is ook een politiek steekspel.quote:
De politiek is er wel degelijk (een beetje) mee bezig:quote:Op maandag 15 november 2010 15:38 schreef Q. het volgende:
[..]
Het probleem is de politiek, die denkt niet verder vooruit dan vier jaar, als er weer nieuwe verkiezingen zijn. Met lange-termijn denken scoor je geen punten bij de verkiezingen.
quote:Nederland krijgt nieuwe energie
Nederland heeft nieuwe energie nodig. Er is een aanzienlijk risico dat de fossiele energiebronnen niet kunnen voorzien in de verwachte stijgende wereldwijde vraag naar betaalbare energie. Dit leidt tot prijsstijgingen, recessies, armoede, sociale onrust, geopolitieke spanningen en in het uiterste geval tot oorlog. Daarnaast leidt het huidige beleid tot een versterkte klimaatverandering met grote ecologische en economische schade tot gevolg.
Het duurzaamheidsoverleg politieke partijen (DOPP) is een samenwerkingsverband van 7 partijcommissies die zich binnen bestaande politieke partijen bezighouden met duurzame ontwikkeling:
CDA Duurzaamheidsberaad
ChristenUnie TPC Duurzaamheid
D66 Platform Duurzame Ontwikkeling
GroenLinks Milieunetwerk
PvdA Landelijke werkgroep Milieu, Energie en Economie (LME2)
SGP Wetenschappelijk Instituut Werkgroep Energie
VVD Commissie Milieu & Duurzaamheid
Wat doen ze er concreet, op korte termijn aan? Want de problemen die gaan komen gaan snel komen, er moet nu iets worden gedaan.quote:Op maandag 15 november 2010 15:45 schreef Perrin het volgende:
[..]
De politiek is er wel degelijk (een beetje) mee bezig
Tja, gezien het regeerakkoord eerlijkgezegd weinig tot niks.quote:Op maandag 15 november 2010 15:48 schreef Q. het volgende:
[..]
Wat doen ze er concreet, op korte termijn aan? Want de problemen die gaan komen gaan snel komen, er moet nu iets worden gedaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |