Dat zie je niet terug in het grafiekje dat ik hierboven postte. Juist bij autochtonen zijn de cijfers voor emigratie en remigratie erg stabiel. En dat terwijl de emigratie minstens acht jaar lang (1996-2004, maar waarom zou het nu ineens anders zijn?) pakweg dubbel zo hoog als de remigratie is. Ook zie je dat de emigratie in 1998 licht begon te stijgen, terwijl de remigratie in 2004 nog steeds licht aan het dalen was.quote:Op woensdag 10 februari 2010 17:20 schreef Monolith het volgende:
[..]
En als je nou even nadenkt, dan klopt dat gewoon met wat ik stel. Als namelijk de tijdelijke migratie stijgt (zeg migratie voor een jaar of 3-5), dan zal de remigratie achterlopen op die stijging. De mensen die nu na tijdelijke migratie weer remigreren zijn de mensen die 3-5 jaar geleden vertrokken zijn.
Ah ik zie dat ik naar de verkeerde lijntjes keek.quote:Op woensdag 10 februari 2010 17:38 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat zie je niet terug in het grafiekje dat ik hierboven postte. Juist bij autochtonen zijn de cijfers voor emigratie en remigratie erg stabiel. En dat terwijl de emigratie minstens acht jaar lang (1996-2004, maar waarom zou het nu ineens anders zijn?) pakweg dubbel zo hoog als de remigratie is. Ook zie je dat de emigratie in 1998 licht begon te stijgen, terwijl de remigratie in 2004 nog steeds licht aan het dalen was.
Daaruit kun je maar één conclusie trekken: ieder jaar emigreren zo'n 40.000 autochtone Nederlanders, waarvan ongeveer 20.000 ooit weer terugkomen, maar de overige 20.000 emigreren daadwerkelijk voorgoed, en sinds 1998 stijgt het aantal autochtonen dat voorgoed emigreert.
Achterlopen is 1 ding, maar je hebt het hier over een periode van 15 jaar. Zoals ik al zei, check CBS.quote:Op woensdag 10 februari 2010 17:20 schreef Monolith het volgende:
[..]
En als je nou even nadenkt, dan klopt dat gewoon met wat ik stel. Als namelijk de tijdelijke migratie stijgt (zeg migratie voor een jaar of 3-5), dan zal de remigratie achterlopen op die stijging. De mensen die nu na tijdelijke migratie weer remigreren zijn de mensen die 3-5 jaar geleden vertrokken zijn.
En die 15 jaar is inderdaad ook meer dan genoeg. De meeste mensen die überhaupt ooit remigreren, doen dat binnen een jaar of 5.quote:Op woensdag 10 februari 2010 17:45 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Achterlopen is 1 ding, maar je hebt het hier over een periode van 15 jaar. Zoals ik al zei, check CBS.
Zie m'n vorige post, ik keek naar de verkeerde lijntjes in de grafiek.quote:Op woensdag 10 februari 2010 17:45 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Achterlopen is 1 ding, maar je hebt het hier over een periode van 15 jaar. Zoals ik al zei, check CBS.
quote:Wie emigreert en waar gaat men heen?
Een analyse van de officiële CBS emigratiecijfers van autochtonen over de periode 1999-2006 laat zien dat mannen een ruim twee keer zo grote kans hebben om te emigreren. Het zijn vooral jongeren beneden de dertig jaar en alleenstaanden die de emigratiestap wagen. Daarnaast moet ook de rol van het inkomen niet uitgevlakt worden: Nederlanders in de bovenste inkomensklassen zijn relatief vaker geëmigreerd dan de middeninkomensklassen.
De Nederlandse emigrant is hoofdzakelijk georiënteerd op Europa: 69 procent van emigranten kiest een Europese bestemming. Het zal niemand verbazen dat België en Duitsland de meest populaire bestemmingen zijn. Volgens onderzoek van het CBS gaat het daarbij echter in veel gevallen om grensmigratie, waarbij mensen weliswaar over de grens wonen, maar in veel gevallen hun werkzame of sociale leven in Nederland voortzetten. Redenen om over de grens te gaan wonen zijn onder meer een gunstiger belastingklimaat en lagere huizenprijzen (Harmsen, 2005). Hoewel deze Nederlanders officieel als emigranten te boek staan onderscheiden zij zich nauwelijks van binnenlandse migranten die van de ene naar de andere provincie verhuizen. Als België en Duitsland worden weggelaten is Europa nog steeds goed voor 31 procent van de emigratie. Buiten Europa vormen de traditionele emigratielanden als de VS en Australië nog altijd een aantrekkelijke bestemming voor 15 procent van de emigranten. In tabel 1 zijn voor de twintig meest populaire bestemmingslanden van autochtone Nederlanders enkele demografische karakteristieken weergegeven.
quote:De resultaten van de uitgevoerde analyses tonen aan dat zowel het private als het publieke domein relevant zijn om de motieven van de emigranten beter te kunnen begrijpen. Naast leeftijd en geslacht zijn sociale netwerken en de persoonlijkheid van de emigrant van belang. Een sociaal netwerk in het bestemmingsland kan een belangrijke bron van informatie zijn en de emigrant daadwerkelijk helpen. Nadere analyse leert overigens dat toch nog 42 procent van de mensen met emigratieplannen geen enkel persoonlijke relatie heeft in het gewenste land van bestemming. Ook persoonlijkheidskenmerken zijn belangrijk om emigratie te kunnen verklaren. Mensen met avonturiersbloed en doorzettingsvermogen hebben in hogere mate emigratie-intenties dan mensen die deze karaktertrekken ontberen.
In het publieke domein geldt dat hoe negatiever het oordeel over de staat van Nederland, des te groter de kans op emigratie (figuur 2). Op bijna alle fronten zijn de emigranten negatiever over Nederland dan de thuisblijvers. De enige uitzondering vormt het inkomen dat men in Nederland verdient. De grootste verschillen tussen thuisblijvers en emigranten tekenen zich af op het terrein van de kwaliteit van de publieke ruimte: bevolkingsdichtheid en de beschikbaarheid van natuur en ruimte.
Het is natuurlijk de vraag of en in welke mate deze aspecten werkelijk en het bestemmingsland worden aangetroffen. Hoe het oordeel uiteindelijk is over de leefsituatie in het bestemmingsland is niet bekend omdat de emigranten alleen vóór hun emigratie zijn ondervraagd. Wel blijkt uit het onderzoek dat een substantieel deel van de emigranten verwachtte dat ze er financieel op achteruit zouden gaan. Eén op de drie verwachtte minder pensioenvoorzieningen en een lagere kwaliteit van de sociale zekerheid in het bestemmingsland. Ook over de eigen inkomenssituatie was lang niet iedereen optimistisch. Slechts 17 procent verwachtte een hoger en 29 procent een lager inkomen. Ten slotte verwachten emigranten dat het in het bestemmingsland een stuk beter zal zijn wat betreft milieuvervuiling, criminaliteit, de mentaliteit van inwoners en multiculturele spanningen.
Ja dat zijn de ergste ! Die hebben ook altijd over nederlandse cultuur en nderlandse waarden en normen. Die emigreren dus naar een land zonder cultuur en zonder waarden en normen ... om vanuit daar nog even te trappen naar het land waar ze geboren en getogen zijn en alle kansen hebben gekregen om zich te ontplooien e.d. .quote:Op woensdag 10 februari 2010 15:16 schreef DrDentz het volgende:
Eerst emigreren en dan met een Amerikaanse vlag in hun avatar op Fok Nederland afzeiken zeker.
Ah, vandaar die files vandaag, iedereen vertrekt!quote:Op woensdag 10 februari 2010 19:15 schreef ASroma het volgende:
echt iedereen vetrekt he, echt iedereen gewoon.
En de overige 19700 danquote:Op woensdag 10 februari 2010 20:05 schreef LXIV het volgende:
Ik denk wel dat iedere mega-file minstens één Nederlander tot vertrek aanzet. Die had die plannen al, had die dag al slechte zin, wilde snel naar huis (50km verderop) en stond na anderhalf uur nóg in de file. Die zei toen"Dit is de druppel, nu vertrek ik"
Ik vraag me eigenlijk af hoe die grafiek eruitziet als je corrigeert voor emigranten die laten we zeggen max 50 km van de Nederlandse grens gaan wonen. Juist dat zie ik meer en meer in zwang komen. Tubantia heeft tegenwoordig bezorgers in Nordhorn, Gronau en Bad Bentheim.quote:Op woensdag 10 februari 2010 16:55 schreef Igen het volgende:
Hier een grafiekje:
[ afbeelding ]
De lijntjes "Nederland" gaan over mensen met geboorteland Nederland
Al sinds jaar en dag emigreren dus netto zo'n 20.000 Nederlanders meer dan dat er remigreren terug naar NL, en die schaar gaat alleen maar verder uit elkaar.
Het verhaaltje dat de grote meerderheid van de emigranten "met hangende pootjes" terugkomt of alleen tijdelijk naar het buitenland gaat is dus gewoon niet waar.
Zie m'n eerdere post:quote:Op woensdag 10 februari 2010 20:37 schreef freako het volgende:
[..]
Ik vraag me eigenlijk af hoe die grafiek eruitziet als je corrigeert voor emigranten die laten we zeggen max 50 km van de Nederlandse grens gaan wonen. Juist dat zie ik meer en meer in zwang komen. Tubantia heeft tegenwoordig bezorgers in Nordhorn, Gronau en Bad Bentheim.
Oftewel 38% van de emigranten gaat naar Duitsland of België. De vraag is hoeveel daarvan als grensmigrant gekwalificeerd kunnen worden.quote:De Nederlandse emigrant is hoofdzakelijk georiënteerd op Europa: 69 procent van emigranten kiest een Europese bestemming. Het zal niemand verbazen dat België en Duitsland de meest populaire bestemmingen zijn. Volgens onderzoek van het CBS gaat het daarbij echter in veel gevallen om grensmigratie, waarbij mensen weliswaar over de grens wonen, maar in veel gevallen hun werkzame of sociale leven in Nederland voortzetten. Redenen om over de grens te gaan wonen zijn onder meer een gunstiger belastingklimaat en lagere huizenprijzen (Harmsen, 2005). Hoewel deze Nederlanders officieel als emigranten te boek staan onderscheiden zij zich nauwelijks van binnenlandse migranten die van de ene naar de andere provincie verhuizen. Als België en Duitsland worden weggelaten is Europa nog steeds goed voor 31 procent van de emigratie.
Wat ik me afvraag is of dat groeiende is, en in hoeverre dat de stijging in de grafiek verklaart die Igen postte.quote:Op woensdag 10 februari 2010 20:42 schreef Monolith het volgende:
Oftewel 38% van de emigranten gaat naar Duitsland of België. De vraag is hoeveel daarvan als grensmigrant gekwalificeerd kunnen worden.
Ik ken ook twee mensen die met een hoop tamtam vertrokken en twee jaar later weer terugkwamen omdat het niet was wat ze ervan verwacht hadden. Tja, het gras bij de buren is altijd groener.quote:Op woensdag 10 februari 2010 20:54 schreef Monolith het volgende:
Wat betreft remigratie, staan in dit onderzoek een aantal cijfers. Gemiddeld keert zo'n 20.5% terug binnen 2 jaar. Pakweg een derde van de mensen die naar de Antillen of naar Australië gaan komen binnen 2 jaar weer terug.Voor Canada is dat slechts 11%.
ik ook, maar 's a vonds rijd ik weer terug. (werk in Antwerpen..ben ik nu een semi-emigrant?? een 0.5 in BendK's "waardevolle" getallen???)quote:Op woensdag 10 februari 2010 16:08 schreef ASroma het volgende:
[..]
naar het buitenland. Iedereen vertrekt, echt iedereen. Gewoon iedereen vetrekt.
Grappig filmpje: http://www.mickysays.com/(...)utch-negativity.htmlquote:Op woensdag 10 februari 2010 18:24 schreef omapietje het volgende:
[..]
Ja dat zijn de ergste ! Die hebben ook altijd over nederlandse cultuur en nderlandse waarden en normen. Die emigreren dus naar een land zonder cultuur en zonder waarden en normen ... om vanuit daar nog even te trappen naar het land waar ze geboren en getogen zijn en alle kansen hebben gekregen om zich te ontplooien e.d. .
Nee het gras is altijd groener bij de buren.
Misschien dat wijzigingen in de euthanasiewetgeving daar straks soelaas bieden.quote:Op woensdag 10 februari 2010 21:26 schreef Burakius het volgende:
En alsof dat niet genoeg is, is het Neerlandse volk ook erg grijs.
iedereen gaat gewoon, iedereen pakt zijn koffers. Echt iedereen gewoon he.quote:Op woensdag 10 februari 2010 21:14 schreef attila_de_hun het volgende:
[..]
ik ook, maar 's a vonds rijd ik weer terug. (werk in Antwerpen..ben ik nu een semi-emigrant?? een 0.5 in BendK's "waardevolle" getallen???)
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |