quote:Op vrijdag 29 januari 2010 23:09 schreef PiRANiA het volgende:
http://www.bullshitbingo.net/cards/bullshit/
Bullshit bingo
Nee, ik ben uitvoerend consultant. Maar zit wel veel met management aan tafel. Overigens beperkt dit taalgebruik zich dus niet tot managers; iedereen in de zakelijke wereld lijkt besmet te raken met dit bullshit-virus.quote:
Beter leer je 't dan ook, straks verstaan ze je nietquote:Op vrijdag 29 januari 2010 23:12 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Nee, ik ben uitvoerend consultant. Maar zit wel veel met management aan tafel. Overigens beperkt dit taalgebruik zich dus niet tot managers; iedereen in de zakelijke wereld lijkt besmet te raken met dit bullshit-virus.
Oh dearquote:Op vrijdag 29 januari 2010 23:11 schreef Gripper het volgende:
We moeten het wel S.M.A.R.T maken!
Hetzelfde geldt voor studies met Engelse namenquote:Op vrijdag 29 januari 2010 23:13 schreef Noorseviking het volgende:
Omdat mensen ze zich belangrijker voelen met hun functie in het Engels.. terwijl het natuurlijk niets voorstelt.
Dat is een No Go.quote:
quote:Op vrijdag 29 januari 2010 23:13 schreef Seam het volgende:
Terechte klacht, praat Nederlands of Engels, geen combinatie
Je doet het zelf ookquote:Op vrijdag 29 januari 2010 23:12 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Nee, ik ben uitvoerend consultant. Maar zit wel veel met management aan tafel. Overigens beperkt dit taalgebruik zich dus niet tot managers; iedereen in de zakelijke wereld lijkt besmet te raken met dit bullshit-virus.
quote:Op vrijdag 29 januari 2010 23:53 schreef cvboer het volgende:
[..]
Je doet het zelf ookje bent dus uitvoerend adviseur
Maar bedankt voor de tip!quote:Op vrijdag 29 januari 2010 23:09 schreef star_gazer het volgende:
Weet je wat nou de ellende is? Waar je mee omgaat, wordt je mee besmet. Je gaat het ook doen! Ik ben mezelf nu dus hard aan het aanleren dergelijke onzin te vermijden.
Zoekmachine optimalisatiequote:Op zaterdag 30 januari 2010 00:53 schreef TI_2008 het volgende:
niet bepaald herkenbaar, hoewel ik toch ook consultant ben.. Wat voor type consultant ben je TS?
Haha, Bullshit bingo.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 23:09 schreef PiRANiA het volgende:
http://www.bullshitbingo.net/cards/bullshit/
Bullshit bingo
op zich erg tof werkgebied! Wel jammer dat je leidinggevenden dergelijke onzin tegen je uitkramen..quote:
Niet alleen leidinggevenden. Iedereen in de hele marketingsector lijdt aan een onvermogen Nederlands te spreken.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 01:15 schreef TI_2008 het volgende:
[..]
op zich erg tof werkgebied! Wel jammer dat je leidinggevenden dergelijke onzin tegen je uitkramen..
Voor de duidelijkheid: sparren is een oefenpotje in knokken.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 01:24 schreef Pritt het volgende:
Sparren klinkt wel veel minder negatief dan discussiëren.
Hij bedoelde de bomenquote:Op zaterdag 30 januari 2010 01:28 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Voor de duidelijkheid: sparren is een oefenpotje in knokken.
Is 'overleggen' een positiever alternatief?
Brainstormenquote:Op zaterdag 30 januari 2010 01:28 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Voor de duidelijkheid: sparren is een oefenpotje in knokken.
Is 'overleggen' een positiever alternatief?
gewoon jargon-gelulquote:Op vrijdag 29 januari 2010 23:09 schreef star_gazer het volgende:
De laatste tijd begin ik me danig te irriteren aan de hoeveelheid gebakken lucht in het taalgebruik van de gemiddelde manager. Eens even kijken:Bila: 'ook wel 'bilateraaltje'. Een gesprek onder vier ogen. Voorgesteld alternatief: gesprek. Spanningsveld: tegenwoordig hangt overal een 'spanningsveld' om. Voorgesteld alternatief: conflict. Een 'go' geven: tegenwoordig kan je iets niet meer goedkeuren. Nee, je moet er een 'go' aan geven. Voorgesteld alternatief: goedkeuren. Call: dat is jouw 'call'. Wordt nogal eens gebruikt om aan te geven dat iemand ergens de beslissing over mag nemen. Voorgesteld alternatief: beslissing. Sparren: 'daar zal ik met mijn collega nog wel over sparren'. Alsof het een bokswedstrijd is Voorgesteld alternatief: discussiëren.
En in mijn optiek nog wel de meest irritante:Account: WAAAAROM heet een klant tegenwoordig 'account'???? Voorgesteld alternatief: klant.
Weet je wat nou de ellende is? Waar je mee omgaat, wordt je mee besmet. Je gaat het ook doen! Ik ben mezelf nu dus hard aan het aanleren dergelijke onzin te vermijden.
Management-taal
Overleggen of samen nadenken dekt inderdaad beter de lading.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 01:28 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Voor de duidelijkheid: sparren is een oefenpotje in knokken.
Is 'overleggen' een positiever alternatief?
Willekeurig, lul.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 01:33 schreef The_Chosen_1 het volgende:
[..]
brainstormen is gewoon random ideeën delen met anderen.. niet echt overleggen.
Zo ver ik weet is een account een grote afnemer en een klant een normale afnemer. Tenminste, zo was het altijd. Daarom zit een accountmanager ook op de grote klanten en een gewone verkoper op de gewone klanten.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 03:08 schreef star_gazer het volgende:
Goed. En kan iemand mij nu uitleggen waarom een klant tegenwoordig zo vaak "account" wordt genoemd? Of zit er een verschil tussen de twee en ben ik blijkbaar noob?
Pro-actief ja, daar krijg je ook zo'n ontzettend slappe lul van als iemand dat zegtquote:Op zaterdag 30 januari 2010 03:42 schreef J0kkebr0k het volgende:
TS, ga je hier ook pro actief iets aan doen, of valt dat niet binnen de scope?
Heeft vrij weinig met management te maken. Iedereen propt tegenwoordig minstens één Engels woord in een zin. Jouw klacht is een algemene tegen de verengelsing van ons land. Soms zeker terecht.quote:
quote:Op zaterdag 30 januari 2010 08:41 schreef manny het volgende:
heeft ook te maken met een stukje inlevingsvermogen.
Ook zo'n kutwoord.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 23:12 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Nee, ik ben uitvoerend consultant.
Nee want dat is iets anders. Sparren is geen overleg en geen discussie. Als ik met een lastig technisch probleem zit waar ik alleen niet uitkom dan ga ik sparren met een directe collega. En dat houdt in: enerzijds elkaar uitdagen om oplossingen voor een probleem te verzinnen en anderzijds proberen om gaten te schieten in de suggesties van de ander. Met als enige doel om tot de optimale oplossing te komen. Sparren is een perfect woord daarvoor. Een potje knokken in vriendschappelijke sfeer om de techniek te verbeteren.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 01:28 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Voor de duidelijkheid: sparren is een oefenpotje in knokken.
Is 'overleggen' een positiever alternatief?
What is de "goal" van deze topic meeting? Is er een "plan van aanpak" waarbij er "corrective acties" en "preventieve acties" zijn bepaald? Er is enige "gain" en sprake van een "win win" situatie?quote:Op zaterdag 30 januari 2010 03:42 schreef J0kkebr0k het volgende:
TS, ga je hier ook pro-actief iets aan doen, of valt dat niet binnen de scope?
Jouw taalgebruik is ook niet je van het.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 12:03 schreef Dawwa het volgende:
Dit doet me denken aan een Management vak die ik moest volgen.
Taalgebruik in de les/boek was echt om te huilen.
quote:Op zaterdag 30 januari 2010 12:05 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Jouw taalgebruik is ook niet je van het.
Ik heb die vraag even geparkeerd bij Henk. Zo kunnen we het over het weekend heen tillen.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 12:09 schreef Farenji het volgende:
[..]
Wat zijn de KPI's van dit topic dan?
Over het weekend heentillen? Dat is 9-to5 mentality. Ik hou meer van een pro-actieve hands-on instelling. Ik zie dat als een stukje commitment naar de clients toe. Marktgericht denken, no-nonsense, dat moeten de leading elements zijn in onze company strategy.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 12:12 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Ik heb die vraag even geparkeerd bij Henk. Zo kunnen we het over het weekend heen tillen.
Bullshit bingo!quote:Op zaterdag 30 januari 2010 12:36 schreef Farenji het volgende:
[..]
Over het weekend heentillen? Dat is 9-to5 mentality. Ik hou meer van een pro-actieve hands-on instelling. Ik zie dat als een stukje commitment naar de clients toe. Marktgericht denken, no-nonsense, dat moeten de leading elements zijn in onze company strategy.
Die hebben we idd ook nog... Of USP's...quote:Op zaterdag 30 januari 2010 12:09 schreef Farenji het volgende:
[..]
Wat zijn de KPI's van dit topic dan?
vanuit onze corporate waarden gezien is "over de schutting gooien" geen acceptabel gedrag, en daar mag je jou collega op aanspreken. Zeg ja tegen de persoon, maar nee tegen de situatie.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 13:32 schreef star_gazer het volgende:
Nog zo'n irritante: "iets over de schutting gooien"
quote:Op zaterdag 30 januari 2010 13:37 schreef manny het volgende:
[..]
vanuit onze corporate waarden gezien is "over de schutting gooien" geen acceptabel gedrag, en daar mag je jou collega op aanspreken. Zeg ja tegen de persoon, maar nee tegen de situatie.
heerlijk hoe ontwikkelaars hun lagere loon en hogere werkdruk altijd proberen weg te relativerenquote:Op zaterdag 30 januari 2010 04:51 schreef Ixnay het volgende:
Kijk het is heel eenvoudig.
Ingenieur > Manager
...
quote:Op zaterdag 30 januari 2010 13:49 schreef Electrocute het volgende:
Terechte klacht! Mijn baas heeft er ook een handje van. Ik stoor me het meest aan de afkortingen die hij gebruikt, vooral als hij niet eens weet waar ze voor staan. Laatst tijdens een werkoverleg team meeting benadrukte hij het belang van SLA's. Een collega vroeg hem waar dat voor staat. Mijn baas besloot uit te leggen wat een SLA inhoudt. Helaas voor hem reageerde die collega met: ''Dat bedoel ik niet, ik wil weten waar de afkorting voor staat.' => blanco. Hij wist het niet eens. Ik wel, wat mijn baas weer erg irritant leek te vindenBeetje treurig.
Ik heb een intense hekel aan afkortingen die ik niet kenquote:Op zaterdag 30 januari 2010 13:51 schreef Lente_ninja het volgende:
[..]
![]()
Dus eigenlijk ben jij een beetje je baas z'n 'conculega'?
Compliance, als in: gehoorzaamheid? Onderwerping?quote:Op zaterdag 30 januari 2010 13:55 schreef Electrocute het volgende:
Ook ernstig: Ik heb laatst een cursus 'Compliance' moeten volgen. Waar het eigenlijk over ging was ethiek en integriteit. Vanzelfsprekend vond het management het een beter idee om een begrip te hanteren waar 80% van de werknemers nog nooit van had gehoord. Zo krijg je het eerste half uur van een cursus wel vol.
Service Level Agreementquote:Op zaterdag 30 januari 2010 13:49 schreef Electrocute het volgende:
Terechte klacht! Mijn baas heeft er ook een handje van. Ik stoor me het meest aan de afkortingen die hij gebruikt, vooral als hij niet eens weet waar ze voor staan. Laatst tijdens een werkoverleg team meeting benadrukte hij het belang van SLA's. Een collega vroeg hem waar dat voor staat. Mijn baas besloot uit te leggen wat een SLA inhoudt. Helaas voor hem reageerde die collega met: ''Dat bedoel ik niet, ik wil weten waar de afkorting voor staat.' => blanco. Hij wist het niet eens. Ik wel, wat mijn baas weer erg irritant leek te vindenBeetje treurig.
ITIL is een en al bullshit.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 14:04 schreef Inktfles het volgende:
[..]
Service Level Agreement. ITIL, een goeie bron voor dat soort bullshit termen
![]()
Ja, dat is ook een manier.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 13:55 schreef Electrocute het volgende:
Ook ernstig: Ik heb laatst een cursus 'Compliance' moeten volgen. Waar het eigenlijk over ging was ethiek en integriteit. Vanzelfsprekend vond het management het een beter idee om een begrip te hanteren waar 80% van de werknemers nog nooit van had gehoord. Zo krijg je het eerste half uur van een cursus wel vol.
Meer als in 'handhaving van geschreven en ongeschreven regels in de organisatie', hoop ik maarquote:Op zaterdag 30 januari 2010 14:04 schreef Farenji het volgende:
[..]
Compliance, als in: gehoorzaamheid? Onderwerping?
"Smartificeren" hoode ik iemand grijnzend zeggen. Sterf dan toch een pijnlijke dood.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 23:11 schreef Gripper het volgende:
We moeten het wel S.M.A.R.T maken!
Zolang je dat maar wel binnen de vastgestelde kaders doet.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 14:14 schreef Roquentin het volgende:
[..]
Sterf dan toch een pijnlijke dood.
Een probleem is ook dat de studieboeken (al helemaal bij de management studies) over het algemeen in het Engels zijn waardoor studenten (en daarmee de jongere generatie werknemers) de Nederlandse woorden vaak niet eens meer weten.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 08:29 schreef gunk77 het volgende:
Management-ABC
Benchmarken: jezelf vergelijken met bedrijven uit andere branche
Bottleneck: knelpunt
Brainstormen: zoveel mogelijk ideeën opperen, in het Nederlands: breinhozen
Deadline: afgesproken oplevermoment
Deliverable: af te leveren resultaat waarop je wordt beoordeeld
Downsizen: organisatie verkleinen door mensen te ontslaan
Key issue: belangrijkste punt
Outsourcen: uitbesteden
Target: doelstelling
Task force: groep mensen met een bepaalde taak
Om een lang verhaal kort te maken: je gaat met je collega in overleg met als doel een goede oplossing.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 10:24 schreef Farenji het volgende:
[..]
Nee want dat is iets anders. Sparren is geen overleg en geen discussie. Als ik met een lastig technisch probleem zit waar ik alleen niet uitkom dan ga ik sparren met een directe collega. En dat houdt in: enerzijds elkaar uitdagen om oplossingen voor een probleem te verzinnen en anderzijds proberen om gaten te schieten in de suggesties van de ander. Met als enige doel om tot de optimale oplossing te komen. Sparren is een perfect woord daarvoor. Een potje knokken in vriendschappelijke sfeer om de techniek te verbeteren.
360 graden feedback? 360 graden is een volle cirkel, je komt dus weer bij jezelf uit. als het nou 180 graden was.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 12:11 schreef Afwazig het volgende:
Hans pak jij dit even op? Vergeet niet Pieter te betrekken bij het outsourcen van de werkzaamheden. Er moet een meer constante workflow onstaan hier. Ook wil ik 360 graden feedback
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |