abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84700341
DPI is bullshit. Bestaat digitaal niet. Verander de DPI maar, en je ziet dat er qua bestand NIETS verandert :)

Altijd een goed artikel om te lezen:
http://www.dpiphoto.eu/dpi2.htm
  FOK!fotograaf zaterdag 31 juli 2010 @ 13:58:25 #252
18921 freud
Who's John Galt?
pi_84701465
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 13:18 schreef Siegfried het volgende:
DPI is bullshit. Bestaat digitaal niet. Verander de DPI maar, en je ziet dat er qua bestand NIETS verandert :)

Altijd een goed artikel om te lezen:
http://www.dpiphoto.eu/dpi2.htm
Hangt er volgens mij van af welke instellingen je hebt staan bij het resizen ;). Resample aan en je merkt niet veel, resample aan...
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_84701709
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 13:58 schreef freud het volgende:

[..]

Hangt er volgens mij van af welke instellingen je hebt staan bij het resizen ;). Resample aan en je merkt niet veel, resample aan...
Maar dan heb je het niet meer over een bestand van 610px, dus klopt de term DPI (of ppi zo je wilt) niet.
  zaterdag 31 juli 2010 @ 14:23:38 #254
109106 umberrella
verraden door mijn illusies
pi_84702159
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 11:13 schreef taxibabe het volgende:

Even nog een ander vraagje.
Hebben jullie weleens de foto's die je hebt gemaakt naar artiesten gestuurd?
Afhankelijk van wat de relatie met de artiest is die ze opvraagt beslis ik of ik foto's stuur en hoe en wat.
Band die ik niet leuk vond of dat ze niet zo aardig waren kunnen de boom in. (tenzij ze willen betalen)
Vrienden kunnen bij mij veel meer krijgen. :D
Maar in het algemeen is een kleine versie met watermerk geen probleem, gooi maar op Myspace/facebook etc..
I’ve had enough
Gonna stand up straight
And rebuild my life
Well you gotta have faith
  FOK!fotograaf zaterdag 31 juli 2010 @ 14:30:55 #255
148247 taxibabe
pi_84702364
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 14:23 schreef umberrella het volgende:

[..]

Afhankelijk van wat de relatie met de artiest is die ze opvraagt beslis ik of ik foto's stuur en hoe en wat.
Band die ik niet leuk vond of dat ze niet zo aardig waren kunnen de boom in. (tenzij ze willen betalen)
Maar in het algemeen is een kleine versie met watermerk geen probleem, gooi maar op Myspace/facebook etc..
Zoals jij het stelt, is het meer als de artiest jou vraagt om de foto's. Maar ik bedoelde meer uit jezelf foto's sturen.

Ik heb verder geen contacten, dus voor mij is het meer van ik vind mijn foto's goed en ik wil ze aan de artiest laten zien..
Vandaar mijn vraag of jullie dat ook doen of hebben gedaan.
pi_84702385
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 13:18 schreef Siegfried het volgende:
Blijft leuk ja, als je de vraag krijgt een foto 'op 300dpi' op te sturen.. vind ik best, maar wat moeten de afmetingen zijn?
pi_84703090
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 14:31 schreef whaley het volgende:

[..]

Blijft leuk ja, als je de vraag krijgt een foto 'op 300dpi' op te sturen.. vind ik best, maar wat moeten de afmetingen zijn?
Precies :P _O-
Of een drukker die terugkomt, omdat je foto geen 300dpi is :')
pi_85811366
Ik was wel erg in mijn nopjes met dit shot van Pendulum op Lowlands

Oh, en nog een paar favorieten:
2. Band of Skulls

3. Placebo

4. NOFX

5. NOFX

6. Blood Red Shoes

7. Blood Red Shoes

8. Blink 182

9. Katzenjammer

10. OK GO

11. Tim Knol (gitarist Anne Soldaat)

12. Serj Tankian & Metropole

13. Serj Tankian & Metropole

14. Yeasayer

Al mijn Lowlands-foto's staan trouwens op Flickr .
  FOK!fotograaf zaterdag 28 augustus 2010 @ 19:03:40 #259
73911 ultra_ivo
pi_85812403
Is inderdaad een mooie spring in 't veld. Alleen jammer dat er net geen spotje van voren op staat (niet dat jij daar iets aan kunt doen).
pi_85825919
en dat grote beest (spin?) op de achtergrond is ook jammer ;-) geintje, is inderdaad een heel mooie springfoto, en de andere foto's zijn ook heel mooi. En die Serj blijft leuk :-)
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 19 september 2010 @ 09:17:16 #261
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_86592829
Ik doe ook maar weer eens mee.

:P
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 19 september 2010 @ 09:18:39 #262
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_86592847
Er zitten meer mensen in die band, he. En zoveel verschillende uitdrukkingen kent het gezicht van die meid ook weer niet.
Nothing lasts forever but the certainty of change
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 19 september 2010 @ 09:19:35 #263
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_86592859
quote:
Op zondag 19 september 2010 09:18 schreef Tokus het volgende:
Er zitten meer mensen in die band, he. En zoveel verschillende uitdrukkingen kent het gezicht van die meid ook weer niet.
Het ging in dit geval niet om de rest van de band maar om Skin zelf.
  zondag 19 september 2010 @ 10:57:59 #264
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_86594142
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 10:02 schreef whaley het volgende:
en dat grote beest (spin?) op de achtergrond is ook jammer ;-) geintje, is inderdaad een heel mooie springfoto, en de andere foto's zijn ook heel mooi. En die Serj blijft leuk :-)
Tarantula!!! Ken uw klassiekers :)

en tsja.. Laura-Mary ... *zucht* :)

p.s.: de D3s zit nu ook in de verhoerservice, dus die gaan we eens een aantal keer op pad nemen ;)
- "Was Ik Maar Een Dichter, Dan Kon Ik Dichter Bij Jou Zijn!"
- 'ye cannae change the laws of physics'
Licentie:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/
  FOK!fotograaf zondag 19 september 2010 @ 16:48:13 #265
145146 Andyy
pi_86604873

Ik wil meer concerten doen, eerste keer deed AF het niet, licht was er amper en lichtsterke lens zou erg fijn zijn :P
pi_87012292
Andyy> Lichtsterke lens is wel prettig ja, hoef je ook niet meer te flitsen, alhoewel het hier nog redelijk verbloemd is. je ziet het wel aan de slagschaduwen en de reflectie op zijn voorhoofd ;)

Zelf mn drummer pics quota weer eens aangevuld met CrowdedBEATS, live junglist/drum 'n bass op een drumstel met wat samplers en effecten:

full set
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 22:57:50 #267
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_87082324
hier nog maar es een paar van moi:

The Phoenix Explosion

The New Media

The Phoenix Explosion

Bombay Show Pig

Jacqueline Govaert

Major League DnB night @ Melkweg

At No Bikini Beach
pi_87106591
Hier wat foto's van alle vijf de jongens van Only Seven Left (ja, dat boybandje ;) ) tijdens het NS Try Out festival in Amersfoort vandaag. Het was voor mij eigenlijk de eerste keer dat ik echt bij een concert foto's maakte.

Ik kreeg trouwens een mailtje dat ze de foto's op hun site willen gebruiken 8-)
  FOK!fotograaf zondag 3 oktober 2010 @ 20:46:16 #269
145146 Andyy
pi_87144817
Mijn eerste serieuze poging dan
1.

2.

3.

4.

5.
pi_87144968
De eerste is tof! Jammer van die camera zo vol in beeld.
  zondag 3 oktober 2010 @ 23:11:01 #271
14193 nibble
- hekelt replurk v0.2x -
pi_87153374
Ach als we dan toch bezig zijn :)

Even twee sterke van gisteravond ertussenuit gehaald ;)
Er was alleen verdomd weinig en hard licht. ISO2000, 1.4f om beelden nog enigsinds te kunnen bevriezen in actie, het was niet bepaald singer songwriter muziek...
"God is not here today, priest!"
"T" is for TANK, and "T" is for TERROR ... and "K" is the "K" for KILLING in error.
  woensdag 6 oktober 2010 @ 22:05:48 #272
23520 TomR
Fulltime kansloos
pi_87264978
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 11:13 schreef taxibabe het volgende:
Wat een geweldige foto's staan hier. Ik ben nog een beginner met concertfotografie + niet de beste lenzen hiervoor. Maar ik ben best trots op het resultaat van de Zwarte Cross dit jaar. Hier voor mij de beste foto's van Triggerfinger. Ik mocht op het podium, heb dan ook het halve optreden op het podium gezeten. Wat een geweldig optreden was dat.

"ik mocht op het podium"... mochten is een groot woord, ik had met het label/stage manager/andere mensen geregeld dat ik bij Triggerfinger op het podium mocht zit na een minuut ineens heel fotograferend zwarte cross naast mij. Viel mij bij een paar andere bands ook op, dan doe ik moeite via mijn contacten... beetje jammer. Zag ook veel fotografen artiesten backstage fotograferen terwijl ze gewoon backstage liepen ed. is ook niet netjes als je niet met de band mee bent of de band niet persoonlijk kent...

Als ik dan de vele "foto's" achteraf zie langskomen komt er een soort van plaatsvervangende schaamte naar boven bij mij.

Triggerfinger shot van mijn kant:

quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 14:23 schreef umberrella het volgende:

[..]

tip: vraag voor high-res foto's ALTIJD geld! zal misschien een paar keer afketsen maar is beter voor de markt.

[ Bericht 1% gewijzigd door TomR op 06-10-2010 22:12:57 ]
  donderdag 7 oktober 2010 @ 09:41:57 #273
109106 umberrella
verraden door mijn illusies
pi_87274730
In principe doe ik dat ook. Ik heb alleen een paar uitzonderingen voor mensen die ik echt goed ken, maar die hebben van zichzelf al genoeg fatsoen om dingen netjes te regelen.

Heb nu weer een leuke discussie met een organisatie waar ik zelf deel van uit maak. Willen mijn naam er ook niet op |:( en of ik ze niet hi res kon sturen voor de website... :|W Ten slotte waren de foto's toch resultaat van een team actie (lees samen het event georganiseerd... de foto's waren naar mijn mening toch 100% mijn productie... :{w )
Zaterdag face - to - face confrontatie... dus dan gaan we er vast wel uit komen. :+
I’ve had enough
Gonna stand up straight
And rebuild my life
Well you gotta have faith
pi_87278196
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 22:05 schreef TomR het volgende:

[..]

"ik mocht op het podium"... mochten is een groot woord, ik had met het label/stage manager/andere mensen geregeld dat ik bij Triggerfinger op het podium mocht zit na een minuut ineens heel fotograferend zwarte cross naast mij. Viel mij bij een paar andere bands ook op, dan doe ik moeite via mijn contacten... beetje jammer.
Dat werkt zo inderdaad op de Zwarte Cross. Als je het in de perstent vraagt, dan kun je onder begeleiding op het podium. Ik had een crewbandje, dus ik kon er ook zonder begeleiding komen, al heb ik daar bij het hoofdpodium eigenlijk geen gebruik van gemaakt. :)
quote:
Zag ook veel fotografen artiesten backstage fotograferen terwijl ze gewoon backstage liepen ed. is ook niet netjes als je niet met de band mee bent of de band niet persoonlijk kent...
Dat is inderdaad écht not done. :N
pi_87278522
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 11:21 schreef Siegfried het volgende:

Dat werkt zo inderdaad op de Zwarte Cross. Als je het in de perstent vraagt, dan kun je onder begeleiding op het podium. Ik had een crewbandje, dus ik kon er ook zonder begeleiding komen, al heb ik daar bij het hoofdpodium eigenlijk geen gebruik van gemaakt. :)
Bij de Zwarte Cross is dat inderdaad zo, onder begeleiding kan er best veel, al mogen ze dat van mij wel weer wat aanscherpen. Ik heb er eigenlijk nergens gebruik van gemaakt dit jaar, ondanks dat ik dat wel mag, maar er zaten vaak al 2/3 fotografen op t podium, dan hoeft t voor mij al bijna niet meer.

quote:
Dat is inderdaad écht not done. :N
Ik heb op de Zwarte cross eigenlijk regelmatig wel gesprekken met artiesten, goed, een groot deel daarvan omdat ik ze ook persoonlijk ken en ik maak er eigenlijk nooit foto's bij
pi_87279496
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 11:29 schreef icemotion het volgende:

[..]

Bij de Zwarte Cross is dat inderdaad zo, onder begeleiding kan er best veel, al mogen ze dat van mij wel weer wat aanscherpen. Ik heb er eigenlijk nergens gebruik van gemaakt dit jaar, ondanks dat ik dat wel mag, maar er zaten vaak al 2/3 fotografen op t podium, dan hoeft t voor mij al bijna niet meer.
Precies. Van mij mogen ze ook e.e.a. flink aanscherpen. Sowieso kan hun fotobeleid nog wel een wat duidelijkere lijn gebruiken :Y

quote:
Ik heb op de Zwarte cross eigenlijk regelmatig wel gesprekken met artiesten, goed, een groot deel daarvan omdat ik ze ook persoonlijk ken en ik maak er eigenlijk nooit foto's bij
Dat is natuurlijk wat anders. Een praatje maken kan soms, maar backstage ongevraagd foto's maken kan écht niet.
pi_87280405
Ik moet trouwens nog mijn evaluatie richting de zwarte cross doen (ik fotografeer voor de organisatie zelf) en ik denk dat ik eens wat punten van hier mee ga nemen daarin. Mochten er nog anderen punten hebben stuur even een PM, dan kijk ik wat ik er mee ga doen.
pi_87561200
#1: I Kissed Charles

#2: I Kissed Charles overzichtje

#3: Want Want

#4: Publiek @ Want Want (gaaf gordijn ook, je weet meteen waar het geschoten is :+)

#5: Knobsticker drummer

#6: Knobsticker zanger/raar konijn ;)

#7: Knobsticker toetsenist

#8: Knobsticker (gast?) rapper

#9: publiekslieveling i2B1

#10: i2B1 jong en oud ging uit zn dak

hele set (40 foto's)

En dan nog eentje van afgelopen vrijdag, Giovanca :)

#11: beetje te oranje wellicht, maar het frontlicht was echt een ramp

hele set (16 foto's)
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_87594602
Ah je schiet ook voor de Vorstin? Zitten mooie platen tussen! Ik ga Peter Pan Speedrock voor ze schieten :)
pi_87599579
De foto's van Giovanca heb ik niet in de Vorstin gemaakt, maar in podium Victorie in Alkmaar. Giovanca stond gisteren wel ook in de Vorstin, ja :)
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 17 oktober 2010 @ 00:05:03 #281
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_87621000
Hoop leuke platen komen er weer voorbij! Zal er ook weer eens een paar posten :)

Magic Numbers

Duke Special

A-ha

Jimmy Gnecco

Moke & Metropole Orkest

Moke & Metropole Orkest

Jacqueline

Jacqueline
  zondag 17 oktober 2010 @ 12:27:34 #282
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_87628366
die laatste vind ik nog wel de beste eigenlijk.
Jacq wil overigens graag deze foto van mij groot aan de muur hangen. Maar das logisch ;)

pi_88057930
Nice!

---

Wat shots van afgelopen vrijdag, regionale bandjesavond, met Semistereo en het afscheidsconcert van A Day's Work:

#1: Hier bezondig ik mij ook aan zwarte gaten, maar vond het wel een wat 'gloomy' effect geven:

#2: Overzichtje.. ik blijf worstelen in de Victorie met het contrast tussen de ijskoude led spots van achteren, en de knaloranje conventionele frontlichten..

#3:Vanaf de zijkant van het podium, leunend over de monitortafel :+

Zat er niet lekker in die avond, of het kwam door de kerel met een grote videocamera die werkelijk _elke_ keer als ik een shot wou maken recht in mn beeld sprong, heel irritant.
pi_88175407
Blijft toch leuk, dat concertfotografie he :9

Pain of Salvation

En Midge Ure

[ Bericht 2% gewijzigd door PdeHoog op 31-10-2010 16:42:37 ]
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 1 november 2010 @ 22:03:40 #285
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_88228644
Lekker PdeHoog!

Tweede is favo, mooi licht, mooie witbalans. Stoer :Y

Ik doe ook maar weer eens een duit in het zakje.

The Coral

Livingston

Livingston

Apocalyptica

Apocalyptica

Miss Montreal

Kensington

De stervende gitarist (Kensington)
  FOK!fotograaf maandag 1 november 2010 @ 22:30:50 #286
18921 freud
Who's John Galt?
pi_88230261
Lekker bezig weer iedereen... Begint bij mij ook wel weer te jeuken om wat te gaan schieten!
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_88231107
Wauw. wat een enorm toffe foto's.
Dat brengt mij tot de volgende vraag.. Wat doe ik verkeerd met mn instellingen om van die harde foto's te maken. Bij jullie zie ik zoveel rust, scherpte, en bij mij bewogen harde foto's.
Iemand een tip zodat mijn foto's beter kunnen worden?

Enkele van mij;

pi_88231496
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 22:49 schreef Crientj het volgende:
Wauw. wat een enorm toffe foto's.
Dat brengt mij tot de volgende vraag.. Wat doe ik verkeerd met mn instellingen om van die harde foto's te maken. Bij jullie zie ik zoveel rust, scherpte, en bij mij bewogen harde foto's.
Iemand een tip zodat mijn foto's beter kunnen worden?

Enkele van mij;
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Geef dan eens aan waarmee, en wat voor instellingen je schiet?
pi_88239920
quote:
7s.gif Op maandag 1 november 2010 22:59 schreef Siegfried het volgende:

[..]

Geef dan eens aan waarmee, en wat voor instellingen je schiet?
Camera Canon EOS 450D
Exposure 0.013 sec (1/80)
Aperture f/4.0
Focal Length 18 mm
ISO Speed 400
Dit is van de laatste foto.
pi_88240299
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 10:45 schreef Crientj het volgende:

[..]

Camera Canon EOS 450D
Exposure 0.013 sec (1/80)
Aperture f/4.0
Focal Length 18 mm
ISO Speed 400
Dit is van de laatste foto.
Volgens mij gebruik je je kitlens. Het merendeel van de concertfotografen gebruikt lichtsterke primes of zoomobjectieven. Dus diafragma 2.8 of 1.8. Verder kun je je iso nog een stuk verder opschroeven. Ga eens naar 1600 of 3200 (ken de grens niet van de 450D).
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_88241958
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 11:01 schreef PdeHoog het volgende:
Ga eens naar 1600 of 3200 (ken de grens niet van de 450D).
Max. is ISO 1600, en nee, dat is geen aanrader. :P

Tot ISO 800 is het op de 450D best te doen qua ruis, maar op ISO 1600 is het niet echt een pretje meer. Is zo'n beetje het grootste minpunt van deze body als je het mij vraagt.
pi_88242454
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 11:56 schreef Omniej het volgende:

[..]

Max. is ISO 1600, en nee, dat is geen aanrader. :P

Tot ISO 800 is het op de 450D best te doen qua ruis, maar op ISO 1600 is het niet echt een pretje meer. Is zo'n beetje het grootste minpunt van deze body als je het mij vraagt.
Dan wordt het lastig fotograferen denk ik :{ Niet meer op de automaat maar meer manueel en veel lichtsterke objectieven.
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 2 november 2010 @ 13:29:05 #293
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_88245147
Ik schiet het meeste ook op ISO800 dus dat moet wel mogelijk zijn, maar ja dan zit je nog met je lichtsterke lenzen die er dus waarschijnlijk niet op zitten op de 450D. We wachten rustig op reactie ;)
pi_88245776
Dat was inderdaad de kitlens, naast die lens heb ik deze; EF 75-300mm f/4-5.6 III USM.
Maar dat weet ik niet zeker, vanavond even nakijken of dat klopt.
pi_88245879
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 november 2010 13:29 schreef Dark_Angelus het volgende:
Ik schiet het meeste ook op ISO800 dus dat moet wel mogelijk zijn, maar ja dan zit je nog met je lichtsterke lenzen die er dus waarschijnlijk niet op zitten op de 450D. We wachten rustig op reactie ;)
Ik werk dus merendeel van de tijd op 1600, 3200 en soms zelfs op 6400 iso :)
pi_88246246
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 13:45 schreef Crientj het volgende:
Dat was inderdaad de kitlens, naast die lens heb ik deze; EF 75-300mm f/4-5.6 III USM.
Maar dat weet ik niet zeker, vanavond even nakijken of dat klopt.
Ga je ook niet zo gek veel aan hebben, tenzij je overdag in de buitenlucht een concert staat te fotograferen wellicht. ;)

Zeker richting het tele-eind kom je met max. f/5.6 toch behoorlijk tekort. 't Is niet geheel onbelangrijk dat vooral in topics als dit de 1D's, 5D's en lichtsterke, vaak roodgeringde glaasjes je om de oren vliegen. :P
pi_88246291
Ghehe, dan word het flink sparen.
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 2 november 2010 @ 14:01:06 #298
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_88246335
quote:
1.gif Op dinsdag 2 november 2010 13:48 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

M'n 1D kan dat ook al niet aan, 1600 is nog wel te doen maar goed waarom zou ik dat doen als ik op 800 ook prima platen kan afleveren. Na de kerst maar eens neuzen naar een 1DMIV :~

Maar goed dit is natuurlijk offtopic :Y)
  FOK!fotograaf dinsdag 2 november 2010 @ 14:37:11 #299
73911 ultra_ivo
pi_88247757
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 13:48 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Hier van hetzelfde. Alles onder de ISO 3200 is pure luxe.
  FOK!fotograaf dinsdag 2 november 2010 @ 16:31:01 #300
145146 Andyy
pi_88252537
quote:
Op dinsdag 2 november 2010 13:58 schreef Omniej het volgende:

[..]
Zeker richting het tele-eind kom je met max. f/5.6 toch behoorlijk tekort. 't Is niet geheel onbelangrijk dat vooral in topics als dit de 1D's, 5D's en lichtsterke, vaak roodgeringde glaasjes je om de oren vliegen. :P
Zit je nou indirect Nikon gebruikers buiten te sluiten? :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')