abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 8 februari 2010 @ 16:03:15 #26
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_77771571
quote:
Op maandag 8 februari 2010 15:49 schreef -Strawberry- het volgende:
Maar met dat argument kan je toch wel iedereen vermoorden? Ze zullen er toch nooit iets van merken, want ze zijn dan dood. Ik snap wel wat je bedoelt hoor, maar toch klopt het naar mijn idee niet helemaal.
Als ze het zelf willen en er is een rechtsgeldig document en een juiste procedure doorlopen. Ik zie eerlijk waar niet, waarom niet! Maar ik ben heel progressief hoor!
quote:
Maar een verzorgingstehuis kan best gezellig zijn!
Grapje hoor, maar ik ben eigenlijk niet tegen deze wet. Het is alleen dat het mij zo moeilijk lijkt om te bepalen of iemand wel werkelijk dood wil, of dat dit komt door factoren die nog te verhelpen zijn.

En ja, als je dood bent maakt het in principe niets uit of je nog wat had om voor te leven, maar het is meer een ethisch iets. Je wil niet iemand de dood in helpen als die persoon nog een mooi leven had kunnen hebben. Maar dat gaat toch meer op voor leeftijden onder de 70.
Een verzorgingstehuis kan best gezellig zijn ja! Mensen die er zo over denken zullen ook niet zo snel bij de dokter aankloppen voor een pilletje!

Dat het moeilijk is om te bepalen is inderdaad een struikelblok. Maar een waar we niet te zwaar aan moeten tillen naar mijn idee. Kijk, er hoeft geen 'cyaankali' dispenser bij het koffiezetapparaat te staan, maar als iemand met zo'n verzoek bij de juiste instantie komt en na een aantal gesprekken niet van gedachte is veranderd...
quote:
Dat zeker. Maar ik denk wel dat je de situatie schetst die voor een groot deel van de 70-plussers geldt die gebruik willen maken van deze (mogelijk) nieuwe wet.
Dat was ook mijn bedoeling!
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  † In Memoriam † maandag 8 februari 2010 @ 16:07:11 #27
128220 Peter6000
pi_77771747
quote:
Op maandag 8 februari 2010 14:58 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Mensen kunnen altijd al zelf bepalen wanneer ze dood willen.
Als je nog in staat bent te reizen is het met een klein beetje handigheid idd vrij eenvoudig middelen voor een zachte dood in huis te halen.
Het is binnen de wet nu ook al mogelijk dat je dan niet alleen hoeft te zijn, dat er iemand bij is.

Ik denk dat er veel ouderen zijn die na een mooi (of minder mooi) leven geen zin hebben de laatste jaren aftakelend in een stoel te moeten zitten.

Een aspect dat ik wel mis uit het plan in de OP is dat het in huis hebben van de middelen ook juist kan leiden tot doorleven. Dat het idee eruit te kunnen stappen al voldoende rust geeft om het nog een tijdje aan te zien/ het leven uit te leven.

Met dit plan gaat dat denk ik niet, want stel dat iemand is 'goedgekeurd' kan hij/ zij het niet een jaar uitstellen.
Want in dat jaar kan een behandelbare depressie ontstaan, zodat een nieuw verzoek wederom leidt tot een onderzoek. Met de onzekerheid dat het goedgekeurd wordt, en de lengte van (ik denk) maanden die het duurt.
pi_77771976
quote:
Op maandag 8 februari 2010 15:53 schreef Ringo het volgende:

[..]

Zo zit de huidige euthanasieregeling toch ook in elkaar?

- Dokter, ik heb terminale kanker.
- Oei, dan kan ik me voorstellen dat u snel dood wil! Toch?
Maar die lijdensweg (met een zekere, spoedige dood tot gevolg) is wat makkelijker vast te stellen.
pi_77771994
Wie bepaalt vanaf welke leeftijd het leven niet meer de moeite waard is.
Als kleuter vond ik het leven als puber maar niks.
Er stonden immers helemaal geen speeltoestellen bij de middelbare school.
Als puber interesseert je die lappset niet meer zo en krijg je andere interesses.
Nu bekijk je het leven door de ogen van volwassene, en vind je het leven in een verzorgingshuis maar niks.
Maar wie weet is een bingo ook wel heel spannend.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_77772086
quote:
Op maandag 8 februari 2010 16:01 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik ben opgegroeid in een straat waar ook een bejaardentehuis staat, en het is schrikbarend hoeveel bewoners hun kinderen en kleinkinderen amper zien.

Met kerst en moederdag zeggen we dan ook altijd "de parkeerplaats staat weer vol met schuldgevoel"

Het is aardig om het zo zielig te vinden voor de kleinkinderen dat oma niet meer wilde, maar waarom is het niet gewoon zielig voor oma als ze niet meer wil??
Het is belangrijker dat het niet zielig is voor de kleinkinderen dan dat het zielig is voor oma dat ze daar in haar uppie zit te verpieteren, niemand naar haar omkijkt en het nutteloos vindt om verder te leven?
Ik ben het met je eens hoor. Vaak vinden familieleden het een egoïstische actie van de persoon in kwestie om uit het leven te stappen, omdat je daar hun erg veel verdriet mee doet. Wat ze even vergeten is dat het anderzijds net zo egoïstisch is om iemand tegen zijn zin bij je te willen houden.
  maandag 8 februari 2010 @ 16:13:57 #31
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_77772087
quote:
Op maandag 8 februari 2010 16:12 schreef Twentsche_Ros het volgende:

In dat geval is er toch niets aan de hand!?! Je kunt naar hartenlust Bingo spelen als je dat wil!

Je kunt geen hulp krijgen bij zelfdoding als je dat wil.

Dat is een beetje het probleem.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  maandag 8 februari 2010 @ 16:15:21 #32
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_77772145
quote:
Op maandag 8 februari 2010 16:12 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Wie bepaalt vanaf welke leeftijd het leven niet meer de moeite waard is.
Als kleuter vond ik het leven als puber maar niks.
Er stonden immers helemaal geen speeltoestellen bij de middelbare school.
Als puber interesseert je die lappset niet meer zo en krijg je andere interesses.
Nu bekijk je het leven door de ogen van volwassene, en vind je het leven in een verzorgingshuis maar niks.
Dat kunnen mensen toch heel goed zelf bepalen, mits ze geestelijk 100% zijn? Ik heb vaak genoeg sombere buien, als iedereen, maar om nou te zeggen dat ik op zo'n moment naar de gifbeker verlang...
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_77772166
tvp om alle mensenhaters te categoriseren.

Die mogen eerst.
  maandag 8 februari 2010 @ 16:16:58 #34
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_77772223
quote:
Op maandag 8 februari 2010 16:15 schreef Salvad0R het volgende:
tvp om alle mensenhaters te categoriseren.

Die mogen eerst.
Na u!
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_77772319
quote:
Op maandag 8 februari 2010 16:03 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Als ze het zelf willen en er is een rechtsgeldig document en een juiste procedure doorlopen. Ik zie eerlijk waar niet, waarom niet! Maar ik ben heel progressief hoor!
Ik had het over echte moorden, dat gaat vaak niet vrijwillig hè. Maar het was niet echt een goede vergelijking, dus maakt niet uit.
quote:
Een verzorgingstehuis kan best gezellig zijn ja! Mensen die er zo over denken zullen ook niet zo snel bij de dokter aankloppen voor een pilletje!
Eens.
quote:
Dat het moeilijk is om te bepalen is inderdaad een struikelblok. Maar een waar we niet te zwaar aan moeten tillen naar mijn idee. Kijk, er hoeft geen 'cyaankali' dispenser bij het koffiezetapparaat te staan, maar als iemand met zo'n verzoek bij de juiste instantie komt en na een aantal gesprekken niet van gedachte is veranderd...

Maar je hebt wel gelijk inderdaad.
pi_77773945
Neem aan dat er ook een bedenkperiode zit ingebakken in het proces. Dat na alle formele stappen en voorbereidingen nog een maand "bedenktijd" in acht wordt genomen waarin de persoon in kwestie zich kan bedenken en kan afzien van de dood.
Ja, ik generaliseer.
  maandag 8 februari 2010 @ 17:00:07 #38
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_77774089
quote:
Op maandag 8 februari 2010 16:57 schreef Northside het volgende:
Neem aan dat er ook een bedenkperiode zit ingebakken in het proces. Dat na alle formele stappen en voorbereidingen nog een maand "bedenktijd" in acht wordt genomen waarin de persoon in kwestie zich kan bedenken en kan afzien van de dood.
Afzien kan natuurlijk altijd, maar een bedenktijd (net als bij abortus) lijkt me wel een goed plan.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_77774189
quote:
Op maandag 8 februari 2010 17:00 schreef Leandra het volgende:

[..]

Afzien kan natuurlijk altijd, maar een bedenktijd (net als bij abortus) lijkt me wel een goed plan.
Ja, want als je zo'n beslissing neemt, is het wel handig dat er iemand zegt:
Goh, heb je er wel over nagedacht.
Nee, da's waar ook. Goed dat je 't zegt.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_77777196
Goede zaak.

Het is buitengewoon zielig om bejaarden te zien wegkwijnen. Van die oude besjes wiens gehoor en zicht achteruit holt en die niks meer hebben om voor te leven. Om die mensen te verplichten door te leven: dat is pas triest.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 8 februari 2010 @ 18:30:31 #42
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_77777628
quote:
Op maandag 8 februari 2010 15:08 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Ja en?
Weer een zwak persoon uit de maatschappij.
Troll
pi_77778288
quote:
Op maandag 8 februari 2010 15:43 schreef Sachertorte het volgende:
Kan het niet vanaf 65? Die (linkse) babyboomers kosten me nu al klauwen met geld.
Bestel anders zo'n pilletje en neem hem in, kost het je geen cent meer
pleased to meet you
  maandag 8 februari 2010 @ 18:47:12 #44
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_77778416
quote:
Op maandag 8 februari 2010 14:58 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Mensen kunnen altijd al zelf bepalen wanneer ze dood willen.
Dat blijkt tegen te vallen. Laatst was er al een man in Engeland die het zelfmoordpact met z'n vrouw per ongeluk overleefd had (half jaar later alsnog overleden, had al kanker) en een paar weken geleden was er een Nederlands echtpaar de maas ingereden omdat ze niet meer wilden leven. Dat had toch makkelijker moeten kunnen.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  maandag 8 februari 2010 @ 20:42:35 #45
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_77783837
quote:
Op maandag 8 februari 2010 15:50 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Je lijkt Scanman wel met je gekat op links in elk topic. Hebben jullie toch nog wat gemeen.
Alleen hij doet het dan om 4 uur 's nachts met een paar borreltjes op.
Ik doe het gewoon nuchter, onder werktijd
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
  Trouwste user 2022 maandag 8 februari 2010 @ 20:46:04 #46
7889 tong80
Spleenheup
pi_77783993
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Moderator maandag 8 februari 2010 @ 20:49:25 #47
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_77784153
ik ben bij nieuwe wetten altijd bang voor misbruik ... weet het niet hoor

die wet moet je dusdanig goed dichtspijkeren dat niemand er gebruik van kan maken wil je voorkomen dat mensen wat te vroeg van mogelijke erfenissen gaan dromen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_77784407
quote:
Op maandag 8 februari 2010 18:30 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Troll
Ik ben bang dat veel jongelui gewoon zo denken hoor.

Ik weet hoe snel de gezondheid werkt. Voor twintig jaar terug was de kanker van mijn dochter nog niet eens te genezen. Elke vijf jaar vinden mensen weer nieuwe dingen uit. Hoop doet leven. Ik ga alleen niet voor een ander uitmaken of die moet blijven leven of niet.

Iemand willen afmaken omdat die niet meer dient voor de maatschappij? Van mij mag degene dan zelf het goede voorbeeld geven wanneer hij/zij er echt zo over denkt. Een maatschappij bestaat niet zonder elkaar. Een zieke heeft verzorging nodig (werkgelegenheid etc)
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_77784540
quote:
Op maandag 8 februari 2010 20:49 schreef sp3c het volgende:
ik ben bij nieuwe wetten altijd bang voor misbruik ... weet het niet hoor

die wet moet je dusdanig goed dichtspijkeren dat niemand er gebruik van kan maken wil je voorkomen dat mensen wat te vroeg van mogelijke erfenissen gaan dromen
Mja, misschien dat uitsluiten door de erfenis aan de belasting te geven wanneer iemand zelfmoord wil plegen?

Hij kan bij leven nl ook dingen weggeven wanneer hij echt dood wil

Bang voor misbruik ben ik ook wel.Maar denk dan meer aan verzorgingstehuizen.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_77784567
quote:
Op maandag 8 februari 2010 20:53 schreef paddy het volgende:

[..]

Ik ben bang dat veel jongelui gewoon zo denken hoor.

Ik weet hoe snel de gezondheid werkt. Voor twintig jaar terug was de kanker van mijn dochter nog niet eens te genezen. Elke vijf jaar vinden mensen weer nieuwe dingen uit. Hoop doet leven. Ik ga alleen niet voor een ander uitmaken of die moet blijven leven of niet.

Iemand willen afmaken omdat die niet meer dient voor de maatschappij? Van mij mag degene dan zelf het goede voorbeeld geven wanneer hij/zij er echt zo over denkt. Een maatschappij bestaat niet zonder elkaar. Een zieke heeft verzorging nodig (werkgelegenheid etc)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')