abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 1 februari 2010 @ 23:19:31 #91
277031 Zhe-AnGeL
Ikke ist lievt
pi_77535750
quote:
Op maandag 1 februari 2010 11:44 schreef paddy het volgende:
Bos: Afschaffen basisbeurs optie

Gaat eigenlijk om dit bericht?
Schandelijk vind ik dat dus!
Snollebolt
  Redactie Frontpage maandag 1 februari 2010 @ 23:21:28 #92
145738 superworm
is erbij
pi_77535864
quote:
Op maandag 1 februari 2010 23:18 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Ik had het over 40 uur, jij over 20 tot 30. Ik zal m'n baas vertellen dat ik voortaan nog maar 20 uur kom, omdat dat toch bijna evenveel is als 40. Dan betaalt ie vast mn salaris wel door.

Verder heb ik nog nooit gehoord dat de basisbeurs kostendekkend moet zijn. Verder suggereert het woord studiebeurs dat het is om van te studeren, niet om van te wonen en eten.
Niet om van te wonen en eten? Waarom is de THUISwonende beurs dan 95 euro, en de UITwonende 265?

Leuk trouwens dat je zonder uberhaupt inhoudelijk in te gaan op mijn punten willekeurige opmerkingen dikdrukt en me erop afzanikt. Dat doe je nu al twee keer. Is dat je manier van discussiëren? Daarnaast is 30 uur vanzelfsprekend wel degelijk bíjna een FTE, die bij veel bedrijven op 32 of 36 uur zijn vastgesteld.
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_77535873
quote:
Op maandag 1 februari 2010 23:16 schreef ShadyLane het volgende:
Doe dan niet net alsof mensen die lenen dat voor de drank doen
Nou, ik ken er anders zat hoor, die een volledige lening hadden en wel degelijk wekelijks in de kroeg hingen, meer tijd aan de studentenvereniging kwijt waren dan aan de studie, jaren uitliepen, etc. Zelfs iemand die na 8 jaar pas z'n P haalde. De meeste studenten die ik ken vinden zichzelf m.i. onterecht gewoon heel zielig. Ik ken gek genoeg ook bijna geen studenten die niet op vakantie gaan.
Sanity is (not) statistical
  maandag 1 februari 2010 @ 23:23:15 #94
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_77535964
quote:
Op maandag 1 februari 2010 23:21 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Nou, ik ken er anders zat hoor, die een volledige lening hadden en wel degelijk wekelijks in de kroeg hingen, meer tijd aan de studentenvereniging kwijt waren dan aan de studie, jaren uitliepen, etc. Zelfs iemand die na 8 jaar pas z'n P haalde. De meeste studenten die ik ken vinden zichzelf m.i. onterecht gewoon heel zielig. Ik ken gek genoeg ook bijna geen studenten die niet op vakantie gaan.
Er zijn nog maar 3 universiteiten die geen bindend studieadvies hebben.

Dus wat je noemt zijn uitzonderingen van vroeger.

En lenen voor een vakantie of een grote televisie vind ik ook prima, mits de student in kwestie zijn best doet.
Hetgeen bewezen en beklonken moest worden.
  Redactie Frontpage maandag 1 februari 2010 @ 23:23:29 #95
145738 superworm
is erbij
pi_77535977
quote:

[..]

Ik ken gek genoeg ook bijna geen studenten die niet op vakantie gaan.
Onder het motto 'verbreed je wereld', hier eentje.
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_77535987
quote:
Op maandag 1 februari 2010 23:12 schreef superworm het volgende:
Leg die financiering dan eens wat duidelijker uit. Wat staat je voor ogen?
Ik heb er niet diep over nagedacht, het is iets dat mij zojuist te binnen schoot. Maar ik wil dynamiek in het onderwijs brengen, een universiteit die met de studenten mee denkt, en studenten die zin hebben om lekker te studeren. Als je met een andere financieringsmodel, bijvoorbeeld betalen per vak/blok/semester/jaar, beter tegemoet kan komen aan wensen van de student dan zie ik dat als grote winst en is het dus niet een idee waar ineens heel paniekerig over moet worden gedaan.
quote:
Op zich is een herverdeling van het huidige geld een goed idee; zo erger ik me al jaren aan corpsballen die écht alles van pappie en mammie krijgen (ik heb 't meegemaakt dat er ééntje twee maanden op vakantie was geweest naar Argentinië, belkosten met z'n vriendinnetje bleken 2000 euro te zijn, één belletje naar pappie en het was betaald) en daarnaast stufi krijgen.
Ik erger mij daar helemaal niet aan eigenlijk, en nee ik ben geen corpsbal. Ik merk vaak dat de corpsballen echt niet van die denderende studieresultaten hebben, en dan ben ik liever de student die het wat minder breed heeft dan een corpsbal. Daarnaast vind ik jaloezie geen reden om aan inkomstenherverdeling te doen.
quote:
Dat is onterecht, maar het gevaar sluipt bij aanpassing van het systeem weer erin, dat mensen -zoals mijn ouders- die wel genoeg verdienen maar om omstandigheden niet bij kunnen springen, alsnog zien dat hun kinderen geen hoger onderwijs kunnen volgen.

Waar het mij vooral om gaat, is dat we niet terug moeten keren, noch ook maar de schijn ervan, naar het systeem van pakweg veertig jaar geleden, waarbij alleen de bovenlaag studeren kan veroorloven en de rest met een MBO'tje blij mag zijn.
Dat lijkt mij ook heel erg slecht als er zo'n situatie ontstaat, maar nu schiet men direct in een krimp als er aan van de 'verworven rechten' wordt getornd, sociaal conservatisme viert hoogtij. En daar heb ik een broertje dood aan. Laat we dan als randvoorwaarde nemen dat er geen problemen mogen gaan ontstaan met de financiering van het onderwijs voor studenten met weinig draagkrachtige ouders, maar het is nog maar de vraag of je dat alleen kan voorkomen door álle studenten te subsidiëren.
pi_77536066
quote:
Op maandag 1 februari 2010 23:21 schreef superworm het volgende:

[..]

Niet om van te wonen en eten? Waarom is de THUISwonende beurs dan 95 euro, en de UITwonende 265?
Zit een punt in. Toch is het raar dat ze het dan studiebeurs noemen.
quote:
Leuk trouwens dat je zonder uberhaupt inhoudelijk in te gaan op mijn punten willekeurige opmerkingen dikdrukt en me erop afzanikt. Dat doe je nu al twee keer. Is dat je manier van discussiëren? Daarnaast is 30 uur vanzelfsprekend wel degelijk bíjna een FTE, die bij veel bedrijven op 32 of 36 uur zijn vastgesteld.
Ik ga wel degelijk in op je opmerkingen, alleen ik vind ze voor het grootste deel nergens op slaan.

Daarnaast heeft die FTE er niks mee te maken, jij zei dat je bijna hetzeflde aantal uren werkte als de mensen waar ik het over had en ik zei 40.
quote:
Op maandag 1 februari 2010 23:23 schreef superworm het volgende:

[..]

Onder het motto 'verbreed je wereld', hier eentje.
Er stond 'bijna'.
  Redactie Frontpage maandag 1 februari 2010 @ 23:28:22 #98
145738 superworm
is erbij
pi_77536228
quote:
Op maandag 1 februari 2010 23:23 schreef Bolkesteijn het volgende:

Dat lijkt mij ook heel erg slecht als er zo'n situatie ontstaat, maar nu schiet men direct in een krimp als er aan van de 'verworven rechten' wordt getornd, sociaal conservatisme viert hoogtij. En daar heb ik een broertje dood aan. Laat we dan als randvoorwaarde nemen dat er geen problemen mogen gaan ontstaan met de financiering van het onderwijs voor studenten met weinig draagkrachtige ouders, maar het is nog maar de vraag of je dat alleen kan voorkomen door álle studenten te subsidiëren.
Jaloezie is niet zozeer een reden, als wel het gegeven dat de corpsbal die ik aanhaalde die 300 euro per maand écht niet nodig heeft. Als je het hebt over zinvolle herverdeling moet je dat beamen.

Verder sluit ik wel aan met je punt, dat studenten niet opnieuw de dupe moeten zijn van de financiële situatie van hun ouders. Hoe dat vormgegeven gaat worden is nog de vraag, maar studenten de facto opzadelen met 12000 euro extra schuld als ze gemiddeld de 25 nog niet zijn gepasseerd lijkt me dan een uiterst slecht scenario.
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_77536299
quote:
Kan dat wellicht te maken hebben met het in jouw woorden 'gebrekkige niveau' van je studie? Bij ons leenden mensen een heel jaar om uberhaupt te kunnen afstuderen, en niet omdat ze zo dom of lui waren.

In de zomervakantie werkte ik zodat ik in elk geval het collegegeld alvast bij elkaar had. Als ik op vakantie ging was het spotgoedkoop met vrienden in een geleende afgeragde auto en dan logeren bij bekenden of gratis slapen op het strand.

Ja mensen die op kosten van pa de Joran gaan uithangen heb je er ook altijd bij, maar projecteer dat svp niet op 'de student'.
  maandag 1 februari 2010 @ 23:29:58 #100
145672 Ludootje
Mr. Brightside
pi_77536301
Ben benieuwd of er morgen nog meer acties zijn in Utrecht... Ga sowieso even mijn steun betuigen bij de UU.
  Redactie Frontpage maandag 1 februari 2010 @ 23:31:11 #101
145738 superworm
is erbij
pi_77536372
quote:
Op maandag 1 februari 2010 23:25 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Zit een punt in. Toch is het raar dat ze het dan studiebeurs noemen.
[..]

Ik ga wel degelijk in op je opmerkingen, alleen ik vind ze voor het grootste deel nergens op slaan.

Daarnaast heeft die FTE er niks mee te maken, jij zei dat je bijna hetzeflde aantal uren werkte als de mensen waar ik het over had en ik zei 40.
[..]

Er stond 'bijna'.
Behalve herhaling van je standpunten -ik verklaar onzin, jij zei 40 en dat is geen 20 30 of 36- zeg je opnieuw weinig Mag ik vragen wat voor studie je dan hebt gedaan, dat er klaarblijkelijk alleen maar zuipende copulerende overheidsgeld in bier en stedentripjes stekende studenten rondliepen?
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_77536433
quote:
Ik ken gek genoeg ook bijna geen studenten die niet op vakantie gaan.
Ik ga weinig op vakantie, en als ik op vakantie ga dan ben ik meestal heel goedkoop uit. Ze ben ik een keer met een vriend naar Frankrijk gereden op de fiets naar een huisje dat familie van mij daar heeft. Verder ga ik in de zomer wel eens op vakantie met de zeilboot van thuis. Kost nauwelijks iets. Veel studenten maken het voor zichzelf gewoon heel erg duur, ze gaan naar Australie op vakantie, en dan ook nog skiën in de winter (ik stap gewoon op het natuurijs ), en dan het liefst ook nog in Zwitserland. Voor die prijzen kan ik een wereldreis maken met de zeilboot.
pi_77536485
quote:
Op maandag 1 februari 2010 23:29 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Ja mensen die op kosten van pa de Joran gaan uithangen heb je er ook altijd bij, maar projecteer dat svp niet op 'de student'.
Ik krijg ook de neiging dat "de student" hier onterecht wordt afgeschilderd als een zuipende nietsnut die te veel geld en tijd heeft en fluitend door z'n studie loopt.
Iets wat totaal onherkenbaar is als ik gesprekken heb met studerende mensen over hun situatie en leefpatroon.
pi_77536533
quote:
Op maandag 1 februari 2010 23:32 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ik ga weinig op vakantie, en als ik op vakantie ga dan ben ik meestal heel goedkoop uit. Ze ben ik een keer met een vriend naar Frankrijk gereden op de fiets naar een huisje dat familie van mij daar heeft. Verder ga ik in de zomer wel eens op vakantie met de zeilboot van thuis. Kost nauwelijks iets. Veel studenten maken het voor zichzelf gewoon heel erg duur, ze gaan naar Australie op vakantie, en dan ook nog skiën in de winter (ik stap gewoon op het natuurijs ), en dan het liefst ook nog in Zwitserland. Voor die prijzen kan ik een wereldreis maken met de zeilboot.
Je kan de zeilboot ook verkopen en daardoor niet afhankelijk van je basisbeurs zijn.
pi_77536545
Ik zeg gelijkheid, dan ook gelijk kinderbijslag afschaffen.
pi_77536604
quote:
Op maandag 1 februari 2010 23:34 schreef sig000 het volgende:
Ik zeg gelijkheid, dan ook gelijk kinderbijslag afschaffen.
En uitkering.

of dat niet?
pi_77536634
quote:
Op maandag 1 februari 2010 23:28 schreef superworm het volgende:
Verder sluit ik wel aan met je punt, dat studenten niet opnieuw de dupe moeten zijn van de financiële situatie van hun ouders. Hoe dat vormgegeven gaat worden is nog de vraag, maar studenten de facto opzadelen met 12000 euro extra schuld als ze gemiddeld de 25 nog niet zijn gepasseerd lijkt me dan een uiterst slecht scenario.
Het klinkt heel eng, 12000 euro, dat geef ik toe. Toch lenen velen met gemak 300000 euro voor een huis, sterker nog de AFM werd laatst teruggefloten toen ze pleitte voor een maximaal financieringsniveau (geen tophypotheek meer) van huizen. Wat de boer niet kent...
quote:
Op maandag 1 februari 2010 23:34 schreef OldJeller het volgende:
Je kan de zeilboot ook verkopen en daardoor niet afhankelijk van je basisbeurs zijn.
En dan veel geld uit gaan geven aan dure vakanties zeker. Geen goed plan. Bovendien is de boot niet van mij he.
pi_77536843
quote:
Op maandag 1 februari 2010 23:35 schreef OldJeller het volgende:

[..]

En uitkering.

of dat niet?
eerst wachtgeld weg, daarna alleen uitkering voor wie ervoor dokt,
pi_77536892
quote:
Op maandag 1 februari 2010 23:33 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Ik krijg ook de neiging dat "de student" hier onterecht wordt afgeschilderd als een zuipende nietsnut die te veel geld en tijd heeft en fluitend door z'n studie loopt.
Iets wat totaal onherkenbaar is als ik gesprekken heb met studerende mensen over hun situatie en leefpatroon.
Voor een deel van de studentenbevolking is dat in mijn ervaring ook wel terecht, misschien met uitzondering van het fluitend door de studie heen lopen.
  maandag 1 februari 2010 @ 23:45:27 #110
145672 Ludootje
Mr. Brightside
pi_77536982
Als Full-Time student heb ik de volgende maandelijkse lasten:
(Dit is exclusief een keertje de kroeg in, roken, feestje, concert of vakantie e.d.)

Collegegeld: 125
Boeken: 25
Huur (incl. internet): 300
Telefoon: 40
Eten/drinken: 150
Kleding: 50
Ziekenfonds (-toeslag): 50

Totaal: 740 euro

Dan moet je toch al bijna lenen?

Ik heb zelf overigens ook een bijbaantje omdat ik nou eenmaal ook eens iets leuks wil doen, maar waar het op neerkomt is dat studeren gewoon duur is.
pi_77537054
quote:
Op maandag 1 februari 2010 23:42 schreef Solaar het volgende:

[..]

Voor een deel van de studentenbevolking is dat in mijn ervaring ook wel terecht, misschien met uitzondering van het fluitend door de studie heen lopen.
Vast en zeker zal er een deel van de studenten óf veel geld hebben óf erg slim zijn zodat ze de studie als makkelijk ervaren óf beide. En er zullen ook studies bestaan waaraan men minder tijd (en moeite) kwijt is dan aan andere studie (bv een talenstudie of een technische studie).

Verschillen bestaan nou eenmaal. Of moeten we het hele pakketje studeren (studie, woning en levensonderhoud) zó duur maken dat alleen een heel kleine groep mensen het kan bekostigen en de studies zó moeilijk maken dat alleen 1% van de huidige studenten het aankan?
  maandag 1 februari 2010 @ 23:48:16 #112
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_77537088
quote:
Op maandag 1 februari 2010 23:45 schreef Ludootje het volgende:
(Dit is exclusief een keertje de kroeg in, roken, feestje, concert of vakantie e.d.)

Totaal: 740 euro

Dan moet je toch al bijna lenen?

Ik heb zelf overigens ook een bijbaantje omdat ik nou eenmaal ook eens iets leuks wil doen, maar waar het op neerkomt is dat studeren gewoon duur is.
Hier hetzelfde.
Hetgeen bewezen en beklonken moest worden.
pi_77537100
quote:
Op maandag 1 februari 2010 23:31 schreef superworm het volgende:

[..]

Behalve herhaling van je standpunten -ik verklaar onzin, jij zei 40 en dat is geen 20 30 of 36- zeg je opnieuw weinig Mag ik vragen wat voor studie je dan hebt gedaan, dat er klaarblijkelijk alleen maar zuipende copulerende overheidsgeld in bier en stedentripjes stekende studenten rondliepen?
Engels. Maar ik ken ook wel mensen buiten mijn studie hoor, die andere dingen deden aan andere universiteiten en mijn beeld daarvan is ook niet zo heel veel beter.

Overigens heb je gelijk over mensen met ouders die alles betalen. Als mensen geen steun nodig hebben, zouden ze het ook niet moeten krijgen, daar kun je nuttigere dingen mee doen.
quote:
Op maandag 1 februari 2010 23:33 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Nee, als ik aan mijn studerende kennissen vraag hoe ze het hebben zeggen ze ook dat ze het krap hebben. Maar of dat nu komt door hun gebrekkige inkomen of door hun uitgavenpatroon, vertellen ze er niet bij. Soms kun je dat niet zien, maar er zijn ook mensen die ik wel goed genoeg kende om te kunnen inschatten dat het onzin was. De ene dag klagen dat ze geen geld hadden voor fruit of verse groente, en de dag erna kaartjes kopen voor een festival, of een duur verzamelartikel kopen. Tja, dan doe je het zelf. Er was er zelfs nog een die net na haar afstuderen, na jaren klagen dat ze geen geld had voor eten, beledigd was dat ze geen kwijtschelding gemeentelijke lasten kreeg omdat 10.000 spaargeld had, 'maar ja, dat was voor iets anders'. Maar ze kon al die tijd dat ze geen geld had voor eten dus wel 10.000 euro sparen.

En sorry, superworm, om jou als voorbeeld te nemen. Superworm klaagt dat hij weinig geld heeft en zegt dat hij niet op vakantie gaat, waarmee hij suggereert dat dat niet te betalen is. Terwijl hij 20 a 30 uur werkt per week, ga uit van E8,00 per uur of zo, uitgaande van 25 uur, dan heb je het over 900 + 265 = 1165 euro per maand. Even afgezien van de discussie of je naast je studie zou moeten (kunnen) werken, met 1165 euro per maand moet je niet klagen als student. Haal daar 365 euro kamer af, max 50 bellen/internet, 100 eten, 100 verzekering, 50 gwl, dan hou je 500 euro over. Collegegeld en boeken moet met ca. 150 per maand ook lukken, heb je nog steeds 350 euro over. Waarom je dan 100 euro moet lenen, schiet mij maar lek.

Overigens hebben de meeste studenten natuurlijk wel gewoon een (bescheiden) bijdrage van hun ouders. En er zijn zat studenten die op kamers wonen omdat ze dat willen, niet omdat de afstand nou zo groot is dat ze niet thuis kunnen blijven wonen.
  maandag 1 februari 2010 @ 23:48:45 #114
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_77537106
quote:
Op maandag 1 februari 2010 23:45 schreef Ludootje het volgende:

Het grootste gedeelte heeft anders niets met school te maken.

²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
  Redactie Frontpage maandag 1 februari 2010 @ 23:50:04 #115
145738 superworm
is erbij
pi_77537166
Oja, Bolkiebolk. Tijdens het andere dingen dan reageren in dit topic doen, moest ik opeens aan je marktwerking-idee terugdenken. Wie zegt dat op het moment dat als men op die manier gedwongen wordt economisch rendabele keuzes te maken, er niet hele takken van het onderwijs wegvallen? Sociologie, psychologie, alpha-studies... dan gaat iedereen een cursusje management en economie doen, 'want daar verdien je het het snelst mee terug'.
op FOK!
op Facebook
op de website
  maandag 1 februari 2010 @ 23:51:22 #116
145672 Ludootje
Mr. Brightside
pi_77537212
quote:
Op maandag 1 februari 2010 23:48 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Het grootste gedeelte heeft anders niets met school te maken.

²
Oh jee, dat ik dat niet zag... Als je half twintig bent en je full time studeert heb je alleen maar kosten voor het daadwerkelijk studeren. Brood komt wel vaker op een Bijbelse manier uit de lucht vallen.
pi_77537291
quote:
Op maandag 1 februari 2010 23:47 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Of moeten we het hele pakketje studeren (studie, woning en levensonderhoud) zó duur maken dat alleen een heel kleine groep mensen het kan bekostigen en de studies zó moeilijk maken dat alleen 1% van de huidige studenten het aankan?
Van mij hoeft het niet. En ik vind ook zoals veel mensen in dit topic dat we moeten (blijven) investerhogeen in hoger onderwijs/onderzoek. Maar waarom zou het voor veel mensen onbetaalbaar worden? In het buitenland is het normaal om te lenen voor je studie volgens mij (iig Engeland en de V.S.). Het zou ook gewoon kunnen zijn dat ons huidige systeem niet meer betaalbaar is.
  Redactie Frontpage maandag 1 februari 2010 @ 23:55:24 #118
145738 superworm
is erbij
pi_77537353
quote:
Op maandag 1 februari 2010 23:48 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Engels. Maar ik ken ook wel mensen buiten mijn studie hoor, die andere dingen deden aan andere universiteiten en mijn beeld daarvan is ook niet zo heel veel beter.

Overigens heb je gelijk over mensen met ouders die alles betalen. Als mensen geen steun nodig hebben, zouden ze het ook niet moeten krijgen, daar kun je nuttigere dingen mee doen.
[..]

Nee, als ik aan mijn studerende kennissen vraag hoe ze het hebben zeggen ze ook dat ze het krap hebben. Maar of dat nu komt door hun gebrekkige inkomen of door hun uitgavenpatroon, vertellen ze er niet bij. Soms kun je dat niet zien, maar er zijn ook mensen die ik wel goed genoeg kende om te kunnen inschatten dat het onzin was. De ene dag klagen dat ze geen geld hadden voor fruit of verse groente, en de dag erna kaartjes kopen voor een festival, of een duur verzamelartikel kopen. Tja, dan doe je het zelf. Er was er zelfs nog een die net na haar afstuderen, na jaren klagen dat ze geen geld had voor eten, beledigd was dat ze geen kwijtschelding gemeentelijke lasten kreeg omdat 10.000 spaargeld had, 'maar ja, dat was voor iets anders'. Maar ze kon al die tijd dat ze geen geld had voor eten dus wel 10.000 euro sparen.

En sorry, superworm, om jou als voorbeeld te nemen. Superworm klaagt dat hij weinig geld heeft en zegt dat hij niet op vakantie gaat, waarmee hij suggereert dat dat niet te betalen is. Terwijl hij 20 a 30 uur werkt per week, ga uit van E8,00 per uur of zo, uitgaande van 25 uur, dan heb je het over 900 + 265 = 1165 euro per maand. Even afgezien van de discussie of je naast je studie zou moeten (kunnen) werken, met 1165 euro per maand moet je niet klagen als student. Haal daar 365 euro kamer af, max 50 bellen/internet, 100 eten, 100 verzekering, 50 gwl, dan hou je 500 euro over. Collegegeld en boeken moet met ca. 150 per maand ook lukken, heb je nog steeds 350 euro over. Waarom je dan 100 euro moet lenen, schiet mij maar lek.

Overigens hebben de meeste studenten natuurlijk wel gewoon een (bescheiden) bijdrage van hun ouders. En er zijn zat studenten die op kamers wonen omdat ze dat willen, niet omdat de afstand nou zo groot is dat ze niet thuis kunnen blijven wonen.
Je vergeet 125 collegegeld en zeker 100 euro per blok aan boeken. Daarnaast: kun jij rondkomen van 100 euro per maand aan eten en drinken? Ik echt niet. Ik ben echt niet volledig anders gaan leven sinds ik uit huis woon, maar merk wel dat ik eenvoudigweg gewoon weinig tot geen geld meer overhoud voor extraatjes. Geen platen, cd's, boeken, dvd's, zuipen, drugs of wat ook, en dan werk je er nog flink hard voor ook.
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_77537426
quote:
Op maandag 1 februari 2010 23:48 schreef Maeghan het volgende:

[..]

[..]

Wauw, wat heb jij waanzinnig goede bronnen zeg, je kan zo de politiek in

Zelfs als hij geld over zou houden, waarom moet dan de stufi kapot terwijl een student qua rechten nergens aanspraak op kan maken bij de gemeente? Is best hoor geen stufi, maar dan wil ik net als elke andere minima voorzien worden van een gratis koelkast, tv, computer en voedselbonnen. Oh ja, en ook nog een speciale vergoeding omdat mijn situatie het niet mogelijk maakt om volledig te kunnen werken als student.

Wist je dat zwervers zelfs hogere subsidies krijgen dan studenten? En dan ga jij janken omdat je vindt dat jong volwassenen niet met geld om kunnen gaan. Goh gek he als ze net op hun benen leren staan. Ik zelf heb dan de eer gehad om al wat eerder financieel zelfstandig te zijn maar niet iedereen gaat even snel mee.
Doe eens lief!
  Redactie Frontpage dinsdag 2 februari 2010 @ 00:01:00 #120
145738 superworm
is erbij
pi_77537534
quote:
Op maandag 1 februari 2010 23:53 schreef Solaar het volgende:

[..]

Van mij hoeft het niet. En ik vind ook zoals veel mensen in dit topic dat we moeten (blijven) investerhogeen in hoger onderwijs/onderzoek. Maar waarom zou het voor veel mensen onbetaalbaar worden? In het buitenland is het normaal om te lenen voor je studie volgens mij (iig Engeland en de V.S.). Het zou ook gewoon kunnen zijn dat ons huidige systeem niet meer betaalbaar is.
Niet betaalbaar? Stufi is 2 miljard. Overheidsuitgaven bijna 300 miljard. Zoals ik al zei, alleen de hypotheekrenteaftrek kost al het tienvoudige van de stufi. Het ligt puur aan de prioriteiten die worden gelegd, en het creëren van een kenniseconomie is nu eenmaal niet het hoogste doel van de overheid, dat blijkt. Slimme burgers komen eerder in opstand
op FOK!
op Facebook
op de website
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')