Geen idee. Violisten houden 5 of 8 aan. Dit heeft iets te maken met de vorming van een kind. Tussen 5 en 8 is het kind met heel andere dingen bezig (zoals leren lezen en schrijven). Dit zal vast ook wel op gitaarspelen slaan, maar tenzij je 's werelds beste klassieke gitarist ofzo wil worden hoef je daar echt niet naar te kijken.quote:Op donderdag 18 februari 2010 10:44 schreef Robar het volgende:
Vraagje aan de muzikanten hier.
Wat is zo een beetje de ideale leeftijd om te beginnen met gitaar spelen?
Een maat van me heeft die foto gemaakt, ik niet. Ik vind het wel een leukequote:Op donderdag 18 februari 2010 10:42 schreef blckbb het volgende:
[..]
Ik zou 't bord meenemen. Leuk souvenirtje voor op m'n kamer
Ja je bent verkeerdquote:Op donderdag 18 februari 2010 10:49 schreef Robar het volgende:
[..]
Leg eens uit?
Ik snap best, dat aanleg een hele grote rol speelt en dat een muzikaal iemand op zijn dertigste nog fantastisch gitaar kan leren spelen. Maar er zal toch een leeftijd zijn waarop je het best kunt starten, omdat dat het moment is waarop een kind zich sterk kan ontwikkelen op het muzikale vlak? Er zal een leeftijd zijn waarop je het het beste kunt stimuleren als ouder, or am I wrong?
Jammer dat er nergens een bordje Culemborg Terweijde te vinden is hier, anders had ik er zoeentje meegenomenquote:Op donderdag 18 februari 2010 10:51 schreef Witchfynder het volgende:
[..]
Een maat van me heeft die foto gemaakt, ik niet. Ik vind het wel een leuke. Net zo leuk als het Britse "this sign is not in use"
.
Kinderen onder de 10 die viool of piano leren bespelen doen dat ook maar zelden omdat zij dat willen. Zelf die beslissing maken doen de meesten pas in de formatieve jaren (12-18). Ik ben ook begonnen op mijn 14de.quote:Op donderdag 18 februari 2010 10:51 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Ja je bent verkeerd, sowieso is iedereen verschillend natuurlijk en het is gewoon persoonsgebonden, de drijfveer is motivatie.
Kinderen leren dingen vaak sneller aan dan oudere mensen maar zijn sneller afgeleid en moeilijker gemotiveerd te houden. En het is gewoon een kwestie van veel oefenen dus even wat per week spelen gaat hem niet worden je moet er wel echt mee bezig zijn.
En je kan een kind wel stimuleren om het te spelen maar de motivatie moet toch uit het kind zelf komen, gedwongen iets leren is nooit leuk.
Want?quote:Op donderdag 18 februari 2010 10:53 schreef blckbb het volgende:
[..]
Jammer dat er nergens een bordje Culemborg Terweijde te vinden is hier, anders had ik er zoeentje meegenomen
Met die rellen jwz. Dat is over 25 jaar nog meer waard dan een Fender Stratocaster uit de jaren 70 ofzoquote:
Plezier is het allerbelangrijskte uiteraard en mocht mijn zoon er geen plezier in hebben zal ik hem ook zeker niet pushen. Maar ik wil hem wel graag stimuleren, omdat ik het juist ook goed vind voor zijn ontwikkeling.quote:Op donderdag 18 februari 2010 10:50 schreef Witchfynder het volgende:
[..]
Geen idee. Violisten houden 5 of 8 aan. Dit heeft iets te maken met de vorming van een kind. Tussen 5 en 8 is het kind met heel andere dingen bezig (zoals leren lezen en schrijven). Dit zal vast ook wel op gitaarspelen slaan, maar tenzij je 's werelds beste klassieke gitarist ofzo wil worden hoef je daar echt niet naar te kijken.
Als je 35 bent en je wilt leren gitaar spelen moet je vooral beginnen. Wat is belangrijker; dat je technisch de beste bent of dat je er lol mee hebt?.
Ja is het ook als hij het ook echt wil dan is stimuleren het belangrijkst. En het punt is dan dat je waarschijnlijk het best een goeie particuliere leraar kan vinden die daar goed mee kan opschieten. Wat ik van veel mensen hoor die hun kinderen op een muziekschool doen is dat ze een hoop theorie voor hun smoel krijgen waardoor ze weer gedemotiveerd raken terwijl ze gewoon eigenlijk het liefst snel resultaat willen zien in de vorm van simpele leuke liedjes.quote:Op donderdag 18 februari 2010 10:55 schreef Robar het volgende:
[..]
Plezier is het allerbelangrijskte uiteraard en mocht mijn zoon er geen plezier in hebben zal ik hem ook zeker niet pushen. Maar ik wil hem wel graag stimuleren, omdat ik het juist ook goed vind voor zijn ontwikkeling.
Ik ben er op mijn 20e mee begonnen. Leek me gewoon leuk, en heb een starterssetje gehaald. Heb verder ook niet de intentie de allerbeste te worden, gewoon leuk wat dingen spelen die ik vet vind en lekker raggen in mijn band.quote:Op donderdag 18 februari 2010 10:50 schreef blckbb het volgende:
[..]
Hoe vroeger hoe beter zou ik zeggen. Ik ben er vlak voor mijn 15e mee begonnenRedelijk laat imo
Volgens mij heb ik het dus niet zo verkeerd als jij zegtquote:Op donderdag 18 februari 2010 10:51 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Ja je bent verkeerd, sowieso is iedereen verschillend natuurlijk en het is gewoon persoonsgebonden, de drijfveer is motivatie.
Kinderen leren dingen vaak sneller aan dan oudere mensen maar zijn sneller afgeleid en moeilijker gemotiveerd te houden. En het is gewoon een kwestie van veel oefenen dus even wat per week spelen gaat hem niet worden je moet er wel echt mee bezig zijn.
En je kan een kind wel stimuleren om het te spelen maar de motivatie moet toch uit het kind zelf komen, gedwongen iets leren is nooit leuk.
Dat snap ik wel. Ik hoor ook wel van mensen die zo vroeg zijn begonnen dat ze het niks vonden en liever buiten speelden, maar rond hun 20ste blij waren dat ze het geleerd hebben.quote:Op donderdag 18 februari 2010 10:55 schreef Robar het volgende:
[..]
Plezier is het allerbelangrijskte uiteraard en mocht mijn zoon er geen plezier in hebben zal ik hem ook zeker niet pushen. Maar ik wil hem wel graag stimuleren, omdat ik het juist ook goed vind voor zijn ontwikkeling.
Precies hetzelfde hier alleen dan op m'n 17e. Dacht altijd dat het heel moeilijk was, totdat ik een vriend wat powerchords zag spelen, toen had ik zoiets van, hey dat kan ik ook welquote:Op donderdag 18 februari 2010 10:59 schreef The_Dean het volgende:
[..]
Ik ben er op mijn 20e mee begonnen. Leek me gewoon leuk, en heb een starterssetje gehaald. Heb verder ook niet de intentie de allerbeste te worden, gewoon leuk wat dingen spelen die ik vet vind en lekker raggen in mijn band.
Ja niet per definitie fout dat dat niet goed is maar meer het punt waarop je het het best kan leren dat hangt van een hoop meer factoren af dan leeftijd.quote:Op donderdag 18 februari 2010 11:00 schreef Robar het volgende:
[..]
Volgens mij heb ik het dus niet zo verkeerd als jij zegt![]()
Maar onder stimuleren versta ik ook motiveren en niet dwingen. Dat werkt inderdaad altijd averechts en zal ik ook zeker nooit doen.
Het probleem met kinderen is, zoals Dribbel_ al zegt, dat ze weinig discipline kennen. Kinderen kunnen dingen laten liggen die ze eigenlijk wel erg leuk vinden. Je zal je kind toch soms moeten dwingen naar gitaarles te gaan, want zo jong staan ze zelf niet altijd op tijd klaar te springen. Maar ja, zolang hij eenmaal daar het naar z'n zin heeft is het prima.quote:Op donderdag 18 februari 2010 11:00 schreef Robar het volgende:
[..]
Volgens mij heb ik het dus niet zo verkeerd als jij zegt![]()
Maar onder stimuleren versta ik ook motiveren en niet dwingen. Dat werkt inderdaad altijd averechts en zal ik ook zeker nooit doen.
Hèhè, mijn zoon is pas 7 maandenquote:Op donderdag 18 februari 2010 10:58 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Ja is het ook als hij het ook echt wil dan is stimuleren het belangrijkst. En het punt is dan dat je waarschijnlijk het best een goeie particuliere leraar kan vinden die daar goed mee kan opschieten. Wat ik van veel mensen hoor die hun kinderen op een muziekschool doen is dat ze een hoop theorie voor hun smoel krijgen waardoor ze weer gedemotiveerd raken terwijl ze gewoon eigenlijk het liefst snel resultaat willen zien in de vorm van simpele leuke liedjes.
Een leraar die daar mee om kan gaan is dus erg belangrijk.
Hoe oud is je zoon eigenlijk ?
Tja mooi is een begrip dat voor iedereen anders isquote:Op donderdag 18 februari 2010 10:40 schreef Cynic het volgende:
Ik ben het er trouwens absoluut niet mee eens dat je mooi zingen niet kan leren. Da's echt klinkklare onzin.
Of een topadvocaatquote:Op donderdag 18 februari 2010 11:03 schreef Witchfynder het volgende:
[..]
Het probleem met kinderen is, zoals Dribbel_ al zegt, dat ze weinig discipline kennen. Kinderen kunnen dingen laten liggen die ze eigenlijk wel erg leuk vinden. Je zal je kind toch soms moeten dwingen naar gitaarles te gaan, want zo jong staan ze zelf niet altijd op tijd klaar te springen. Maar ja, zolang hij eenmaal daar het naar z'n zin heeft is het prima.
Je moet wel bedenken of gitaar ook wel het goede instrument voor je zoon is. Alleen omdat jij gitaar tof of nuttig vindt (zo neem ik aan), wil dat niet zeggen dat hij dat vindt. Misschien heeft hij meer aanleg om een geweldige jazzklarinettist te worden.
Nja, wou het al een paar jaar, maar mocht niet van ouders [even zo'n periode, groeit hij wel uit]. Toen speelde broertje eens bij de buren op de drums, en wou daarop een drumkit. Dat vonden mijn ouders wel een goed idee, voor zijn motoriek enzo, en toen ook maar een startsetje voor mij dusquote:Op donderdag 18 februari 2010 11:01 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Precies hetzelfde hier alleen dan op m'n 17e. Dacht altijd dat het heel moeilijk was, totdat ik een vriend wat powerchords zag spelen, toen had ik zoiets van, hey dat kan ik ook wel
En toen ook zo slim geweest om een startersset te halen
wist ik veel
haha, ja, dat indrukken bij de fret... ik dacht tussen de snaren te moeten zitten, wist ik toen veel... gelukkig snel verder gegaan op een betere manierquote:Op donderdag 18 februari 2010 11:03 schreef blckbb het volgende:
Hmmm het begon bij mij tijdens muziekles. Ik kwam ook pas na de tweede keer dat ik speelde dat je de snaren moest indrukken bij die fretten
't beviel me wel en een vriend had nog een setje liggen omdat hij nooit speelde. Heeft toen zijn gitaar + hoes + versterker + kabel aan mij verkocht voor 80 euro. En zo geschiedde
True, true, de toekomst zal nog moeten uitwijzen welke richting het wordt en of hij het ook echt leuk en interessant vindt. Overigens was nu de vraag gericht op gitaar spelen, maar ik had net zo goed over piano kunnen beginnen. Het ging mij er meer om wat de juiste leeftijd was om iets met muziek te gaan doen.quote:Op donderdag 18 februari 2010 11:03 schreef Witchfynder het volgende:
[..]
Het probleem met kinderen is, zoals Dribbel_ al zegt, dat ze weinig discipline kennen. Kinderen kunnen dingen laten liggen die ze eigenlijk wel erg leuk vinden. Je zal je kind toch soms moeten dwingen naar gitaarles te gaan, want zo jong staan ze zelf niet altijd op tijd klaar te springen. Maar ja, zolang hij eenmaal daar het naar z'n zin heeft is het prima.
Je moet wel bedenken of gitaar ook wel het goede instrument voor je zoon is. Alleen omdat jij gitaar tof of nuttig vindt (zo neem ik aan), wil dat niet zeggen dat hij dat vindt. Misschien heeft hij meer aanleg om een geweldige jazzklarinettist te worden.
Dat hangt ook van het kind af. Bij mijn neefje is dat bijvoorbeeld precies het tegenovergestelde.quote:Op donderdag 18 februari 2010 11:03 schreef Witchfynder het volgende:
[..]
Eerst drukte ik de snaar tegen de frets zelf aan, dat werkte niet. Toen dacht ik dat ik de alleen met mijn vinger op de snaren moest, werkte ook niet. Iets later kwam ik erachter dat je achter het draad moest indrukkenquote:Op donderdag 18 februari 2010 11:07 schreef Aresdreams het volgende:
[..]
haha, ja, dat indrukken bij de fret... ik dacht tussen de snaren te moeten zitten, wist ik toen veel... gelukkig snel verder gegaan op een betere manier
Dit dus!quote:Op donderdag 18 februari 2010 11:15 schreef brother52 het volgende:
Mocht ik ooit kinderen krijgen (ik hoop het niet voor ze). Dan krijgen ze zeker een muzikale basis mee. Wat ze er dan verder mee doen mogen ze zelf weten maar het is wel iets wat niet mag ontbreken in de opvoeding.
Dat is inderdaad ook wat ik wil, maar wat versta jij precies onder een muzikale basis?quote:Op donderdag 18 februari 2010 11:15 schreef brother52 het volgende:
Mocht ik ooit kinderen krijgen (ik hoop het niet voor ze). Dan krijgen ze zeker een muzikale basis mee. Wat ze er dan verder mee doen mogen ze zelf weten maar het is wel iets wat niet mag ontbreken in de opvoeding.
Dat ze op z'n minst muziek leren waarderen, kritisch leren luisteren en hun eigen smaak kunnen ontwikkelen (niet alleen qua muziek overigens).quote:Op donderdag 18 februari 2010 11:20 schreef Robar het volgende:
[..]
Dat is inderdaad ook wat ik wil, maar wat versta jij precies onder een muzikale basis?
Dat zeg ik altijd niks mis mee tochquote:Op donderdag 18 februari 2010 11:24 schreef Witchfynder het volgende:
[..]
Dat ze op z'n minst muziek leren waarderen, kritisch leren luisteren en hun eigen smaak kunnen ontwikkelen (niet alleen qua muziek overigens).
Ik heb nooit van die mensen uit kunnen staan dat als je aan hen vraagt van wat voor muziek zij houden, zij antwoorden 'oh gewoon, wat er maar op staat'.
Ik bedoel niet dat je een brede smaak hebt, maar ik heb het over mensen zónder smaak. Gewoon volledig apathisch en kritiekloos maar alles aannemen wat op hen af wordt gevuurd. Van die types die inschakelen op TMF, een artiest zien en dan denken "nou het is op tv dus moet ik het maar leuk vinden". Ja ik heb ze echt gekend!quote:Op donderdag 18 februari 2010 11:24 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Dat zeg ik altijd niks mis mee toch![]()
ik luister echt vanalles
Muziek als behang, je woonkamer is niet compleet zonderquote:Op donderdag 18 februari 2010 11:24 schreef Witchfynder het volgende:
Ik heb nooit van die mensen uit kunnen staan dat als je aan hen vraagt van wat voor muziek zij houden, zij antwoorden 'oh gewoon, wat er maar op staat'.
Nou er gaan in mijn nieuwe kamer zat platenhoezen aan de muur hoorquote:Op donderdag 18 februari 2010 11:30 schreef Litpho het volgende:
[..]
Muziek als behang, je woonkamer is niet compleet zonder.
Je kan aanhoorbaar zingen leren. Mooi, tja, dat blijft altijd een subjectief verhaal, maar de juiste toon leren zingen (en die lang genoeg aanhouden) is voor de meeste mensen gewoon een haalbare kaart.quote:Op donderdag 18 februari 2010 10:40 schreef Cynic het volgende:
Ik ben het er trouwens absoluut niet mee eens dat je mooi zingen niet kan leren. Da's echt klinkklare onzin.
Ik heb ook altijd muziek op staan. Eerste wat ik doe als ik thuis kom is of de tv of de radio aan. Als het stil is in huis word ik gekquote:Op donderdag 18 februari 2010 11:30 schreef Litpho het volgende:
[..]
Muziek als behang, je woonkamer is niet compleet zonder.
Valt bij mij wel mee, heb t soms ook liever stilquote:Op donderdag 18 februari 2010 11:39 schreef The_Dean het volgende:
[..]
Ik heb ook altijd muziek op staan. Eerste wat ik doe als ik thuis kom is of de tv of de radio aan. Als het stil is in huis word ik gek
Qua klank blijft het vooral een verhaal van spieren en gebruik maken van de holtes in je hoofd. De één hoeft daar minder moeite voor te doen dan de ander maar tenzij je echt lichamelijk niet in staat bent mooi te zingen (door een verlamming aan je stembanden ofzo) kunnen de meeste mensen echt wel een heel scala aan verschillende klanken produceren.quote:Op donderdag 18 februari 2010 11:34 schreef Litpho het volgende:
[..]
Je kan aanhoorbaar zingen leren. Mooi, tja, dat blijft altijd een subjectief verhaal, maar de juiste toon leren zingen (en die lang genoeg aanhouden) is voor de meeste mensen gewoon een haalbare kaart.
's ochtends vaak wat naar 3FMquote:Op donderdag 18 februari 2010 11:41 schreef blckbb het volgende:
[..]
Valt bij mij wel mee, heb t soms ook liever stil
Maar grootste deel van de tijd staat er inderdaad een plaat op, of een album via m'n laptop aan. Naar radiozenders luister ik vrijwel nooit.
Ik heb alleen 1 input.quote:Op woensdag 17 februari 2010 22:39 schreef Ch.J.E_van_Hulthem het volgende:
[..]
low/high input verschilt ook flink met humbuckers.
Ow vreselijk inderdaad, van die mensen die op het ene moment een plaat horen het helemaal niets vinden "omdat ze die niet kennen". Een paar maanden later wordt diezelfde plaat grijsgedraaid op de radio als megahit of weet ik veel wat en dan vinden ze 'm ineens geweldig...quote:Op donderdag 18 februari 2010 11:24 schreef Witchfynder het volgende:
[..]
Dat ze op z'n minst muziek leren waarderen, kritisch leren luisteren en hun eigen smaak kunnen ontwikkelen (niet alleen qua muziek overigens).
ik heb een zeikende vriendin die maar blijft ratelen dus ik heb het liever stilquote:Op donderdag 18 februari 2010 11:39 schreef The_Dean het volgende:
[..]
Ik heb ook altijd muziek op staan. Eerste wat ik doe als ik thuis kom is of de tv of de radio aan. Als het stil is in huis word ik gek
Vandaar "aanhoorbaar".quote:Op donderdag 18 februari 2010 11:42 schreef Cynic het volgende:
Dus het gaat echt wel verder dan de discussie dat "mooi" subjectief is.
Gelijk even getest.quote:Op donderdag 18 februari 2010 12:48 schreef Witchfynder het volgende:
Wat word je werk toch freaky als je tegelijk Protest The Hero aan het luisteren bent.
quote:Op donderdag 18 februari 2010 12:57 schreef brother52 het volgende:
[..]
Gelijk even getest.
Een collega zit me nu wel heel erg vreemd aan te kijken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |