En seksuele bevrediging krijgen dient sowieso geen nut? En vleesconsumptie is altijd nuttig? Ik geloof dat er duidelijk meer vleesconsumptie plaatsheeft dan strikt nodig. Dat men slechts vlees eet omdat het lekker is, ook al heeft men de nodige eiwitten en mineralen binnen, men eet het toch en serveert bijvoorbeeld hapjes bij verjaardagen. Pure lustbevrediging.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 17:00 schreef BansheeBoy het volgende:
Ja, maar met het slachten van dieren dien je ten minste een fatsoenlijk nut, bij het hitsig benaderen van dieren (ziek!) ben je enkel je eigen lusten aan het promoveren.
Maar als het welzijn van het dier eronder lijdt, is het al strafbaar, want dan is het dierenmishandeling. Daar is deze wet niet voor nodig.quote:Eigenlijk moet je met jouw argumentatie dus blij zijn met deze nieuwe wet en ga je je vanaf nu inzetten voor dierenwelzijn.
quote:Op dinsdag 2 februari 2010 16:53 schreef Boldface het volgende:
Het is namelijk een partij die sterk leunt op een agrarische achterban. Juist van zo'n partij zou je verwachten dat ze oog hebben voor dierwelzijn.
Het zonder enig doel vermoorden van dieren mag volgens mij ook niet zomaar. Allerlei vormen van dierenmishandeling zijn eveneens niet toegestaan. In veel gevallen die je hierboven opsomt, worden dit soort keuzes gemaakt in het kader van de voedselproductie. Denk aan vlees, melk, etc.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 16:57 schreef Iblis het volgende:
Gezien andere handelingen die wel met dieren kunnen, en die als je ze vanuit menselijk oogpunt zou bekijken ook dubieus zijn, is de vraag: wat is nu de eigenlijke grond om dit te verbieden. Nu wordt ‘verkrachting’ en ‘aanranding’ van dieren strafbaar gesteld.
Waarom mag moord, consumptie van het lijk, gedwongen partnerkeus, onvrijwillige inseminatie, gedwongen hervestiging, gedwongen adoptie, enz. wel? Met welke maat wordt hier gemeten? En wat voor precedenten schept dat. Dát is de vraag.
Het eten van vlees draait ook alleen om menselijk genot. Het is niet noodzakelijk, er zijn immers genoeg alternatieven. Netzoals het dragen van bont (waar 'iedereen' dan opeens weer wel tegen isquote:Op dinsdag 2 februari 2010 17:17 schreef Boldface het volgende:
[..]
Het zonder enig doel vermoorden van dieren mag volgens mij ook niet zomaar. Allerlei vormen van dierenmishandeling zijn eveneens niet toegestaan. In veel gevallen die je hierboven opsomt, worden dit soort keuzes gemaakt in het kader van de voedselproductie. Denk aan vlees, melk, etc.
Over meten met allerlei maten kun je twisten ja. Maar ik draai de vraag liever om: noem eens één reden om seks met dieren NIET te verbieden? Het draait alleen om menselijk genot, verder nergens om. Het dient verder geen enkel doel.
Nee, de wetgever bepaalt welk gedrag strafbaar is en wat niet, en de rechter bepaalt dan of een individuele daad daar dan onder valt of niet. Bepalen is waar het hier aan schort, met name wat betreft wat niet strafbaar is. Wetten moeten definiëren, afgrenzen dus, de buitenrand bepalen, de kern is wel duidelijk, maar op die wijze kun je geen wetten maken. De rechter moet dan zelf nog eens vaststellen wat nou eigenlijk het gedrag is wat de wetgever strafbaar wilde stellen.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 16:47 schreef JohnLocke het volgende:
Dat doet de rechter toch ook in andere strafzaken? Dat is zijn werk.
Menselijk genot is ook een doel. Vakantie dient dan ook niet echt ergens voor, en je belast het milieu er wel mee en door vakantieverkeer worden zelfs dieren doodgereden en kapotgemaakt.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 17:17 schreef Boldface het volgende:
Over meten met allerlei maten kun je twisten ja. Maar ik draai de vraag liever om: noem eens één reden om seks met dieren NIET te verbieden? Het draait alleen om menselijk genot, verder nergens om. Het dient verder geen enkel doel.
Jawel hoor, kunstmatige inseminatie is een veel efficientere manier van bevruchting waarbij je bovendien onder controle houdt welk dier zijn genen je wilt hebben.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 17:17 schreef Boldface het volgende:
Over meten met allerlei maten kun je twisten ja. Maar ik draai de vraag liever om: noem eens één reden om seks met dieren NIET te verbieden? Het draait alleen om menselijk genot, verder nergens om. Het dient verder geen enkel doel.
quote:Op dinsdag 2 februari 2010 18:15 schreef Ronaldsen het volgende:
Ik ken iemand die in die dierenporno handel zit. { het is vaak vrij onschuldig en zeker geen dierenmishandeling. Meestal gaat het om films waar een vrouw door een hond worden genomen.
Puur rationeel gezien niet al te fraai, maar deze nieuwe wet voegt weinig toe aan het welzijn van dieren, het is zoals de CDA het noemt symbool politiek.
Er is al vrij veel wetgeving omtrent dierenbescherming, dus is deze wet vrijwel overbodig. Ook omdat deze moeilijk te controleren is.
Verder ben ik overigens geen grote voorstander van dierenporno hoor, maar goed...
Lekker vaag dan. Wanneer er lustbeleving in het spel is, is niet altijd eenduidig te bepalen.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 16:15 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Nee. Het was een PvdA politica, en die legde uit dat het voorstel duidelijk ontuchtelijke handelingen betrof, en dat het de persoon dus om lustbeleving moest gaan.
Het gaat mij niet om de definitie van waardigheid, daar heeft iedereen zijn eigen gevoel bij. Er hoeft geen generieke wet te zijn of generieke logica waar alles mee te vangen is. Ik wil alleen zeggen dat de afweging van belangen voor verschillende zaken verschillende uitkomsten kan hebben. Het toestaan van slachten betekent niet dat we alle bescherming/vrijheid van dieren onzinnig vinden. In het geval van dierenseks kan de afweging weer omslaan. Daar hoeft geen hypocrisie te zijn, en ook geen definitie van waardigheid. Enkel de persoonlijke subjectieve afweging van belangen, waarbij de meerderheid bepaalt in een democratie. Uiteraard is dat een conformistische houding.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 16:44 schreef Iblis het volgende:
[..]
Maar hoe definieer je waardigheid dan? Vanuit de mens? En hoe zit het met een stok gooien die een hond moet ophalen? Is dat waardig? Ik vind dat een heel moeilijk hanteerbaar begrip.
Die actie geeft aan dat het belang van het dier niet voorop staat.quote:[..]
Maar dan wordt het toch vanuit welzijn van het dier behandeld, en dan is de vraag: waarom die virtuele dierenporno?
En dat vind ik juist zo’n kwalijk precedent scheppen.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 20:48 schreef Montov het volgende:
Enkel de persoonlijke subjectieve afweging van belangen, waarbij de meerderheid bepaalt in een democratie. Uiteraard is dat een conformistische houding.
Ik vind democratie geen kwalijk precedent, maar feitelijk gaat mijn argument daar niet over. Dit voorstel verdient een goede discussie over de onderbouwing en beweegredenen om uiteindelijk een betere keuze te maken over wat voor wetgeving nodig is. Maar het argument "we slachten dieren voor vlees, dus we hechten geen waarde aan het welzijn of de vrijheden van dieren, dus kunnen we seks/verkrachting ook wel toestaan" is erg slap, omdat het twee afwegingen zijn tussen verschillende belangen. Net zoals het levenslang opsluiten van een moordenaar en het martelen van terroristen twee aparte afwegingen zijn tussen vrijheid en veiligheid. Wanneer we een moordenaar voor de rest van zijn leven opsluiten kan het lijken alsof we geen waarde hechten aan de vrijheid/waardigheid van die persoon, dus dan kunnen we marteling ook wel toestaan. Zo'n soort redenering proef ik in dit topic, waar ik tegen ageer.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 20:50 schreef Iblis het volgende:
[..]
En dat vind ik juist zo’n kwalijk precedent scheppen.
"vertel me wie je vrienden zijn en ik zeg wie je bent." Een bekend gezegde uit vele culturen.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 18:15 schreef Ronaldsen het volgende:
Ik ken iemand die in die dierenporno handel zit, het is vaak vrij onschuldig en zeker geen dierenmishandeling.
Schandalig dat je hier zo lichtzinnig over doet.quote:Meestal gaat het om films waar een vrouw door een hond worden genomen.
Of niet, ik dacht ondertussen dat ik gek werd, iedereen maar alles beredeneren. Sommigen noemen het "onschuldig" als een Afghaanse Windhond een vrouwtje dekt.quote:
Ik vind het wel een kwalijk precedent om, als er niet meer dan ‘het is vies’ als argumentatie tegenover staat, en de vraag of er een slachtoffer is niet duidelijk beantwoord kan worden, het te verbieden.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 21:06 schreef Montov het volgende:
Ik vind democratie geen kwalijk precedent, maar feitelijk gaat mijn argument daar niet over.
Dit volg ik in dezen niet helemaal. Ik zou zeggen dat als het dier een bepaalt recht heeft (b.v. op lichamelijke integriteit), je zou moeten argumenteren onder welke omstandigheden deze integriteit wél geschonden mag worden, bijvoorbeeld ten behoeve van vleesconsumptie, en niet nu quasi-evident een principe naar voren schuiven dat de Nederlandse rechtspraak niet kent. Indien dit principe nu opeens van zulk belang is, waarom dan alleen hier? Ik zeg niet: dit mag omdat vleesconsumptie mag, ik stel dat dit moeilijk te verenigen is met tal van andere opvattingen m.b.t. dieren, en zeker omdat het ook voor virtuele producten geldt.quote:Maar het argument "we slachten dieren voor vlees, dus we hechten geen waarde aan het welzijn of de vrijheden van dieren, dus kunnen we seks/verkrachting ook wel toestaan" is erg slap, omdat het twee afwegingen zijn tussen verschillende belangen.
hij doet er niet lichtzinnig over. jij wilt dat ie het afkeurt net als jij.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 21:16 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
"vertel me wie je vrienden zijn en ik zeg wie je bent." Een bekend gezegde uit vele culturen.
[..]
Schandalig dat je hier zo lichtzinnig over doet.²
Hij heeft het nog niet uitgetekend hoe lichtzinnig hij er over denkt:"meestal is het heel onschuldig.." postte hij. Duidelijker kan je het niet krijgen. Neen.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 21:19 schreef woid het volgende:
hij doet er niet lichtzinnig over. jij wilt dat ie het afkeurt net als jij.
jammer joh
Door niet alleen naar het resultaat te kijken maar de manier waarop het wetsvoorstiel is aangenomen te kijken en op te merken dat het voor virtuele dierenporno waar geen dier aan te pas is gekomen geldt, de uitoefening geen prioriteit heeft, en als zodanig een tamelijk kwestieuze instantie van symboolwetgeving is waar een mogelijk ongelukkig precedent van uitgaat om andere vormen van slachtofferloze misdaden te verbieden. (Niet dat dierenporno per definitie slachtofferloos is, maar virtuele zeker.)quote:
zijn reactie is niet lichtzinnig, hij is, wel overwogen, van die mening.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 21:23 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Hij heeft het nog niet uitgetekend hoe lichtzinnig hij er over denkt:"meestal is het heel onschuldig.." postte hij. Duidelijker kan je het niet krijgen. Neen.²
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |