quote:
Op donderdag 18 februari 2010 09:03 schreef Taurus het volgende:Met nuttig bedoel ik juist niet gangbaar. In hongertijd, staat er achter. Het was dus niet vanzelfsprekend een paard te eten, en dat is het nu nog steeds niet. Goed, nuttig is wellicht niet het juiste woord, maar inlezen is niet meer nodig, dank.
Een paard was gewoon een duur productiemiddel, duur om te kopen en duur in onderhoud. Maar op een gegeven moment is zo'n beest af. 600 kilo vlees dat je eerst nog even van zijn pensioen laat genieten, en vervolgens in een enorm gat in de grond gaat hijsen? Als je heel veel geld over hebt kun je je die pure luxe veroorloven. Maar het is heel gewoon en heel vanzelfsprekend om na het gebruik van het levende beest het vlees ook nog te gebruiken. Paardenrookvlees, paardenworst, frikandellen. Traditioneel wordt vlees niet weggegooid, maar worden dieren helemaal uitgenut. Ik denk dat je meer paard hebt binnengekregen dan je denkt, en je opa en oma helemaal.
In Engeland mag je dan weer geen paard eten. In India ligt het wat betreft koeien wat moeilijk geloof ik. Cavia's, katten en honden worden in West-Europa doorgaans niet gegeten. Terwijl er ook veel mensen zijn die een varken als huisdier houden. De inuit leven op walvis en zeehond. Het is allemaal heel erg cultureel bepaald, op een nogal willekeurige manier. Ik denk dat de hoofdlijn is dat de taboes op het eten van bepaalde dieren toenemen met de welvaart en de overvloed aan eten.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.