Tokus> De grotere concerten met fotopit kom ik inderdaad niet, als fotograaf dan. Ik ben wel bekend met het fenomeen fotopit en de 3-nummer-regel hoorquote:Op dinsdag 2 februari 2010 14:44 schreef Tokus het volgende:
[..]
nee, met flickr hobbyisten bedoel ik mensen die fotos nemen en ze alleen op hun flickr pagina dumpen. Niet de e-zines die er ook daadwerkelijk nog werk van maken om er een volwaardig verslag van te maken.
[..]
dat valt in vele gevallen best mee. Alleen die lichtmannen mogen inderdaad wel wat beter meewerken. Als er wat meer showelementen zijn is het wel vervelend, maar de meeste bands hebben dat ook weer niet. Die staan op het einde nog net zo te spelen als in het begin, alleen zijn ze wat natter van het zweet.
[..]
mag ik hieruit opmaken dat je nooit bij concerten komt waar er een fotopit is? Daar is dat namelijk normaal. Bij uitzondering mag je daar het hele concert staan.
[..]
ja, daar wel. Gewoon niet flitsen en niet jezelf naar voren persen waarmee je anderen hindert. Maar ja, de meesten die bij concerten hun dslr gaan proberen doen dat met de kitlens, en moeten wel flitsen om meer licht te hebben. Jammer dat ze dan vergeten dat de lens soms nog net te lang is en je daar nog een schaduw van ziet.
Nice.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 15:17 schreef Ener-G het volgende:
Dan nog even een fotografische bijdrage aan dit draadje uit de ouden doosch, 16Down:
[ afbeelding ]
Mag ik vragen in welke hoedanigheid jij daar foto's mocht maken?quote:Op dinsdag 2 februari 2010 16:16 schreef Siegfried het volgende:
TeuVeuPeu
Go Back To The Zoo, afgelopen zaterdag bij That's Live:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Voor That's Livequote:Op dinsdag 2 februari 2010 16:43 schreef EchnaDarr het volgende:
[..]
Mag ik vragen in welke hoedanigheid jij daar foto's mocht maken?
Thanks manquote:Op dinsdag 2 februari 2010 16:40 schreef hydraulix het volgende:
Gave foto's Siegfried! Vooral het laatste met die diepte! Wat is er trouwens met het oude Waterfront gebeurd? Mijn vriendin en ik missen hem namelijkWat een gave locatie was dat!
Om over het nieuwsbericht van Doornroosje te hebben:
Ik vind het enorm jammer en hopelijk volgen er geen andere poppodia het voorbeeld (tja, mede omdat ik dus zelf ook nooit een accreditatie heb). Ik kan het echter wel begrijpen aangezien ik genoeg concerten heb meegemaakt waar gasten met een spiegelreflex irritant bezig waren (flitsen, lang voor je blijven staan).
Damn, beter!quote:Op dinsdag 2 februari 2010 17:12 schreef Siegfried het volgende:
[..]
Uh, zo is het eerste contact natuurlijk wel gekomen ja
Maar nu ga ik vaker wat voor ze doen.
Laatst ook Skunk Anansie voor ze geschotenquote:Op dinsdag 2 februari 2010 17:13 schreef EchnaDarr het volgende:
[..]
Damn, beter!
* EchnaDarr jaloers is.
Wrijf het er even inquote:Op dinsdag 2 februari 2010 17:17 schreef Siegfried het volgende:
[..]
Laatst ook Skunk Anansie voor ze geschoten
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik vind het wel leuk dat jij dit schrijft.. Ik meen me een Jonah Matranga show te herinneren waarbij het breekbare karakter van de show toch best werd verstoord door jouw geklik. Hebben mensen je ook nog op aangesproken meen ik? No offence verderquote:Op dinsdag 2 februari 2010 19:41 schreef ebeaydojraes het volgende:
Zolang de fotografen zich gedragen is er niets aan de hand, maar blijkbaar zijn er in die contreien teveel mensen die zich niet gedragen. Jammer.
Dudequote:Op dinsdag 2 februari 2010 20:23 schreef ebeaydojraes het volgende:
ik zei normaal gesproken.maaruh.. ben wel al die foto's kwijt
back up is pleitos...
Flitsen op een concert is not done. Zou me ook totaal niet verbazen als ze je eruit mikken of de artiesten jouw gedeelte van de stage mijden tijdens het optreden na je flitswerk.quote:Op woensdag 3 februari 2010 21:00 schreef Jekoos het volgende:
Een paar shots van toen ik in Hedon was
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Binnenkort moet ik fotograferen in Hedon. Ik heb op zich niet een hele sterke flitser dus ik wil mijn ISO ook wat opschroeven. Wat is volgens jullie de max. qua ISO in deze situatie?
betaald?quote:Op dinsdag 2 februari 2010 17:12 schreef Siegfried het volgende:
[..]
Uh, zo is het eerste contact natuurlijk wel gekomen ja
Maar nu ga ik vaker wat voor ze doen.
Hoe bedoel je dat precies? Filteren op kwaliteit van foto's / journalisme?quote:Maar filteren op kwaliteit vind ik een illusie.
quote:Op donderdag 4 februari 2010 10:15 schreef didotcicero het volgende:
Hoe bedoel je dat precies? Filteren op kwaliteit van foto's / journalisme?
Dat dus.quote:Op donderdag 4 februari 2010 13:56 schreef ebeaydojraes het volgende:
Filteren betekent ook geen kans geven aan nieuwe mensen. blijf je dus in oude vertrouwde wereldje zitten. en wat is kwaliteit? Smaken verschillen nu eenmaal. de één vind dit mooi en de ander vindt t andere weer mooi.
Morgenavond een try out optreden van Janne Schra in Den Haag. Zondagmiddag een instore-optreden van Tim Knol in Velvet Delft.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:11 schreef Ener-G het volgende:
Tenzij tijdens een concert gestolen, maar wel klote![]()
Vanavond Drive Like Maria schieten, waar hangen jullie allemaal uit dit weekend?
Oe...da's wel tofquote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:45 schreef EchnaDarr het volgende:
Ik ga waarschijnlijk zondagavond Lacuna Coil doen.
Viel reuze mee, hiphop is een klein wereldje, daar zijn ze niet allemaal zo arrogant als de 'grote jongens'. Maar goed ik lees dus niet (of zo min mogelijk) flitsen.quote:Op woensdag 3 februari 2010 21:20 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Flitsen op een concert is not done. Zou me ook totaal niet verbazen als ze je eruit mikken of de artiesten jouw gedeelte van de stage mijden tijdens het optreden na je flitswerk.
[>cmd]quote:
ah dat vind ik bullshit, tuurlijk... je kan teveel flitsen maar het kan wel gewoon.Ik word juist regelmatig ingehuurd doordat ik wel durf te flitsen.quote:Op woensdag 3 februari 2010 21:20 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Flitsen op een concert is not done. Zou me ook totaal niet verbazen als ze je eruit mikken of de artiesten jouw gedeelte van de stage mijden tijdens het optreden na je flitswerk.
Netwerken is helaas part of the job, daar ontkom je als fotograaf ook niet aan als je een beetje leuk wilt rondkomen/grotere concerten wilt fotograferen. Ik heb zelf niet de behoefte om met minimaal 50 collega's in een ahoy, arena of hmh te staan... dan kom je allemaal na de eerste 3 nummers met dezelfde foto's thuis alleen dan net onder een andere hoek.quote:Op donderdag 4 februari 2010 14:59 schreef umberrella het volgende:
[..]
[..]
Dat dus.
Daar komt nog eens bij dat het niet alleen om je kwaliteiten als fotograafgaat maar ook om je netwerk. Ik heb een collega die goede reviews schrijft, maar haar foto's zouden hier niet serieus genomen worden omdat ze geen moeite doet om een fatsoenlijke sluitertijd te selecteren en dus alles extreem bewogen is. Houdt niet in dat zij overal en altijd binnen komt. Of een promotor, manager het nu wilt of niet. Zeggen ze nee, dan zegt iemand anders wel ja. Als je veel mensen kent krijg je die pas toch wel al zou je zeggen dat je met wegwerp camera van de kruidvat komt. En dan heb ik het dus niet over de lokale bands, maar bands van stadionformaat.
Kwaliteitsfilter is dus geen garantie dat er geen fotograven komen die geen kwaliteit kunnen leveren.
Hoezo helaas? :pquote:
Daar kun je in principe goede concertfoto's mee maken. Koop gewoon via de fotograficabeurs/ebay/marktplaats een aantal oudere MF lenzen in K-bajonet (Pentax bajonet). Dan kun je voor een zacht prijsje een leuke set lichtsterke lenzen opbouwen die je prima kunt gebruiken voor concerten. Loop je dan ook nog tegen een schouderstatief aan dan is de missende stabilisator helemaal geen probleem meer.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 11:41 schreef Jekoos het volgende:
Ik heb een Pentax *istDL2 spiegelreflex. Al een wat ouder model dus. Heb behalve een tele en de kitlens geen andere objectieven dus ik zal het daarmee moeten doen... Een 50mm objectief heb ik al wel eens naar gekeken alleen nog nooit aangeschaft. Misschien dat ik dat toch eens moet doen. Alleen of dat lukt voor het komende optreden weet ik niet...
Dit is de old-school oplossing. Leuk voor mensen die goed met MF overweg kunnen en dat is nog best lastig. Niet voor anderenquote:Op vrijdag 5 februari 2010 15:02 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Daar kun je in principe goede concertfoto's mee maken. Koop gewoon via de fotograficabeurs/ebay/marktplaats een aantal oudere MF lenzen in K-bajonet (Pentax bajonet). Dan kun je voor een zacht prijsje een leuke set lichtsterke lenzen opbouwen die je prima kunt gebruiken voor concerten. Loop je dan ook nog tegen een schouderstatief aan dan is de missende stabilisator helemaal geen probleem meer.
MF wordt nogal ondergewaardeerd. Gisteren als experiment eens vrijwel uitsluitend AF gefotografeerd in de Muziekgieterij. Dat levert echt geen hoger percentage gelukte foto's op.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 15:35 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Dit is de old-school oplossing. Leuk voor mensen die goed met MF overweg kunnen en dat is nog best lastig. Niet voor anderen
MF wordt niet ondergewaardeerd. Je vergeet er alleen altijd bij te vertellen dat jij van het prille begin (zeg maar: prehistorie) met MF gewerkt hebt en dat je daarom weet hoe je bepaalde dingen moet doen. Niet iedereen is zo of wil zo worden. Ik wed dat ik met AF eenzelfde score of misschien wel beter haal, dan jij met MF. Uiteraard volledig afhankelijk van de omstandighedenquote:Op zondag 7 februari 2010 12:08 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
MF wordt nogal ondergewaardeerd. Gisteren als experiment eens vrijwel uitsluitend AF gefotografeerd in de Muziekgieterij. Dat levert echt geen hoger percentage gelukte foto's op.
Elk nieuw objectief heeft een MF / AF-knopjequote:Op zondag 7 februari 2010 12:51 schreef ultra_ivo het volgende:
Uitgestorven is MF zeker niet. Kijk eens naar een fors deel van de betere Sigma objectieven. Daar kun je zowel met AF als met MF goed mee werken. Eigenlijk dei deale situatie, je hebt 1 lens die je op 2 manieren kunt bedienen, naargelang de situatie.
Weten we ook gelijk weer waar jouw aandacht lagquote:Op zondag 7 februari 2010 14:27 schreef EchnaDarr het volgende:
Ik heb ooit een concert proberen te fotograferen met MF op een 50F1.8 (canon), maar die focusring is zo teringklein dat het gewoon niet te doen is. Met mijn 85mm F1.8 ging het best aardig, maar ja, dan krijg je wel een foto die is scherpgesteld op tieten (zie mijn inzending voor het fotoboek-gebeuren)
Like I give a shitquote:Op maandag 8 februari 2010 12:39 schreef ultra_ivo het volgende:
En nu de hamvraag, welke zijn AF en welke MF
#6 vind ik tof, de rest doet me eigenlijk niets. Het commentaar van Pdehoog beschrijft precies wat ik er ook over dacht in ieder geval.quote:Op maandag 8 februari 2010 12:39 schreef ultra_ivo het volgende:
Jonge Helden in de Muziekgieterij, afgelopen zaterdag. De eerste keer dat ik in die zaal schoot.
-knip-
De eerste vind ik een fijne plaat. Aardige expressie van de man en de toning bevalt me wel. Héél erg jammer van het 'ding' rechts onderin beeld wel... Dat trekt toch wel erg veel aandacht.quote:Op donderdag 11 februari 2010 01:02 schreef unbrained het volgende:
Dit jaar voor het eerst op North Sea Jazz geweest, hele ervaring met al die dringende fotografen..Maargoed, mijn idool was niet zo crowded met collega's
![]()
-knip-
Kritiek welkom
Jah begrijp t wel, vervelende was dat t podium echt hoog was, later pas schoot live-view door mn hoofd -.-'quote:Bij nummer twee stoort 't me een beetje dat zijn onderbenen zo af zijn gehakt. Had hier meer van de onderkant willen zien in ieder geval; aan de bovenkant had je ruimte genoeg.
Das n turqouise (?) spot met rook dr doorheenquote:De derde doet me niet zoveel, de ruimte links is imo nogal loos en rechts had meer ruimte mogen zitten als je 't mij vraagt. Vind deze compositie niet briljant. Lijkt ook een groene waas over 't licht heen te zitten?
Nou juist bij de concerten waar ik fotografeer gebruik ik veel MF omdat mijn Pentax toch veel moeite heeft met goed focussen. Ligt dan misschien ook aan mijn camera, die niet al te snel is. Maar ja, ik vind het MF'en soms veel fijner dan AF. Automatische focus is leuk voor als je kiekjes wil maken en niet teveel tijd wilt steken in een fatsoenlijke foto, vind ik...quote:Op zondag 7 februari 2010 13:01 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Elk nieuw objectief heeft een MF / AF-knopjeDat is echt geen argument
En er moet heel wat gebeuren wil ik hem op MF zetten hoor
MF is alleen handig bij het maken van panorama-foto's om te voorkomen dat je focus verdwijnt en heeeeeeeeeeeeeeel af en toe bij errug slecht licht. Maar da's minimaal.
Vreemde redenatie. Als er 1 ding is dat je bij concertfotografie niet hebt, dan is het wel tijd. Op het moment dat er iets gebeurd, dan moet je er zijn. Niet nog moeten focussen en het moment verliezen..quote:Op zondag 14 februari 2010 14:30 schreef Jekoos het volgende:
[..]
Nou juist bij de concerten waar ik fotografeer gebruik ik veel MF omdat mijn Pentax toch veel moeite heeft met goed focussen. Ligt dan misschien ook aan mijn camera, die niet al te snel is. Maar ja, ik vind het MF'en soms veel fijner dan AF. Automatische focus is leuk voor als je kiekjes wil maken en niet teveel tijd wilt steken in een fatsoenlijke foto, vind ik...
Dat is ook wel weer zo inderdaad..quote:Op zondag 14 februari 2010 15:26 schreef Siegfried het volgende:
[..]
Vreemde redenatie. Als er 1 ding is dat je bij concertfotografie niet hebt, dan is het wel tijd. Op het moment dat er iets gebeurd, dan moet je er zijn. Niet nog moeten focussen en het moment verliezen..
Maar goed, MF/AF dat is gewoon een kwestie van smaak en gewenning lijkt me. Ik schakel alleen over naar MF als de AF er teveel moeite mee heeft.
Pffffff....zo ken ik er nog wel een paar zegquote:Op zondag 14 februari 2010 14:30 schreef Jekoos het volgende:
Automatische focus is leuk voor als je kiekjes wil maken en niet teveel tijd wilt steken in een fatsoenlijke foto, vind ik...
Ik schiet eigenlijk wel altijd op Mquote:Op maandag 15 februari 2010 08:09 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Pffffff....zo ken ik er nog wel een paar zegZet je ook je cam altijd op M? Want dan heb je meer het gevoel dat je een fatsoenljke foto maakt? Maar goed....iedereen zijn voorkeuren. Ik vind alleen je uitspraak echt een kip-zonder-kop-uitspraak.
quote:Op maandag 15 februari 2010 09:56 schreef Siegfried het volgende:
[..]
Ik schiet eigenlijk wel altijd op M
Dat hele Av/Tv kon ik maar niet aan wennen.
Vind het wel meevallen hoorquote:Op maandag 15 februari 2010 10:06 schreef Siegfried het volgende:
Ik heb trouwens een Spyder2 kalibreer-tool besteld. Best nodig, niet?
Met een gecalibreerde monitor kun je wel beter zien wat de afwijking isquote:Op maandag 15 februari 2010 14:36 schreef Siegfried het volgende:
Haha, thanks mensen
Ik vind mijn foto's vaak wat erg rood worden, vandaar dat ik die kalibreer-set besteld heb. Ach, kwaad kan het zeker niet en die 65 euro vond ik het wel waard!
Dat doe ik ook op het oog inderdaadquote:Op maandag 15 februari 2010 15:01 schreef whaley het volgende:
[..]
Met een gecalibreerde monitor kun je wel beter zien wat de afwijking isMaar concertfoto's corrigeer ik eigenlijk op het oog en niet met een neutraal grijs/witpunt ofzo. Wel met een gecalibreerde monitor (spyder2express)
Ohja, ik wou net zeggen, Als je met het oog corrigeerd is een gecalibreerde monitor júist nodig, anders zie je je eigen foto in de eerste plaats verkeerdquote:Op maandag 15 februari 2010 15:01 schreef whaley het volgende:
[..]
Met een gecalibreerde monitor kun je wel beter zien wat de afwijking isMaar concertfoto's corrigeer ik eigenlijk op het oog en niet met een neutraal grijs/witpunt ofzo. Wel met een gecalibreerde monitor (spyder2express)
Jeej wat kan jij happen zeg, heb ik op je teentjes getrapt?quote:Op maandag 15 februari 2010 10:26 schreef PdeHoog het volgende:
[..]Da's een beter excuus dan "leuk voor als je kiekjes wil maken en niet teveel tijd wilt steken in een fatsoenlijke foto"
![]()
[..]
Vind het wel meevallen hoorEn je foto's zijn tof
ik hap ja. Ik vind het een compleet nonargument :p zelfs pro-fotografen maken gebruik van autofuncties. Die doen hun werk zo efficient mogelijk en lopen niet te kutten met dit soort dingen. En er is altijd nog het verschil tussen dat groene vlakje en de av of s-stand.quote:Op zondag 21 februari 2010 14:34 schreef Jekoos het volgende:
[..]
Jeej wat kan jij happen zeg, heb ik op je teentjes getrapt?
Ik snap best wat je bedoeld, de auto functie is natuurlijk ontzettend bruikbaar en nuttig. Maar een beetje fotograaf gaat niet lopen klungelen met een auto functie terwijl je claimt professioneel bezig te zijn.. Vind ik.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |