quote:Voortbestaan kabinet in gevaar
DEN HAAG - Het voortbestaan van het vierde kabinet onder leiding van premier Jan Peter Balkenende is in gevaar. De toekomstige rol van Nederland in Afghanistan leidde woensdag tot een diepe crisis in de verhoudingen tussen CDA, PvdA en ChristenUnie.
PvdA-vicepremier Wouter Bos heeft zijn coalitiegenoten CDA en ChristenUnie laten weten dat zijn partij definitief het NAVO-verzoek voor een trainingsmissie in de Afghaanse provincie Uruzgan afwijst.
Hij zegt onverkort te willen vasthouden aan de ''belofte aan de kiezer'' dat de laatste Nederlandse militair aan het einde van dit jaar uit de Afghaanse provincie Uruzgan is vertrokken.
Zullen Balkenende, Bos en Rouvoet deze crisis wederom kunnen bezweren of mogen we in maart 2 keer stemmen?quote:CRISISSFEER IN DEN HAAG
De PvdA gaat definitief niet akkoord met een verlenging van de missie in Uruzgan. De NAVO had om verlenging gevraagd, maar de PvdA wil alle militairen in augustus weg hebben.
De meest betrokken ministers hebben over Afghanistan overlegd in het Torentje van premier Balkenende. Na afloop zeiden de ministers Rouvoet en Van Middelkoop (ChristenUnie) dat het overleg muurvast zit.
Volgens premier Balkenende valt dat wel mee en zijn er nog opties. Welke dat zijn is niet bekend.
-edit-quote:
Okee, fair enough.quote:Op donderdag 18 februari 2010 02:21 schreef Ritmo het volgende:
Oh, ik begreep je opmerking niet. Omdat de kabinetscrisis dieper zit dan dit probleem alleen en in het andere topic dan meer inhoudelijk over Uruzgan gepraat kan worden?
Lekker boeien. Ben benieuwd hoe je dat als Christen Democraat kan uitleggen tegen een militair wiens benen eraf zijn geschoten. Joh, look at the bright side, we zitten nog in de G20quote:Op donderdag 18 februari 2010 09:14 schreef ethiraseth het volgende:
Andere partijen zien hun baantjes bij de EU/Navo in het gevaar komen. Blijkbaar heeft Amerika al gedreigd ons uit de G20 te zetten als we niet blijven.
quote:Op donderdag 18 februari 2010 10:30 schreef Weltschmerz het volgende:
http://extra.volkskrant.n(...)over_Maxime_Verhagen
quote:scottie1 schreef op 17-02-2010 19:23 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Ofschoon Gremdaat onnavolgbaar is in zijn eenakters, slaat hij de plank volledig mis. Maxime Verhagen heeft notabene die "betrouwbare" Wouter Bos afgelopen week door het stof laten gaan over die bewuste Navo-brief. In Pauw&Witteman loog Woutertje dat hij van de inhoud van die brief niets wist. Verhagen natuurlijk ziedend. De volgende dag moest Bos toegeven dat er een "misverstand" was opgetreden. Dat is een ander woord voor "ik heb de boel belazerd". De PvdA trekt vanwege electorale omstandigheden op 't laatst zijn aanvankelijke bereidwilligheid om te komen tot een trainingsmissie in Uruzgan terug. Heel doorzichtig, mister draaikont. De kiezer wil ook liever terugtrekken uit Afganistan, maar niet op deze plotselinge, laffe PvdA-manier. Dat doorziet de kiezer en de PvdA zal dus over twee weken nog harder worden afgestraft dan al voor de hand lag.
In het regeerakkoord staat dat de missie wordt beeindigd, de PvdA heeft zich sindsdien op het standpunt gesteld dat de missie wordt beeindigd. Verhagen krijgt een verzoek van de NATO om in Uruzgan te blijven, terwijl de NATO alleen verzoeken doet waarvan ze weten dat die worden ingewilligd. Dus moet Verhagen aan de NATO hebben aangegeven dat Nederland zo'n verzoek zou inwilligen. Het CDA wil dat graag, want Balkenende is niet houdbaar voor een volgende periode en moet afgeserveerd worden naar een internationaal baantje. Maar het is nooit een kabinetsstandpunt geweest dat Nederland in Uruzgan wil blijven. Verhagen heeft dus bij de NATO een verkeerd beeld gegeven van het standpunt van het kabinet om de PvdA voor een voldongen feit te stellen in de lopende discussie.quote:Op donderdag 18 februari 2010 10:32 schreef damian5700 het volgende:
Ofschoon Gremdaat onnavolgbaar is in zijn eenakters, slaat hij de plank volledig mis. Maxime Verhagen heeft notabene die "betrouwbare" Wouter Bos afgelopen week door het stof laten gaan over die bewuste Navo-brief. In Pauw&Witteman loog Woutertje dat hij van de inhoud van die brief niets wist. Verhagen natuurlijk ziedend. De volgende dag moest Bos toegeven dat er een "misverstand" was opgetreden. Dat is een ander woord voor "ik heb de boel belazerd". De PvdA trekt vanwege electorale omstandigheden op 't laatst zijn aanvankelijke bereidwilligheid om te komen tot een trainingsmissie in Uruzgan terug. Heel doorzichtig, mister draaikont.
[..]
[..]
Volgens mij staat het helemaal niet in het regeerakkoord.quote:Op donderdag 18 februari 2010 03:51 schreef scanman1 het volgende:
De PvdA heeft in het begin al laten vastleggen dat de NLse jongens eind 2010 moesten vertekken en in het regeerakkoord staat dat dus ook. Als het CDA en de CU daar nu opeens moeilijk over gaan doen is dat HUN probleem. PvdA heeft groot gelijk dat ze voet bij stuk houdt. Het staat tenslotte in het regeerakkoord. Ongelooflijk dat er partijen zijn die de PvdA iets verwijten. het is nota bene vastgelegd 2 jaar geleden.
Om 15:00 uur.quote:Op donderdag 18 februari 2010 12:54 schreef One_of_the_few het volgende:
vandaag zeer waarschijnlik nog debat
Klopt. Om 15.00 spoeddebatquote:
Zulk soort dingen moeten ze gewoon op prime-time uitzenden ter vermaak van het volk!quote:
Als deze kwestie volgens de PvdA, in jouw lezing, zo rechtlijnig is dan zou er ook niet gesproken worden over 'de optie openhouden van het trainen van Afghaanse soldaten en politiemensen'.quote:Op donderdag 18 februari 2010 10:43 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
In het regeerakkoord staat dat de missie wordt beeindigd, de PvdA heeft zich sindsdien op het standpunt gesteld dat de missie wordt beeindigd. Verhagen krijgt een verzoek van de NATO om in Uruzgan te blijven, terwijl de NATO alleen verzoeken doet waarvan ze weten dat die worden ingewilligd. Dus moet Verhagen aan de NATO hebben aangegeven dat Nederland zo'n verzoek zou inwilligen. Het CDA wil dat graag, want Balkenende is niet houdbaar voor een volgende periode en moet afgeserveerd worden naar een internationaal baantje. Maar het is nooit een kabinetsstandpunt geweest dat Nederland in Uruzgan wil blijven. Verhagen heeft dus bij de NATO een verkeerd beeld gegeven van het standpunt van het kabinet om de PvdA voor een voldongen feit te stellen in de lopende discussie.
Nee, maar ik vond de draai van Wouter Bos over het 'niets weten over de inhoud van de brief van Rasmussen' en de verklaring de volgende dag, dat het zou gaan om een 'misverstand' ook behoorlijk opvallend.quote:Op donderdag 18 februari 2010 12:08 schreef FTWO het volgende:
Dat was de enige van de 17 reacties die jou uitkwam, Damian...?
quote:Op donderdag 18 februari 2010 10:43 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
In het regeerakkoord staat dat de missie wordt beeindigd, de PvdA heeft zich sindsdien op het standpunt gesteld dat de missie wordt beeindigd.
quote:Op donderdag 18 februari 2010 12:39 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Volgens mij staat het helemaal niet in het regeerakkoord.
http://www.regering.nl/Het_kabinet/Regeerakkoord
Waar zie jij het staan?
Ja, maar dan komt er dus een verzoek van de NATO om in Uruzgan te blijven om daar militairen op te leiden. De NATO doet alleen verzoeken waarvan ze al begrepen hebben dat ze ingewilligd zullen worden. Verhagen heeft dus kennelijk aan de NATO gecommuniceerd dat de regering in Uruzgan militairen wil trainen. Dat is tegen het regeerakkoord, en de coalitiepartner heeft zich daarna ook nog tegen een verblijf in Uruzgan uitgesproken, en is in ieder geval niet teruggekomen op het regeerakkoord.quote:Op donderdag 18 februari 2010 13:55 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Als deze kwestie volgens de PvdA, in jouw lezing, zo rechtlijnig is dan zou er ook niet gesproken worden over 'de optie openhouden van het trainen van Afghaanse soldaten en politiemensen'.
Nu is de realiteit dat zowel Mariette Hamer als Martijn van Dam en Wouter Bos hebben gesteld dat het opleiden van militairen, artsen of ingenieurs wel bespreekbaar is.
Hoe je het went of keert is dit een draai ten opzichte van het regeerakkoord.
Bovendien blijkt ook uit de retoriek dat de PvdA wat betreft de provincie Uruzgan en het vechten klip en klaar is, maar wel degelijk ruimte is voor een andere Nederlandse invulling en een andere locatie in Afghanistan.
Je hebt waarschijnlijk gelijk, ik heb het niet na gelezen. De missie is verlengd, en toen was er het akkoord en de voorwaarde dat het daarna afgelopen was.quote:Op donderdag 18 februari 2010 14:03 schreef Sloggi het volgende:
Omdat de oppositie bloed ruikt.quote:Op donderdag 18 februari 2010 14:10 schreef Ritmo het volgende:
Waarom nou weer een debat?
quote:Op donderdag 18 februari 2010 14:20 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Omdat de oppositie bloed ruikt.
Dat snap ik, maar inhoudelijk zal de PvdA niet van mening veranderen, het CDA zal oproepen tot rust en de CU zal er een beetje bij zitten. Wordt weer een 'ja/nee' spelletje.quote:Op donderdag 18 februari 2010 14:20 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Omdat de oppositie bloed ruikt.
Ik denk dat het een latertje gaat worden. Alweer. Dat moet toch een keer zn vruchten afwerpen zou je zeggenquote:Wordt weer een 'ja/nee' spelletje.
quote:Donderdagmiddag spoeddebat over Afghanistan
Uitgegeven: 18 februari 2010 13:31
Laatst gewijzigd: 18 februari 2010 14:06
DEN HAAG - Premier Jan Peter Balkenende en de vicepremiers Wouter Bos en André Rouvoet moeten donderdagmiddag om kwart over vier in de Tweede Kamer komen voor een spoeddebat over de 'ontstane, actuele situatie' rond Afghanistan.
Het kabinet mag zelf beslissen of ook minister Maxime Verhagen van Buitenlandse Zaken erbij is.
Het debat werd aangevraagd door SP-leider Agnes Kant. ''Al het gedoe en geruzie in het kabinet moet nu maar eens afgelopen zijn'', zei Kant over de openlijke strijd die PvdA, CDA en ChristenUnie uitvechten over een NAVO-verzoek om langer in de Afghaanse provincie Uruzgan te blijven.
Genante vertoning
Geert Wilders (PVV) sprak van een genante vertoning. ''Laten we het kabinet in staat stellen niet alleen buiten het kabinet ruzie te maken maar dat ook hier te doen.'' Ook de VVD, GroenLinks, D66, de PvdD en Rita Verdonk wilden een debat.
Kant wil in het debat een motie indienen die het kabinet precies vraagt wat PvdA-leider Bos wil, namelijk dat het kabinet het NAVO-verzoek vrijdag definitief afwijst. Kant vindt dat de PvdA-fractie niet anders kan dan haar motie steunen.
Wouter Bos moet op de hoogte zijn geweest. Ik kan me niet voorstellen, gelet de huidige stelligheid van de PvdA, dat Wouter Bos eerst stelt niet van de inhoud van de brief op de hoogte is gesteld en de andere dag stelt dat het een misverstand is, want dan is het laatste een leugen.quote:Op donderdag 18 februari 2010 14:10 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ja, maar dan komt er dus een verzoek van de NATO om in Uruzgan te blijven om daar militairen op te leiden. De NATO doet alleen verzoeken waarvan ze al begrepen hebben dat ze ingewilligd zullen worden. Verhagen heeft dus kennelijk aan de NATO gecommuniceerd dat de regering in Uruzgan militairen wil trainen. Dat is tegen het regeerakkoord, en de coalitiepartner heeft zich daarna ook nog tegen een verblijf in Uruzgan uitgesproken, en is in ieder geval niet teruggekomen op het regeerakkoord.
Dan lijkt het mij helder dat Verhagen wat hij zelf wil als het stanpunt van de Nederlandse regering heeft gepresenteerd, in de hoop dat de PvdA bij zou draaien door dit voldongen feit. Of om de PvdA voor het blok te zetten, of om het kabinet op te blazen en JPB te lozen.
Feit is dat het kabinet niet verder was dan vertrek uit Uruzgan en andere opties bekijken om je bijdrage te leveren, feit is dat NATO de stellige indruk heeft gekregen dat Nederland in Uruzgan wilde blijven om militairen te trainen. Dat klopt niet met elkaar, en wie zat daartussen? Maxime Verhagen.
Ze gaan Balkie breken?quote:Op donderdag 18 februari 2010 14:27 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik denk dat het een latertje gaat worden. Alweer. Dat moet toch een keer zn vruchten afwerpen zou je zeggen
Kutquote:Op donderdag 18 februari 2010 14:30 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Debat is trouwens verplaatst naar 16:15. JP kan niet eerder
De bewoordingen zijn ook hierbij zorgvuldig gewogen dat er van een definitieve einde van de missie in Afghanistan geen sprake is.quote:Op donderdag 18 februari 2010 14:13 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Je hebt waarschijnlijk gelijk, ik heb het niet na gelezen. De missie is verlengd, en toen was er het akkoord en de voorwaarde dat het daarna afgelopen was.
quote:Oppositie: 'Kabinet gaat vallen'
DEN HAAG - Het is niet meer de vraag of het kabinet zal vallen, maar alleen nog een kwestie van het precieze moment. Dat hebben de oppositiepartijen SP, VVD en PVV gezegd in de aanloop naar het spoeddebat donderdagmiddag over de ruzie in het kabinet over Afghanistan.
SP-fractievoorzitter Agnes Kant wees erop dat de stekker van het kabinet er misschien nog inzit. ,,Maar de stroom is allang afgesloten.'' Volgens haar is een val van het kabinet aanstaande.
Geert Wilders, fractievoorzitter van de PVV, stelt dat het CDA door de knieën moet. ''Maar ik zie ze niet buigen. Als dit kabinet valt, gaat bij mij de champagnefles open. We kunnen dan naar de koningin en nieuwe verkiezingen uitschrijven. Hopelijk komen we daar uit met een hele grote PVV.''
VVD-leider Mark Rutte rekent op Tweede Kamerverkiezingen in juni. Hij vindt dat het kabinet ''beschamend'' optreedt rondom Uruzgan. ''We hebben daar tweeduizend mannen en vrouwen die naar dit gestuntel zitten te kijken.'' (ANP)
Enige wat ik me voor kan stellen is dat Bos nooit heeft geweten van een brief met een inhoud die ertoe zou leiden dat er een verzoek van Rasmussen zou komen. Zo'n verzoek zou er namelijk alleen komen als het zeker gehonoreerd zou gaan worden en er dus een eindbesluit ligt. Gezien de woorden van Verhagen in het debat:quote:Op donderdag 18 februari 2010 14:29 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Wouter Bos moet op de hoogte zijn geweest. Ik kan me niet voorstellen, gelet de huidige stelligheid van de PvdA, dat Wouter Bos eerst stelt niet van de inhoud van de brief op de hoogte is gesteld en de andere dag stelt dat het een misverstand is, want dan is het laatste een leugen.
Te volgen op Politiek24?quote:Op donderdag 18 februari 2010 14:30 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Debat is trouwens verplaatst naar 16:15. JP kan niet eerder
quote:Op donderdag 18 februari 2010 14:43 schreef FTWO het volgende:
[..]
Enige wat ik me voor kan stellen is dat Bos nooit heeft geweten van een brief met een inhoud die ertoe zou leiden dat er een verzoek van Rasmussen zou komen. Zo'n verzoek zou er namelijk alleen komen als het zeker gehonoreerd zou gaan worden en er dus een eindbesluit ligt. Gezien de woorden van Verhagen in het debat:
"De CDA-bewindsman bevestigde wel dat de PvdA zich 'nooit heeft gecomitteerd aan de eindbesluitvorming'."
mocht er geen "eindbesluit-is-genomen-brief" verstuurd gaan worden maar is dat wel gebeurd.
Mijn conclusie is dus dat Bos op de hoogte is geweest van een brief aan de NAVO, maar dat de inhoud van deze brief niet strookt met wat in de ministerraad is besproken. Als dit bewust gebeurd is (en ik denk dat Bos daar nu vanuit gaat, gezien zijn harde opstelling) zijn ze natuurlijk klaar met elkaar...
Iemand die hier zeker duidelijkheid kan verschaffen is de NAVO, iemand contacten daar
Dus ook de suggestie dat de brief van Rasmussen enkel zou gaan over het opleiden van militairen, politiemensen, etc. klopt niet.quote:Volgens vicepremier Bos waren er twee misverstanden. Het eerste was dat de PvdA van Bos al akkoord zou zijn gegaan met één van de opties die in de NAVO-brief worden genoemd, namelijk verlenging van de Nederlandse missie in Uruzgan. Het tweede was dat er sprake zou zijn van een solo-actie van minister Verhagen wat betreft het benaderen van de NAVO.
De vicepremier benadrukt dat geen enkele partij zich heeft gebonden aan welke oplossing voor Afghanistan dan ook. Hij stelt dat de gang van zaken geen schoonheidsprijs verdient, maar dat het bij zulke ingewikkelde onderwerpen wel eens mis kan gaan.
Dit is de hele crux in de zaak. Ik denk dat verhagen bos pakte en Bos nu CDA keihard terug pakt. Want de reden waarom de brief er kwam is de reden van de hele ruzie. Als het breekt is de partij die daar fout zat de partij die het heeft veroorzaakt en zou moeten betalen imo.quote:Op donderdag 18 februari 2010 14:43 schreef FTWO het volgende:
[..]
Enige wat ik me voor kan stellen is dat Bos nooit heeft geweten van een brief met een inhoud die ertoe zou leiden dat er een verzoek van Rasmussen zou komen. Zo'n verzoek zou er namelijk alleen komen als het zeker gehonoreerd zou gaan worden en er dus een eindbesluit ligt. Gezien de woorden van Verhagen in het debat:
"De CDA-bewindsman bevestigde wel dat de PvdA zich 'nooit heeft gecomitteerd aan de eindbesluitvorming'."
mocht er geen "eindbesluit-is-genomen-brief" verstuurd gaan worden maar is dat wel gebeurd.
quote:Mijn conclusie is dus dat Bos op de hoogte is geweest van een brief aan de NAVO, maar dat de inhoud van deze brief niet strookt met wat in de ministerraad is besproken. Als dit bewust gebeurd is (en ik denk dat Bos daar nu vanuit gaat, gezien zijn harde opstelling) zijn ze natuurlijk klaar met elkaar...
Iemand die hier zeker duidelijkheid kan verschaffen is de NAVO, iemand contacten daar
Dan kan deze dus dicht.quote:Op donderdag 18 februari 2010 16:27 schreef Re het volgende:
[Crisis] ***SPOEDDEBAT TWEEDE KAMER OM 16:15 UUR***
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |