abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77620265
tarp
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
pi_77621040
interessant, ga ik zeker kijken.
  donderdag 4 februari 2010 @ 21:56:02 #29
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_77646796
quote:
Wat een geweldige voorbeelden staan er in dat artikel... Hoewel niet allemaal gerelateerd aan automatische systemen.

For­ example,­ in­ 2003­ a­ U.S.­ trading­ firm­ became­ insolvent­ in­ 16­ seconds­ when­ an­ employee­ who­ had­ no involvement­ with­ algorithms­ switched­ one­ on.­ It­ took­ the­ company­ 47­ minutes­ to­ realize­ it­ had­ gone­ bust­ and­ to call­ its­ clearing­ bank,­ which­ was­ unaware­ of­ the­ situation. (p.3)
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  donderdag 4 februari 2010 @ 22:29:57 #30
290311 Your_honor
Greed was good, now its legal!
pi_77648789
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 21:56 schreef eleusis het volgende:

[..]

Wat een geweldige voorbeelden staan er in dat artikel... Hoewel niet allemaal gerelateerd aan automatische systemen.

For­ example,­ in­ 2003­ a­ U.S.­ trading­ firm­ became­ insolvent­ in­ 16­ seconds­ when­ an­ employee­ who­ had­ no involvement­ with­ algorithms­ switched­ one­ on.­ It­ took­ the­ company­ 47­ minutes­ to­ realize­ it­ had­ gone­ bust­ and­ to call­ its­ clearing­ bank,­ which­ was­ unaware­ of­ the­ situation. (p.3)
Die voorbeelden geven aan dat er net zoals op elke baan wel eens een foutje wordt gemaakt. Je zult dit soort fouten alleen niet snel vergeten

[/quote]
For example, the Dow Jones Industrial Average dropped 100 points in 2002 when a Bear Stearns trader inadvertently entered a sell order for $4 billion instead of $4 million. More than $600 million of the stock changed hands before the error was detected.[/quote] 100 punten, door 1 foutje. Is toch een dikke procent destijds daling door zo'n fout
quote:
Similarly, a Morgan Stanley trader entered an order
to buy 100,000 shares in 2007, using a tool with a built-in multiplier of 1,000. The order was entered as $10.8 billion instead of $10.8 million. Before the bank realized the mistake and cancelled the order, 81.5 million shares totaling $875.3 million had been traded.
Hoe knullig voel je je dan Geneuzel met decimalen
Never change a winning formula
pi_77649114
Is op de AEX ook wel eens gebeurt met ABN, iemand die een te grote order als bestens plaatst ipv limiet. Was echt een mooie glitch van eventjes 8% ofzo
quote:
pi_77652502
Als je als ICT'er of verpleegkundige een fout van dergelijke omvang maakt, lig je er meteen uit en kom je nergens meer aan de bak. Voor zo'n roofbankier betekent het slechts een dipje in z'n bonus.
pi_77654694
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 16:59 schreef Airforce1 het volgende:
Dit is al een paar jaar achter de schermen(weinig in de media) een sterke trend, die gasten verdienen bakken met geld met het zogenaamde High Frequency Trading.
Ook gewone traders verdienen bakken met geld omdat deze jongens op de markt aanwezig zijn. Door het high volume en high frequency trading wordt er gezorgd voor voldoende liquiditeit op de markten. Het grootste bezwaar dat sommige opperen tegen deze vorm van trading is dat neerwaartse signalen versterkt worden door de hoge liquiditeit en daardoor een koers van een aandeel veel sneller en veel harder kan dalen. Uiteraard wordt er niet geklaagd over het tegenovergestelde effect, een koers kan namelijk ook net zo snel stijgen.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_77655323
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 00:59 schreef Mendeljev het volgende:
Uiteraard wordt er niet geklaagd over het tegenovergestelde effect, een koers kan namelijk ook net zo snel stijgen.
En dan ook nog door mensen die denken dat er met dalende koersen niks te verdienen valt.
pi_77656763
In 1962 is een Mariner I Venus satelliet ontploft omdat iemand een decimale punt en een komma verwisseld had. En in 1996 is nog kort na de lancering een Ariane-raket geexplodeerd, waaraan honderden wetenschappers en technici tien jaar hadden gewerkt en die 7 miljard dollar had gekost (plus een half miljard voor de satelliet die hij had moeten lanceren). Dit omdat een programmeur een floating-point getal naar een wat minder nauwkeurig integer formaat had omgezet.
pi_77659185
Klinkt interessant tvp dus
pi_77664400
TVP voor deze aflevering van Tegenlicht.
pi_77762488
Nog even ter herinnering: VANAVOND om 20:55 u.

Tegenlicht: Quants: De alchemisten van Wall Street Ned 2
Documentaire

Afgelopen jaar suisden wij langs de afgrond tijdens een door quants ingezette ineenstorting van de financiële markten. Quants zijn de wiskundigen en programmeurs in de machinekamer van ons mondiaal financieel systeem. We praten met de slimsten op Wall Street en verhalen van binnenuit hoe de slechte hypotheken versneden werden tot winstgevende financiële producten. Hoe onze financiële markten zich steeds meer afhankelijk hebben gemaakt van modellen en algoritmen en hoe binnen een paar maanden na de crash het alweer business as usual was. Een financieel-technologische revolutie waarin het nu draait om handelen met de snelheid van het licht...
pi_77765311
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 03:02 schreef Bolkesteijn het volgende:Dat moet veranderen in mijn ogen, het kan niet zo zijn dat een gemiddelde econoom de ballen begrijpt van bijvoorbeeld complexe financiële modellen, ook omdat de econoom beter begrijpt welke basisaannamen aan veel modellen ten grondslag liggen en welke implicaties die hebben
De studie economie moet in stukken gehakt worden, en studenten die voor de harde richtingen gaan moeten een fors wiskundepakket krijgen.
Dan zullen waarschijnlijk bijna geen studenten meer voor die richting kiezen.

Natuurkundigen kunnen soms ook niet de relativiteitstheorie begrijpen maar wel toepassen in hun berekeningen.

Hoe zit het dan met adviseurs die dergelijk complexe producten aand man proberen te brengen, moeten die ook hun product begrijpen en kunnen doorrekenen voor verschillende scenarios?

Verder ben ik wel benieuwd naar de aflevering vanavond.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 8 februari 2010 @ 20:48:06 #40
862 Arcee
Look closer
pi_77784091
Zometeen op Nederland 2.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_77786160
Goede aflevering, vooral die bankier die niet trots is op zijn vak, een held

Ga iets waardevols doen voor de wereld, stop met geld rondschuiven, wordt productief
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_77786844
Hij kan ook op een forum gaan zitten posten mja
pi_77787054
Dat BG geluidje, zo lekker duister, pas goed bij het onderwerp. 'Buy your command'
I'll sing you a lullaby.
pi_77789087
Leukste vond ik het gebruik van google search termen in de black box

En natuurlijk de snelheid van die black boxes En dan nog zorgen dat ze zo dicht mogelijk bij de exchange zitten

[ Bericht 0% gewijzigd door Airforce1 op 08-02-2010 22:33:31 ]
I'm bangin from Belize to Tel Aviv on the Red Sea
Racin' Saddam Hussein on Kawasaki jet skis-Rass Kass
pi_77790158
quote:
Op maandag 8 februari 2010 21:26 schreef xenobinol het volgende:
Ga iets waardevols doen voor de wereld, stop met geld rondschuiven, wordt productief
Dat is toch echt onzin dat deze sector niet productief zou zijn. Door deze complexe producten is het mogelijk vraag en aanbod in de financiële markten steeds beter op elkaar af te stemmen, en dat is economisch gezien ontzettend belangrijk. De innovatie in de financiele wereld verschilt niet met die van de innovatie op het gebied van elektronica, medische apparaten, chemische producten etc etc. alleen is het product minder tastbaar.

Ik heb de uitzending overigens gemist dus ik ga hem van de week wel even bekijken.
  maandag 8 februari 2010 @ 22:56:04 #46
290311 Your_honor
Greed was good, now its legal!
pi_77790688
Wat ik ook wel interessant vond was het gegeven dat de beta's die uit de natuurkunde / scheikunde hoek komen, het idee hebben dat wat ze bedenken feitelijk kan kloppen. Terwijl ze op hun werk, als quant, weten dat het model nooit 100% correct is. En dat je daar enigszins moe van kunt worden.
Never change a winning formula
pi_77792124
quote:
Op maandag 8 februari 2010 22:46 schreef Bolkesteijn het volgende:

Dat is toch echt onzin dat deze sector niet productief zou zijn. Door deze complexe producten is het mogelijk vraag en aanbod in de financiële markten steeds beter op elkaar af te stemmen, en dat is economisch gezien ontzettend belangrijk. De innovatie in de financiele wereld verschilt niet met die van de innovatie op het gebied van elektronica, medische apparaten, chemische producten etc etc. alleen is het product minder tastbaar.

Ik heb de uitzending overigens gemist dus ik ga hem van de week wel even bekijken.
Er is wel degelijk een groot verschil, bij financiele producten ben je niet gebonden aan de natuurwetten. Er zijn dus geen fundamentele waarden en grenzen waar je aan gebonden bent. De enige grens die er is is die van de menselijke creativiteit of fantasie. Dat moet toch wel een reden van zorg zijn lijkt mij, want dit betekend dat veel van deze producten niet meer dan een hoop fantasie zijn. Ik fantaseer wel even een appel voor je, kopen? Voor jouw slechts 1 euro, hij bederft niet, de smaak mag jezelf bedenken en misschien wil een andere fantast hem wel van je overnemen voor 2 euro, is toch mooi meegenomen
I'll sing you a lullaby.
  maandag 8 februari 2010 @ 23:43:02 #48
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77792695
Net gekeken op internet. Toffe uitzending
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_77792921
leuke aflevering

mooi ook hoe ze dat uitlegden met die correlatie die voor iedereen gelijk wordt getrokken
  Moderator maandag 8 februari 2010 @ 23:57:47 #50
236264 crew  capricia
pi_77793228
quote:
Op maandag 8 februari 2010 22:26 schreef Airforce1 het volgende:
Leukste vond ik het gebruik van google search termen in de black box

En natuurlijk de snelheid van die black boxes En dan nog zorgen dat ze zo dicht mogelijk bij de exchange zitten
Die black box was grappig ja. Leuk hoe ze zoiets aan het 'grote' publiek uitleggen! Daar heb ik nogal eens moeite mee als vakidioot...
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')