Tja, ik ben absoluut bereid er het een en ander over te leren, het doel van HBO is tenslotte dat je leert zelf op onderzoek uit te gaan enzo. Aan de andere kant, als statistiek echt zo noodzakelijk was hadden ze daar tenminste wel een keertje aandacht aan kunnen besteden in de afgelopen 4 jaarquote:Op woensdag 10 februari 2010 17:06 schreef gifkwal het volgende:
De basis kan je denk ik wel leren hoor. Als je een beetje handig bent met wiskunde en zo moet dat lukken. Zelf ben ik totaal niet wiskundig aangelegd maar had ik het in een semester wel een beetje onder de knie (dat wil zeggen met 1 college per week). Als je een goed boek kan vinden hierover moet het lukken maar ik weet niet meer welk boek ik gebruikte, heb het een beetje verdrongenIk denk dat SPSS eigenlijk wel noodzakelijk is als je met statistieken gaat werken.
Volgens mij gebruikten wij dat boek ook!quote:Op woensdag 10 februari 2010 17:09 schreef mjan het volgende:
Heb je al wel eerder met vragenlijsten gewerkt?
edit: Ik vond zelf 'discovering statistics using spss' van Andy Field wel een fijn boek. Leer je zowel statistiek als spss.
Deze hadden ze niet in de bieb in Rotterdamquote:Op woensdag 10 februari 2010 16:03 schreef gifkwal het volgende:
Misschien heb je wat aan het boek Social Research Methods van Bryman. Het is dan wel gericht op - inderdaad - social research maar het beschrijft in heel veel hoofdstukken heel veel manieren van onderzoek doen. Van het gebruik van statistiek en het verzamelen van gegevens tot het ordenen en presenteren er van. Ik vind het in elk geval een heel duidelijk en handzaam boek.
Wat de echte statistiek betreft: weet je al te werken met SPSS?
Ik zou abstract nog voor de index zetten. Maar voor de rest hetzelfde als jij. De abstract aan het einde zetten is belachelijk. Die is er juist voor andere onderzoekers, die dan snel kunnen doorlezen of dit een stuk is wat ze kunnen gebruiken. Dus moet de abstract makkelijk te vinden zijn (=vooraan).quote:Op donderdag 25 februari 2010 17:14 schreef gifkwal het volgende:
Ben een beetje bezig met de opmaak, daar gaat ook al zoveel tijd in zitten. Wil dat het er mooi uit ziet maar het moet ook overzichtelijk blijven.
En dan de opbouw... ik hoor tegenstrijdige dingen hierover van mensen. Bijvoorbeeld over de plaats van de abstract, en de acknowledgements. Waar zetten jullie die? Ik had ze eerst aan het begin (dus titelblad - index - abstract - acknowledgement - rest van de scriptie) maar iemand anders zei weer dat ze juist aan het einde moeten (voor of na de references?). Wat doen jullie?
Dank je. Dat dacht ik dus ook, dat de abstract voorin moest. Maar toen zei een docent dat het juist achterin thuishoort. Zet het denk ik maar voorin hoor, dat is inderdaad veel logischer. De acknowledgements voorin is toch ook logisch?quote:Op donderdag 25 februari 2010 19:28 schreef Horloge het volgende:
[..]
Ik zou abstract nog voor de index zetten. Maar voor de rest hetzelfde als jij. De abstract aan het einde zetten is belachelijk. Die is er juist voor andere onderzoekers, die dan snel kunnen doorlezen of dit een stuk is wat ze kunnen gebruiken. Dus moet de abstract makkelijk te vinden zijn (=vooraan).
Voortgang bij mij:
Mijn/onze begeleider heeft ons initiële onderwerp omgedraaid, binnenstebuiten gekeerd en leeggeschud. Het was "meer geschikt om ooit eens op te promoveren" dan om een bachelor thesis over te schrijven. Dus het wordt nu iets kleinschaliger en eenvoudiger aangepakt. Jammer, maar wel realistisch.
k heb nu een programma gedownload die bepaalde sites voor een bepaalde tijd blockt. Ideaal, denk ik. Morgen maar eens uitproberen...quote:Op donderdag 25 februari 2010 20:18 schreef gifkwal het volgende:
Ik heb ook van die weken dat er niks uit mijn handen komt. Gelukkig ben ik nu weer een paar dagen lekker bezig.
Haha, dat had ik ook! Maar omdat ik hem nooit aanzettequote:Op donderdag 25 februari 2010 20:20 schreef AKnynke het volgende:
[..]
k heb nu een programma gedownload die bepaalde sites voor een bepaalde tijd blockt. Ideaal, denk ik. Morgen maar eens uitproberen...
Wil je die mooie plannen met ons delen?quote:Op vrijdag 26 februari 2010 11:25 schreef EricT het volgende:
Maandag eerste overleg met BA-scriptiebegeleider. Heb mooie plannen maar moet even kijken hoe het zit met financiële vergoeding en het gebruik van laboratoria
Dat lijkt mij nou ook een heerlijk gevoel. Heb ook al fijn een reisje gepland voor wanneer ik dat kreng heb ingeleverd! Heb je al een baan gevonden?quote:Op vrijdag 26 februari 2010 11:33 schreef PabloLopez het volgende:
ik ben klaar en afgestudeerd al een paar maanden, MEN wat ;lucht dat op
Ik ga planten importeren en daarvan de anti-bacteriële eigenschappen bepalen en de resultaten in het perspectief van low-budget gezondheidszorg in de derde wereld plaatsen.quote:Op vrijdag 26 februari 2010 11:48 schreef gifkwal het volgende:
[..]
Wil je die mooie plannen met ons delen?
[..]
Klinkt nogal omvangrijk! Voor hoeveel studiepunten doe je dat?quote:Op vrijdag 26 februari 2010 16:42 schreef EricT het volgende:
[..]
Ik ga planten importeren en daarvan de anti-bacteriële eigenschappen bepalen en de resultaten in het perspectief van low-budget gezondheidszorg in de derde wereld plaatsen.
Klinkt heel erg interessant! En nuttig. Maar weet je al welke planten je gaat importeren of doe je maar wat op goed geluk in de hoop dat de planten die je binnenkrijgt die eigenschappen bezitten (sorry, weet niks van biologie en zoquote:Op vrijdag 26 februari 2010 16:42 schreef EricT het volgende:
[..]
Ik ga planten importeren en daarvan de anti-bacteriële eigenschappen bepalen en de resultaten in het perspectief van low-budget gezondheidszorg in de derde wereld plaatsen.
5 ECTSquote:Op vrijdag 26 februari 2010 18:06 schreef Horloge het volgende:
[..]
Klinkt nogal omvangrijk! Voor hoeveel studiepunten doe je dat?
Ja ik weet al welke planten het worden, heb al wat research gedaan. Maar er is nauwelijks literatuur van dus het wordt een beetje trial-and-error.quote:Op vrijdag 26 februari 2010 18:36 schreef gifkwal het volgende:
[..]
Klinkt heel erg interessant! En nuttig. Maar weet je al welke planten je gaat importeren of doe je maar wat op goed geluk in de hoop dat de planten die je binnenkrijgt die eigenschappen bezitten (sorry, weet niks van biologie en zo)
Het is soms wel vervelend ja. Werk nu wel samen met iemand waarmee ik het goed kan vinden, maar merk soms wel dat we absoluut niet op dezelfde lijn zitten. We hebben ook een compleet andere manier van schrijven en denken en we zijn allebei vrij koppig dus dat levert wel eens discussies op. Maar aan de andere kant is dit een behoorlijk project waar we aan werken en is dat gewoon niet alleen te doen en ik leer niet alleen veel door het onderzoek zelf, maar ik leer ook veel over mezelf en hoe het is om samen te werken.. in mijn toekomstig beroep zal ik ook altijd in teams werken... Daarnaast, je kan niet alles hebben..quote:Op woensdag 3 maart 2010 12:45 schreef mjan het volgende:
Maraca: vind je dat niet ontzettend klote, samen aan een scriptie moeten werken?
Het is inderdaad wel fijn dat je nu een groter project kan aanpakken, maar ik ben van mening dat 'leren samenwerken' eerder in een opleiding naar voren zou moeten komen en dat je met een scriptie puur moet kunnen laten zien wat jij hebt geleerd en op welk niveau je zit. Doe je nu WO of HBO? Volgens mij is het binnen het HBO gebruikelijker om samen aan een scriptie te werken toch? En wat ga je hierna doen?quote:Op woensdag 3 maart 2010 12:59 schreef Maraca het volgende:
[..]
Het is soms wel vervelend ja. Werk nu wel samen met iemand waarmee ik het goed kan vinden, maar merk soms wel dat we absoluut niet op dezelfde lijn zitten. We hebben ook een compleet andere manier van schrijven en denken en we zijn allebei vrij koppig dus dat levert wel eens discussies op. Maar aan de andere kant is dit een behoorlijk project waar we aan werken en is dat gewoon niet alleen te doen en ik leer niet alleen veel door het onderzoek zelf, maar ik leer ook veel over mezelf en hoe het is om samen te werken.. in mijn toekomstig beroep zal ik ook altijd in teams werken... Daarnaast, je kan niet alles hebben..Tot nu toe komen we er wel uit. Het zijn meestal kleine dingen waar we een discussie over hebben
Maar bij mijn volgende opleiding ga ik mijn scriptie wel alleen schrijven
Ik ben het helemaal met je eens! Zit op het HBO en in principe hebben we vaak genoeg aan projecten gewerkt om aan te tonen dat we in staat zijn om in een groep samen te werken. Alleen, helaas had mijn school het briljante idee om samen af te studeren verplicht te stellen. Alleen onder hele specifieke voorwaarden mocht je alleen afstuderen, anders werd het gewoon afgekeurd..quote:Op woensdag 3 maart 2010 13:24 schreef mjan het volgende:
[..]
Het is inderdaad wel fijn dat je nu een groter project kan aanpakken, maar ik ben van mening dat 'leren samenwerken' eerder in een opleiding naar voren zou moeten komen en dat je met een scriptie puur moet kunnen laten zien wat jij hebt geleerd en op welk niveau je zit. Doe je nu WO of HBO? Volgens mij is het binnen het HBO gebruikelijker om samen aan een scriptie te werken toch? En wat ga je hierna doen?
Ik hoor overigens deze week of ik ben aangenomen voor een afstudeeronderzoek wat ik echt heel graag wil doen... * mjan ijsbeert door de kamer
Is dat niet nog wat voorbarig sinds je nog aan je onderzoek moet beginnen?quote:Op woensdag 3 maart 2010 16:22 schreef EricT het volgende:
Top begeleiding is rond. Beiden denken dat er misschien wel een publicatie in zit
deeltijd studie in avond, loodzwaar en zou het niet aanbevelen, maar dat maakt het feest nog groterquote:Op vrijdag 26 februari 2010 11:48 schreef gifkwal het volgende:
[..]
Wil je die mooie plannen met ons delen?
[..]
Dat lijkt mij nou ook een heerlijk gevoel. Heb ook al fijn een reisje gepland voor wanneer ik dat kreng heb ingeleverd! Heb je al een baan gevonden?
Ik ben nog niets opgeschoten, heb mijn proposal nog steeds niet goed laten keuren. Maar in de tussentijd wel 2 tentamens gehaald. Komende woensdag of donderdag heb ik mijn gesprek staan dus dan weet ik of ik mag beginnenquote:Op vrijdag 26 maart 2010 20:22 schreef Naamah het volgende:
Zooooo, deze was lekker weggezakt. Hoe is het bij iedereen? Nu ik eenmaal een begin heb kunnen maken gaat het ook wel lekker. Werk nu noodgedwongen af en toe in de bieb en dat is wel lekker doorwerken dan.
Niet als het een interessant onderwerp betreft. Beide begeleiders zijn editor bij internationale tijdschriften dus die hebben er wel kijk op.quote:Op woensdag 3 maart 2010 18:41 schreef pieter_R het volgende:
[..]
Is dat niet nog wat voorbarig sinds je nog aan je onderzoek moet beginnen?
Wij zitten met hetzelfde "probleem" en we mochten zelfs 300 bijlagen toevoegen als dat nodig wasquote:Op woensdag 31 maart 2010 14:41 schreef ice_9 het volgende:
Ik zit met het volgende 'probleem'.
Ik heb de laatste 20 weken stage gelopen bij een bedrijf (HBO IT beheer opleiding) waar ik het kwaliteitshandboek onder handen heb genomen. Hiervoor heb ik verschillende afdelingen meegedraaid om vervolgens procesbeschrijvingen en werkbeschrijvingen te maken, heb audits gedaan etc.
Nu weet ik niet goed hoe ik m'n scriptie moet indelen. Ik heb een dikke map met alle procesbeschrijvingen, werkbeschrijvingen en auditrapportages. Dit zie ik niet als m'n scriptie zelf. De scriptie zelf is een begeleidend verhaaltje van maar 20 pagina's die kort uitlegt hoe ik heb aangepakt. Resultaat: m'n bijlagenmap bestaat uit ruim 60 pagina's, en m'n daadwerkelijke scriptie maar uit 20. Is dat niet een beetje raar dat de bijlagenmap drie keer zo dik is dan m'n eigenlijke scriptie?
Ik heb op internet gezocht naar voorbeeldscripties, en die zijn eigenlijk allemaal puur tekst (vaak onderzoeksverslagen). Mijn opdracht heeft producten opgeleverd ipv een verslag, en ik kan er verder vrij weinig over vertellen...
Gelukkig. Ik werd een beetje afgeschrokken door al die mooie onderzoeksverslagen van 60 pagina's met maar 4 pagina's aan bijlagenquote:Op woensdag 31 maart 2010 14:50 schreef Maraca het volgende:
[..]
Wij zitten met hetzelfde "probleem" en we mochten zelfs 300 bijlagen toevoegen als dat nodig wasZolang we maar niet over de 40 bladzijdes gaan bij het scriptiegedeelte
En met procesbeschrijvingen heb je gewoon snel veel bijlagen
Daarom zijn het bijlagenquote:Op woensdag 31 maart 2010 14:55 schreef ice_9 het volgende:
[..]
Gelukkig. Ik werd een beetje afgeschrokken door al die mooie onderzoeksverslagen van 60 pagina's met maar 4 pagina's aan bijlagen
Ik ben een beetje bang dat de personen die hem nakijken alleen maar m'n scriptie van 20 pagina's lezen, en m'n 60 pagina's aan bijlagen negeren, terwijl daar 95% van m'n tijd in zit.quote:Op woensdag 31 maart 2010 14:57 schreef Maraca het volgende:
[..]
Daarom zijn het bijlagenOnze begeleider heeft alleen wel aangegeven dat hij ze echt niet allemaal gaat doornemen als we 300 processchema's toevoegen
Ik heb met 2 vrienden een scriptiegroepjes, en we komen elke 2 of 3 weken bij elkaar en sturen dan alles wat we hebben naar elkaar op..die lezen en controleren het dus, en daarnaast stuur ik, als alles klaar is, m'n scriptie denk ik naar m'n vriend, vooral voor het taalkundige commentaar..quote:Op maandag 5 april 2010 11:54 schreef EricT het volgende:
Hoeveel mensen (en aan wie) laten jullie je tekst nakijken? Ik kan niet echt geschikte personen bedenken naast mijn directe begeleiders ..
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |