Heb voor het clubblad van de Peatminers de volgende bordjes gewijd aan die CDA bordjes

Als je sommige plaatsen binnenrijdt, word je soms hartelijk welkom geheten. In Den Ham geven ze zelfs aan dat het een plezierige ontdekking is. Fijn. In Vriezenveen hebben we dat soort onzinnigheden niet nodig. Bij ons word je deze dagen begroet door CDA lijsttrekker en huiskamervriend Couzijn Bos. Maar daar blijft het niet bij. Langs de straten word je doodgegooid met groene bordjes waarmee calvinistisch Vriezenveen hun politieke voorkeur laat doorschemeren.
Het intrigeert met elke verkiezingsperiode weer. Ik vraag me af welke belangen mensen hebben bij het plaatsen van zo`n bordje. Is het om reclame te maken voor je partij? Dat je niet weet waar je op moet stemmen en dat je dan zo`n bordje bij iemand in de tuin ziet staan, soms vergezeld met zo`n uit een boomstam gesneden uil. En als je daar dan naar binnen kijkt zie je een gelukkig gezin aan het mens-erger-je-nieten met een glaasje limonade en een overheerlijke Kozak van de warme bakker. Of zal het toch een andere reden hebben? Ik ga op onderzoek uit.
Ik wil weten wie Couzijn Bos is en wat hij ons allemaal te bieden heeft. Couzijn is een echte winnaar. Rechtsboven zijn verkiezingsposter staat namelijk een grote 1, dat met zijn rechte vorm het fallussymbool perfect illustreert. Uiteraard heeft hij ook Hyves, waar hij zijn christelijke grondslag duidelijk profileert. Zo is hij onder andere lid van de Hyves van “Naar House”, een organisatie die op houseparty`s de bezoekers wijst op de duivelse kant van housemuziek. Stel je voor dat je een keer met duizenden mensen tegelijk een geweldige tijd hebt op een dergelijk feest. Dat kan toch niet zomaar? Tevens vindt hij abortus gelijk staan aan moord. Nou, dan ben ik een massamoordenaar. Heerlijk vind ik het om ongegeneerd met een stofzuiger in de baarmoeder van een zwangere vrouw te roeren en gelijktijdig het Duitse volkslied te zingen. Moet je ook eens proberen. Hij is lid van de bond tegen het vloeken, is voor een algeheel kraakverbod en heeft een voorliefde voor alles wat met Israėl te maken heeft. Alles wijst er op dat Couzijn en ik helemaal niks gelijk hebben. Totdat ik las dat hij antivegetarisch is. Ikzelf ben ook geen voorstander van vegetarisme. Vlees is een van de beste dingen die mijn leven kent. Het lekkerste vlees komt van dieren die enorm veel leed te verwerken hebben gekregen. Ik wil de angst van het dier kunnen proeven. Couzijn en ik hebben iets gemeen.
Verder onderzoek wijst uit dat Couzijn de Zeeman ondergoedtrend begonnen is, een heel krat bier op een avond op kan, uitvinder is van het medicijn tegen de builenpest, de eerste persoon is die contact heeft gehad met de kannibalistische sekte op Urk en verliefd is op het meisje van de oliebollenkraam, rietsiebie, rietsieba, rietsieboem. Dit zijn voor mij zeer gegronde redenen om zo`n kek Couzijn Bos bordje in de tuin te plaatsen. Als je zondagochtend naar de kerk gaat en Couzijn staat niet meer in je tuin; kijk dan maar eens of hij bij mij in de tuin staat.