abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77853600
Vriezenveen is na 1364 ontstaan in de tijd dat er veel veen gewonnen werd. Het bijzondere, deels nog levende hoogveencomplex “Engbertsdijksvenen” met zijn zeldzame flora en fauna herinnert hier nog aan. Nu kenmerkt het dorp zich door een 6,2 km. lange dorpsstraat.

De inwoners uit Vriezenveen dreven een levendige handel met Sint Petersburg in de periode 1720-1917. In de loop der tijd werden er door de verschillende Vriezenveense compagnieën zelfs handelshuizen en winkels gesticht aan de Nevski Prospekt en de Gostinny Dwor. Hoewel men zich een vaste plek wist te verwerven in de stad aan de Newa keerde men toch altijd weer terug naar het moederdorp.

In 1905 was er de grote brand van Vriezenveen.

Het wapen van Vriezenveen (nu vervangen door het wapen van Twenterand )

Vriezenveens

De taal die gesproken wordt in het Twentse dorp Vriezenveen neemt een aparte plaats in binnen het Nedersaksisch, daar het zo zeer van het Twents afwijkt dat het daar niet toe gerekend kan worden.

De status van Vriezenveen als volkomen taaleiland komt vooral tot uiting in een paar eigenaardige klanken. Zo zijn de ee, de oo en de eu uit het Twents gediftongeerd: Tegenover neet "niet" staat neit, good "goed" wordt goud en greun "groen" klinkt er als gruin. Dit proces heeft ook plaatsgevonden in het Sittards en de meeste varianten van het Gronings, terwijl in sommige Hollandse dialecten dit proces halverwege lijkt te zijn (bijvoorbeeld in het Haags). Andere bijzonderheden zijn dat de combinaties -an en -on geëvolueerd zijn tot een nasaal õ. De r is voor een medeklinker veranderd in een j, een verschijnsel dat we in het westen kennen als de "Gooise r" (zie uitspraak van de r).

Het Vriezenveens is bovendien in sommige opzichten met het Sallands meegegaan, zo worden de verkleinwoorden exact op de Sallandse, niet op de Twentse, manier gevormd.

Dit alles kon m.n. gebeuren door de relatieve isolatie waarin het dorp verkeerde. Zoals meer taaleilanden is Vriezenveen herhaaldelijk het onderwerp van studie geweest. In 1968 is dhr. Entjes aan de universiteit van Münster gepromoveerd op Die Mundart des Dorfes Vriezenveen in der niederländischen Provinz Overijssel.

Men kan het Vriezenveens o.m. aantreffen in het kinderboekje Jipke en Jannöaken, een reeks Twentse vertalingen van Jip-en-Jannekeverhaaltjes. Het betreft hier het verhaaltje Ne kiste met reachies (Een kist met wieltjes).

Trotsen van Vriezenveen:

De Leemansmolen

De Dorpskroeg

Zwemmer Johan Kenkhuis

Tourdeelnemer Gerben Löwik

1 van onze amateur clubs, DOS'37

En in mindere mate DETO.
(als je een nog een mooie foto hebt, laat me even weten)
pi_77853785
Leuke TT voor de DETO fans , had je zelf maar het topic moeten maken .
pi_77854054
Je vergeet de Peatminers helemaal te melden!
  woensdag 10 februari 2010 @ 18:53:19 #4
67174 Dos37
Come on Twente
pi_77854603
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_77857749
t v p
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_77866992
Hier moet ik ff een tvp plaatsen
En kan DOS in de titel niet worden aangepast naar Dos'37?
pi_77870536
Typerende Vriezenveen Pic

pi_77873595
Een hele stiekeme tvp
pi_77874128
Jammer van die TT
pi_77878765
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 09:55 schreef poiuytr het volgende:
Jammer van die TT
inderdaad
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_77892513
Misschien kun je in de openingspost ook nog ff linken naar de andere Vjenne topics ...

En ons station

[ Bericht 13% gewijzigd door KingSizePinda op 11-02-2010 18:59:53 ]
We shall rise again !
  donderdag 11 februari 2010 @ 23:01:01 #12
291131 T.G.R.
TheGreatRebel!
pi_77903398
Waarom kan ik nou geen mooie foto van
onze disco Sixty Five vinden?!
pi_77909759
omdat het geen mooie disco is??
I am a child of God
God is not dead.
pi_77913538
Ben je er ooit geweest?
pi_77915701
Helaas wel . En als jullie nog foto's missen, je kan moelijk alles erin zitten he. Zo heb je oa nog Amactitia, de watertoren, de tennis club en eventueel nog de stamper en vast nog wel wat meer. Zetten jullie lekker alles zelf erin als dit topic gesloten wordt .
pi_77919007
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 11:32 schreef tijntjethf het volgende:
Ben je er ooit geweest?
nee ik ben er nog nooit binnen geweest maar wel vaak langs gekomen.
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 12:39 schreef Vjenne12345 het volgende:
Helaas wel . En als jullie nog foto's missen, je kan moelijk alles erin zitten he. Zo heb je oa nog Amactitia, de watertoren, de tennis club en eventueel nog de stamper en vast nog wel wat meer. Zetten jullie lekker alles zelf erin als dit topic gesloten wordt .
De KEV is er nog en het oude gemeentehuis en een stukje oud vriezenveen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I am a child of God
God is not dead.
pi_77920331
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 14:13 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Het hoort bij ieders opvoeding om tenminste één keer in hun leven in Sixty te zijn geweest.
pi_77920571
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 14:13 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

[..]

De KEV is er nog en het oude gemeentehuis en een stukje oud vriezenveen
SPOILER
Je moet je inderdaad diep schamen als je nog nooit van je leven na Sticky Knife bent geweest. Zoals gesloten al aangaf dat hoort gewoon bij de opvoeding.
pi_77921894
Ach, vroegah was sixty the place to be
Heb er heel wat avonden versleten
pi_77923417

Helemaal links, toen ik nog 15 was en Sixty nog druk was
pi_77924894
Waren toch best mooie tijden daar hoor.
De kelder waren alle metalheads heen gingen en boven waar iedereen stond te stuiteren op gigi d'agostino of de vengaboys.
Waar je na sluitingstijd buiten stond te wachten op een vechtpartij die bijna altijd plaats vond
Weet zelfs nog een keer toen wat paupers heel leuk 2 auto's in de fik hadden gestoken en iedereen er bij stond te gapen ( 0611 was overigens netjes gebeld ).

Waar de pisbakken of najah, pis goot vol lag met kots, bier en urine en je al bijna over de nek ging door er alleen maar heen te gaan.
En dan 'weg gaan' ( brommers kieken ) met een foei lelijk mokkel bij iemand in de achtertuin.

Mooie tijden
pi_77925692
Aan de ene kant best raar dat zoiets ineens leeg kan lopen na al die succesvolle jaren . Denk dat een nieuwe discotheek in Vriezenveen een hele grote kans op slagen heeft!
pi_77925834
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 17:18 schreef Vjenne12345 het volgende:
Aan de ene kant best raar dat zoiets ineens leeg kan lopen na al die succesvolle jaren . Denk dat een nieuwe discotheek in Vriezenveen een hele grote kans op slagen heeft!
Bar gezellig
pi_77932375
Sixty.. waar groot werd geadverteerd met een grootse schuimparty, wat inhield dat er een schuimapparaat aan het plafond hing wat een oppervlakte van 1 vierkante meter af en toe van wat blubber voorzag
pi_77932422
ff een zaagverhaal over mijn 1e keer Discobar 65 Ik was net 16 en mijn teamgenoten van de voetbal waren al een paar x naar sixty geweest. Ik mocht ook een keertje mee Dikke joy dus Toen ik wegfietste thuis in een spijkerbroekie met een sjurt van Arsenal erboven hoorde ik mijn ma nog zo zeggen : Niet teveel drinken he !! Heel braaf riep ik terug dat dat niet het geval zou zijn en ging op weg .. Toen ik eenmaal in sixty was stond er een goede vriend achter de bar en daar ging het fout .. Feigling, bier en andere mixjes, alles ging erin als koek Ik was nog niks gewend dus dat ging fout Ik weet nog dat ik mijn jas heb gehaald en dat een uitsmijter zei dat ik niet meer op de benen kon staan .. En dat heb ik gemerkt .. Onderweg een paar x flink onderuit gegaan en 's ochtends bij het wakker worden wist ik niet meer wat er gebeurd was .. Mijn fiets was een stille getuige met overal blaadjes en takjes op de meest rare plekken Sindsdien nog vaker geweest maar nooit meer zo gaar terug gekomen als de 1e keer
We shall rise again !
pi_78016925
daarom ben ik er dus nooit geweest, vanwege die grote bende altijd.
I am a child of God
God is not dead.
pi_78077039
We krijgen een nieuwe burgemeester:

Raad Twenterand neemt besluit over nieuwe burgemeester
Cornelis Visser kandidaat burgemeester

Op maandag 15 februari heeft de raad van Twenterand de aanbeveling vastgesteld voor zijn nieuwe burgemeester. De raad beveelt bij de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aan dat de heer ir. C.L. Visser uit Middelharnis wordt benoemd tot burgemeester van Twenterand.

Cornelis Visser is 44 jaar, gehuwd en vader van drie kinderen. Hij is geboren en getogen op de Zuid-Hollandse eilanden. Daar kreeg hij zijn voorliefde voor de politiek en het landelijk gebied met de paplepel ingegoten. Zijn vader was er akkerbouwer en maar liefst 40 jaar wethouder. Na zijn studie in Wageningen en de militaire dienst is hij aan het werk gegaan als beleidsmedewerker Europees parlement. Sindsdien heeft hij ruime bestuurlijke en politieke ervaring opgedaan, ondermeer als wethouder en als lid van het Europees parlement. Samen met zijn buurman runt hij tevens een akkerbouwbedrijf. Cornelis Visser is lid van het CDA.

De burgemeestervacature Twenterand is sinds 1 juli 2009 vacant, vanwege de benoeming van Helmer Koetje tot burgemeester van de gemeente Hoogeveen en zijn gelijktijdig eervol ontslag als burgemeester van Twenterand. Vanaf 1 september 2009 is Bernard Kobes waarnemend burgemeester.

De sollicitatieprocedure is verzorgd door een vertrouwenscommissie uit de raad onder voorzitterschap van Gerjan Smelt. Deze commissie is op 13 oktober 2009 door de gemeenteraad ingesteld. Tevens stelde de raad toen de profielschets voor de nieuwe burgemeester vast. De werving leverde 14 kandidaten op.

Op maandagavond 15 februari heeft de raad besloten de heer Visser aan te bevelen als nieuwe burgemeester van Twenterand. Deze aanbeveling zal worden toegezonden aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties met het verzoek de benoeming van de heer Visser te bevorderen. De benoeming wordt voor de zomervakantie verwacht. Er zal dan tevens op passende wijze afscheid worden genomen van burgemeester Kobes

pi_78078758
En er veranderd vrijwel niets.
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_78078910
Jezus wat een ongelooflijk gristelijke kop zit daar op zeg. Tenenkrommend.
pi_78081884
Hijs katholiek
pi_78083462
Hopen dat hij carnaval introduceert in Vriezenveen. Een van de weinige goede dingen die het katholicisme ons gebracht heeft, samen met misdienaars
pi_78095747
Hij mag de huizen wel goedkoper maken in Vjenne dan kan ik die kant weer opkomen
We shall rise again !
pi_78101242
Vreselijk trouwens al die cda-borden in Vriezenveen, dat er nog steeds mensen zijn die op deze partij stemmen is in mijn inziens onbegrijpelijk, evenals de pvda trouwens.
  woensdag 17 februari 2010 @ 16:16:47 #34
67174 Dos37
Come on Twente
pi_78103645
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 15:21 schreef Vjenne_kloet het volgende:
Vreselijk trouwens al die cda-borden in Vriezenveen, dat er nog steeds mensen zijn die op deze partij stemmen is in mijn inziens onbegrijpelijk, evenals de pvda trouwens.
Eens

Hier in de buurt kijk ik er op 2 uit
pi_78106387
Laatst kwam ik er 3 tegelijk tegen met dat hoofd van Couzijn Bos derop.
Volgens mij ga ik een keertje als het donker is aan de slag met een viltstift
pi_78106990
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 17:19 schreef VjenneKloetn het volgende:
Laatst kwam ik er 3 tegelijk tegen met dat hoofd van Couzijn Bos derop.
Volgens mij ga ik een keertje als het donker is aan de slag met een viltstift
Ik hou je niet tegen.

Als je de verzetstraat over fietst stikt het van die borden. Paar jaar terug was het nog erger dan stond er om de 5 huizen wel zo'n bord bij iedereen in de tuin.

Naja we kunnen beter wel gaan stemmen anders krijgen al die gelovige hier steeds meer te zeggen.
pi_78121333
Zaterdag ben ik weer te vinden in het Wapen, ben er bijna een stam gast .
pi_78156310
ik zag ook al een aantal van die lelijke borden van trots op nederland, van rita verdonk.
dit bagger partij heeft hier niks te zoeken.
I am a child of God
God is not dead.
pi_78191755
Heb voor het clubblad van de Peatminers de volgende bordjes gewijd aan die CDA bordjes

Als je sommige plaatsen binnenrijdt, word je soms hartelijk welkom geheten. In Den Ham geven ze zelfs aan dat het een plezierige ontdekking is. Fijn. In Vriezenveen hebben we dat soort onzinnigheden niet nodig. Bij ons word je deze dagen begroet door CDA lijsttrekker en huiskamervriend Couzijn Bos. Maar daar blijft het niet bij. Langs de straten word je doodgegooid met groene bordjes waarmee calvinistisch Vriezenveen hun politieke voorkeur laat doorschemeren.

Het intrigeert met elke verkiezingsperiode weer. Ik vraag me af welke belangen mensen hebben bij het plaatsen van zo`n bordje. Is het om reclame te maken voor je partij? Dat je niet weet waar je op moet stemmen en dat je dan zo`n bordje bij iemand in de tuin ziet staan, soms vergezeld met zo`n uit een boomstam gesneden uil. En als je daar dan naar binnen kijkt zie je een gelukkig gezin aan het mens-erger-je-nieten met een glaasje limonade en een overheerlijke Kozak van de warme bakker. Of zal het toch een andere reden hebben? Ik ga op onderzoek uit.

Ik wil weten wie Couzijn Bos is en wat hij ons allemaal te bieden heeft. Couzijn is een echte winnaar. Rechtsboven zijn verkiezingsposter staat namelijk een grote 1, dat met zijn rechte vorm het fallussymbool perfect illustreert. Uiteraard heeft hij ook Hyves, waar hij zijn christelijke grondslag duidelijk profileert. Zo is hij onder andere lid van de Hyves van “Naar House”, een organisatie die op houseparty`s de bezoekers wijst op de duivelse kant van housemuziek. Stel je voor dat je een keer met duizenden mensen tegelijk een geweldige tijd hebt op een dergelijk feest. Dat kan toch niet zomaar? Tevens vindt hij abortus gelijk staan aan moord. Nou, dan ben ik een massamoordenaar. Heerlijk vind ik het om ongegeneerd met een stofzuiger in de baarmoeder van een zwangere vrouw te roeren en gelijktijdig het Duitse volkslied te zingen. Moet je ook eens proberen. Hij is lid van de bond tegen het vloeken, is voor een algeheel kraakverbod en heeft een voorliefde voor alles wat met Israël te maken heeft. Alles wijst er op dat Couzijn en ik helemaal niks gelijk hebben. Totdat ik las dat hij antivegetarisch is. Ikzelf ben ook geen voorstander van vegetarisme. Vlees is een van de beste dingen die mijn leven kent. Het lekkerste vlees komt van dieren die enorm veel leed te verwerken hebben gekregen. Ik wil de angst van het dier kunnen proeven. Couzijn en ik hebben iets gemeen.

Verder onderzoek wijst uit dat Couzijn de Zeeman ondergoedtrend begonnen is, een heel krat bier op een avond op kan, uitvinder is van het medicijn tegen de builenpest, de eerste persoon is die contact heeft gehad met de kannibalistische sekte op Urk en verliefd is op het meisje van de oliebollenkraam, rietsiebie, rietsieba, rietsieboem. Dit zijn voor mij zeer gegronde redenen om zo`n kek Couzijn Bos bordje in de tuin te plaatsen. Als je zondagochtend naar de kerk gaat en Couzijn staat niet meer in je tuin; kijk dan maar eens of hij bij mij in de tuin staat.
pi_78304628
veelste veel tekst om door te lezen, kan het niet wat verkort?
I am a child of God
God is not dead.
  dinsdag 23 februari 2010 @ 17:24:18 #41
240234 Neuskleuter
De neusgierigheid zelve
pi_78350864
TVP. Kan er voor het sluiten van dit topic een link naar de nieuwe?
pi_78356266
quote:
Op maandag 22 februari 2010 14:53 schreef sjoemie1985 het volgende:
veelste veel tekst om door te lezen, kan het niet wat verkort?
Het was een verkapte tvp?
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_78436908
I am a child of God
God is not dead.
  donderdag 25 februari 2010 @ 15:12:03 #44
67174 Dos37
Come on Twente
pi_78438281
vanavond wapen
pi_78480756
En Sabine Uitslag staat op geenstijl.nl
We shall rise again !
pi_78514176
En dikke fik in Vjenne:

VRIEZENVEEN - Vanmorgen heeft een uitslaande brand gewoed in een leegstaande woning aan het Tilanusplein in Vriezenveen. De brandweer heeft de brand weten te beperken tot de betrokken woning. Er hebben zich geen persoonlijke ongelukken voorgedaan.
De brandweer werd rond half zeven gealarmeerd door een krantenbezorgster. De woning, de rechterhelft van een blok van twee, stond op de nominatie afgebroken te worden. Rond zeven uur kon het sein brandmeester worden gegeven. De brandweer is daarna nog enkele uren bezig geweest met nablussen en controleren. De politie doet onderzoek naar de oorzaak van de brand.

Wie o wie heeft het gedaan en wie heeft er foto's foto's zijn gevonden op brandweertwenterand.nl .. Ik wist niet dat onze brandweer ook een site had

[ Bericht 5% gewijzigd door KingSizePinda op 27-02-2010 11:22:30 ]
We shall rise again !
pi_78519860
http://www.geenstijl.nl/m(...)wijzer_waar_zit.html

En nog een keer Twenterand op Geenstijl
  zaterdag 27 februari 2010 @ 14:53:22 #48
67174 Dos37
Come on Twente
pi_78520299
wat een grafmongool
pi_78543853
Wtf .. waar woont die gozer !! Straks word oons Vjenne doodveroordeeld door zulke uitspraken ..
We shall rise again !
  zondag 28 februari 2010 @ 22:07:05 #50
240234 Neuskleuter
De neusgierigheid zelve
pi_78570598
Hij woont in Westerhaar-Vrwijk volgens het stembiljet. Nu ook bericht op Fok:

Rita Verdonks Trots op Nederland heeft weer iemand uit de partij gezet omdat hij extreem-rechtse sympathieën heeft. Het gaat om Anton van Wijngaarden uit Twenterand. Volgens de partij heeft Wijngaarden extremistische uitspraken gedaan. Deze week werd bekend dat ook een partijlid uit Alphen aan den Rijn om een vergelijkbare reden is gewipt.

Anton van Wijngaarden staat nummer drie op de lijst voor de gemeenteraadsverkiezingen van Trots op Nederland in de gemeente Twenterand. De Antifascistische Onderzoeksgroep Kafka meldt op haar website dat Van Wijngaarden actief is bij de extremistische beweging Voorpost. Op de website Holland Hardcore Forum zou hij hebben gezegd dat hij aan een 'extreemrechtse revolutie' mee wil doen en dat hij tegen 'rassenvermenging' is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')