Beetje shizzle zoals fagocytose, pac man zeg maar.quote:Op woensdag 10 februari 2010 18:39 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Vond ik wel leuk, maar ik heb mij beziggehouden met andere organismen. Wat houdt dat bij jullie in?
Maar alleen het bestuderen en het leren van de organellen en hun functies of moet je ook bezighouden met de diverse cellijnen en het in stand houden ervan (als kweek) et cetera?quote:Op woensdag 10 februari 2010 21:53 schreef starla het volgende:
[..]
Beetje shizzle zoals fagocytose, pac man zeg maar.
Kweken ook ja, niet erg uitgebreid, maar toch.quote:Op woensdag 10 februari 2010 21:58 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Maar alleen het bestuderen en het leren van de organellen en hun functies of moet je ook bezighouden met de diverse cellijnen en het in stand houden ervan (als kweek) et cetera?
Ik ben blij dat ik dat heb afgerondquote:Op woensdag 10 februari 2010 22:00 schreef Repeat het volgende:
[..]
Kweken ook ja, niet erg uitgebreid, maar toch.
En verder al die gare potentialen, DNA, receptoren enz.
Het idee vind ik ook wel leukquote:Op woensdag 10 februari 2010 22:07 schreef De_Kardinaal het volgende:
Ik vond dat wel leuk dat DNA/RNA/Eiwitten gedoe.
Ik heb nog een officieel genetische informatie knip en plak diploma, maar daar heb ik naderhand nooit meer iets mee gedaan.quote:Op woensdag 10 februari 2010 22:09 schreef Seam het volgende:
[..]
Het idee vind ik ook wel leukAl die idiote details en saaie stof vond ik minder leuk
Vooral in de interne wordt hier opgelet. FMF in de DD buikpijn bij Mediterraanse afkomst. Zelfde geldt voor anemieen. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden.quote:Op woensdag 10 februari 2010 22:21 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Ik heb nog een officieel genetische informatie knip en plak diploma, maar daar heb ik naderhand nooit meer iets mee gedaan.
Andere vraag uit de categorie DNA: in hoeverre wordt rekening gehouden met de etnisch (genetische) achtergrond van patiënten in kader van de diagnostiek?
Krijg regelmatig te horen dat het hier in de Bijlmer (waar het AMC zit) een kansloos idee is om een familieonderzoek te doen omdat niemand ooit weet wie de vader van het kind isquote:Op woensdag 10 februari 2010 22:21 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Ik heb nog een officieel genetische informatie knip en plak diploma, maar daar heb ik naderhand nooit meer iets mee gedaan.
Andere vraag uit de categorie DNA: in hoeverre wordt rekening gehouden met de etnisch (genetische) achtergrond van patiënten in kader van de diagnostiek?
Daar hebben wij hier in Nijmegen eens stuk minder. Tenzij je dialecten als Brabants, Limburgs of (het allerergst) Nijmeegs als ziekte zietquote:Op woensdag 10 februari 2010 22:35 schreef Kassaa het volgende:
[..]
Krijg regelmatig te horen dat het hier in de Bijlmer (waar het AMC zit) een kansloos idee is om een familieonderzoek te doen omdat niemand ooit weet wie de vader van het kind is![]()
Daarnaast zijn er natuurlijk wat inkoppers als sikkelcelanemie, dat in deze wijk ook vrij veel voorkomt. Er wordt in ieder geval wel rekening mee gehouden, ook omdat de bezoekers van het AMC echt heel erg uiteenlopen qua achtergrond. Kan me een patiëntcollege uit het eerste blok herinneren van een jongen met een vage zeldzame alleen in Azië voorkomende bloedziekte.
SCD, Thalassemie enz. qua anemieen? Neem aan dat hetzelfde meegenomen wordt in de DD voor stofwisselingsziekten?quote:Op woensdag 10 februari 2010 22:27 schreef DDM het volgende:
[..]
Vooral in de interne wordt hier opgelet. FMF in de DD buikpijn bij Mediterraanse afkomst. Zelfde geldt voor anemieen. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden.
Zelfde geldt trouwens ook voor therapieen. Beta-blokkers en negers gaan niet zo gaan samen. Evenals de combi RAAS remmers en negers.
Hoe denk je dat ik me hier in Maastricht voelquote:Op woensdag 10 februari 2010 22:36 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Daar hebben wij hier in Nijmegen eens stuk minder. Tenzij je dialecten als Brabants, Limburgs of (het allerergst) Nijmeegs als ziekte ziet
Oke mooi zoquote:Op woensdag 10 februari 2010 22:38 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
SCD, Thalassemie enz. qua anemieen? Neem aan dat hetzelfde meegenomen wordt in de DD voor stofwisselingsziekten?
Van therapieën weet ik dan weer niets, maar dat klinkt wel interessant hoe die verschillen in efficiënte tot stand komen. Heb je daar een linkje van/voor?
edit: al wat meer antwoorden. Bedankt! Kijk dat soort dingen wist ik niet in hoeverre dat allemaal een rol speelt.![]()
Oh, ik dacht dat je uit die regio kwam? Waarom ga je in godsnaam daarheen emigreren? Net als ik niet opgelet toen je het IB-Groep formulier invulde?quote:Op woensdag 10 februari 2010 22:49 schreef Seam het volgende:
[..]
Hoe denk je dat ik me hier in Maastricht voel?
Ik kom oorspronkelijk uit Engelandquote:Op woensdag 10 februari 2010 22:52 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Oh, ik dacht dat je uit die regio kwam? Waarom ga je in godsnaam daarheen emigreren? Net als ik niet opgelet toen je het IB-Groep formulier invulde?
Ah ok. Maar je bent dus ook Brits? Of zijn je ouders Nederlands?quote:Op woensdag 10 februari 2010 22:54 schreef Seam het volgende:
[..]
Ik kom oorspronkelijk uit EngelandMaar ik woonde een lange tijd in Noord-Limburg ja, maar dat is nog een stuk minder erg
En Maastricht was ook niet mijn eerste keuze, dat was UtrechtMaar goed het PGO systeem en de praktische benadering leek me wel wat
Vader is Brits en mijn moeder Nederlands, maar we wonen hier al sinds mijn negendequote:Op woensdag 10 februari 2010 22:57 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Ah ok. Maar je bent dus ook Brits? Of zijn je ouders Nederlands?
Is het dan iets dat je van de studie uit bijgeleerd krijgt of toch meer uit de praktijk?quote:Op woensdag 10 februari 2010 22:52 schreef DDM het volgende:
[..]
Oke mooi zo![]()
ZIjn veel zorgverleners die hier trouwens helemaal geen rekening mee houden. Maar het is natuurlijk zeer belangrijk!
Dat van de epidemiologie heb ik iig allemaal gehad. Die therapie op basis van afkomst wat minder geloof ik.quote:Op woensdag 10 februari 2010 22:58 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Is het dan iets dat je van de studie uit bijgeleerd krijgt of toch meer uit de praktijk?
Verschillende boeken over moeten lezen bij Communicatie en Reflectie onderwijsquote:Op woensdag 10 februari 2010 22:58 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Is het dan iets dat je van de studie uit bijgeleerd krijgt of toch meer uit de praktijk?
Meer uit de praktijk en eigenlijk alleen maar bij interne geneeskunde. Maar het is wel een onderwerp wat m.i. in het curriculum ingebouwd mag worden. Obligate kennis voor een basisarts.quote:Op woensdag 10 februari 2010 22:58 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 10 februari 2010 23:00 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Dat van de epidemiologie heb ik iig allemaal gehad. Die therapie op basis van afkomst wat minder geloof ik.
quote:Op woensdag 10 februari 2010 23:04 schreef Seam het volgende:
[..]
Verschillende boeken over moeten lezen bij Communicatie en Reflectie onderwijs
Beetje tegenstrijdige antwoorden.quote:Op woensdag 10 februari 2010 23:05 schreef DDM het volgende:
[..]
Meer uit de praktijk en eigenlijk alleen maar bij interne geneeskunde. Maar het is wel een onderwerp wat m.i. in het curriculum ingebouwd mag worden. Obligate kennis voor een basisarts.
3 verschillende universiteitenquote:Op woensdag 10 februari 2010 23:09 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
[..]
[..]
Beetje tegenstrijdige antwoorden.
DDM = van de interne?
In Maastricht is het anders en richten we ons meer op zulke zaken met speciaal onderwijs. Zulke dingen komen aan bod, hoe je een goed consult moet voeren, hoe je met de patient moet omgaan enz.quote:Op woensdag 10 februari 2010 23:09 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
[..]
[..]
DDM = van de interne?
dotKoen en Seam doelen meer op de epidemiologie, dus wat jij net onder de noemer: DNA + diagnose stelde.quote:Op woensdag 10 februari 2010 23:09 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
[..]
[..]
DDM = van de interne?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |