Als ze het zelf willen en er is een rechtsgeldig document en een juiste procedure doorlopen. Ik zie eerlijk waar niet, waarom niet!quote:Op maandag 8 februari 2010 15:49 schreef -Strawberry- het volgende:
Maar met dat argument kan je toch wel iedereen vermoorden?Ze zullen er toch nooit iets van merken, want ze zijn dan dood. Ik snap wel wat je bedoelt hoor, maar toch klopt het naar mijn idee niet helemaal.
Een verzorgingstehuis kan best gezellig zijn ja!quote:Maar een verzorgingstehuis kan best gezellig zijn!![]()
Grapje hoor, maar ik ben eigenlijk niet tegen deze wet. Het is alleen dat het mij zo moeilijk lijkt om te bepalen of iemand wel werkelijk dood wil, of dat dit komt door factoren die nog te verhelpen zijn.
En ja, als je dood bent maakt het in principe niets uit of je nog wat had om voor te leven, maar het is meer een ethisch iets. Je wil niet iemand de dood in helpen als die persoon nog een mooi leven had kunnen hebben. Maar dat gaat toch meer op voor leeftijden onder de 70.
Dat was ook mijn bedoeling!quote:Dat zeker.Maar ik denk wel dat je de situatie schetst die voor een groot deel van de 70-plussers geldt die gebruik willen maken van deze (mogelijk) nieuwe wet.
Als je nog in staat bent te reizen is het met een klein beetje handigheid idd vrij eenvoudig middelen voor een zachte dood in huis te halen.quote:Op maandag 8 februari 2010 14:58 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Mensen kunnen altijd al zelf bepalen wanneer ze dood willen.
Maar die lijdensweg (met een zekere, spoedige dood tot gevolg) is wat makkelijker vast te stellen.quote:Op maandag 8 februari 2010 15:53 schreef Ringo het volgende:
[..]
Zo zit de huidige euthanasieregeling toch ook in elkaar?
- Dokter, ik heb terminale kanker.
- Oei, dan kan ik me voorstellen dat u snel dood wil! Toch?
Ik ben het met je eens hoor. Vaak vinden familieleden het een egoïstische actie van de persoon in kwestie om uit het leven te stappen, omdat je daar hun erg veel verdriet mee doet. Wat ze even vergeten is dat het anderzijds net zo egoïstisch is om iemand tegen zijn zin bij je te willen houden.quote:Op maandag 8 februari 2010 16:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik ben opgegroeid in een straat waar ook een bejaardentehuis staat, en het is schrikbarend hoeveel bewoners hun kinderen en kleinkinderen amper zien.
Met kerst en moederdag zeggen we dan ook altijd "de parkeerplaats staat weer vol met schuldgevoel"
Het is aardig om het zo zielig te vinden voor de kleinkinderen dat oma niet meer wilde, maar waarom is het niet gewoon zielig voor oma als ze niet meer wil??
Het is belangrijker dat het niet zielig is voor de kleinkinderen dan dat het zielig is voor oma dat ze daar in haar uppie zit te verpieteren, niemand naar haar omkijkt en het nutteloos vindt om verder te leven?
In dat geval is er toch niets aan de hand!?! Je kunt naar hartenlust Bingo spelen als je dat wil!quote:Op maandag 8 februari 2010 16:12 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Maar wie weet is een bingo ook wel heel spannend.
Dat kunnen mensen toch heel goed zelf bepalen, mits ze geestelijk 100% zijn? Ik heb vaak genoeg sombere buien, als iedereen, maar om nou te zeggen dat ik op zo'n moment naar de gifbeker verlang...quote:Op maandag 8 februari 2010 16:12 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Wie bepaalt vanaf welke leeftijd het leven niet meer de moeite waard is.
Als kleuter vond ik het leven als puber maar niks.
Er stonden immers helemaal geen speeltoestellen bij de middelbare school.
Als puber interesseert je die lappset niet meer zo en krijg je andere interesses.
Nu bekijk je het leven door de ogen van volwassene, en vind je het leven in een verzorgingshuis maar niks.
Maar wie weet is een bingo ook wel heel spannend.
Na u!quote:Op maandag 8 februari 2010 16:15 schreef Salvad0R het volgende:
tvp om alle mensenhaters te categoriseren.
Die mogen eerst.
Ik had het over echte moorden, dat gaat vaak niet vrijwillig hè.quote:Op maandag 8 februari 2010 16:03 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Als ze het zelf willen en er is een rechtsgeldig document en een juiste procedure doorlopen. Ik zie eerlijk waar niet, waarom niet!Maar ik ben heel progressief hoor!
Eens.quote:Een verzorgingstehuis kan best gezellig zijn ja!Mensen die er zo over denken zullen ook niet zo snel bij de dokter aankloppen voor een pilletje!
![]()
quote:Dat het moeilijk is om te bepalen is inderdaad een struikelblok. Maar een waar we niet te zwaar aan moeten tillen naar mijn idee. Kijk, er hoeft geen 'cyaankali' dispenser bij het koffiezetapparaat te staan, maar als iemand met zo'n verzoek bij de juiste instantie komt en na een aantal gesprekken niet van gedachte is veranderd...![]()
Afzien kan natuurlijk altijd, maar een bedenktijd (net als bij abortus) lijkt me wel een goed plan.quote:Op maandag 8 februari 2010 16:57 schreef Northside het volgende:
Neem aan dat er ook een bedenkperiode zit ingebakken in het proces. Dat na alle formele stappen en voorbereidingen nog een maand "bedenktijd" in acht wordt genomen waarin de persoon in kwestie zich kan bedenken en kan afzien van de dood.
Ja, want als je zo'n beslissing neemt, is het wel handig dat er iemand zegt:quote:Op maandag 8 februari 2010 17:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Afzien kan natuurlijk altijd, maar een bedenktijd (net als bij abortus) lijkt me wel een goed plan.
Trollquote:Op maandag 8 februari 2010 15:08 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Ja en?
Weer een zwak persoon uit de maatschappij.
Bestel anders zo'n pilletje en neem hem in, kost het je geen cent meerquote:Op maandag 8 februari 2010 15:43 schreef Sachertorte het volgende:
Kan het niet vanaf 65? Die (linkse) babyboomers kosten me nu al klauwen met geld.
Dat blijkt tegen te vallen. Laatst was er al een man in Engeland die het zelfmoordpact met z'n vrouw per ongeluk overleefd had (half jaar later alsnog overleden, had al kanker) en een paar weken geleden was er een Nederlands echtpaar de maas ingereden omdat ze niet meer wilden leven. Dat had toch makkelijker moeten kunnen.quote:Op maandag 8 februari 2010 14:58 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Mensen kunnen altijd al zelf bepalen wanneer ze dood willen.
Ik doe het gewoon nuchter, onder werktijdquote:Op maandag 8 februari 2010 15:50 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Je lijkt Scanman wel met je gekat op links in elk topic.Hebben jullie toch nog wat gemeen.
Alleen hij doet het dan om 4 uur 's nachts met een paar borreltjes op.
Je was me voorquote:Op maandag 8 februari 2010 18:05 schreef antonwachter het volgende:
25 jaar oud en nog steeds actueel.
Ik ben bang dat veel jongelui gewoon zo denken hoor.quote:
Mja, misschien dat uitsluiten door de erfenis aan de belasting te geven wanneer iemand zelfmoord wil plegen?quote:Op maandag 8 februari 2010 20:49 schreef sp3c het volgende:
ik ben bij nieuwe wetten altijd bang voor misbruik ... weet het niet hoor
die wet moet je dusdanig goed dichtspijkeren dat niemand er gebruik van kan maken wil je voorkomen dat mensen wat te vroeg van mogelijke erfenissen gaan dromen
quote:Op maandag 8 februari 2010 20:53 schreef paddy het volgende:
[..]
Ik ben bang dat veel jongelui gewoon zo denken hoor.
Ik weet hoe snel de gezondheid werkt. Voor twintig jaar terug was de kanker van mijn dochter nog niet eens te genezen. Elke vijf jaar vinden mensen weer nieuwe dingen uit. Hoop doet leven. Ik ga alleen niet voor een ander uitmaken of die moet blijven leven of niet.
Iemand willen afmaken omdat die niet meer dient voor de maatschappij? Van mij mag degene dan zelf het goede voorbeeld geven wanneer hij/zij er echt zo over denkt. Een maatschappij bestaat niet zonder elkaar. Een zieke heeft verzorging nodig (werkgelegenheid etc)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |