Nou maar hopen dat justitie het bij het verkeerde eind heeft. Ik kan me nl niet voorstellen dat Kroon iets met drugs te maken zou hebben.quote:'Justitie verdenkt oorlogsheld Kroon'
DEN BOSCH - Kapitein Marco Kroon, die vorig jaar wegens zijn heldhaftig optreden in Afghanistan de Militaire Willems-Orde kreeg, wordt verdacht van overtreding van de opiumwet en de wet wapens en munitie.
Dat meldt het Brabants Dagblad.
Politie en justitie bevestigen de verdenking, maar willen niet zeggen of Kroon is aangehouden dan wel in verzekering is gesteld, aldus de krant.
Politie en marechaussee zouden Kroon al sinds oktober op de korrel hebben. Het zou daarbij gaan om cocaïnegebruik door de onderscheiden militair en bezoekers van Café Vinny, de kroeg die Kroon in Den Bosch exploiteert.
Defensie
Het ministerie van Defensie liet zaterdagochtend vroeg in een reactie weten geschrokken te zijn van het bericht dat Kroon wordt verdacht en vrijdag is verhoord. Maar het 'wacht verdere ontwikkelingen af'.
Het wijst erop dat iemand pas schuldig is als de rechter hem of haar veroordeelt en beklemtoont dat de verrichtingen waarvoor hij is onderscheiden uitzonderlijk blijven. Defensie onthoudt zich verder van commentaar, zolang 'een strafrechtelijke procedure' loopt.
Kroon ontkende eerder deze week tegenover het Brabants Dagblad de verdenkingen.
Zooi
''Als er eentje antidrugs is, ben ik het wel. Ik kan dat toch niet hebben als militair. Ik weet dat er eerder in dit café gehandeld werd. Die zooi heb ik er helemaal uitgewerkt'', citeert de krant hem.
Kroon werd in mei vorig jaar door koningin Beatrix tijdens een plechtige ceremonie op het Binnenhof in Den Haag tot Ridder in de Militaire Willems-Orde geslagen.
Het was voor het eerst in ruim vijftig jaar dat deze hoogste en oudste dapperheidsonderscheiding werd uitgereikt aan een individu.
Gewaagde commandoacties
Kroon gaf in 2006 leiding aan een peloton dat meerdere gewaagde commandoacties uitvoerde in Afghanistan. Voor de wijze waarop hij dat deed, kreeg hij de onderscheiding.
Waarom sneu?quote:Op zaterdag 30 januari 2010 08:53 schreef Sander het volgende:
Het zou knap sneu zijn als ie idd wat met drug te maken heeft.
quote:'Al twintig verhoren'
DEN BOSCH - ,,Iedereen wordt gehoord door de politie, al een man of twintig van de cafébezoekers.Soms gaat dat over mij, soms ook niet. Iedereen, behalve ikzelf. Dat is toch gek", antwoordde Marco Kroon eerder deze week op de vraag of hij op de hoogte was van het politieonderzoek gericht op hem en zijn café Vinny's.
Kroon reageerde daarbij tegenover het Brabants Dagblad fel op de vermoedens van diens cocaïnegebruik. Zijn nieuwsgierigheid werd gisteren bevredigd. Kroon en zijn 34-jarige vriendin werden als verdachten verhoord. De politie wil niet kwijt wat de directe aanleiding was voor het onderzoek.
Het al in oktober gestarte onderzoek is volgens persofficier van justitie Karen Gerritsen in een 'afrondend stadium' gekomen. Het vijftienkoppige team van politie en marechaussee heeft daarbij grotendeels in het geheim geopereerd. Pas kort geleden werd besloten Kroon gisteren te verhoren. ,,Kroon had wel in de gaten dat hij ook aan de beurt zou komen. Het heeft extra tijd gevergd om dat af te stemmen en te plannen. Met deze verdachte met zijn landelijke bekendheid ligt de zaak zeer gevoelig. Daarom moest ook het College van procureurs-generaal worden geïnformeerd. Daarvoor geldt een bijzonder protocol", zegt persofficier van justitie Gerritsen.
Overtreding van de opiumwet kan betekenen dat Kroon wordt ontslagen door zijn werkgever, het ministerie van Defensie. Een woordvoerder wenste gisteren niet op deze zaak in te gaan. Maar Defensie heeft een zero-tolerancebeleid tegen drugs. Rang of achtergrond lijkt geen verschil te maken. Dat bleek vorig jaar nadat turner Yuri van Gelder had toegegeven al jaren cocaïne te gebruiken. "Als Jan Soldaat harddrugs gebruikt, wordt hij ook ontslagen. Het zou krom zijn als we voor Yuri een uitzondering zouden maken", aldus de woordvoerder toen.
Inderdaad, vooral als de tafel zo groot is.Misschien is er geen plaats meer onder de tafel.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 09:21 schreef LXIV het volgende:
Ik vind het verder ook bizar dat ze het niet onder de tafel hebben weten te houden. Dat is toch wat je zou verwachten in dit zeer bijzondere geval.
Er staat toch in de post boven jou dat er zoveel mogelijk in stilte gewerkt is. Maar als er een groep mensen verhoord moet gaan worden dan kun je er donder op zeggen dat een journalist daar vroeg of laat lucht van krijgt natuurlijk.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 09:21 schreef LXIV het volgende:
Ik vind het verder ook bizar dat ze het niet onder de tafel hebben weten te houden. Dat is toch wat je zou verwachten in dit zeer bijzondere geval.
Leer je feiten en kom dan met opmerkingen.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 09:14 schreef keesjeislief het volgende:
Ik zou het eigenlijk wel prima vinden als het waar blijkt te zijn, die absolute verheerlijking danwel verkettering van mensen op basis van een enkele gebeurtenis, de echte wereld is niet zo zwart-wit hoor.
Welke feiten?quote:Op zaterdag 30 januari 2010 09:58 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Leer je feiten en kom dan met opmerkingen.
Nederlanders kijken gelukkig wat nuchterder dan Amerikanen naar de verichtingen van de strijdkrachten inderdaad, maar volgens mij is 'neerkijken' behoorlijk overdreven, hoe kom je daarbij?quote:Op zaterdag 30 januari 2010 10:14 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Dat zou slechte publiciteit zijn voor Defensie. Nederlanders kijken (zeker in vergelijking met bijv. Amerikanen) al neer op 'soldaatjes'.
Dit zou voor veel mensen nogal vooroordeel bevestigend zijn, vrees ik.
Dat zegt natuurlijk ook wat over die mensen. Stel, het was waar, wat dan nog? Wordt Kroon daar een minder grote held door? Wat mij betreft niet.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 10:14 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Dat zou slechte publiciteit zijn voor Defensie. Nederlanders kijken (zeker in vergelijking met bijv. Amerikanen) al neer op 'soldaatjes'.
Dit zou voor veel mensen nogal vooroordeel bevestigend zijn, vrees ik.
Rechtovereind blijven staan als je omsingeld bent en danger close van je eigen cas om te kijken of doel getroffen wordt noem ik behoorlijk mannelijk. En dat is maar één van de acties, veel zullen voor altijd geheim blijven.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 11:14 schreef Weltschmerz het volgende:
Deze medaille leek mij meer een propagandastunt, daarmee wil ik zijn optreden niet tekort doen, maar volgens mij was de wens om een held op te voeren bepalender dan de heldhaftigheid van het optreden zelf.
Ik zou het wel grappig vinden als de propagandastunt in de ene niet te winnen oorlog een zeperd blijkt in de andere oorlog die ook niet bedoeld is om te winnen, de war on drugs.
Die eerste zin begrijp ik niet helemaal..quote:Op zaterdag 30 januari 2010 11:49 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Rechtovereind blijven staan als je omsingeld bent en danger close van je eigen cas om te kijken of doel getroffen wordt noem ik behoorlijk mannelijk. En dat is maar één van de acties, veel zullen voor altijd geheim blijven.
Das Bob-B z'n stoere militairentaaltjequote:Op zaterdag 30 januari 2010 12:10 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Die eerste zin begrijp ik niet helemaal..
Het zou best kunnen dat men het tijd vond worden om iemand weer eens een hoge onderscheiding te geven. (de laatste is postuum na de tweede wereldoorlog uitgereikt, meen ik) Dat doet overigens niets af aan zijn daden.
Dat doet cocainehandel - en gebruik ook niet, in wezen. Maar ik zou het wel jammer vinden. zo'n man wordt toch tegen opgekeken..
U zegt?quote:
Want? Het enige wat hij zegt is dat de wereld niet zwart/wit is en dat hij dus iets geweldigs heeft gedaan niet hoeft te betekenen dat hij niet ook misstappen maakt. Niks aan gelogen lijkt me.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 09:58 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Leer je feiten en kom dan met opmerkingen.
Als voor mannelijkheid de allerhoogste onderscheiding wordt uitgereikt wil ik er ook een. Maar zijn moed wil ik niet ter discussie stellen, zijn trouw staat in zekere zin nu ter discussie, maar volgens mij is het ook beleid waarvoor die onderscheiding wordt uitgereikt en de onstane omsingeling leek mij geen goed voorbeeld van beleid van de commandant.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 11:49 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Rechtovereind blijven staan als je omsingeld bent en danger close van je eigen cas om te kijken of doel getroffen wordt noem ik behoorlijk mannelijk.
Dan moet je wachten met de onderscheiding tot de oorlog voorbij is. De haast met uitreiken lijkt mij dan ook politiek gemotiveerd. Maar ja, deze oorlog is er natuurlijk niet om gewonnen te worden maar om voort te blijven duren, dus dat is misschien wat lastig. Maar ik lees dat andere militairen hun willemsorde ook pas een jaar of 5 na WOII hebben gekregen, maar toen ging het de uitreikers ongetwijfeld om de eer en niet om de show.quote:En dat is maar één van de acties, veel zullen voor altijd geheim blijven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |