abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77853600
Vriezenveen is na 1364 ontstaan in de tijd dat er veel veen gewonnen werd. Het bijzondere, deels nog levende hoogveencomplex “Engbertsdijksvenen” met zijn zeldzame flora en fauna herinnert hier nog aan. Nu kenmerkt het dorp zich door een 6,2 km. lange dorpsstraat.

De inwoners uit Vriezenveen dreven een levendige handel met Sint Petersburg in de periode 1720-1917. In de loop der tijd werden er door de verschillende Vriezenveense compagnieën zelfs handelshuizen en winkels gesticht aan de Nevski Prospekt en de Gostinny Dwor. Hoewel men zich een vaste plek wist te verwerven in de stad aan de Newa keerde men toch altijd weer terug naar het moederdorp.

In 1905 was er de grote brand van Vriezenveen.

Het wapen van Vriezenveen (nu vervangen door het wapen van Twenterand )

Vriezenveens

De taal die gesproken wordt in het Twentse dorp Vriezenveen neemt een aparte plaats in binnen het Nedersaksisch, daar het zo zeer van het Twents afwijkt dat het daar niet toe gerekend kan worden.

De status van Vriezenveen als volkomen taaleiland komt vooral tot uiting in een paar eigenaardige klanken. Zo zijn de ee, de oo en de eu uit het Twents gediftongeerd: Tegenover neet "niet" staat neit, good "goed" wordt goud en greun "groen" klinkt er als gruin. Dit proces heeft ook plaatsgevonden in het Sittards en de meeste varianten van het Gronings, terwijl in sommige Hollandse dialecten dit proces halverwege lijkt te zijn (bijvoorbeeld in het Haags). Andere bijzonderheden zijn dat de combinaties -an en -on geëvolueerd zijn tot een nasaal õ. De r is voor een medeklinker veranderd in een j, een verschijnsel dat we in het westen kennen als de "Gooise r" (zie uitspraak van de r).

Het Vriezenveens is bovendien in sommige opzichten met het Sallands meegegaan, zo worden de verkleinwoorden exact op de Sallandse, niet op de Twentse, manier gevormd.

Dit alles kon m.n. gebeuren door de relatieve isolatie waarin het dorp verkeerde. Zoals meer taaleilanden is Vriezenveen herhaaldelijk het onderwerp van studie geweest. In 1968 is dhr. Entjes aan de universiteit van Münster gepromoveerd op Die Mundart des Dorfes Vriezenveen in der niederländischen Provinz Overijssel.

Men kan het Vriezenveens o.m. aantreffen in het kinderboekje Jipke en Jannöaken, een reeks Twentse vertalingen van Jip-en-Jannekeverhaaltjes. Het betreft hier het verhaaltje Ne kiste met reachies (Een kist met wieltjes).

Trotsen van Vriezenveen:

De Leemansmolen

De Dorpskroeg

Zwemmer Johan Kenkhuis

Tourdeelnemer Gerben Löwik

1 van onze amateur clubs, DOS'37

En in mindere mate DETO.
(als je een nog een mooie foto hebt, laat me even weten)
pi_77853785
Leuke TT voor de DETO fans , had je zelf maar het topic moeten maken .
pi_77854054
Je vergeet de Peatminers helemaal te melden!
  woensdag 10 februari 2010 @ 18:53:19 #4
67174 Dos37
Come on Twente
pi_77854603
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_77857749
t v p
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_77866992
Hier moet ik ff een tvp plaatsen
En kan DOS in de titel niet worden aangepast naar Dos'37?
pi_77870536
Typerende Vriezenveen Pic

pi_77873595
Een hele stiekeme tvp
pi_77874128
Jammer van die TT
pi_77878765
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 09:55 schreef poiuytr het volgende:
Jammer van die TT
inderdaad
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_77892513
Misschien kun je in de openingspost ook nog ff linken naar de andere Vjenne topics ...

En ons station

[ Bericht 13% gewijzigd door KingSizePinda op 11-02-2010 18:59:53 ]
We shall rise again !
  donderdag 11 februari 2010 @ 23:01:01 #12
291131 T.G.R.
TheGreatRebel!
pi_77903398
Waarom kan ik nou geen mooie foto van
onze disco Sixty Five vinden?!
pi_77909759
omdat het geen mooie disco is??
I am a child of God
God is not dead.
pi_77913538
Ben je er ooit geweest?
pi_77915701
Helaas wel . En als jullie nog foto's missen, je kan moelijk alles erin zitten he. Zo heb je oa nog Amactitia, de watertoren, de tennis club en eventueel nog de stamper en vast nog wel wat meer. Zetten jullie lekker alles zelf erin als dit topic gesloten wordt .
pi_77919007
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 11:32 schreef tijntjethf het volgende:
Ben je er ooit geweest?
nee ik ben er nog nooit binnen geweest maar wel vaak langs gekomen.
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 12:39 schreef Vjenne12345 het volgende:
Helaas wel . En als jullie nog foto's missen, je kan moelijk alles erin zitten he. Zo heb je oa nog Amactitia, de watertoren, de tennis club en eventueel nog de stamper en vast nog wel wat meer. Zetten jullie lekker alles zelf erin als dit topic gesloten wordt .
De KEV is er nog en het oude gemeentehuis en een stukje oud vriezenveen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I am a child of God
God is not dead.
pi_77920331
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 14:13 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Het hoort bij ieders opvoeding om tenminste één keer in hun leven in Sixty te zijn geweest.
pi_77920571
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 14:13 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

[..]

De KEV is er nog en het oude gemeentehuis en een stukje oud vriezenveen
SPOILER
Je moet je inderdaad diep schamen als je nog nooit van je leven na Sticky Knife bent geweest. Zoals gesloten al aangaf dat hoort gewoon bij de opvoeding.
pi_77921894
Ach, vroegah was sixty the place to be
Heb er heel wat avonden versleten
pi_77923417

Helemaal links, toen ik nog 15 was en Sixty nog druk was
pi_77924894
Waren toch best mooie tijden daar hoor.
De kelder waren alle metalheads heen gingen en boven waar iedereen stond te stuiteren op gigi d'agostino of de vengaboys.
Waar je na sluitingstijd buiten stond te wachten op een vechtpartij die bijna altijd plaats vond
Weet zelfs nog een keer toen wat paupers heel leuk 2 auto's in de fik hadden gestoken en iedereen er bij stond te gapen ( 0611 was overigens netjes gebeld ).

Waar de pisbakken of najah, pis goot vol lag met kots, bier en urine en je al bijna over de nek ging door er alleen maar heen te gaan.
En dan 'weg gaan' ( brommers kieken ) met een foei lelijk mokkel bij iemand in de achtertuin.

Mooie tijden
pi_77925692
Aan de ene kant best raar dat zoiets ineens leeg kan lopen na al die succesvolle jaren . Denk dat een nieuwe discotheek in Vriezenveen een hele grote kans op slagen heeft!
pi_77925834
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 17:18 schreef Vjenne12345 het volgende:
Aan de ene kant best raar dat zoiets ineens leeg kan lopen na al die succesvolle jaren . Denk dat een nieuwe discotheek in Vriezenveen een hele grote kans op slagen heeft!
Bar gezellig
pi_77932375
Sixty.. waar groot werd geadverteerd met een grootse schuimparty, wat inhield dat er een schuimapparaat aan het plafond hing wat een oppervlakte van 1 vierkante meter af en toe van wat blubber voorzag
pi_77932422
ff een zaagverhaal over mijn 1e keer Discobar 65 Ik was net 16 en mijn teamgenoten van de voetbal waren al een paar x naar sixty geweest. Ik mocht ook een keertje mee Dikke joy dus Toen ik wegfietste thuis in een spijkerbroekie met een sjurt van Arsenal erboven hoorde ik mijn ma nog zo zeggen : Niet teveel drinken he !! Heel braaf riep ik terug dat dat niet het geval zou zijn en ging op weg .. Toen ik eenmaal in sixty was stond er een goede vriend achter de bar en daar ging het fout .. Feigling, bier en andere mixjes, alles ging erin als koek Ik was nog niks gewend dus dat ging fout Ik weet nog dat ik mijn jas heb gehaald en dat een uitsmijter zei dat ik niet meer op de benen kon staan .. En dat heb ik gemerkt .. Onderweg een paar x flink onderuit gegaan en 's ochtends bij het wakker worden wist ik niet meer wat er gebeurd was .. Mijn fiets was een stille getuige met overal blaadjes en takjes op de meest rare plekken Sindsdien nog vaker geweest maar nooit meer zo gaar terug gekomen als de 1e keer
We shall rise again !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')