Ik zat me net te bedenken dat Wilders dit wel zal aangrijpen om iets te zeggen over het afschaffen van aparte foldertjes e.d. in het Arabisch.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 09:21 schreef Mutant01 het volgende:
Ultieme vorm van betutteling. Geert's natte droom komt uit.
Natuurlijk niet.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 13:34 schreef Boze_Appel het volgende:
Gaat de overheid nu studies verbieden die Engelse boeken als leerstof gebruiken? Dat zijn er nl. nogal wat.
Aha, dat wordt straks alleen maar in het Nederlands, zoniet, wat the fuck (quote:Op zaterdag 13 februari 2010 13:42 schreef Igen het volgende:
Het gaat meer om dingen, of je aangifte in het Engels mag doen, of de gemeente Engelstalige formulieren bij de burgerlijke stand mag aanbieden, etc.
Eh, dat laatste doen we al. Er is niemand die je verplicht Nederlands te spreken.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 13:45 schreef Zith het volgende:
Als ik het my way had spraken we allemaal engels.
Of gewoon wat we willen spreken.
Oplossing: Naast het vastleggen van Nederlands als officiële taal in Nederland, en het Fries als tweede officiële taal in Friesland, zou er een lid bij moeten komen dat de status van in ieder geval Nedersaksisch en Limburgs als (streek)talen benoemt, in de provincies waar het gesproken wordt. Dit lid zou ook algemener geformuleerd kunnen worden (dus geen streektalen expliciet benoemen), om het niet compleet dicht te timmeren voor andere streektalen.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 11:55 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Taalkundig gezien is het verschil tussen een taal en een dialect vooral een politiek onderscheid.
Limburgs, Nedersaksisch en what not voldoen aan het minst arbitraire criterium om het verschil tussen taal en dialect een beetje vast te stellen: ze zijn niet in voldoende mate te begrijpen door een spreker van ABN.
Zo natuurlijk is dat niet. In Frankrijk is het bijvoorbeeld wel verboden. Slechte ontwikkeling dus.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 13:42 schreef Igen het volgende:
[..]
Natuurlijk niet.
Het gaat meer om dingen, of je aangifte in het Engels mag doen, of de gemeente Engelstalige formulieren bij de burgerlijke stand mag aanbieden, etc.
Ah hier spreekt een ware bureaucraatquote:Op zaterdag 13 februari 2010 13:56 schreef freako het volgende:
[..]
Oplossing: Naast het vastleggen van Nederlands als officiële taal in Nederland, en het Fries als tweede officiële taal in Friesland, zou er een lid bij moeten komen dat de status van in ieder geval Nedersaksisch en Limburgs als (streek)talen benoemt, in de provincies waar het gesproken wordt. Dit lid zou ook algemener geformuleerd kunnen worden (dus geen streektalen expliciet benoemen), om het niet compleet dicht te timmeren voor andere streektalen.
Of of of of of: je laat de grondwet gewoon met rust, met hetzelfde resultaat.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 13:56 schreef freako het volgende:
[..]
Oplossing: Naast het vastleggen van Nederlands als officiële taal in Nederland, en het Fries als tweede officiële taal in Friesland, zou er een lid bij moeten komen dat de status van in ieder geval Nedersaksisch en Limburgs als (streek)talen benoemt, in de provincies waar het gesproken wordt. Dit lid zou ook algemener geformuleerd kunnen worden (dus geen streektalen expliciet benoemen), om het niet compleet dicht te timmeren voor andere streektalen.
Nee, nee, nee, mensen in die streken verplichten die taal te spreken zodat die niet verloren gaat!quote:Op zaterdag 13 februari 2010 14:17 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Of of of of of: je laat de grondwet gewoon met rust, met hetzelfde resultaat.
Kan ook.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 14:17 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Of of of of of: je laat de grondwet gewoon met rust, met hetzelfde resultaat.
Echt?quote:Op zaterdag 13 februari 2010 14:05 schreef thabit het volgende:
[..]
Zo natuurlijk is dat niet. In Frankrijk is het bijvoorbeeld wel verboden. Slechte ontwikkeling dus.
Valt best mee.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 14:08 schreef beeer het volgende:
[..]
Ah hier spreekt een ware bureaucraat
Reden te meer om maar gewoon van die grondwet af te blijven, in plaats van te proberen al die talen te includeren m.b.v. subclausules.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 14:41 schreef freako het volgende:
Ik bedenk me trouwens net dat het nog wel een probleem gaat geven voor de later dit jaar te vormen bijzondere gemeenten in het Caribisch gebied. Saba en Sint-Eustatius zijn Engelstalig. Op Bonaire wordt Papiaments gesproken.
Sowieso is het slecht dat academici niet met Engels in aanraking zouden hoeven te komen. In hun latere leven zullen ze toch ook veel Engels nodig hebben, tenzij ze leraar gaan worden of zo.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 14:43 schreef Igen het volgende:
[..]
Echt?
Maar in zulke grote landen is het natuurlijk wel een ander verhaal. Ik heb bijvoorbeeld ook een paar jaar in Duitsland gestudeerd (wiskunde en informatica), en daar was genoeg Duitstalige literatuur van Duitse wetenschappers beschikbaar dat Engelstalige boeken voor het universitair onderwijs ook helemaal niet nodig waren. Ik kan me voorstellen dat voor Frankrijk hetzelfde geldt.
Dit soort kleine dingen worden geregeld tegen het einde van een periode, dan zijn de verkiezingen en dan meteen aan het begin nog een keertje goedkeuren. Het is vaak een formaliteit en zo geregeld.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 15:14 schreef Monidique het volgende:
Maar ik dacht altijd dat er een twee-derde meerderheid voor zoiets nodig is en verkiezingen? Hoe zit dat?
En de gemeente besluit dan om alles in het Japans te doen terwijl je zelf op een Swahilitrip zit?quote:Op zaterdag 13 februari 2010 13:45 schreef Zith het volgende:
Als ik het my way had spraken we allemaal engels.
Of gewoon wat we willen spreken.
Uitzonderingen daargelaten zijn Grondwetswijzigingen noch een formaliteit noch een 'klein ding'. De vorige poging om het Nederlands in de Grondwet te krijgen kwam in eerste lezing niet eens door de Tweede Kamer heen.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 15:35 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Dit soort kleine dingen worden geregeld tegen het einde van een periode, dan zijn de verkiezingen en dan meteen aan het begin nog een keertje goedkeuren. Het is vaak een formaliteit en zo geregeld.
Das onhandig politiekcorrect zijn.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 15:37 schreef Dagonet het volgende:
zijn we ook van die foldertjes in tig talen voor allochtonen af, ze leren maar Nederlands.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |