abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77665107
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 12:24 schreef Montov het volgende:

[..]

Onjuist. De scriptie bestond uit interviews met bergbeklimmers met persoonlijke ervaringen over gletsjers. Het jaartal 3035 kwam ergens anders vandaan.
Volgens mij had de The Daily Telegraph onthuld dat de bron zowel een artikel was uit een klimmersblad en een scriptie van een aardrijkskunde student
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 12:33:18 #52
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_77665146
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 12:32 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Volgens mij had de The Daily Telegraph onthuld dat de bron zowel een artikel was uit een klimmersblad en een scriptie van een aardrijkskunde student
Ja, voor de Andes was het een bergbeklimmersblad.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 12:36:12 #53
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_77665241
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 12:27 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Om het even goed te duiden. Stel je nu dat de bewering, dat het ijs van de Himalaya in 2035 gesmolten is, overeind blijft staan?
Nee, uiteraard niet. Ik zeg alleen dat jij dingen door elkaar haalt.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_77665277
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 12:32 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Het grote punt blijft echter dat men -de wetenschap- niet tot de conclusie is gekomen dat de gletsjers (in de Alpen, de Andes of de Himalaya) smelten door een blaadje of een scriptie. Deze zijn nu gebruikt als bron voor een passage, maar vormen geenszins de basis voor de bewering dat gletsjers smelten.
pi_77665464
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 12:37 schreef Monidique het volgende:

[..]

Het grote punt blijft echter dat men -de wetenschap- niet tot de conclusie is gekomen dat de gletsjers (in de Alpen, de Andes of de Himalaya) smelten door een blaadje of een scriptie. Deze zijn nu gebruikt als bron voor een passage, maar vormen geenszins de basis voor de bewering dat gletsjers smelten.
Dit begrijp ik. Als ik eerder suggesties deze richting heb opgestuurd betreur ik dat.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 13:25:31 #56
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_77666827
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 12:43 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Dit begrijp ik. Als ik eerder suggesties deze richting heb opgestuurd betreur ik dat.
Toch wordt naar mijn mening wel, ook al is het niet jouw bedoeling, graag die suggestie gewekt. Men haalt een student aan! (En we weten allemaal dat de meeste studenten liever bier drinken dan iets zinnigs op te schrijven.) Men gebruikt GreenPeace/Wereld Natuurfonds (En we weten allemaal dat dat activisten zijn, en dat daarom wat zij zeggen niet betrouwbaar is.)

Nou, inderdaad, misschien is dat zo. Misschien ook niet. Een ongelukkige referentie is niet een onwaarheid. Kan wel. Als blijkt dat de auteur van het Greenpeace-artikel een professor was met een carrière gewijd aan het onderwerp van het artikel, dan is het nog steeds ongelukkig dat het niet peer-reviewed is, maar de ramp lijkt me al minder groot (alhoewel ik dan ook niet snap waarom ze niet een wel peerreviewed bron uitzoeken).

Idem voor die student. En dat er van de honderden referenties 1% ongelukkig (d.w.z. niet-peerreviewed is), blijkt nu breed uitgemeten te worden. Maar in hoeverre tast het nu de waarheid aan? (Dat het het imago aantast lijkt me wel duidelijk.)
pi_77695182
manipulatie van meetgegevens door meetstations uit te sluiten die niet leuk meedoen met jouw idee van de werkelijkheid is een kwalijke fout die ook wel "cherry-picking"wordt genoemd, iets waar creationisten zich graag van bedienen, en laat die kwalificatie nou regelmatig aan klimaatscptici toegekent zijn in de reeks "klimaathoax"

Je kan toch niet je ogen sluiten voor deze manipulatieve manier van wetenschap bedrijven? Ik val de wetenschap op zich niet aan, wel de klimaatwetenschap als deze op zo'n manier is bedreven.

Ik vind het een beschamende vertoning, een schande voor de wetenschappers die hun werk naar eer en geweten hebben uitgevoerd. Een schande voor de VN...
  zaterdag 6 februari 2010 @ 09:53:28 #58
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_77695754
Goede column in de Telegraaf van vandaag pagina 9 Politiek na de dood van de klimaatmythe
  zaterdag 6 februari 2010 @ 12:08:26 #59
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_77698293
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 09:53 schreef RedFever007 het volgende:
Goede column in de Telegraaf van vandaag pagina 9 Politiek na de dood van de klimaatmythe
Behalve dat de claim die gemaakt wordt over het regenwoud: het Amazoneregenwoud bleek niet te krimpen, onjuist is. Daar was een onjuiste bron gebruikt, maar de claim zelf was niet echt feitelijk onjuist.

Zullen we nu de hele column maar afschrijven, er staat immers één fout in?
pi_77701044
Vandaag ook een groot stukover het gerommel van het IPCC in de wetenschappelijke bijlage van het Parool.

Onlangs werd het ook behandeld bij NOVA, Een Vandaag en Netwerk. De media pakken het nu wel op dus.
pi_77701908
Ja, Joshua Livestro, de man die werd weggehoond bij Buitenhof om z'n belabberde columns, en wederom blijkt dat de Livestrosceptici gelijk hadden. De man die een column over klimaatverandering nog voor de helft over Sarah Palin kan laten gaan.

De column bevat verscheidene leugens, met name, ik pak 'm er zo nog wel even bij, dat de gletsjers niet zouden smelten. In dat licht is het vermakelijk om Livestro te horen klagen dat "sceptici" 'platte-aarde-theoretici' worden genoemd -de bewering dat "sceptici" worden uitgemaakt voor nazi's en Joseph Frizls doe ik simpelweg af als Calimerogedrag-:

Ergens, op een van de honderden pagina's van working group 2 van het Internationaal Panel Ter Onderzoeking Van De Bolvorm Van De Aarde kunnen we lezen: "Voorts blijkt uit metingen dat de aarde een omtrek heeft van 4.000 kilometer..." 'Ahha,' zegt Joshua Livestro, 'een fout; de aarde is dus niet bolvormig maar juist plat!' Ja, "sceptici" zijn over het algemeen pseudowetenschappers en platte-aarde-theoretici, en Joshua Livestro is er een van.

Verder ben ik erg blij dat volgens Livestro SImon Roozendaal 'volledig terecht' zijn sceptische boodschap dat volgens metingen de aarde sinds 1998 niet meer opwarmt en dat de gemeten opwarming verklaard kan worden door zonneactiviteit, geuit heeft, nu blijkt dat de mondiale temperatuurmetingen onjuist en vervalst zijn.

Wat een droevig opiniestuk.
  zaterdag 6 februari 2010 @ 14:10:58 #62
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_77701941
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 13:42 schreef Dutchguy het volgende:
Vandaag ook een groot stukover het gerommel van het IPCC in de wetenschappelijke bijlage van het Parool.

Onlangs werd het ook behandeld bij NOVA, Een Vandaag en Netwerk. De media pakken het nu wel op dus.
Ze pakken het niet echt op, ze praten elkaar vooral na. De 2035 fout wordt b.v. breed uitgemeten, maar dat in hetzelfde stuk een fout over de oppervlakte van de gletsjers staat, dat meldt nauwelijks iemand. Veel media melden dat de claim oorspronkelijk in een Wereldnatuurfondsrapport zou staan, ook onjuist.

Nu komt er ook in enkele media breeduit dat twee Amerikaanse onderzoekers hebben aangetoond dat, door veel weerstations weg te halen, de temperatuurstijging kunstmatig is benadrukt. Wie weet. Doch, dat is typisch een voorbeeld van een niet-peerreviewed studie, daar waar de IPCC nu op aangevallen wordt als niet-betrouwbaar en onwetenschappelijk.

Die constatering, dat berichtgeving over fouten zelf fouten heeft, en dat kritiek op de niet-wetenschappelijkheid vergezeld wordt met niet-wetenschappelijke kritiek, dat heeft wel iets ironisch, en ook wel iets bedroevends.
pi_77701977
quote:
Ik kan het niet lezen -tenzij het online staat-, maar volgens mij las ik gisteren, op climategate.nl, dat het een ingezonden (opinie?)stuk is van een van de medeauteurs van Climategate.nl en dat het dus niet een of ander onderzoek is van de wetenschappelijke rubriek van het Parool.

Maar dat kan ik mis hebben.
pi_77702003
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 14:12 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ik kan het niet lezen -tenzij het online staat-, maar volgens mij las ik gisteren, op climategate.nl, dat het een ingezonden (opinie?)stuk is van een van de medeauteurs van Climategate.nl en dat het dus niet een of ander onderzoek is van de wetenschappelijke rubriek van het Parool.

Maar dat kan ik mis hebben.
Geen idee. Misschien dat ik straks zelf even de Parool ga halen. Ben wel benieuwd eigenlijk.
pi_77702077
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 14:10 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ze pakken het niet echt op, ze praten elkaar vooral na. De 2035 fout wordt b.v. breed uitgemeten, maar dat in hetzelfde stuk een fout over de oppervlakte van de gletsjers staat, dat meldt nauwelijks iemand. Veel media melden dat de claim oorspronkelijk in een Wereldnatuurfondsrapport zou staan, ook onjuist.

Nu komt er ook in enkele media breeduit dat twee Amerikaanse onderzoekers hebben aangetoond dat, door veel weerstations weg te halen, de temperatuurstijging kunstmatig is benadrukt. Wie weet. Doch, dat is typisch een voorbeeld van een niet-peerreviewed studie, daar waar de IPCC nu op aangevallen wordt als niet-betrouwbaar en onwetenschappelijk.

Die constatering, dat berichtgeving over fouten zelf fouten heeft, en dat kritiek op de niet-wetenschappelijkheid vergezeld wordt met niet-wetenschappelijke kritiek, dat heeft wel iets ironisch, en ook wel iets bedroevends.
Toch was de tendens die van overdrijving. Een groter deel van Nederland dat onder water kwam. Gletsjerijs dat sneller smelt. Het lijkt bijna of er een sense of urgency gecreeerd werd in een wetenschappelijk rapport. Laat professionals dat maar uitzoeken, lijkt me zeer nuttig.
  zaterdag 6 februari 2010 @ 14:31:10 #66
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_77702420
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 14:16 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Toch was de tendens die van overdrijving. Een groter deel van Nederland dat onder water kwam. Gletsjerijs dat sneller smelt. Het lijkt bijna of er een sense of urgency gecreeerd werd in een wetenschappelijk rapport. Laat professionals dat maar uitzoeken, lijkt me zeer nuttig.
Nee hoor, toename van CO2 concentraties worden onderschat in het rapport, maar over die fout zul je de media al helemaal niet horen. Er wordt nu gezocht op waar men overdrijft, en dat wordt liever nog als boosaardige opzet dan als laksheid geduid, dit terwijl men op sommige punten waar het nu, volgens metingen, juist harder verkeerd lijkt te gaan (afkalving poolijs, toename CO2) te conservatief was.

Het is niet de eerste fout in dit rapport, ook niet de laatste. Het is alleen even hype-tijd.
pi_77702547
Ik vind ik overigens heel goed, dat deze fouten bekend worden. Dit leidt tot meer kennis, een betere begrip van de stand van zaken, bij mensen met verstand van zaken, en zal het IPCC ook dwingen volgende keer strenger te werk te gaan. Waar het om gaat, is dat dit echt alleen maar foutjes zijn. Een slordig verkeerd cijfer, een wat ruim genomen studie, maar meer is het niet. De CO2-HOAX-hype was al belachelijke en bizar en het is hierdoor niets veranderd.
pi_77702660
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 14:31 schreef Iblis het volgende:

[..]

Nee hoor, toename van CO2 concentraties worden onderschat in het rapport, maar over die fout zul je de media al helemaal niet horen. Er wordt nu gezocht op waar men overdrijft, en dat wordt liever nog als boosaardige opzet dan als laksheid geduid, dit terwijl men op sommige punten waar het nu, volgens metingen, juist harder verkeerd lijkt te gaan (afkalving poolijs, toename CO2) te conservatief was.

Het is niet de eerste fout in dit rapport, ook niet de laatste. Het is alleen even hype-tijd.
Ik betwijfel dat dus.
pi_77702705
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 14:10 schreef Iblis het volgende:

[..]

Precies.
Daarnaast zijn de mensen die nu reageren natuurlijk verre van objectief. De reacties zijn ook ingegeven door een vooringenomen standpunt en alle bijbehorende belangen. De sfeer dat alles van het IPCC fout is en alle critici objectief juist, is nogal misplaatst.
Wat wel opvallend is, de tot nu toe geconstateerde fouten zijn allemaal gegevens die de geschetste situatie maar erger maakte. Je zou mogen verwachten dat als er geen opzet in het spel is de fouten ongeveer evenveel de theorie ondersteunen als verwerpen.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  zaterdag 6 februari 2010 @ 14:59:24 #70
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_77703136
quote:

En dat is goed omdat? Ik ben bang dat die het alleen maar erger gaan verneuken...
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  zaterdag 6 februari 2010 @ 15:32:41 #71
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_77704053
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 14:09 schreef Monidique het volgende:

De man die een column over klimaatverandering nog voor de helft over Sarah Palin kan laten gaan.
quote:
In Amerika nam de hier verguisde maar daarom niet minder effectieve Sarah Palin het
voortouw door zowel het stelsel van emissieheffingen (door haar omschreven
als een belasting op alle economische activiteit)
Palin is ook in Amerika verguisd en ze heeft zelf ook een emailgate, maar bovenal, tijdens het debat voor de verkiezingen:
quote:
IFILL: We do need to keep within our two minutes. But I just wanted to ask you, do you support capping carbon emissions?

PALIN: I do. I do.

http://edition.cnn.com/2008/POLITICS/10/02/debate.transcript/
Haar standpunt, toen en nu, wordt volledig bepaald door haar politieke populisme. En blijkbaar wordt dat door de columnist onderschreven en bejubeld als een positieve ontwikkeling:
quote:
Campagne voeren tegen de peperdure, onze fundamentele vrijheden
ondermijnende, klimaatveranderingsagenda blijkt dus wel degelijk electoraal
populair te zijn. Zodra dit feit eenmaal hier bekend wordt, zullen
ongetwijfeld ook Europese politieke partijen de draai naar een minder
klimaatveranderingsgelovig standpunt maken.
De sceptci zich laten leiden door de politiek, niet door de wetenschap.Daar is deze column weer een goed voorbeeld van.
Géén kloon van tvlxd!
pi_77706267
'is niet waar dat er e-mails bestaan' 'is niet waar dat er e-mails bestaan' 'is niet waar dat er e-mails bestaan' 'is niet waar dat er e-mails bestaan' 'is niet waar dat er e-mails bestaan'.. 2 maanden later... 'ow sorry!!'

klimaarhype..aan de mensen die het nog steeds geloven, ga lekker een boom knuffelen. Ik geloof best dat de mens er een beetje schuldig aan is maar niet dat wat er geschreven is. eat your hart out.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_77706512
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 16:51 schreef Red_85 het volgende:
'is niet waar dat er e-mails bestaan' 'is niet waar dat er e-mails bestaan' 'is niet waar dat er e-mails bestaan' 'is niet waar dat er e-mails bestaan' 'is niet waar dat er e-mails bestaan'.. 2 maanden later... 'ow sorry!!'

klimaarhype..aan de mensen die het nog steeds geloven, ga lekker een boom knuffelen. Ik geloof best dat de mens er een beetje schuldig aan is maar niet dat wat er geschreven is. eat your hart out.
En dan te bedenken dat die lemmings er ook nog ver-gaand politiek beleid erdoor laten bepalen.
Hier wat belasten en daar weer wat verbieden.
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
  zaterdag 6 februari 2010 @ 18:11:54 #74
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_77708606
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 16:51 schreef Red_85 het volgende:

Ik geloof best dat de mens er een beetje schuldig aan is
Ik zie dat ze jou ook al hebben gebrainwasht.
Géén kloon van tvlxd!
  zaterdag 6 februari 2010 @ 18:19:10 #75
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_77708833
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 18:11 schreef Montov het volgende:

[..]

Ik zie dat ze jou ook al hebben gebrainwasht.
Mooi voorbeeld ja. Helaas lijken veel mensen meer naar het verhaal met hogere sensatiewaarde te willen luisteren dan naar het verhaal wat de experts vertellen. En niet alleen bij dit onderwerp...
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')