Ja, maar toevallige overeenkomsten vind je natuurlijk overal. Ik bedoel, ik kan op basis van klank ook wel bedenken dat Beda op Boeddha lijkt, en of die twee niet bij elkaar horen. Hopelijk is het antwoord duidelijk: nee.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 12:03 schreef merlin693 het volgende:
[..]
Interesant aangezien deze link mij ook wel eens geintrigeerd heeft
quote:For the Muslim version of this self-mutilation to the moon goddess, this season is called Ashura or Asura. The origin of the name Ashura, like Easter, is derived from the name “Ishtar”, the moon goddess.
Ashura is een directe kopie, van de naam, van de maangodin! Alweer! Weer toeval? Weer bijkomstigheid?quote:“Ashura is a Canaanite/Semitic goddess” - Dictionary of ancient deities By Patricia Turner, Charles Russell Coulter, p. 74
“Ishtar, the greatest goddess, was the consort of Ashur.” - Dictionary of non-Christian religions By Edward Geoffrey Parrinder, p.31
The name “Ashura” is recognized as the goddess in Hinduism and Buddhism with three faces and six arms, just like its Anatolia (Turkey) moon goddess version, Hecate:
En dat komt allemaal omdat we een gezamelijke geschiedenis hebben.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 13:31 schreef RM-rf het volgende:
Het is niet vreemd dat bv symbolen als Maan en Zon vaak terugkomen in religies en hun symbolen...
Alle religies hebben een sterk hang naar 'astronomie', de 'hemel' wordt er overal gezien als een belangrijke plaats voor de goden en bepaalde goden komen overeen met de Zon en de Maan.
Eveneens zul je zien dat _alle_ menselijke culturen, tenzij deze rond de evenaar woonden, een groot belang hechten aan dingen als de zonnewende rond december en juli en gelijke feesten kenden in de herfst rondom 'verdwijnend licht' en in de lente rondom 'hergeboorte'...
Tevens kennelijk alle menselijke culturen op de aarde een jaar dat zo ongeveer bestaat uit 365 dagen en blijken al zeer 'simpele' culturen een zeer goede astronomische kenis te hebben en redelijk goed bv de draai-tijden van de zon te kunnen berekenen.
Zou dat zijn omdat ze allemaal dat van elkaar afkijken?
Of toch eerder dat het gewoon samenhangt met een binding met hun leefomgeving en ook de puur economische rol die godsdienst vervulde in de vroegere landbouw- en jager/verzamelaar-culturen
Ik geef tamelijk zakelijk commentaar dacht ik zo. Dat je me nu persoonlijk op mijn ongeloof moet aanvallen vind ik een zwaktebod.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 13:25 schreef Ticker het volgende:
Iblis, je lijkt je te beroepen op je eigen ongeloof om vervolgens alleen de naams overeenkomsten uit het verhaal te halen.
is dat niet vele malen onwaarschijnlijk dan het idee dat de meeste religies gewoon bepaalde gebruiken, zoals het 'aanbidden van de zon' ontwikkelen omdat dit past bij hun sociale structuur.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 13:33 schreef Ticker het volgende:
[..]
En dat komt allemaal omdat we een gezamelijke geschiedenis hebben.
Simpeler dan dat is het niet.
Zoals te zien is, komt Moloch voornamelijk voor als een gehoornd beest. Ook hier weer spelen de hoorns een belangrijke rol in het uiterlijk van deze God.quote:Moloch, Molech, Molekh, Molek, or Moloc, representing Semitic מולך m-l-k, (a root which occurs in various Hebrew and Arabic words related to kings) is either the name of a god or the name of a particular kind of sacrifice associated with fire. Moloch was historically affiliated with cultures throughout the Middle East, including the Ammonite, Hebrew, Canaanite,[1] Phoenician and related cultures in North Africa and the Levant.
In modern English usage, "Moloch" can refer derivatively to any person or thing which demands or requires costly sacrifices.
Dit zou goed kunnen.quote:I've been at a Bohemian Grove, not as a participant but as part of the waitstaff. I can give you a pretty definitive answer about Moloch/Molech and the Owl, but you're probably not going to like it very much. It is rather mundane and silly.
The name Moloch was chosen because most of the participants in early Bohemian Grove retreats were quite familiar with the Old Testament, and Moloch is referenced in Leviticus, First and Second Kings and Jeremiah. He seems to be a deity who is associated with human sacrifices. A (let's say symbolic) human sacrifice is an important part of the occult fun and games at a BG retreat. So "Moloch" seemed like a good name for the Owl idol they'd already sort of designed. It is, incidentally, a hell of a nice owl. The Owl, of course, is associated with Druidic tradition and also with Pallas Athena. When the ritual litany was being written very few of the participants knew or cared a damn thing about Babylonian mythology and so the disposition of the historical Moloch was of little relevance. They needed a cute allusion to use to name the elaborate Owl idol, and the name of a god whose cult was deeply into human sacrifice but who was also unfamiliar to most of the participants seemed like a good idea at the time.
What you need to understand about BG is that these people have tremendous egos, Dionysian (and often booze and cocaine fueled) exuberance but they're not classical scholars. Part of the point is that the only thing that is "sacred" is the traditions of the Grove itself, which are borrowed from diverse and far flung sources. Names and traditions are borrowed, re-crafted and re-written at will.
quote:"She becomes a nocturnal demon, flying about in the form of a night-owl and stealing children. She is permitted to kill all children which have been sinfully begotten, even from a lawful wife. If a child smiles during the night of the Sabbath or the New Moon, it is a sign that Lilith is playing with it. One should then strike the nose of the child three times and drive Lilith away by the prescribed rough words "
En met deze overeenkomsten vraag je jezelf af of het enigzins wel Moloch is en niet gewoon Lilith, die daar wordt vereerd.quote:Kabbalistic traditions state that Adam had two wives: Lilith and Nahemah. Lilith is the mother of abortions, homosexuality and in general, all kinds of crimes against Nature. Nahemah is the mother of malignant beauty, passion and adultery.
Het ging mij in feite erom dat je de helft van de theorie niet bespreekt en puur over de namen verder gaat.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 13:42 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik geef tamelijk zakelijk commentaar dacht ik zo. Dat je me nu persoonlijk op mijn ongeloof moet aanvallen vind ik een zwaktebod.
Klopt, omdat de hele theorie bespreken natuurlijk nogal veel werk is, maar ik zie dat gewoon als een foutief onderdeel.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:27 schreef Ticker het volgende:
[..]
Het ging mij in feite erom dat je de helft van de theorie niet bespreekt en puur over de namen verder gaat.
Maar de overeenkomsten en eigenaardigheden over de wereld zijn zo groot dat het gewoonweg onmogelijk is om dit aan toeval te wijden.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 13:43 schreef RM-rf het volgende:
[..]
is dat niet vele malen onwaarschijnlijk dan het idee dat de meeste religies gewoon bepaalde gebruiken, zoals het 'aanbidden van de zon' ontwikkelen omdat dit past bij hun sociale structuur.
Domweg omdat de ruimte voor culturele verscheidenheid juist relatief beperkt is, als je eigenlijk gewoon hetzelfde gaat vergelijken, namelijk de 'menselijke eigenschap' ome en religie te ontwikkelen (wat nu eenmaal een typische menselijke eigenschap _is_... dieren kennen niet echt duidelijk ontwikkelde of aantoonbare religieuze gevoelens)
Hoe verklaar jij die naamsovereenkomsten en gelijkenissen in viering m.b.t. de maankalender dan?quote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:36 schreef Iblis het volgende:
[..]
Klopt, omdat de hele theorie bespreken natuurlijk nogal veel werk is, maar ik zie dat gewoon als een foutief onderdeel.
het is ook helemaal geen 'toeval'... lees mn post nog maar eens door.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:37 schreef Ticker het volgende:
[..]
Maar de overeenkomsten en eigenaardigheden over de wereld zijn zo groot dat het gewoonweg onmogelijk is om dit aan toeval te wijden.
Toevoeging:quote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:27 schreef Ticker het volgende:
Moloch
[ afbeelding ]
[/img]http://piratenews.org/cabiria4.jpg[/img]
[ afbeelding ]
Jewish child sacrifice to Moloch in ancient Jerusalem
[ afbeelding ]
Moloch @ Bohemian Grove
[..]
Zoals te zien is, komt Moloch voornamelijk voor als een gehoornd beest. Ook hier weer spelen de hoorns een belangrijke rol in het uiterlijk van deze God.
Moloch is in feite niets meer dan weer hetzelfde riedeltje. Een heidense God vandaag de dag nog steeds omarmd.
De kracht achter het vereren van een god is mij nog niet helemaal duidelijk. Schijnbaar is het nabootsen van rituelen en ceremonies meer dan alleen voor de lol.
Op de Bohemian Grove worden bijvoorbeeld offeringen nagespeeld door de presidenten en hoge heren van Amerika en ook uit andere landen.
De grens tussen nep en echt wordt zo ver mogelijk opgezocht, en het nabootsen van het offeren van een 'maagd' gaat gepaard met veel geschreeuw en theater.
Toch is er genoeg te vertellen over de Grove buiten dit poppenspel, want met regelmaat is de Grove in het verleden in opspraak gekomen door een groot kinder prostitutie schandaal waar de vingers naar het witte huis hebben gewezen.
In mijn zoektocht naar een eenduidig antwoord met betrekking tot de vraag, waarom Moloch van Gehoornde stier naar Uil is getransformeerd, kwam ik deze interessante post tegen:
[..]
Dit zou goed kunnen.
Als je goed gaat kijken naar de tradities van de religies van voor Christus, namen nieuwe Goden met een ander uiterlijk, de attributen van de oude Goden over. In feite om de massa te misleiden, maar het ritueel/feestdag en de ceremonies bleven daarintegen op dezelfde manier en dagen plaats vinden.
Maar helemaal kloppen doet dit niet.
Om het beste te kijken naar waar de uil van komt, moeten we naar de Godin, Lilith gaan:
[ afbeelding ]
[..]
[..]
En met deze overeenkomsten vraag je jezelf af of het enigzins wel Moloch is en niet gewoon Lilith, die daar wordt vereerd.
[ afbeelding ]
Voor de volledig zieke achtergrond naar de rituelen en sex spelletjes van het witte huis:
http://www.piratenews.org/bohemian-grove-page2.html
Exacte uitleg over de vrouwlijke aspecten en het Luciferism, bekijk je de site van Xrevelator:
http://www.xrevelator.com/occult/lucifera/lucifera.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Moloch
Ik heb je post wel begrepen, maar ik wil af van het dogma dat de mens in bepaalde omstandigheden een natuurlijke loop heeft in de opbouw van een samenleving en religie.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:49 schreef RM-rf het volgende:
[..]
het is ook helemaal geen 'toeval'... lees mn post nog maar eens door.
Dat vrijwel alle culturen bepaalde 'gedeelde' eigenschappen hebben, heeft een 'fysieke' oorzaak en dat is dat een 'cultuur' niet een sort van uitgevonden fantasie is...
maar dat culturele elementen zoals bv Religie een sterk praktische achtergrond hebben en gekoppeld kunnen worden aan economische en fysieke eigenschappen die menselijke culturen nu eenmaal hebben.
Dat bv vrijwel alle culturen een groot belang hechten aan de 'Zonnewende' is niet omdat er één moment zou zijn geweest waarop dat kennelijk _alle_ mensen verteld werd: "Jullie moeten een feest vieren rond de zonnewende en dat wijden aan de 'hergeboorte van het Licht'."
Maar gewoon omdat de zonnewende voor iedere menselijke beschaving welke landbouw bedrijft een essentieel tijdstip is, wat een puur economisch belang presenteerd...
evenals het vieren van bepalde feesten rondom het begin van de Lente of dat een in veel culturen voorkomend 'vasten/carnevals-feest' voorkomt aan het 'einde van de wintertijd'.
Hooguit merk je wel een sterke afwijking tussen de breedtegraden waarop culturen voorkomen... des te hoger op de breedtegraad een cultuur voornamelijk bestaat, des te belangrijker is hun 'zonnewende-feest' binnen die cultuur.
quote:Op vrijdag 29 januari 2010 15:34 schreef Ticker het volgende:
[..]
Ik heb je post wel begrepen, maar ik wil af van het dogma dat de mens in bepaalde omstandigheden een natuurlijke loop heeft in de opbouw van een samenleving en religie.
De overeenkomsten met symbolen en gebruiken gaan daar te diep op in.
De onderbouwing is er wel degelijk, de vraag is, wil je er wat mee? De bouwstenen om te zoeken heb je, de boeken zijn er in veelvoud om je van gedachten te doen veranderen of het in iedergeval 10x beter te onderbouwen dan ik, als Fok! user op een forum.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 15:41 schreef RM-rf het volgende:
[..]
interessante gedachte, maar ik mis elke onderbouwing ...
heel simpel... waarom zou de enige mogelijkheid dat verschillende culturen de 'zon' als 'god' aanbidden kunnen zijn dat ze met elkaar in contact staan?
Dat lijkt me juist erg onwaarschijnlijk en het tegendeel is eerder het geval... het aanbidden van de zon als 'god' is juist een erg algemene eigenschap die vrijwel alle ontwikkelende culturen kennen, ook sterk los van elkaar of geisoleerd.....
zelfs op een veel kleiner niveau merk je telkens weer dat waar gesioleerde groepen bepaalde 'religieuze' gevoelens ontwikkelen, ze continu teruggrijpen op zeer algemene, 'universele' religieuze principes van het aanbidden van bepaalde elementen die ook in hun 'dagelijkse' leven en zeer aanwezige rol spelen .
Het is daarom in de hedendaagse maatschappij haast onmogelijk om nog eenduidig te kunnen kijken naar het verleden. Toch moet je beseffen dat de veelzijdige symbolen een industriële afkomst hebben. Logo's en symbolen moeten.. want anders werkt je merk niet. Dat wordt er note bene op school in gestampt. Het liefst nog met specifieke kleuren, want dat zou de hersenen weer triggeren.quote:Een kleine vraag aan jou: Kijk eventjes op van je toetsenbord en beeldscherm en kijk naar je omgeving en tel eens het aantal 'symbolen' in je direkte omgeving....:
Allerhande kleine 'logo's , merktekens, kleine symbooltjes op papier, mischien afbeeldingen die je zelf op de wand gehangen hebt omdat ze je 'aanspreken'...
vierkantjes, driehoekjes en cirkeltjes, een paar kruisjes
tref je al die 'symbolen enkel aan omdat iemand jou verteld heeft dat je die moest ophangen... of is het en bijna natuurlijk en onvoorkoombaar iets dat je als mens doet in je dagelijks leven, het 'verzamelen' van bepaalde symbolen, en domweg omdat de mens 'zonder' dat soort symbolen nauwelijks meer kan bestaan, het is een soort van onopgemerkt 'omgevingsschrift' geworden, een signalen taal (bv verkeersborden in het verkeer)
QFTquote:De fantasie van de mens wordt pas geopent bij het zien van nieuwe mogelijkheden, en dat is juist mijn uitgangspunt met de vele vergelijkingen in de culturen, die mogelijkheden hebben allemaal een basis, een tijd toen er een algemene levens leer was, in een tijd dat er nog maar een kleine groep mensen op de aarde was. En zelfs dat is nog discutabel want waarom mogen we de Brahma's (Abhraham?) niet geloven dat de aarde verschillende zonnen cyclussen heeft gekend, met daar de verschillende rassen en volken aan gekoppelt. Verloren tijden, weggevaagd door catastrofes, net als de Dino's waar we maar een beperkte aantal botten van vinden in vergelijking met het aantal dat geleefd zou hebben.
sorry hoor, maar wat is dat voor slap gedraai ... ik ga een serieuze discussie met je aan en biedt je de gelegenheid je stelling te onderbouwen... en jij drait je er enkel onderuit met een vage verwijzing dat ik dat 'zelf maar moet uitzoeken'...quote:Op vrijdag 29 januari 2010 16:11 schreef Ticker het volgende:
[..]
De onderbouwing is er wel degelijk, de vraag is, wil je er wat mee? De bouwstenen om te zoeken heb je, de boeken zijn er in veelvoud om je van gedachten te doen veranderen of het in iedergeval 10x beter te onderbouwen dan ik, als Fok! user op een forum.
Kijk het is gewoon lastig om uitspraken te doen als ze tegen de huidige visie van de maatschappij zijn.. want waarom zou ik het beter weten dan die duizenden voor mij?
Oneens. Om voor mezelf te spreken:quote:Op vrijdag 29 januari 2010 16:20 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
QFT
Tegenwoordig weten we niet meer wie we zijn, weten we niet meer wat we willen en weten we niet meer hoe opvoeden werkt. Daarom zijn wij op elk van deze gebieden keihard afhankelijk geworden.
Dit leidt er uiteraard toe dat we onszelf niet meer vertrouwen, omdat we door deze afhankelijkheid compleet blind zijn voor onszelf. Een zelfvertrouwend mens is dan ook onafhankelijk, die weet wat hij wil, en heeft de mogelijkheden dit te bereiken.
Daarom is geld ook zo'n flink onderwerp overigens.
Wat is je achtergrond dan?quote:Op vrijdag 29 januari 2010 17:05 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Oneens. Om voor mezelf te spreken:
Weet wie ik ben.
Weet wat ik wil.
Mijn ouders hebben me prima opgevoed.
En onafhankelijk ben ik ook.
Geld is idd een groot onderwerp. Money makes the world go round.
Exact.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 17:26 schreef Ticker het volgende:
[..]
Wat is je achtergrond dan?
Bloedlijnen? Bekende familie? Traceerbaar tot?
Opvoeding van ouders en onafhankelijk heeft weinig met dit onderwerp te maken in de zin van independent woman, that is..
Het gaat dus in de context van de mensheid, niet het individu.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |