FOK!forum / Klaagbaak / Management-taal
star_gazervrijdag 29 januari 2010 @ 23:09
De laatste tijd begin ik me danig te irriteren aan de hoeveelheid gebakken lucht in het taalgebruik van de gemiddelde manager. Eens even kijken:

  • Bila: 'ook wel 'bilateraaltje'. Een gesprek onder vier ogen. Voorgesteld alternatief: gesprek.
  • Spanningsveld: tegenwoordig hangt overal een 'spanningsveld' om. Voorgesteld alternatief: conflict.
  • Een 'go' geven: tegenwoordig kan je iets niet meer goedkeuren. Nee, je moet er een 'go' aan geven. Voorgesteld alternatief: goedkeuren.
  • Call: dat is jouw 'call'. Wordt nogal eens gebruikt om aan te geven dat iemand ergens de beslissing over mag nemen. Voorgesteld alternatief: beslissing.
  • Sparren: 'daar zal ik met mijn collega nog wel over sparren'. Alsof het een bokswedstrijd is Voorgesteld alternatief: discussiëren.

    En in mijn optiek nog wel de meest irritante:

  • Account: WAAAAROM heet een klant tegenwoordig 'account'???? Voorgesteld alternatief: klant.

    Weet je wat nou de ellende is? Waar je mee omgaat, wordt je mee besmet. Je gaat het ook doen! Ik ben mezelf nu dus hard aan het aanleren dergelijke onzin te vermijden.

    Management-taal
  • PiRANiAvrijdag 29 januari 2010 @ 23:09
    http://www.bullshitbingo.net/cards/bullshit/

    Bullshit bingo
    #ANONIEMvrijdag 29 januari 2010 @ 23:10
    Jij werkt in de management?
    star_gazervrijdag 29 januari 2010 @ 23:10
    quote:
    Grippervrijdag 29 januari 2010 @ 23:11
    We moeten het wel S.M.A.R.T maken!
    star_gazervrijdag 29 januari 2010 @ 23:12
    quote:
    Op vrijdag 29 januari 2010 23:10 schreef o.us het volgende:
    Jij werkt in de management?
    Nee, ik ben uitvoerend consultant. Maar zit wel veel met management aan tafel. Overigens beperkt dit taalgebruik zich dus niet tot managers; iedereen in de zakelijke wereld lijkt besmet te raken met dit bullshit-virus.
    AskMevrijdag 29 januari 2010 @ 23:12
    quote:
    Op vrijdag 29 januari 2010 23:12 schreef star_gazer het volgende:

    [..]

    Nee, ik ben uitvoerend consultant. Maar zit wel veel met management aan tafel. Overigens beperkt dit taalgebruik zich dus niet tot managers; iedereen in de zakelijke wereld lijkt besmet te raken met dit bullshit-virus.
    Beter leer je 't dan ook, straks verstaan ze je niet
    PiRANiAvrijdag 29 januari 2010 @ 23:13
    Seamvrijdag 29 januari 2010 @ 23:13
    Terechte klacht, praat Nederlands of Engels, geen combinatie
    de_boswachtervrijdag 29 januari 2010 @ 23:13
    quote:
    Op vrijdag 29 januari 2010 23:11 schreef Gripper het volgende:
    We moeten het wel S.M.A.R.T maken!
    Oh dear
    Noorsevikingvrijdag 29 januari 2010 @ 23:13
    Omdat mensen ze zich belangrijker voelen met hun functie in het Engels.. terwijl het natuurlijk niets voorstelt.
    #ANONIEMvrijdag 29 januari 2010 @ 23:14
    quote:
    Op vrijdag 29 januari 2010 23:11 schreef Gripper het volgende:
    We moeten het wel S.M.A.R.T maken!
    Das wel een kuttechniek trouwens.
    de_boswachtervrijdag 29 januari 2010 @ 23:14
    quote:
    Op vrijdag 29 januari 2010 23:13 schreef PiRANiA het volgende:
    [ afbeelding ]
    Herkenbaar
    Seamvrijdag 29 januari 2010 @ 23:15
    quote:
    Op vrijdag 29 januari 2010 23:13 schreef Noorseviking het volgende:
    Omdat mensen ze zich belangrijker voelen met hun functie in het Engels.. terwijl het natuurlijk niets voorstelt.
    Hetzelfde geldt voor studies met Engelse namen
    Juicyhilvrijdag 29 januari 2010 @ 23:17
    Inderdaad, types die de hele tijd half engels half Nederlands praten.

    Afaik imo asap
    Rookertvrijdag 29 januari 2010 @ 23:24
    Next call!

    Starbucks
    de_boswachtervrijdag 29 januari 2010 @ 23:25
    quote:
    Op vrijdag 29 januari 2010 23:14 schreef o.us het volgende:

    [..]

    Das wel een kuttechniek trouwens.
    Plan/Do/Check/Act FTW!!!!

    Juicyhilvrijdag 29 januari 2010 @ 23:26
    quote:
    Op vrijdag 29 januari 2010 23:25 schreef de_boswachter het volgende:

    [..]

    Plan/Do/Check/Act FTW!!!!

    Dat is een No Go.
    Rekkievrijdag 29 januari 2010 @ 23:27
    Nou èn!
    Rejectedvrijdag 29 januari 2010 @ 23:46
    quote:
    Op vrijdag 29 januari 2010 23:13 schreef Seam het volgende:
    Terechte klacht, praat Nederlands of Engels, geen combinatie
    cvboervrijdag 29 januari 2010 @ 23:53
    quote:
    Op vrijdag 29 januari 2010 23:12 schreef star_gazer het volgende:

    [..]

    Nee, ik ben uitvoerend consultant. Maar zit wel veel met management aan tafel. Overigens beperkt dit taalgebruik zich dus niet tot managers; iedereen in de zakelijke wereld lijkt besmet te raken met dit bullshit-virus.
    Je doet het zelf ook je bent dus uitvoerend adviseur
    __Saviour__vrijdag 29 januari 2010 @ 23:54
    Tja dat is helemaal hip he. Functieomschrijvingen, cursussen en studies klinken in het Engels ook veel interessanter.
    star_gazerzaterdag 30 januari 2010 @ 00:41
    quote:
    Op vrijdag 29 januari 2010 23:53 schreef cvboer het volgende:

    [..]

    Je doet het zelf ook je bent dus uitvoerend adviseur
    quote:
    Op vrijdag 29 januari 2010 23:09 schreef star_gazer het volgende:
    Weet je wat nou de ellende is? Waar je mee omgaat, wordt je mee besmet. Je gaat het ook doen! Ik ben mezelf nu dus hard aan het aanleren dergelijke onzin te vermijden.
    Maar bedankt voor de tip!
    TI_2008zaterdag 30 januari 2010 @ 00:53
    niet bepaald herkenbaar, hoewel ik toch ook consultant ben.. Wat voor type consultant ben je TS?
    star_gazerzaterdag 30 januari 2010 @ 00:55
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 00:53 schreef TI_2008 het volgende:
    niet bepaald herkenbaar, hoewel ik toch ook consultant ben.. Wat voor type consultant ben je TS?
    Zoekmachine optimalisatie
    Hondenbrokkenzaterdag 30 januari 2010 @ 00:57
    quote:
    Haha, Bullshit bingo.
    Dat lijkt me zo grappig om te doen.
    Mendeljevzaterdag 30 januari 2010 @ 00:58
    Als iemand zulke taal tegen je aan bralt dan plant je toch een afdruk van je knokkels tussen zijn ogen?
    Ferrari_Tapezaterdag 30 januari 2010 @ 01:12
    TS heeft deze maand zijn targets niet gehaald zeker, en heeft nu een hekel aan managers.
    TI_2008zaterdag 30 januari 2010 @ 01:15
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 00:55 schreef star_gazer het volgende:

    [..]

    Zoekmachine optimalisatie
    op zich erg tof werkgebied! Wel jammer dat je leidinggevenden dergelijke onzin tegen je uitkramen..
    star_gazerzaterdag 30 januari 2010 @ 01:20
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 01:15 schreef TI_2008 het volgende:

    [..]

    op zich erg tof werkgebied! Wel jammer dat je leidinggevenden dergelijke onzin tegen je uitkramen..
    Niet alleen leidinggevenden. Iedereen in de hele marketingsector lijdt aan een onvermogen Nederlands te spreken.
    Prittzaterdag 30 januari 2010 @ 01:24
    Sparren klinkt wel veel minder negatief dan discussiëren.
    star_gazerzaterdag 30 januari 2010 @ 01:28
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 01:24 schreef Pritt het volgende:
    Sparren klinkt wel veel minder negatief dan discussiëren.
    Voor de duidelijkheid: sparren is een oefenpotje in knokken.

    Is 'overleggen' een positiever alternatief?
    The_Chosen_1zaterdag 30 januari 2010 @ 01:29
    quote:
    Op vrijdag 29 januari 2010 23:11 schreef Gripper het volgende:
    We moeten het wel S.M.A.R.T maken!
    en daarna S.T.A.R.R. reflecteren
    The_Chosen_1zaterdag 30 januari 2010 @ 01:29
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 01:28 schreef star_gazer het volgende:

    [..]

    Voor de duidelijkheid: sparren is een oefenpotje in knokken.

    Is 'overleggen' een positiever alternatief?
    Hij bedoelde de bomen
    Dr.Hilfigerzaterdag 30 januari 2010 @ 01:32
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 01:28 schreef star_gazer het volgende:

    [..]

    Voor de duidelijkheid: sparren is een oefenpotje in knokken.

    Is 'overleggen' een positiever alternatief?
    Brainstormen
    The_Chosen_1zaterdag 30 januari 2010 @ 01:33
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 01:32 schreef Dr.Hilfiger het volgende:

    [..]

    Brainstormen
    brainstormen is gewoon random ideeën delen met anderen.. niet echt overleggen.
    prupkezaterdag 30 januari 2010 @ 01:33
    quote:
    Op vrijdag 29 januari 2010 23:09 schreef star_gazer het volgende:
    De laatste tijd begin ik me danig te irriteren aan de hoeveelheid gebakken lucht in het taalgebruik van de gemiddelde manager. Eens even kijken:

  • Bila: 'ook wel 'bilateraaltje'. Een gesprek onder vier ogen. Voorgesteld alternatief: gesprek.
  • Spanningsveld: tegenwoordig hangt overal een 'spanningsveld' om. Voorgesteld alternatief: conflict.
  • Een 'go' geven: tegenwoordig kan je iets niet meer goedkeuren. Nee, je moet er een 'go' aan geven. Voorgesteld alternatief: goedkeuren.
  • Call: dat is jouw 'call'. Wordt nogal eens gebruikt om aan te geven dat iemand ergens de beslissing over mag nemen. Voorgesteld alternatief: beslissing.
  • Sparren: 'daar zal ik met mijn collega nog wel over sparren'. Alsof het een bokswedstrijd is Voorgesteld alternatief: discussiëren.

    En in mijn optiek nog wel de meest irritante:

  • Account: WAAAAROM heet een klant tegenwoordig 'account'???? Voorgesteld alternatief: klant.

    Weet je wat nou de ellende is? Waar je mee omgaat, wordt je mee besmet. Je gaat het ook doen! Ik ben mezelf nu dus hard aan het aanleren dergelijke onzin te vermijden.

    Management-taal
  • gewoon jargon-gelul

    bazenbargoens ...
    (koop het boekje ....)

    Prittzaterdag 30 januari 2010 @ 01:35
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 01:28 schreef star_gazer het volgende:

    [..]

    Voor de duidelijkheid: sparren is een oefenpotje in knokken.

    Is 'overleggen' een positiever alternatief?
    Overleggen of samen nadenken dekt inderdaad beter de lading.
    Manonozaterdag 30 januari 2010 @ 01:38
    ontzettend irritant ja maar precies wat TS zegt als je lang op kantoor werkt sluipt het er in
    Sapstengelzaterdag 30 januari 2010 @ 01:59


    Een beetje een oude. Tegenwoordig kunnen er nog wel dingen in als "van mijn belastingcenten" en "dat dit kan in nederland!".
    #ANONIEMzaterdag 30 januari 2010 @ 02:17
    Islam is vrede, bron? Uitzetten die kut Marokkanen.
    BINGO!!!
    star_gazerzaterdag 30 januari 2010 @ 03:08
    Goed. En kan iemand mij nu uitleggen waarom een klant tegenwoordig zo vaak "account" wordt genoemd? Of zit er een verschil tussen de twee en ben ik blijkbaar noob?
    Barcaconiazaterdag 30 januari 2010 @ 03:39
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 01:33 schreef The_Chosen_1 het volgende:

    [..]

    brainstormen is gewoon random ideeën delen met anderen.. niet echt overleggen.
    Willekeurig, lul.
    Barcaconiazaterdag 30 januari 2010 @ 03:41
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 03:08 schreef star_gazer het volgende:
    Goed. En kan iemand mij nu uitleggen waarom een klant tegenwoordig zo vaak "account" wordt genoemd? Of zit er een verschil tussen de twee en ben ik blijkbaar noob?
    Zo ver ik weet is een account een grote afnemer en een klant een normale afnemer. Tenminste, zo was het altijd. Daarom zit een accountmanager ook op de grote klanten en een gewone verkoper op de gewone klanten.

    Misschien is het tegenwoordig in om alle klanten een account te noemen?
    #ANONIEMzaterdag 30 januari 2010 @ 03:42
    TS, ga je hier ook pro-actief iets aan doen, of valt dat niet binnen de scope?

    [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-01-2010 03:43:10 ]
    Barcaconiazaterdag 30 januari 2010 @ 03:43
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 03:42 schreef J0kkebr0k het volgende:
    TS, ga je hier ook pro actief iets aan doen, of valt dat niet binnen de scope?
    Pro-actief ja, daar krijg je ook zo'n ontzettend slappe lul van als iemand dat zegt
    wahtzaterdag 30 januari 2010 @ 04:32
    quote:
    Op vrijdag 29 januari 2010 23:09 schreef star_gazer het volgende:
    Management-taal
    Heeft vrij weinig met management te maken. Iedereen propt tegenwoordig minstens één Engels woord in een zin. Jouw klacht is een algemene tegen de verengelsing van ons land. Soms zeker terecht.

    Ik vul mijn dagelijks vocabulair aan met termen uit het Engels, Duits, Spaans en in mindere mate Frans en Italiaans. Altijd weer dikke lol, al zeg ik het zelf.
    Ixnayzaterdag 30 januari 2010 @ 04:51
    Kijk het is heel eenvoudig.

    Ingenieur > Manager

    Feit 1: De eerstgenoemde maakt en bedenkt dingen. Zonder deze dingen leefden we nu nog in de steentijd.
    Feit 2: De manager maakt niks, kan niks, weet niks, bedenkt niks. Verkoopt het product alsof het hun product is en is alleen verantwoordelijk voor het proces.
    Feit 3: De ingenieur kan veel gemakkelijker het vak van de manager leren dan andersom.

    Om alsnog interessant te lijken verzint de manager interessant klinkende termen. Voor de manager is het ook gemakkelijker om gewoon Nederlands te praten, maar ze hebben het gewoon nodig.
    Ingenieurs gebruiken moeilijke termen als ze het over een ontwerp of over een formule hebben, omdat er geen ander woord voor is.
    Een account kun je gewoon een klant noemen. En een bila is een gesprek/overleg.
    gunk77zaterdag 30 januari 2010 @ 08:29
    Toolbox voor managementtaal:

    De eigenlijke boodschap:
    Financieel gaat het slecht. We hebben een achterstand in de betalingen. Daarom gaan we mensen ontslaan en minder produceren.

    Stap 1: voeg een aantal vage woorden toe die nooit kwaad kunnen. Bijvoorbeeld context, proactief, relatief, per saldo.

    Per saldo gaat het financieel slecht. In die context hebben we een achterstand opgelopen in de betalingen. Basically zullen we mensen gaan ontslaan en relatief minder produceren.

    Stap 2: maak je boodschap gewichtiger door de woorden te verlengen.

    Per saldo is onze financiële situatie slecht. In die context hebben we een achterstandspositie opgelopen in ons betalingsverkeer. Basically zullen we mensen gaan ontslaan en het productieniveau relatief verlagen.

    Stap 3: verdoezel de akelige woorden.

    Per saldo is onze financiële situatie minder positief dan voorgaande jaren. In die context hebben we een achterstandspositie opgelopen in ons betalingsverkeer. Basically zullen we een nieuwe uitdaging zoeken voor een aantal medewerkers, en die zo nodig op grotere afstand positioneren, en het productieniveau aanpassen aan de te realiseren omzet.

    Stap 4: legitimeer je acties met managementconcepten.

    Per saldo is onze financiële situatie minder positief dan voorgaande jaren. In die context hebben we een achterstandspositie opgelopen in ons betalingsverkeer. Basically zullen we rekening houdend met de core competenties een nieuwe uitdaging zoeken voor een aantal medewerkers, en die zo nodig op grotere afstand positioneren. Daarbij baseren we ons op hun balanced score card. We gaan weer focussen op onze core business en het relatieve productieniveau volgens just in time principes aanpassen aan de te realiseren omzet.

    Management-ABC
    Account: klant

    Action points: dingen die je moet doen

    Added value: toegevoegde waarde

    Afrekenen: straffen of belonen op basis van prestaties

    Benchmarken: jezelf vergelijken met bedrijven uit andere branche

    Bilateraaltje: onderonsje

    Bottleneck: knelpunt

    Brainstormen: zoveel mogelijk ideeën opperen, in het Nederlands: breinhozen Change management: reorganiseren

    Cliëntsystem: klant

    Commitment: betrokkenheid

    Communiceren: laten weten

    Concept: idee

    Contacten: contact opnemen

    Context: alles buiten de eigen organisatie

    Customer focus: klantgericht

    Deadline: afgesproken oplevermoment

    Deliverable: af te leveren resultaat waarop je wordt beoordeeld

    Downsizen: organisatie verkleinen door mensen te ontslaan

    Employability: inzetbaarheid

    Finetunen: aanscherpen

    Focussen: aandacht richten

    Gut feeling: buikgevoel, intuïtie

    Handen en voeten geven: uitwerken

    Hands on: je moet het zelf doen

    Helicopterview: breed beeld

    Hipo: high potential, veelbelovende jonge medewerker

    Human capital: personeel

    Implementeren: uitvoeren

    Key issue: belangrijkste punt

    Key performance indicator: kengetal

    Kick off: begin

    Leverage: voordeel ten opzichte van de concurrent

    Mindset: denkkader

    Outsourcen: uitbesteden

    Rif: reduction in force, oftewel: inkrimping van personeelsbestand

    Speak: jargon voor jargon

    Synergie: samenwerking

    Target: doelstelling

    Task force: groep mensen met een bepaalde taak

    Transparant: duidelijk

    Uitdagingen: problemen

    Read more: http://www.intermediair.n(...)n.html#ixzz0e4vd6uJd
    mannyzaterdag 30 januari 2010 @ 08:41
    heeft ook te maken met een stukje inlevingsvermogen.
    gunk77zaterdag 30 januari 2010 @ 09:06
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 08:41 schreef manny het volgende:
    heeft ook te maken met een stukje inlevingsvermogen.
    gebrokenglaszaterdag 30 januari 2010 @ 09:39
    Wat dacht je van call in plaats van incident
    En een Change ipv een wijzigingsverzoek.

    maak het SMART is tegenwoordig ook hip inderdaad.

    En de laatste tijd bij projecten en overleggen gaan we het meemaken.

    Zal nog ff mijn mailbox checken controleren, daar staat legio van dat soort managementgebazel in.
    gebrokenglaszaterdag 30 januari 2010 @ 09:41
    quote:
    Op vrijdag 29 januari 2010 23:12 schreef star_gazer het volgende:

    [..]

    Nee, ik ben uitvoerend consultant.
    Ook zo'n kutwoord.
    Farenjizaterdag 30 januari 2010 @ 10:24
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 01:28 schreef star_gazer het volgende:

    [..]

    Voor de duidelijkheid: sparren is een oefenpotje in knokken.

    Is 'overleggen' een positiever alternatief?
    Nee want dat is iets anders. Sparren is geen overleg en geen discussie. Als ik met een lastig technisch probleem zit waar ik alleen niet uitkom dan ga ik sparren met een directe collega. En dat houdt in: enerzijds elkaar uitdagen om oplossingen voor een probleem te verzinnen en anderzijds proberen om gaten te schieten in de suggesties van de ander. Met als enige doel om tot de optimale oplossing te komen. Sparren is een perfect woord daarvoor. Een potje knokken in vriendschappelijke sfeer om de techniek te verbeteren.
    WillFerrellzaterdag 30 januari 2010 @ 10:35
    Iets S.M.A.R.T. uitvoeren is toch wel het meest belachelijke.
    Garisson72zaterdag 30 januari 2010 @ 10:39
    Tegenwoordig moet alles 'agile' zijn, dáár krijg ik pas kankeraidsschurft van.
    #ANONIEMzaterdag 30 januari 2010 @ 10:42
    Ook zo'n kutuitspraak: Doe er je voordeel mee
    Demophonzaterdag 30 januari 2010 @ 11:50
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 03:42 schreef J0kkebr0k het volgende:
    TS, ga je hier ook pro-actief iets aan doen, of valt dat niet binnen de scope?
    What is de "goal" van deze topic meeting? Is er een "plan van aanpak" waarbij er "corrective acties" en "preventieve acties" zijn bepaald? Er is enige "gain" en sprake van een "win win" situatie?

    [ Bericht 2% gewijzigd door Demophon op 30-01-2010 12:00:17 ]
    mierenfokkerzaterdag 30 januari 2010 @ 11:56
    Wat ik ook zo'n achterlijk woord vind wat bij ons te pas en te onpas wordt gebruikt:

    Wij zijn voornemens om (rest van de zin)...
    Bowlingbalzaterdag 30 januari 2010 @ 12:01
    Goed topic. Een tijdje geleden hoorde ik 'Plan de Campagne'.


    Dawwazaterdag 30 januari 2010 @ 12:03
    Dit doet me denken aan een managementvak dat ik moest volgen.

    Taalgebruik in de les/boek was echt om te huilen.

    [ Bericht 1% gewijzigd door Dawwa op 30-01-2010 12:11:27 ]
    PiRANiAzaterdag 30 januari 2010 @ 12:05
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 12:03 schreef Dawwa het volgende:
    Dit doet me denken aan een Management vak die ik moest volgen.

    Taalgebruik in de les/boek was echt om te huilen.
    Jouw taalgebruik is ook niet je van het.
    Farenjizaterdag 30 januari 2010 @ 12:09
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 12:01 schreef Bowlingbal het volgende:
    Goed topic.
    Wat zijn de KPI's van dit topic dan?
    Dawwazaterdag 30 januari 2010 @ 12:10
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 12:05 schreef PiRANiA het volgende:

    [..]

    Jouw taalgebruik is ook niet je van het.
    Afwazigzaterdag 30 januari 2010 @ 12:11
    Hans pak jij dit even op? Vergeet niet Pieter te betrekken bij het outsourcen van de werkzaamheden. Er moet een meer constante workflow onstaan hier. Ook wil ik 360 graden feedback
    Bowlingbalzaterdag 30 januari 2010 @ 12:12
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 12:09 schreef Farenji het volgende:

    [..]

    Wat zijn de KPI's van dit topic dan?
    Ik heb die vraag even geparkeerd bij Henk. Zo kunnen we het over het weekend heen tillen.
    Afwazigzaterdag 30 januari 2010 @ 12:14
    KPI's
    Farenjizaterdag 30 januari 2010 @ 12:36
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 12:12 schreef Bowlingbal het volgende:

    [..]

    Ik heb die vraag even geparkeerd bij Henk. Zo kunnen we het over het weekend heen tillen.
    Over het weekend heentillen? Dat is 9-to5 mentality. Ik hou meer van een pro-actieve hands-on instelling. Ik zie dat als een stukje commitment naar de clients toe. Marktgericht denken, no-nonsense, dat moeten de leading elements zijn in onze company strategy.
    Demophonzaterdag 30 januari 2010 @ 12:38
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 12:36 schreef Farenji het volgende:

    [..]

    Over het weekend heentillen? Dat is 9-to5 mentality. Ik hou meer van een pro-actieve hands-on instelling. Ik zie dat als een stukje commitment naar de clients toe. Marktgericht denken, no-nonsense, dat moeten de leading elements zijn in onze company strategy.
    Bullshit bingo!
    WillFerrellzaterdag 30 januari 2010 @ 12:40
    MOAR! Ik geniet.
    star_gazerzaterdag 30 januari 2010 @ 13:30
    Mooi stukje inregelgebeuren... Tegenwoordig heb je overal een "stukje" van en "inregelen" is hot...
    star_gazerzaterdag 30 januari 2010 @ 13:32
    Nog zo'n irritante: "iets over de schutting gooien"
    star_gazerzaterdag 30 januari 2010 @ 13:34
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 12:09 schreef Farenji het volgende:

    [..]

    Wat zijn de KPI's van dit topic dan?
    Die hebben we idd ook nog... Of USP's...
    mannyzaterdag 30 januari 2010 @ 13:37
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 13:32 schreef star_gazer het volgende:
    Nog zo'n irritante: "iets over de schutting gooien"
    vanuit onze corporate waarden gezien is "over de schutting gooien" geen acceptabel gedrag, en daar mag je jou collega op aanspreken. Zeg ja tegen de persoon, maar nee tegen de situatie.
    teamleadzaterdag 30 januari 2010 @ 13:40
    http://www.jurgensland.nl/download/adviesmatrix.pdf handig in elke meeting vergadering
    teamleadzaterdag 30 januari 2010 @ 13:41
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 13:37 schreef manny het volgende:

    [..]

    vanuit onze corporate waarden gezien is "over de schutting gooien" geen acceptabel gedrag, en daar mag je jou collega op aanspreken. Zeg ja tegen de persoon, maar nee tegen de situatie.
    star_gazerzaterdag 30 januari 2010 @ 13:41
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 04:51 schreef Ixnay het volgende:
    Kijk het is heel eenvoudig.

    Ingenieur > Manager
    ...
    heerlijk hoe ontwikkelaars hun lagere loon en hogere werkdruk altijd proberen weg te relativeren
    star_gazerzaterdag 30 januari 2010 @ 13:43
    We geven er wel "handjes en voetjes" aan
    Lente_ninjazaterdag 30 januari 2010 @ 13:49
    Jullie denken gewoon niet out of the box
    Electrocutezaterdag 30 januari 2010 @ 13:49
    Terechte klacht! Mijn baas heeft er ook een handje van. Ik stoor me het meest aan de afkortingen die hij gebruikt, vooral als hij niet eens weet waar ze voor staan. Laatst tijdens een werkoverleg team meeting benadrukte hij het belang van SLA's. Een collega vroeg hem waar dat voor staat. Mijn baas besloot uit te leggen wat een SLA inhoudt. Helaas voor hem reageerde die collega met: ''Dat bedoel ik niet, ik wil weten waar de afkorting voor staat.' => blanco. Hij wist het niet eens. Ik wel, wat mijn baas weer erg irritant leek te vinden Beetje treurig.
    Boschkabouterzaterdag 30 januari 2010 @ 13:51
    Even uit het raam focussen.
    Lente_ninjazaterdag 30 januari 2010 @ 13:51
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 13:49 schreef Electrocute het volgende:
    Terechte klacht! Mijn baas heeft er ook een handje van. Ik stoor me het meest aan de afkortingen die hij gebruikt, vooral als hij niet eens weet waar ze voor staan. Laatst tijdens een werkoverleg team meeting benadrukte hij het belang van SLA's. Een collega vroeg hem waar dat voor staat. Mijn baas besloot uit te leggen wat een SLA inhoudt. Helaas voor hem reageerde die collega met: ''Dat bedoel ik niet, ik wil weten waar de afkorting voor staat.' => blanco. Hij wist het niet eens. Ik wel, wat mijn baas weer erg irritant leek te vinden Beetje treurig.


    Dus eigenlijk ben jij een beetje je baas z'n 'conculega'?
    Electrocutezaterdag 30 januari 2010 @ 13:55
    Ook ernstig: Ik heb laatst een cursus 'Compliance' moeten volgen. Waar het eigenlijk over ging was ethiek en integriteit. Vanzelfsprekend vond het management het een beter idee om een begrip te hanteren waar 80% van de werknemers nog nooit van had gehoord. Zo krijg je het eerste half uur van een cursus wel vol.
    draaijerzaterdag 30 januari 2010 @ 13:59
    tvp
    Farenjizaterdag 30 januari 2010 @ 14:02
    Kent iemand hier de term "oplijnen"? Als in: "uiterlijk woensdag moeten we dat nieuwe platform opgelijnd hebben"? Of: "ik moet nog even de urenregistratie oplijnen" Van Dale kent het niet en ik voordat ik er kwam werken ook niet maar soms lijkt het alsof we niks doen behalve dingen oplijnen.
    Zooootjezaterdag 30 januari 2010 @ 14:02
    Herkenbaar, vooral dat 'bila' hoor ik 80x per dag over de tafel vliegen.
    En als onze ubergay Jos een gesprek met een man heeft, maakt die dr een hola van.
    Electrocutezaterdag 30 januari 2010 @ 14:02
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 13:51 schreef Lente_ninja het volgende:

    [..]



    Dus eigenlijk ben jij een beetje je baas z'n 'conculega'?
    Ik heb een intense hekel aan afkortingen die ik niet ken In mijn organisatie werken ze bijna alleen met afkortingen. Voor afdelingen, besprekingen, werkafspraken, onderdelen van het bestuur enzovoorts. Zelfs in de kantine heeft men er last van. 'Broket' is schijnbaar een algemeen geaccepteerd begrip.

    Het is een beetje een oorzaak-gevolg-vraagstuk, maar ik heb het idee dat mensen door het gebruik van afkortingen dingen niet meer snappen, maar ze alleen maar kunnen toepassen.

    Het komt er op neer dat ik altijd wil weten wat mensen bedoelen als ze een afkorting gebruiken. Toen ik de term SLA voor het eerst hoorde, vroeg ik dus ook gewoon waar het voor staat. Dan onthoud ik het beter.
    FF_Serieuszaterdag 30 januari 2010 @ 14:03
    Terechte klacht. Hier nog meer van die onzin:
    http://www.taalkabaal.nl/managertaal.html
    Farenjizaterdag 30 januari 2010 @ 14:04
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 13:55 schreef Electrocute het volgende:
    Ook ernstig: Ik heb laatst een cursus 'Compliance' moeten volgen. Waar het eigenlijk over ging was ethiek en integriteit. Vanzelfsprekend vond het management het een beter idee om een begrip te hanteren waar 80% van de werknemers nog nooit van had gehoord. Zo krijg je het eerste half uur van een cursus wel vol.
    Compliance, als in: gehoorzaamheid? Onderwerping?
    Inktfleszaterdag 30 januari 2010 @ 14:04
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 13:49 schreef Electrocute het volgende:
    Terechte klacht! Mijn baas heeft er ook een handje van. Ik stoor me het meest aan de afkortingen die hij gebruikt, vooral als hij niet eens weet waar ze voor staan. Laatst tijdens een werkoverleg team meeting benadrukte hij het belang van SLA's. Een collega vroeg hem waar dat voor staat. Mijn baas besloot uit te leggen wat een SLA inhoudt. Helaas voor hem reageerde die collega met: ''Dat bedoel ik niet, ik wil weten waar de afkorting voor staat.' => blanco. Hij wist het niet eens. Ik wel, wat mijn baas weer erg irritant leek te vinden Beetje treurig.
    Service Level Agreement . ITIL, een goeie bron voor dat soort bullshit termen
    Farenjizaterdag 30 januari 2010 @ 14:08
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 14:04 schreef Inktfles het volgende:

    [..]

    Service Level Agreement . ITIL, een goeie bron voor dat soort bullshit termen
    ITIL is een en al bullshit.
    borritoszaterdag 30 januari 2010 @ 14:10
    Whehe, hier ben ik ook van.
    Afkortingen en management termen

    Mensen die neer kijken op het beroep "manager" vind ik dan wel weer kont.
    Lente_ninjazaterdag 30 januari 2010 @ 14:11
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 13:55 schreef Electrocute het volgende:
    Ook ernstig: Ik heb laatst een cursus 'Compliance' moeten volgen. Waar het eigenlijk over ging was ethiek en integriteit. Vanzelfsprekend vond het management het een beter idee om een begrip te hanteren waar 80% van de werknemers nog nooit van had gehoord. Zo krijg je het eerste half uur van een cursus wel vol.
    Ja, dat is ook een manier.

    Ik moest een keer voor mijn opleiding iets bouwen waarin mensen een ervaring konden ondergaan. Maar dat noemde we geen ervaring, nee, dat heette een 'experience'.
    Electrocutezaterdag 30 januari 2010 @ 14:11
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 14:04 schreef Farenji het volgende:

    [..]

    Compliance, als in: gehoorzaamheid? Onderwerping?
    Meer als in 'handhaving van geschreven en ongeschreven regels in de organisatie', hoop ik maar

    Wel mooi: een collega van mij laat graag blijken dat ze goed heeft opgelet tijdens de cursus en de stof in de praktijk kan toepassen. Dat uit ze dan door te pas en te onpas de volgende vraag te stellen: Is dit wel conform de compliejans?
    Roquentinzaterdag 30 januari 2010 @ 14:14
    quote:
    Op vrijdag 29 januari 2010 23:11 schreef Gripper het volgende:
    We moeten het wel S.M.A.R.T maken!
    "Smartificeren" hoode ik iemand grijnzend zeggen. Sterf dan toch een pijnlijke dood.
    Lente_ninjazaterdag 30 januari 2010 @ 14:20
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 14:14 schreef Roquentin het volgende:

    [..]

    Sterf dan toch een pijnlijke dood.
    Zolang je dat maar wel binnen de vastgestelde kaders doet.
    kwiwizaterdag 30 januari 2010 @ 14:24
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 08:29 schreef gunk77 het volgende:

    Management-ABC

    Benchmarken: jezelf vergelijken met bedrijven uit andere branche

    Bottleneck: knelpunt

    Brainstormen: zoveel mogelijk ideeën opperen, in het Nederlands: breinhozen

    Deadline: afgesproken oplevermoment

    Deliverable: af te leveren resultaat waarop je wordt beoordeeld

    Downsizen: organisatie verkleinen door mensen te ontslaan

    Key issue: belangrijkste punt

    Outsourcen: uitbesteden

    Target: doelstelling

    Task force: groep mensen met een bepaalde taak
    Een probleem is ook dat de studieboeken (al helemaal bij de management studies) over het algemeen in het Engels zijn waardoor studenten (en daarmee de jongere generatie werknemers) de Nederlandse woorden vaak niet eens meer weten.
    Ik heb in de quote even een selectie uit je lange lijst gehaald van woorden die ik dus zelf door m'n studie al automatisch op de 'verkeerde' manier gebruik omdat het Nederlandse woord er gewoonweg weinig tot nooit voor wordt gebruikt in de boeken/opdrachten/colleges Zo sluipt het er steeds meer in en gaat het er ook niet meer uit.

    Voordeel is wel dat je, wanneer er overleg in het Engels plaatsvindt, gelijk de Engelse termen paraat hebt
    NoShitSherlockzaterdag 30 januari 2010 @ 14:25
    Ik denk dat management taal een soort van camouflage is voor gebrek aan inhoud. Het is meestal ook HBO gezeur e.d. Op het WO kom je management taal veel minder tegen omdat ze daar niks te camoufleren hebben.
    cvboerzaterdag 30 januari 2010 @ 14:29
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 10:24 schreef Farenji het volgende:

    [..]

    Nee want dat is iets anders. Sparren is geen overleg en geen discussie. Als ik met een lastig technisch probleem zit waar ik alleen niet uitkom dan ga ik sparren met een directe collega. En dat houdt in: enerzijds elkaar uitdagen om oplossingen voor een probleem te verzinnen en anderzijds proberen om gaten te schieten in de suggesties van de ander. Met als enige doel om tot de optimale oplossing te komen. Sparren is een perfect woord daarvoor. Een potje knokken in vriendschappelijke sfeer om de techniek te verbeteren.
    Om een lang verhaal kort te maken: je gaat met je collega in overleg met als doel een goede oplossing.
    Overleg is een prima woord.
    cvboerzaterdag 30 januari 2010 @ 14:31
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 12:11 schreef Afwazig het volgende:
    Hans pak jij dit even op? Vergeet niet Pieter te betrekken bij het outsourcen van de werkzaamheden. Er moet een meer constante workflow onstaan hier. Ook wil ik 360 graden feedback
    360 graden feedback? 360 graden is een volle cirkel, je komt dus weer bij jezelf uit. als het nou 180 graden was.
    Lente_ninjazaterdag 30 januari 2010 @ 14:36
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 14:25 schreef NoShitSherlock het volgende:
    Ik denk dat management taal een soort van camouflage is voor gebrek aan inhoud. Het is meestal ook HBO gezeur e.d. Op het WO kom je management taal veel minder tegen omdat ze daar niks te camoufleren hebben.
    WO heb ik geen ervaring mee, maar op het HBO is het inderdaad vreselijk wat dat betreft . Gek genoeg had ik daar op het MBO weinig last van.
    Electrocutezaterdag 30 januari 2010 @ 14:37
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 14:31 schreef cvboer het volgende:

    [..]

    360 graden feedback? 360 graden is een volle cirkel, je komt dus weer bij jezelf uit. als het nou 180 graden was.
    Dat is het een cirkel is die weer bij jezelf uitkomt is nou juist het hele idee achter het begrip. Denk daar eens over na
    Lente_ninjazaterdag 30 januari 2010 @ 14:37
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 14:31 schreef cvboer het volgende:

    [..]

    360 graden feedback? 360 graden is een volle cirkel, je komt dus weer bij jezelf uit. als het nou 180 graden was.
    Dus als je tegen iemand zegt dat hij 360 graden feedback moet geven, dan hoef je zelf geen evaluatiegesprek meer te voeren?
    Roquentinzaterdag 30 januari 2010 @ 16:40
    quote:
    Op vrijdag 29 januari 2010 23:12 schreef star_gazer het volgende:

    [..]

    Nee, ik ben uitvoerend consultant. Maar zit wel veel met management aan tafel.
    Dan heb je dus een verkeerd vak gekozen he. Consultants zijn de ergste hierin. "Even aftikken"
    Rekkiezaterdag 30 januari 2010 @ 16:41
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 16:40 schreef Roquentin het volgende:

    [..]

    Dan heb je dus een verkeerd vak gekozen he. Consultants zijn de ergste hierin. "Even aftikken"
    Alle consultants hè.... wel generaliseren natuurlijk.
    tho_Omaszaterdag 30 januari 2010 @ 16:42
    Goed topic. Zéér terechte klacht.
    Roquentinzaterdag 30 januari 2010 @ 16:42
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 16:41 schreef Rekkie het volgende:

    [..]

    Alle consultants hè.... wel generaliseren natuurlijk.
    Ja, allemaal. Dat leren ze in een BOT-overleg.
    Rekkiezaterdag 30 januari 2010 @ 16:45
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 16:42 schreef Roquentin het volgende:

    [..]

    Ja, allemaal. Dat leren ze in een BOT-overleg.
    Geen idee waar je het over hebt, dus helaas.
    teamleadzaterdag 30 januari 2010 @ 17:08
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 16:42 schreef Roquentin het volgende:

    [..]

    Ja, allemaal. Dat leren ze in een BOT-overleg.
    wat de vliegende neuk is nu weer een BOT overleg
    Roquentinzaterdag 30 januari 2010 @ 17:09
    Noobs. Dat is Benen Op Tafel.
    phpmystylezaterdag 30 januari 2010 @ 17:13
    Moeilijke woorden FTW

    ffies doorkijken.
    Dawwazaterdag 30 januari 2010 @ 17:34
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 14:36 schreef Lente_ninja het volgende:

    [..]

    WO heb ik geen ervaring mee, maar op het HBO is het inderdaad vreselijk wat dat betreft . Gek genoeg had ik daar op het MBO weinig last van.
    HBO'ers zijn toekomstige managers

    WO'ers zijn autisten die keihard falen in het bedrijfsleven

    MWPzaterdag 30 januari 2010 @ 17:54
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 14:25 schreef NoShitSherlock het volgende:
    Ik denk dat management taal een soort van camouflage is voor gebrek aan inhoud. Het is meestal ook HBO gezeur e.d. Op het WO kom je management taal veel minder tegen omdat ze daar niks te camoufleren hebben.
    Sluit ik me bij aan, ik kom die "onzin"termen dan ook bijna nooit tegen in studiemateriaal, college's en in geschreven werken.

    Toch denk ik dat je een verschil moet maken tussen inhoudsloos geprietpraat en zinvolle woorden. SLA's bijvoorbeeld zijn vrij gebruikelijke afspraken tussen bedrijven en leveranciers en daar ontkom je niet aan - ook niet bij kleine bedrijven. Downsizen en outsourcen zijn wat dat betreft ook geen loze termen. Ze zijn Engels, en natuurlijk kan je ook woorden als ontslaggolf en uitbesteden gebruiken, maar daarmee wordt de boodschap niet anders. Nederlands is nu eenmaal een taal die veel invloeden heeft vanuit andere talen en binnen het bedrijfsleven is dat een stuk erger omdat een groot deel van alle literatuur en wetenschappelijke verhandelingen in het Engels geschreven is. Kortom: Het is logisch, maar enigszins onwenselijk.
    MWPzaterdag 30 januari 2010 @ 17:58
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 17:34 schreef Dawwa het volgende:

    [..]

    HBO'ers zijn toekomstige managers

    WO'ers zijn autisten die keihard falen in het bedrijfsleven


    En vanwaar haal jij die wijsheid?

    De meeste bedrijven vullen hun lagere managementposities op met WO-starters die net de arbeidsmarkt betreden en hogere posities op met doorstromers met meer werkervaring. Uiteraard telt dat niet voor filiaalmanagers van de plaatselijke C1000 of Etos, maar als hbo'er kom je überhaupt al niet bij elk bedrijf binnen, het lijkt me erg sterk dat die dus het strategisch beleid van een multinational als bijv. Ahold, Shell, Akzo of Getronics gaat opstellen. Het beleid uitvoeren, dat dan weer wel
    draaijerzaterdag 30 januari 2010 @ 18:09
    Wat is er mis met acroniemen? Ik vind het prima, snel, handig. Meestal zet je ze in de email. Fine
    Garisson72zaterdag 30 januari 2010 @ 18:11
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 18:09 schreef draaijer het volgende:
    Wat is er mis met acroniemen? Ik vind het prima, snel, handig. Meestal zet je ze in de email. Fine
    Niks mis mee, totdat ze een eigen leven gaan leiden, men ze maar gaat gebruiken omdat iedereen het doet en intussen niemand meer weet waar ze ook weer voor stonden.

    De échte jeuk komt bij mij van uitingen als 'naar elkaar toe communiceren' of zelfs het onvolprezen 'terugkoppelen' terwijl het in beide gevallen gaat om niets anders dan 'iets vertellen'.
    Farenjizaterdag 30 januari 2010 @ 18:14
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 18:09 schreef draaijer het volgende:
    Wat is er mis met acroniemen? Ik vind het prima, snel, handig. Meestal zet je ze in de email. Fine
    AAAAA - American Association Against Acronym Abuse
    draaijerzaterdag 30 januari 2010 @ 18:18
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 18:11 schreef Garisson72 het volgende:

    [..]

    Niks mis mee, totdat ze een eigen leven gaan leiden, men ze maar gaat gebruiken omdat iedereen het doet en intussen niemand meer weet waar ze ook weer voor stonden.

    De échte jeuk komt bij mij van uitingen als 'naar elkaar toe communiceren' of zelfs het onvolprezen 'terugkoppelen' terwijl het in beide gevallen gaat om niets anders dan 'iets vertellen'.
    Ik maak me er schuldig aan in de email. Maar ik ben het met je eens als je niet weet waar het voor staat. Maar ik kan me niet voorstellen dat men dat dan doet
    wahtzaterdag 30 januari 2010 @ 20:15
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 14:31 schreef cvboer het volgende:

    [..]

    360 graden feedback? 360 graden is een volle cirkel, je komt dus weer bij jezelf uit. als het nou 180 graden was.
    Het gaat niet om een koerswijziging. Het gaat om een evaluatie van iedereen (over jouw prestaties) om je heen. Je kijkt met andere woorden 360 graden om je heen. Jeweettoch.
    Rekkiezaterdag 30 januari 2010 @ 20:36
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 17:09 schreef Roquentin het volgende:
    Noobs. Dat is Benen Op Tafel.
    Bah weer zo eentje
    Hondenbrokkenzaterdag 30 januari 2010 @ 20:40
    Ik heb eigenlijk totaal geen zin om later als ingenieur met al die arrogante managers samen te gaan werken.
    Rekkiezaterdag 30 januari 2010 @ 20:41
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 20:40 schreef Hondenbrokken het volgende:
    Ik heb eigenlijk totaal geen zin om later als ingenieur met al die arrogante managers samen te gaan werken.


    Zij ook niet met jou, met zo'n instelling
    Dawwazaterdag 30 januari 2010 @ 20:42
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 20:40 schreef Hondenbrokken het volgende:
    Ik heb eigenlijk totaal geen zin om later als ingenieur met al die arrogante managers samen te gaan werken.
    Dan gebruik je toch ook gewoon moeilijk technisch jargon en als ze vragen 'spreek nederlands!' zeg je gewoon, eerst jij
    IJsblockzaterdag 30 januari 2010 @ 20:47
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 18:09 schreef draaijer het volgende:
    Wat is er mis met acroniemen? Ik vind het prima, snel, handig. Meestal zet je ze in de email. Fine
    Ik hou me altijd aan de Omerta.
    AFFA.
    wahtzaterdag 30 januari 2010 @ 20:48
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 20:40 schreef Hondenbrokken het volgende:
    Ik heb eigenlijk totaal geen zin om later als ingenieur met al die arrogante managers samen te gaan werken.
    Maak je geen zorgen. De manager van morgen is geen manager meer. Dat is een leider die competentie en karakter heeft. Dat wil zeggen hij IS ingenieur (als dat nodig is) en werkt niet alleen voor z'n eigen belang.
    Hondenbrokkenzaterdag 30 januari 2010 @ 21:24
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 20:48 schreef waht het volgende:

    [..]

    Maak je geen zorgen. De manager van morgen is geen manager meer. Dat is een leider die competentie en karakter heeft. Dat wil zeggen hij IS ingenieur (als dat nodig is) en werkt niet alleen voor z'n eigen belang.
    Dat is mooi, want ik vind niet dat een of andere HBO-managertje met behulp van een of ander stappenplan(vol met jargon) mijn werk moet gaan zitten analyseren, waar hij totaal geen verstand van heeft. Ik weet namelijk zelf wel hoe ik mijn werk moet doen.
    Dawwazaterdag 30 januari 2010 @ 21:27
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 21:24 schreef Hondenbrokken het volgende:

    [..]

    Dat is mooi, want ik vind niet dat een of andere HBO-managertje met behulp van een of ander stappenplan(vol met jargon) mijn werk moet gaan zitten analyseren, waar hij totaal geen verstand van heeft. Ik weet namelijk zelf wel hoe ik mijn werk moet doen.
    Dan moet hij ook een delegating style aanpassen omdat jij 'able, willing and confident' bent



    Onzinnige management charts
    Hondenbrokkenzaterdag 30 januari 2010 @ 22:04
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 21:27 schreef Dawwa het volgende:

    [..]

    Dan moet hij ook een delegating style aanpassen omdat jij 'able, willing and confident' bent

    [ afbeelding ]
    Heb je nou op basis van mijn post een werkanalyse van mij gemaakt?
    Moduszaterdag 30 januari 2010 @ 22:51
    Laatst zo'n radiospotje ook van de ING geloof ik, zo'n manwijf dat het over balance sheet optimization heeft en over accounts, en bottomline zegt. .
    cvboerzaterdag 30 januari 2010 @ 22:58
    Managers gecreërde functie's.
    HenryHillzaterdag 30 januari 2010 @ 23:27
    * Procedures introduceren: ja, je doet je werk, maar willen graag dat je nog eens zoveel handelingen extra besteed aan het op de hoogte houden van middle management. Binnen dezelfde werkweek, natuurlijk.
    * Efficiency: Het introduceren van meer procedures.
    * Commitment afgeven: toegeven dat je je ziel aan de duivel verkoopt, terwijl je in de eerste plaats met het hele verhaal al niets te maken wilde hebben. Meestal in ruil voor weinig (danwel geen) garanties.
    * Feedback evalueren: Voor 200 FTE aan frustratie en ellende laten inventariseren door middle management en dit vervolgens als leermomenten noteren die nooit meer gelezen worden.
    * In the loop houden van betrokkenen: mensen onderspammen middels het welbekende "CC:" veld. Maar wel hun email vervolgens negeren.
    Rock_de_Braziliaandinsdag 2 februari 2010 @ 19:21
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 17:09 schreef Roquentin het volgende:
    Noobs. Dat is Benen Op Tafel.
    WillFerrelldinsdag 2 februari 2010 @ 19:39
    Ik hoorde vandaag USMART.
    Rock_de_Braziliaandinsdag 2 februari 2010 @ 19:45
    Ik word ook helemaal gestoord van de toevoeging "zeg maar..."
    Afwazigwoensdag 3 februari 2010 @ 12:47
    Voor een vak moest ik dit boek lezen:
    http://www.bol.com/nl/p/n(...)#product_description

    Ik denk dat dit boek ongeveer de grootste verzameling van bullshittermen te vinden is.
    WillFerrellwoensdag 3 februari 2010 @ 13:00
    quote:
    Op woensdag 3 februari 2010 12:47 schreef Afwazig het volgende:
    Voor een vak moest ik dit boek lezen:
    http://www.bol.com/nl/p/n(...)#product_description

    Ik denk dat dit boek ongeveer de grootste verzameling van bullshittermen te vinden is.
    Gvd, een management boek in detectivevorm?
    announcementzaterdag 6 februari 2010 @ 22:41
    Als jochie werd ik er tijdens het vakkenvullen al mee geconfronteerd dat ik het wel FIFO moest doen.
    MB23zaterdag 6 februari 2010 @ 22:50
    SMART en SWOT
    Barcaconiazaterdag 6 februari 2010 @ 22:54
    quote:
    Op zaterdag 6 februari 2010 22:41 schreef announcement het volgende:
    Als jochie werd ik er tijdens het vakkenvullen al mee geconfronteerd dat ik het wel FIFO moest doen.
    FIFO is toch een hele gangbare term?
    quote:
    Op zaterdag 6 februari 2010 22:50 schreef MB23 het volgende:
    SMART en SWOT
    Idem?
    announcementzaterdag 6 februari 2010 @ 23:08
    Het proactief focussen op de human resource productivity targets kan leiden tot redefining van de gestelde bullet-point policy of zelfs outplacement
    MB23zaterdag 6 februari 2010 @ 23:10
    quote:
    Op zaterdag 6 februari 2010 22:54 schreef Barcaconia het volgende:

    [..]

    FIFO is toch een hele gangbare term?
    [..]

    Idem?
    Jawel, maar op mn opleiding wordt je ermee doodgegooid
    Barcaconiazaterdag 6 februari 2010 @ 23:13
    quote:
    Op zaterdag 6 februari 2010 23:10 schreef MB23 het volgende:

    [..]

    Jawel, maar op mn opleiding wordt je ermee doodgegooid
    Ja, maar daar gaat dit topic niet echt over... Zie dit als goed voorbeeld:
    quote:
    Op zaterdag 6 februari 2010 23:08 schreef announcement het volgende:
    Het proactief focussen op de human resource productivity targets kan leiden tot redefining van de gestelde bullet-point policy of zelfs outplacement
    Echte bullshitbingo
    MWPzaterdag 6 februari 2010 @ 23:24
    quote:
    Op zaterdag 6 februari 2010 23:10 schreef MB23 het volgende:

    [..]

    Jawel, maar op mn opleiding wordt je ermee doodgegooid
    Ermee doodgegooid worden zal ook wel wat overdreven zijn. Elk boek over Logistics en Operations Management heeft een paragraaf over fifo en lifo, zoals het hoort omdat het in zo goed als alle bedrijven de gestandaardiseerde manier van werken is en dus zeker inhoudelijk is. Als je er echt een heel jaar lang mee wordt doodgegooid zou je je kunnen afvragen of je opleiding wel voldoende uitdagend is

    Ook SMART en SWOT-analyses zijn vrij gangbare termen binnen het bedrijfsleven, en niet alleen omdat iedereen die termen gebruikt maar ook omdat de theorie erachter op bepaalde momenten vrij waardevol is.

    Het voorbeeld van announcement is inderdaad een prachtig voorbeeld, hulde
    MB23zondag 7 februari 2010 @ 00:06
    quote:
    Op zaterdag 6 februari 2010 23:24 schreef MWP het volgende:

    [..]

    Ermee doodgegooid worden zal ook wel wat overdreven zijn. Elk boek over Logistics en Operations Management heeft een paragraaf over fifo en lifo, zoals het hoort omdat het in zo goed als alle bedrijven de gestandaardiseerde manier van werken is en dus zeker inhoudelijk is. Als je er echt een heel jaar lang mee wordt doodgegooid zou je je kunnen afvragen of je opleiding wel voldoende uitdagend is

    Ook SMART en SWOT-analyses zijn vrij gangbare termen binnen het bedrijfsleven, en niet alleen omdat iedereen die termen gebruikt maar ook omdat de theorie erachter op bepaalde momenten vrij waardevol is.

    Het voorbeeld van announcement is inderdaad een prachtig voorbeeld, hulde
    Fifo en lifo zei ik niks over, dat kreeg ik op de middelbare school ook al in mindere mate Maar het SMART plan opstellen enzo, dat is irritant Tja, ik ben een tiener he, moet overal een probleem van maken
    gebrokenglaszondag 7 februari 2010 @ 03:24
    quote:
    Op zaterdag 6 februari 2010 23:13 schreef Barcaconia het volgende:

    [..]

    Ja, maar daar gaat dit topic niet echt over... Zie dit als goed voorbeeld:
    [..]

    Echte bullshitbingo
    Heb jij een manager in je avatar?
    raptorixzondag 7 februari 2010 @ 06:39
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 00:55 schreef star_gazer het volgende:

    [..]

    Zoekmachine optimalisatie
    Spoken about bullshit
    Barcaconiazondag 7 februari 2010 @ 10:05
    quote:
    Op zondag 7 februari 2010 03:24 schreef gebrokenglas het volgende:

    [..]

    Heb jij een manager in je avatar?
    Geen idee. Het plaatje heette origineel icoon_juridisch.jpg maar komt van google...
    draaijerzondag 7 februari 2010 @ 10:11
    quote:
    Op zaterdag 30 januari 2010 21:27 schreef Dawwa het volgende:

    [..]

    Dan moet hij ook een delegating style aanpassen omdat jij 'able, willing and confident' bent

    [ afbeelding ]

    Onzinnige management charts
    situational leadership.. Wat is er mis met een chart als bovengenoemde?