feit: de meeste marokkanen die ik ken zijn hun nederlands niet machtig.quote:Op woensdag 17 februari 2010 00:02 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Deze zaken zijn echt aan de orde van de dag, iemand hier kwam met ervaringen uit eigen kring, ook de zaken die ik opnoem komen uit eigen kring. En niet alleen dat, het is vaak genoeg in het nieuws geweest. Dus in feite hoeven we onze tijd hier niet over te verdoen, want er wordt écht gediscrimineerd op de werkvloer.
Ik had een keer een gesprek met een klant, ik ging hem helpen. Later zei hij:"Toen je binnen kwam lopen dacht ik echt gaat deze Marokkaan mij helpen?" Hij had een vooroordeel, maar ik had een kans te bewijzen dat hij aan mij een goede had, een hoop anderen komen niet zover, die worden op basis van vooroordeel al uitgesloten.
Het is niet dat ik zo graag discriminatie wil roepen, want die term is ook verkracht, maar het zijn gewoon de feiten. Ja? Ja.²
²
Het enige wat ik zo snel op dit gebied kan vinden (eigenlijk zou jij hiermee moeten komen ter onderbouwing ,maar goed) is dit stukjequote:Op dinsdag 16 februari 2010 23:58 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Ongetwijfeld, alleen nogmaals: Frederik wel, Ahmed niet uitnodigen, terwijl ze fysiek dezelfde persoon zijn!²
Slachtofferrol? Het gaat niet eens om mezelf, ik heb het zelf redelijk gemakkelijk gehad tot nu toe en nauwelijks te maken gehad met discriminatie. Ik ontken ook niet dat er sprake kan zijn van situaties waarbij een Nederlandse kandidaat beter zou zijn voor het bedrijf (gezien zijn c.v. e.d). Maar als er 2 sollicitatiebrieven worden gestuurd met als enige verschil de naam, Jan mag binnenkomen maar Youssef mag lekker thuis blijven. Dat is discriminatie en dat komt voor, op grote schaal.quote:Op woensdag 17 februari 2010 00:08 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
En die slachtofferrol die je nu weer opvoert he, dat heb ik wel eens eerder bij marokkanen gezien mbt hun afkomst. echt he, zo irritant. ga wat positiefs doen met al die energie man.
Cultuur, opvoeding, religie. Vergeet niet dat religie hoofdoorzaak nummer 1 is van alle oorlogen. Er mag vanalles over het Christendom gezegd worden maar zodra men over de Islam begint komen er uit alle hoeken en gaten opstandigen. Vaak nog met geweld ook, wat heel gewoon is in, in het bijzonder, Noord-Afrika.quote:Op woensdag 17 februari 2010 00:04 schreef Mr.K het volgende:
[..]
Het ligt dus aan het verschil in cultuur? Waarom kunnen de meesten zich dan wel gedragen? Die hebben toch dezelfde cultuur. En waarom leidt die cultuur tot wangedrag in het westen en niet in het oorspronkelijke land? Een causaal verband tussen cultuur en crimineel gedrag is niet aangetoond. Als er een correlatie is, in hoeverre verklaart deze nog variantie in gedrag nadat je andere factoren (opleiding, inkomen, leeftijd en dat soort dingen) eerst in je analyse opneemt?
Maarja, misschien is een conclusie trekken toch bevredigender dan vragen stellen.
Voor zover het verhaal waar is, is dat inderdaad een verwerpelijke gang van zaken, ik mis echter wel een stukje hoor en wederhoor in dat item. Bovendien weet ik niet hoe die jongen er toen bij liep maar ik kan je uit ervaring vertellen dat er genoeg tenten zijn waar je met petje sowieso niet binnenkomt ongeacht ras, kleur, geloofsovertuiging of seksuele geaardheid.quote:Op woensdag 17 februari 2010 00:07 schreef Angel_RW het volgende:
en dit dan?
Het bestaat dus nog steeds. Of je nu Marokkaan bent of niet, alle buitenlanders hebben niet altijd voordeel. Dit maakt me verdrietig want dit is een nette jongen en wil ook gewoon met zijn vriendin carnaval vieren. Ik hoop dat ik me vergis in zaken, want ik wil er ook graag bij horen.
Behalve positieve discriminatie toch?quote:Op woensdag 17 februari 2010 22:19 schreef BansheeBoy het volgende:
En dan nog, discriminatie mag nooit gerechtvaardigd worden.²
Positieve discriminatie bestaat bij de gratie van gewone discriminatie. Het is voor mij een noodzakelijk kwaad. Als er geen discriminatie meer is, dan zal ook positieve discriminatie geen zin meer hebben.quote:Op woensdag 17 februari 2010 22:22 schreef Henk-B het volgende:
[..]
Behalve positieve discriminatie toch?
Zoals je in het andere topic opperde.
Dat heeft het nu al niet.quote:Op woensdag 17 februari 2010 22:25 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Positieve discriminatie bestaat bij de gratie van gewone discriminatie. Het is voor mij een noodzakelijk kwaad. Als er geen discriminatie meer is, dan zal ook positieve discriminatie geen zin meer hebben.²
Ik snap je wel. Jij gaat gebukt onder het juk van de allochtoon. Al jaren probeer jij een baan te zoeken. Zonder succes. Vind het erg lullig.quote:
Huh?quote:Op woensdag 17 februari 2010 23:09 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik snap je wel. Jij gaat gebukt onder het juk van de allochtoon. Al jaren probeer jij een baan te zoeken. Zonder succes. Vind het erg lullig.
Misschien moet je eens wat beter je best doen. Ik heb al jaren een goede baan en verdien een bedrag waar ik heerlijk van kan leven. Dus waht de fok?
Hmm, zou je dit willen uitleggen?quote:
Wat is dan het probleem met een beetje positieve discriminatie?quote:Op woensdag 17 februari 2010 23:11 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Huh?
Wat bazel jij nou?
Heb een geweldige baan!
Neuh, laat maar. Vraag maar aan Koos, die heeft de wijsheid in pacht.quote:Op woensdag 17 februari 2010 23:12 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Hmm, zou je dit willen uitleggen?²
Hé, is goed. Werk ze morgen. Ik zou het wel fijn vinden als je er morgen op terug kunt komen. Alvast bedankt.quote:Op woensdag 17 februari 2010 23:14 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Neuh, laat maar. Vraag maar aan Koos, die heeft de wijsheid in pacht.
Ik ga lekker slapen, morgen weer vroeg dag. Werken, weet je wel?
Doe ik BSB, jij ook slaap lekkerquote:Op woensdag 17 februari 2010 23:14 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Hé, is goed. Werk ze morgen. Ik zou het wel fijn als je er morgen op terug kunt komen. Alvast bedankt.²
Ik hoop dat de meeste mensen niet zo'n mentaliteit hebben, en ik denk het ook niet.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 23:55 schreef RAVW het volgende:
maar ik denk dat er ook verschil is welke functie open is voor iemand ...
Denk aan vuil ophalen of een installatie bedrijf wat beveiligingen doet .
voor de eerste functie zullen vele gewoon op aan genomen worden..
Waar bij de te tweede zal iemand die van Marokkaanse / Surinaamse afkomst is toch wat moeilijker zijn ( door te negatieve aandacht in het nieuws)
denk ook aan de klanten die men heeft ..
als ik als huis eigenaar in een wijk waar wel eens wat vaker ingebroken wordt iemand van het installatie bedrijf krijgt om een nieuwe alarm te laten inbouwen, en er komt en Marokkaan /Surinamer voor de deur dat vele toch hun bedenkingen zullen hebben.
het zou zo niet moeten maar het komt wel al te vaak voor.
Discriminatie kan per definitie niet positief zijn. Als een allochtoon de beste kandidaat is voor een functie dan komt die er toch wel, als dat niet zo is en je manipuleert hem toch in die functie ben je heel fout bezig. Het probleem wordt bovendien overtrokken, ik heb nou niet het idee dat de overgrote meerderheid van de werkloze allochtonen wel heel hard zijn best doet om een baan te vinden.quote:Op woensdag 17 februari 2010 23:13 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat is dan het probleem met een beetje positieve discriminatie?
Ja hoor, in het geval van positieve discriminatie is het onrechtvaardig want niet specifiek de beste wordt gekozen, en in het geval van gewone discriminatie ligt het aan de buitenlander omdat jij "het idee" hebt dat ze "nou niet heel echt hun best doen" om een baan te vinden.quote:Op donderdag 18 februari 2010 00:10 schreef Opinio_Iuris het volgende:
Discriminatie kan per definitie niet positief zijn. Als een allochtoon de beste kandidaat is voor een functie dan komt die er toch wel, als dat niet zo is en je manipuleert hem toch in die functie ben je heel fout bezig.
Het probleem wordt bovendien overtrokken, ik heb nou niet het idee dat de overgrote meerderheid van de werkloze allochtonen wel heel hard zijn best doet om een b
baan te vinden.
Leer lezen, ik zeg dat discriminatie fout is én ik geef toe dat het voorkomt, alleen denk ik dat het minder voorkomt dan sommigen pretenderen.quote:Op donderdag 18 februari 2010 00:18 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Ja hoor, in het geval van positieve discriminatie is het onrechtvaardig want niet specifiek de beste wordt gekozen, en in het geval van gewone discriminatie ligt het aan de buitenlander omdat jij "het idee" hebt dat ze "nou niet heel echt hun best doen" om een baan te vinden.
Kom, zeg het: discriminatie is per definitie fout. En erken dat het wel degelijk voorkomt.²
Tja, jij baseert je op aannames en diegenen die het zgn. pretenderen spreken uit ervaring. Jan wel, Ahmed niet, fysiek dezelfde persoon.quote:Op donderdag 18 februari 2010 00:24 schreef Opinio_Iuris het volgende:
[..]
Leer lezen, ik zeg dat discriminatie fout is én ik geef toe dat het voorkomt, alleen denk ik dat het minder voorkomt dan sommigen pretenderen.
Je herhaalt alleen maar wat je gisteren hebt gezegd, ik ben zelf gisteren met een onderzoek gekomen waaruit bleek dat allochtonen 22% minder kans hebben om te worden uitgenodigd voor een sollicitatie, dat is een stuk betrouwbaardere informatie dan de ervaringen van 5? 10 ? 15? mensen uit jouw kringen. Zoals ik gisteren al zei die 22% is fout, maar niet wereldschokkend.quote:Op donderdag 18 februari 2010 00:28 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Tja, jij baseert je op aannames en diegenen die het zgn. pretenderen spreken uit ervaring. Jan wel, Ahmed niet, fysiek dezelfde persoon.²
Het hoeft niet wereldschokkend te zijn, maar dit wel typisch een getal dat laat zien dat het wel degelijk voorkomt. En je zal maar tot die 22% behoren. Dan piep je wel anders.quote:Op donderdag 18 februari 2010 00:35 schreef Opinio_Iuris het volgende:
Zoals ik gisteren al zei die 22% is fout, maar niet wereldschokkend.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |