DEN BOSCH - Commando Marco Kroon, sinds kort drager van de hoogste militaire onderscheiding van Nederland, de Willemsorde, wordt verdacht van overtreding van de opiumwet en de wet wapens en munitie. Hij is vrijdag op het politiebureau verhoord.
Kroon verbaasd na onderzoek van justitie
Zijn 34-jarige vriendin werd gisteren voor de tweede keer als verdachte verhoord. Politie en justitie bevestigen de verdenkingen, maar willen niet zeggen of Kroon is aangehouden dan wel in verzekering gesteld. Zelf was hij gisteravond niet te bereiken.
De gangen en handelingen van Kroon worden al sinds oktober gevolgd door een team van politie en marechaussee. Daarbij zou het gaan om cocaïne-gebruik van zowel Kroon als bezoekers van diens café Vinny's in Den Bosch.
Het opsporingsonderzoek wordt tot in de hoogste kringen in Den Haag gevolgd. Naar verluidt wil koningin Beatrix, die in mei de zeldzaam toegekende militaire onderscheiding uitreikte aan Kroon, voortdurend op de hoogte worden gehouden. Kroon was de eerste militair in 55 jaar die die onderscheiding kreeg. De medaille werd hem toegekend vanwege heldhaftig gedrag tijdens zijn uitzending naar Afghanistan. Hij was daar pelotonscommandant van een team Special Forces.
Café Vinny's, waarvan Kroon sinds december 2008 de exploitant is, neemt een belangrijke rol in het onderzoek in. Een aantal vaste bezoekers is door de politie gehoord. In het onderzoek werden eind december in Den Bosch al twee aanhoudingen verricht. Kroon ontkende eerder deze week met kracht de verdenkingen. "Als er eentje anti-drugs is, ben ik het wel."
Op de deur van het café was gisteren een plakkaat bevestigd waaruit bleek dat het wegens 'onvoorziene omstandigheden' is gesloten. Volgens een woordvoerder van de gemeente Den Bosch is dit niet gebeurd op last van de gemeente.
Kroon werd opgeleid als officier aan de Koninklijke Militaire Academie in Breda en maakte onderdeel uit van het Korps Commando Troepen in Roosendaal.
=========================================
mij verbaast het niet.
Toen ik hem s`avonds op de dag van uitrijking van de willemsorde zag bij Pauw en Witteman hoorde ik hem daar nogal duidelijke niet linkse praat uitslaan.
Het ging over dat boek van die verkrachting van die journaliste en die daarin de Taliban bijna verdedigde
Hij had daar nogal een duidelijke mening over.vragen om moeilijkheden bijvoorbeeld als je daar als vrouw los rondloopt zonder boerka.
Toen dacht ik, dat kan nog wel eens tegen je worden gebruikt, of door deze uitspraken kan je nog wel eens mensen aanzetten om jou te laten struikelen/beschadigen
volgens mij is het nu zover.
Poll: zou dit waar kunnen zijn?ja het zou kunnen
nee je ziet spoken
kwee nie
Tussenstand:
![]()
Ook een poll maken? Klik hier
[ Bericht 5% gewijzigd door gtotep op 30-01-2010 18:49:25 ]