abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78040601
quote:
Op maandag 15 februari 2010 23:28 schreef okiokinl het volgende:

[..]

ik heb last van religie als die religie mijn vrijheid beprekt. daar gaat het mij om. ik vind 1 rustdag op christelijke basis uit de tijd, in dit land met vele religies en een heleboel mensen die niet naar de kerk gaan.
het zou de omgekeerde wereld zijn, als ik zou zeggen; jij MOET werken op zondag, of gaan shoppen. maar dat is niet aan de orde, jij kunt gewoon zoveel rust nemen als je wilt, laat mij dan ook gewoon kunnen doen wat ik wil.
Eigenlijk gaat het hierom:
Is de rustdag christelijk of niet christelijk.

Als je het mij vraagt, ik heb geen idee 1 rustdag lijkt me goed, is ook bewezen door het Eurofound. Maar ik heb vooral mijn twijfels of de 24 uurs economie dan wel goed kan werken. Misschien krijgen we daar nog meer problemen door. Stress black out gezinsproblemen omdat pappie zovaak weg is en mammie vaak meehelpt etc.
quote:
en dat alexandrium winkeliers verplicht, is nogal raar vind ik.
maar als jij daar dus op tegen bent, moet je er ook op tegen zijn dat mensen wordt verboden om te werken op zondag.
Daar heb je een punt, dat is dus een moeilijk punt. Ik kan het eigenlijk niet verbieden.

De ondernemers mogen maar een x aantal dagen hun vestiging openen, en om hun dat zo te verbieden kan ik niet nadoen. Maar of de marktwerking dan goed zal gaan? The fittest will survive...
pi_78040669
quote:
Op maandag 15 februari 2010 23:50 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Ik bepaal zelf wel wanneer ik wil rusten en op welke dag(delen) ik dat wil doen
Het komt dan toch ook mooi uit als je familie dan ook vrij is?

En hoe gaat het dan met voetbalwedstrijden?

Altijd op zondag, inkomsten verderf voor de voetbalbonden
  dinsdag 16 februari 2010 @ 00:05:27 #103
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_78040933
quote:
Op maandag 15 februari 2010 11:53 schreef EchtGaaf het volgende:
Het dwingt impliciet om ook winkelier op zondag de deuren te openen , anders omzetverlies. Zie je dat niet in
Hoeft niet. De kaasboer is toch ook niet tot 22:00 open elke dag, en je kunt ook kaas bij de AH krijgen die wel tot laat open is. Ik zie niet in waarom dat op een zondag opeens anders zou zijn.

Verder heb je op zondagen veel meer toerisme, zeker als het goed weer is. Als je dan wat winkels open kan gooien op een zondag, dan is dat alleen maar prettig.

Ik denk tevens dat er genoeg mensen zijn te vinden die op zondag willen werken, en voor het weekend en koopavonden hebben de meeste winkels toch al extra personeel, dus dat kan op een zondag ook wel.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  dinsdag 16 februari 2010 @ 00:06:59 #104
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_78040984
quote:
Op maandag 15 februari 2010 23:57 schreef Idiota het volgende:
Is de rustdag christelijk of niet christelijk.
Laten we ons in de wet leiden door Christelijke normen en waarden?

De staat hoort van de kerk gescheiden te zijn, en dus zou een winkelier geheel zelf de keuze moeten kunnen maken wanneer ze wel of niet open zijn.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  dinsdag 16 februari 2010 @ 00:11:44 #105
286492 Gras_eter
De ware graseter
pi_78041187
Het is gewoon een beperking van vrijheid die in de vorige eeuwen ontstaan is. En nu moeten we dat maar ff normaal vinden?

Ik werk al sinds mijn 13e op zondagen (bij de boer, tuinbouw,horeca) dus waarom zouden mensen in de detailhandel niet op zondag kunnen werken? Het is toch van de de gekke dat winkels wel open zijn tussen 9 en 5 terwijl iedereen werkt maar niet op zondag als iedereen vrij is. Dat zou de horeca eens moeten proberen
Echte mannen hebben altijd honger
pi_78041375
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 00:06 schreef maartena het volgende:

[..]

Laten we ons in de wet leiden door Christelijke normen en waarden?

Dat weet ik dus niet, is een rustdag christelijk of niet christelijk?
Is het christelijk omdat die wet betrekking heeft op zondag, of is het niet christelijk omdat iedereen zondags vrij heeft.
pi_78041443
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 00:11 schreef Gras_eter het volgende:
Het is gewoon een beperking van vrijheid die in de vorige eeuwen ontstaan is. En nu moeten we dat maar ff normaal vinden?

Ik werk al sinds mijn 13e op zondagen (bij de boer, tuinbouw,horeca) dus waarom zouden mensen in de detailhandel niet op zondag kunnen werken? Het is toch van de de gekke dat winkels wel open zijn tussen 9 en 5 terwijl iedereen werkt maar niet op zondag als iedereen vrij is. Dat zou de horeca eens moeten proberen
Ik was blij als ik op jouw leeftijd mn vader zondags zag.

Hij was met zijn onderneming van maandag tot zaterdag van 6-9 aan het werk.

Ik ken hem amper van vroeger, behalve als ik op zaterdagen meewerkte en als ik hem zag slapen op zondag.

Gelukkig ken ik hem nu beter omdat hij ander werk heeft.
pi_78041481
quote:
Op maandag 15 februari 2010 23:59 schreef Idiota het volgende:

[..]

Het komt dan toch ook mooi uit als je familie dan ook vrij is?

En hoe gaat het dan met voetbalwedstrijden?

Altijd op zondag, inkomsten verderf voor de voetbalbonden
Als je de keuze maakt om als kleine ondernemer te beginnen, dan wéét je dat je vraag van consumenten moet dienen om omzet te genereren. Je bent dus afhankelijk van de vraag van de consumenten en hierop moet je anticiperen. Als jouw concurrenten de vraag van consumenten op zondagen wel willen beantwoorden, dan zijn er 2 keuzes:
- of je gaat hierin mee
- of je houdt je winkel zondag dicht

Als ondernemer neem je zelf het risico dat je afhankelijk bent van de vraag van consumenten. Dat wist je vantevoren. Plus het feit dat de grotere bedrijven nou eenmaal meer macht hebben en meer middelen hebben om omzet te behalen. Dat wist je ook vantevoren. Dan moet je dus zelf anticipieren op veranderdende omstandigheden (lees: aanpassen aan de vraag van consumenten).
Nu is het geval dat producenten (of in dit geval de overheid) bepalen wanneer er wordt geconsumeerd. Vind je dat eerlijk?

En met alle respect trouwens naar kleine ondernemers
Maar goed, tijden veranderen. En we moeten daarin mee gaan.
pi_78041601
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 00:18 schreef Zienswijze het volgende:
(of in dit geval de overheid) bepalen wanneer er wordt geconsumeerd. Vind je dat eerlijk?
Ja, want de overheid, dat zijn wij met ons allen
pi_78041658
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 00:20 schreef Teun_ZHV het volgende:

[..]

Ja, want de overheid, dat zijn wij met ons allen
En daarin beperkt de ene groep mensen nu dus de winkeltijden van een andere groep mensen. Vind je dat eerlijk?
pi_78041819
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 00:18 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Als je de keuze maakt om als kleine ondernemer te beginnen, dan wéét je dat je vraag van consumenten moet dienen om omzet te genereren. Je bent dus afhankelijk van de vraag van de consumenten en hierop moet je anticiperen. Als je concurrenten de vraag van consumenten op zondagen wel willen beantwoorden, dan zijn er 2 keuzes:
- of je gaat hierin mee
- of je laat de winkel zondag dicht houden
Als je 20 jaar geleden een ondernemingsplan opmaakte ging je ervan uit dat zondag een rustdag is.
Die ondernemers waar jij het over heb zijn beginnende ondernemers na die wetswijziging.
quote:
Nu is het geval dat producenten (of in dit geval de overheid) bepalen wanneer er wordt geconsumeerd. Vind je dat eerlijk?
Als alles moet wijken voor de vrijheid is het eerlijk. Al kijk je naar het feit dat er al een x aantal jaar geleden ervoor gekozen is om zondag een rustdag te maken omdat meer dan 50% daarmee instemde is het ook eerlijk. Nu zijn de rollen omgedraaid, en is het niet eerlijk.

Maar worden kleine ondernemingen niet op deze manier bedreigd? Is dat eerlijk? Ik weet het antwoord al: Ja dat is het risico, hoort bij de vrijheid etc. etc.

En wat is eerlijk? Vroeger hadden we bakkers groenteboeren slagers kaasboeren, nu zit alles in één winkel is dat eerlijk? Ja en nee.

Moet alles zomaar wijken omdat wij zoveel willen? Omdat wij altijd streven naar voldoening? Niks is perfect, de seks kan beter, het voedsel kan lekkerder, ..... etc.
pi_78041985
quote:
Op maandag 15 februari 2010 23:46 schreef Teun_ZHV het volgende:

[..]

Het kenmerk van vrijheid is dat hoe meer vrijheid je de ander gunt hoe minder jezelf overhoudt. Het gaat m.b.t. dit onderwerp om balans. Volgens mij is die niet echt zoek, niet gelovigen kunnen op zondag doen en laten wat ze willen, behalve iedere zondag winkelen. Afijn, ga d'r lekker een punt van maken en goed moeilijk doen
nou draaien we het toch om, ga jij dan moeilijk doen? volgens mij is een balans tussen mensen die een gewone zondag willen en mensen die op zondag een rustdag willen, volledig zoek. dat is helemaal geen balans. dat is alles voor de rustdag- mens.
pi_78042003
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 00:22 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

En daarin beperkt de ene groep mensen nu dus de winkeltijden van een andere groep mensen. Vind je dat eerlijk?
Ja, want het gaat eigenlijk nergens over. Je kunt de hele week winkelen en/of boodschappen doen. Die vrije zondag, in ieder geval de vrije zaterdag zijn zwaar bevochten dagen. Als je er vanaf wil dan zullen zowel Donner als de VVD je erkentelijk zijn. Maar reken er maar op dat binnen no-time de extra beloning verdwenen is en het als reguliere tijden beschouwd gaat worden.

En wat komt dan, de nachten?

Zo is er ook ooit gestreden voor gelijke rechten van mannen en vrouwen (niets mis mee overigens), maar ook daar is de politiek mee aan de haal gegaan. Iedere vrouw wordt nu, ongeacht of ze dat wel wil, de arbeidsmarkt opgejaagd. Ze moet ook wel, want van één inkomen is normaal gesproken geen gezin meer te onderhouden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-02-2010 00:37:18 ]
pi_78042098
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 00:32 schreef okiokinl het volgende:

[..]

nou draaien we het toch om, ga jij dan moeilijk doen? volgens mij is een balans tussen mensen die een gewone zondag willen en mensen die op zondag een rustdag willen, volledig zoek. dat is helemaal geen balans. dat is alles voor de rustdag- mens.
Kom op, het gaat enkel om winkelen. Je kunt verder alle activiteiten ontplooien die je wenst
pi_78042225
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 00:15 schreef Idiota het volgende:

[..]

Dat weet ik dus niet, is een rustdag christelijk of niet christelijk?
Is het christelijk omdat die wet betrekking heeft op zondag, of is het niet christelijk omdat iedereen zondags vrij heeft.
we hebben zaterdag ook vrij. het concept van een weekeinde is overal op de wereld te vinden. dat 1 dag alles dicht is, dat is alleen in christelijke landen te vinden.
  dinsdag 16 februari 2010 @ 00:41:07 #116
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_78042232
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 00:33 schreef Teun_ZHV het volgende:
En komt dan, de nachten?
Hier in de VS zijn genoeg supermarkten te vinden die 's nachts open zijn. De vers-afdelingen zoals kaas, slagerij, bakker etc zijn allang niet meer bemand of bevoorraad, maar alle DKW kun je de hele nacht door krijgen. Ook de lokale drogisterij is hier de hele nacht open, dus als je vrouw om 2 uur 's nachts ziek is, en hoest als een gek..... en je zit zonder hoestdrank, dan kun je die even gaan halen. En dat is me wel eens gebeurd.

Kijk, als je een economie creëert waar veel meer op late uurtjes gebeurd, dan is er ook klandizie die om die tijd nog even wil winkelen.

En elektronica of kleren winkels hoeven natuurlijk niet 's nachts open te zijn verder, maar ik kan je wel vertellen dat het verrekte handig is dat je op zondagavond nog even naar de super kunt gaan om even wat te halen voor de visite die elk moment kan komen.

Het smoesje "ik heb niets in huis" werkt in ieder geval niet meer, want dan zegt men gewoon: "geeft niets, dan nemen wij wel wat mee".

Overigens is 's avonds werken na een bepaalde tijd en op zondag werken nog steeds meer betaald in de VS, dus bang zijn dat dat gaat verdwijnen hoef je denk ik zeker niet te zijn. De vakbonden zijn daar machtig genoeg voor.
-
pi_78042285
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 00:40 schreef okiokinl het volgende:

[..]

we hebben zaterdag ook vrij. het concept van een weekeinde is overal op de wereld te vinden. dat 1 dag alles dicht is, dat is alleen in christelijke landen te vinden.
Omarm dat fenomeen en wees je ouders-grootouders daar heel erg dankbaar voor. In veel landen is het namelijk noodzakelijk om zes of zeven dagen te werken om in het levensonderhoud te voorzien. Het komt misschien over als weelde, maar vaak is het dat niet
pi_78042296
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 00:36 schreef Teun_ZHV het volgende:

[..]

Kom op, het gaat enkel om winkelen. Je kunt verder alle activiteiten ontplooien die je wenst
precies. klein stapje nog, naar de vrijheid.
pi_78042366
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 00:42 schreef Teun_ZHV het volgende:

[..]

Omarm dat fenomeen en wees je ouders-grootouders daar heel erg dankbaar voor. In veel landen is het namelijk noodzakelijk om zes of zeven dagen te werken om in het levensonderhoud te voorzien. Het komt misschien over als weelde, maar vaak is het dat niet
dat is waar. alhoewel het misschien nog beter is als iedereen zelf zou kunnen bepalen wanneer zij hun 2 dagen vrij nemen. dus helemaal geen vast weekend meer. scheelt vast files en dat soort dingen.
pi_78042371
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 00:41 schreef maartena het volgende:

[..]

Hier in de VS zijn genoeg supermarkten te vinden die 's nachts open zijn. De vers-afdelingen zoals kaas, slagerij, bakker etc zijn allang niet meer bemand of bevoorraad, maar alle DKW kun je de hele nacht door krijgen. Ook de lokale drogisterij is hier de hele nacht open, dus als je vrouw om 2 uur 's nachts ziek is, en hoest als een gek..... en je zit zonder hoestdrank, dan kun je die even gaan halen. En dat is me wel eens gebeurd.

Kijk, als je een economie creëert waar veel meer op late uurtjes gebeurd, dan is er ook klandizie die om die tijd nog even wil winkelen.

En elektronica of kleren winkels hoeven natuurlijk niet 's nachts open te zijn verder, maar ik kan je wel vertellen dat het verrekte handig is dat je op zondagavond nog even naar de super kunt gaan om even wat te halen voor de visite die elk moment kan komen.

Het smoesje "ik heb niets in huis" werkt in ieder geval niet meer, want dan zegt men gewoon: "geeft niets, dan nemen wij wel wat mee".

Overigens is 's avonds werken na een bepaalde tijd en op zondag werken nog steeds meer betaald in de VS, dus bang zijn dat dat gaat verdwijnen hoef je denk ik zeker niet te zijn. De vakbonden zijn daar machtig genoeg voor.
Daar zie ik niet veel waarde in, hier in Nederland bel je een huisarts als het echt zo erg is of ga je naar de spoedeisende hulp. Ik ga heus niet meer consumeren als winkels wel open zijn op zondag of snachts, als ik honger heb loop ik naar de kast, en ik ga niet midden in de nacht naar de Chinees.
pi_78042384
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 00:41 schreef maartena het volgende:

[..]

Hier in de VS zijn
Bij jou in de VS zijn er plenty gezinnen die zich drie slagen in de rondte werken om rond te kunnen komen. Zij moeten wel werken. Met een beetje pech zo flexibel dat ze elkaar nauwelijks meer tegenkomen.
  dinsdag 16 februari 2010 @ 00:50:53 #122
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_78042407
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 00:40 schreef okiokinl het volgende:
In moslim landen is echt ALLES op vrijdag dicht. In Israël kun je op zaterdag (de sabbat) nergens terecht. Sterker nog, in het gehele Midden Oosten zo'n beetje is zondag de eerste werkdag van de week, en donderdag de laatste werkdag van de week. Een weekend in het Midden Oosten is dus meestal vrijdag en zaterdag.

Wat betreft Christelijke landen..... de VS is een stuk Christelijker dan Nederland, en hier zijn op zondagen volop mogelijkheden om open te zijn. Wel worden in veel staten banden gelegd aan de verkoop van alcohol buiten bepaalde tijden, maar dat in Engeland bijvoorbeeld ook zo als je op zondag naar de supermarkt gaat. (Ja in het VK kan dat dus ook).
-
  dinsdag 16 februari 2010 @ 00:51:53 #123
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_78042437
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 00:49 schreef Teun_ZHV het volgende:
Bij jou in de VS zijn er plenty gezinnen die zich drie slagen in de rondte werken om rond te kunnen komen. Zij moeten wel werken. Met een beetje pech zo flexibel dat ze elkaar nauwelijks meer tegenkomen.
Nou goed, in het VK kunnen winkels ook op zondag open zijn, net als in veel Franse steden.... in Duitsland zijn ze allemaal wat strikter.

Desalniettemin zie ik niet in waarom het in Nederland niet zou kunnen.
-
pi_78042526
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 00:51 schreef maartena het volgende:

[..]

Nou goed, in het VK kunnen winkels ook op zondag open zijn, net als in veel Franse steden.... in Duitsland zijn ze allemaal wat strikter.

Desalniettemin zie ik niet in waarom het in Nederland niet zou kunnen.
Het kan wel, natuurlijk kan het. Maar de uitwerking zal (denk ik) zijn dat over de gehele linie arbeidsvoorwaarden op termijn gaan verslechteren omdat het normale werkdagen geworden zijn. Eén en ander nog even los van andere bezwaren die ik al eerder oplepelde (gezins- verenigingsleven, vrijwilligerswerk, etc). Goed, als dat is wat de samenleving wil, dan moet het maar
pi_78042576
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 00:50 schreef maartena het volgende:

[..]

In moslim landen is echt ALLES op vrijdag dicht. In Israël kun je op zaterdag (de sabbat) nergens terecht. Sterker nog, in het gehele Midden Oosten zo'n beetje is zondag de eerste werkdag van de week, en donderdag de laatste werkdag van de week. Een weekend in het Midden Oosten is dus meestal vrijdag en zaterdag.

Wat betreft Christelijke landen..... de VS is een stuk Christelijker dan Nederland, en hier zijn op zondagen volop mogelijkheden om open te zijn. Wel worden in veel staten banden gelegd aan de verkoop van alcohol buiten bepaalde tijden, maar dat in Engeland bijvoorbeeld ook zo als je op zondag naar de supermarkt gaat. (Ja in het VK kan dat dus ook).
okee ik had moeten zeggen het concept dat op zondag alles dicht is...
in japan hebben ze maar 1 dag vrij, zondag. zou je daar eens moeten proberen, alles dicht op die dag, lol.
maar daar kon je ook gewoon wat te eten kopen om 5 uur snachts, was wel handig na t stappen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')