Dit verhaal verteld mij een aantal dingen:quote:Een prediker gaat naar de Inuit en begint zijn pogingen om de mensen te bekeren. hij legt ze uit dat Jezus voor onze zonden gestorven is en dat je alleen naar het paradijs gaat als je daarin oprecht geloofd en gedoopt bent. Een Inuit vraagt vervolgens kritisch wat er dan met hun voorvaderen is gebeurd? Zij hadden geen weet van Jezus en zijn God, het is dan erg oneerlijk dat zij niet naar het paradijs konden gaan. De prediker antwoord dat degene die gestorven zijn zonder ooit van Jezus en God gehoord te hebben ook naar het paradijs gaan. Hierop antwoord de Inuit verbaasd: "Als we als onwetenden ook het paradijs in mogen, waarom kom je ons dan van God en Jezus vertellen?"
Welk topic?quote:Op vrijdag 11 september 2009 11:58 schreef error_404 het volgende:
ojee, gaan we weer.
Volgens mij is het een letterlijke kopie van je vorige topic TS, of moet ik toch even alles doorlezen om een verschil te ontdekken?
Maar van de andere kant, ik denk dat heel veel mensen echt geen kwade bedoelingen hebben. Heel veel gelovigen zijn echt oprecht. Als je ziet dat iemand op een ravijn afstormt, dan probeer je die persoon tegen te houden. Je gaat ’m niet ‘inspireren eventueel misschien te stoppen,’ als je snapt wat ik bedoel.quote:Op vrijdag 11 september 2009 12:15 schreef Boca_Raton het volgende:
Idd. Iblis, hoe ethisch is het. Ikzelf heb een giga hekel aan mensen die anderen willen bekeren. Het heeft iets heel dwingends. En in combinatie met voedselhulp of iets dergelijks vind ik het al helemáál laakbaar. KAN NIET.
Je kunt iemand inspireren om ergens in te gaan geloven. Maar met een vingertje zwaaien en zoiets persoonlijks als geloof bijvoorbeeld, een ander op gaan dringen heeft iets van een verkapt dreigement.
Iemand inspireren, iets aanreiken of mee laten kennismaken uit eigen vrije wil dat staat iedereen vrij.
Eerlijk gezegd geloof ik niet dat er zoiets als 'de hel' bestaat. Volgens mij komt iedereen in de hemel, goed of slecht. God ervaar ik als zó liefhebbend, die gaat Zijn kinderen niet de hel in sturen als ze niet meer leven. Daar kan ik écht niet bij.quote:Op vrijdag 11 september 2009 12:21 schreef Iblis het volgende:
[..]
Maar van de andere kant, ik denk dat heel veel mensen echt geen kwade bedoelingen hebben. Heel veel gelovigen zijn echt oprecht. Als je ziet dat iemand op een ravijn afstormt, dan probeer je die persoon tegen te houden. Je gaat ’m niet ‘inspireren eventueel misschien te stoppen,’ als je snapt wat ik bedoel.
En veel gelovigen zien heel veel mensen die rechtstreeks op zo’n ravijn afstormen: namelijk de hel. Of in ieder geval ‘limbo’. (Lang niet alle Christenen geloven namelijk dat mensen die nooit kennis hebben gemaakt met het Christendom zo in de hemel komen, ze komen misschien niet in de hel, maar echte verlossing kan alleen door Jezus aan te nemen). Als je dan het beste voor hebt met iemand zal je ze dus Jezus aanreiken.
Ik vind dat wel lastig. Want als je er zó over denkt, dan kun je in feite niet anders dan mensen voor ellende behoeden. (En dus bekeren.)
Dit vind ik een hele goeie.quote:Op vrijdag 11 september 2009 12:23 schreef Disorder het volgende:
Mensen bekeren andere mensen omdat ze onzeker zijn over het bestaan van 'hun' God. Mensen willen zekerheid, gelovigen dus ook. Des te meer mensen geloven in 'hun' God, des te aannemelijker voelt het dat die God ook werkelijk bestaat. En bij twijfel is het geloof zo weer teruggevonden, aangezien de omgeving, die ook gelooft, daar dan voor kan zorgen.
Enerzijds snap ik je vergelijking, die maakt het prima duidelijk wat een (groot) kwaad in de ogen van sommige Christenen zo’n vreemde religie is, maar anderzijds is ze natuurlijk vreselijk aanmatigend.quote:Op vrijdag 11 september 2009 12:26 schreef jdschoone het volgende:
Je bent een baas van een bedrijf met 100 werknemers. Op een gegeven moment betrap je een werknemer op aanranding. Later blijkt dat deze werknemer al een aantal malen eerder andere collega’s heeft aangerand en dat waarschijnlijk nog steeds had gedaan ware het niet dat je hem betrapt hebt en op staande voet ontslagen. Nu vraagt een medewerker aan je of je de aanrander niet eerder had kunnen ontslaan. Natuurlijk had dit niet gekund, want alhoewel er wel een reden voor was, je wist er nog niet van en dus kon je geen handelingen verrichten. De medewerker vraagt vervolgens aan je of het niet beter was als je de aanrander nooit had betrapt. Je reageert furieus op deze vraag, daar het natuurlijk goed was om de aanrander te betrappen. Je zou zelfs de persoon eerder hadden willen betrappen, of hebben gewild dat een van de eerste slachtoffers zich hadden gemeld!
Iemand die het christelijke geloof predikt gelooft dat datgene wat hij predikt waar is, en dat mensen die zich met andere dingen bezighouden (zoals shamanisme) niet alleen onwetend zijn maar zelfs iets slechts doen. Zolang de mensen niet weten dat ze slecht doen (de voorouders) is dit natuurlijk niet te bestraffen, maar dat betekent niet dat het niet goed was om er, zodra de kennis er wel was, een punt achter te zetten.
Verder kan ik niet veel zeggen over de specifieke religieuze omstandigheden van de Inuits.
Als dat wáár is, dan geldt dat absoluut niet voor mij! En ik ben Christen.quote:en is dat bekeren een essentieel onderdeel van het geloof
Het Christendom is een geloof. En in mijn ervaring kan geloof een ontzettende steun maar ook leidraad zijn in met name, de meest tragische tijden van je leven. Een houvast, wat je door het leven helpt. Dus in dat opzicht, mits geheel vrijwillig natuurlijk, zouden ze er best beter van kunnen zijn geworden.quote:Wat heeft het Christendom uberhaupt toe te voegen aan een cultuur als die van de Inuit, die erg sterk is gebleken -> overleven rond de poolstreken is niet niks. Daarom ook mijn vraag of ze er beter van zijn geworden?
Daarom is het voor mij ook de vraag of ze dit nodig hadden? Een nieuwe informatiebron kan inderdaad veel toevoegen aan een leven. Echter het probleem in dit verhaal zit hem in het verkrijgen van deze informatie.quote:Op vrijdag 11 september 2009 12:53 schreef Boca_Raton het volgende:
TS:
[..]
Het Christendom is een geloof. En in mijn ervaring kan geloof een ontzettende steun maar ook leidraad zijn in met name, de meest tragische tijden van je leven. Een houvast, wat je door het leven helpt. Dus in dat opzicht, mits geheel vrijwillig natuurlijk, zouden ze er best beter van kunnen zijn geworden.
Erg goede reactie.quote:Op vrijdag 11 september 2009 12:23 schreef Disorder het volgende:
Mensen bekeren andere mensen omdat ze onzeker zijn over het bestaan van 'hun' God. Mensen willen zekerheid, gelovigen dus ook. Des te meer mensen geloven in 'hun' God, des te aannemelijker voelt het dat die God ook werkelijk bestaat. En bij twijfel is het geloof zo weer teruggevonden, aangezien de omgeving, die ook gelooft, daar dan voor kan zorgen.
Maar dat is een zuiver pragmatische kijk op de zaken, en dan is het Christendom vrij inwisselbaar denk ik. Als de Inuit dan een systeem dat ‘werkt’ (en volgens mij kun je daar wel vanuit gaan omdat er natuurlijk eeuwen ontwikkeling achter zo’n systeem zit) en ook nog eens op hun leefomgeving is aangepast, dan is het Christendom, dat uiteindelijk toch een typisch Grieks-Palestijns product is, misschien wel een héél vreemde eend in de bijt.quote:Op vrijdag 11 september 2009 12:53 schreef Boca_Raton het volgende:
TS:
[..]
Het Christendom is een geloof. En in mijn ervaring kan geloof een ontzettende steun maar ook leidraad zijn in met name, de meest tragische tijden van je leven. Een houvast, wat je door het leven helpt. Dus in dat opzicht, mits geheel vrijwillig natuurlijk, zouden ze er best beter van kunnen zijn geworden.
Is het ook. Maar TS vroeg specifiek naar het Christendom.quote:Op vrijdag 11 september 2009 13:21 schreef Iblis het volgende:
[..]
en dan is het Christendom vrij inwisselbaar denk ik.
Ik denk dat er hier een onderscheidt gemaakt moet worden tussen prediken en bekering. Dat is namelijk niet hetzelfde begrip.quote:Op vrijdag 11 september 2009 12:23 schreef Disorder het volgende:
Jij zei dat geloof een ontzettende steun kan zijn, en dat wil ik ook echt niet betwisten, maar ik denk dat geloof uiteindelijk een cultuurproduct is. En dat een geloof dat is ontstaan in het Midden Oosten, dat vervolgens door Paulus beïnvloed is, die op zijn beurt weer door de Griekse filosofen beïnvloed is, een heel ander geloof is dan het geloof dat in de barre omstandigheden van de Noordpool is ontstaan.quote:Op vrijdag 11 september 2009 13:32 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Is het ook. Maar TS vroeg specifiek naar het Christendom.
Verder kon ik jouw post wat moeilijk begrijpen Iblis. Dat snap ik niet meer.
In Europa is dat op zich redelijk goed gelukt. Daar heeft het Christendom natuurlijk ook bestaande geloven verdrongen. Toen de Paus ook nog wereldlijk leider was, was er ook zeker wel een machtscomponent die daar meespeelde.quote:Op vrijdag 11 september 2009 14:01 schreef vaarsuvius het volgende:
De enige manier is door de cultuur te veranderen.
Ik zou het woord 'geloof' met religie vervangen, dat maakt het geheel iets correcter.quote:Op vrijdag 11 september 2009 13:54 schreef Iblis het volgende:
[..]
Jij zei dat geloof een ontzettende steun kan zijn, en dat wil ik ook echt niet betwisten, maar ik denk dat geloof uiteindelijk een cultuurproduct is. En dat een geloof dat is ontstaan in het Midden Oosten, dat vervolgens door Paulus beïnvloed is, die op zijn beurt weer door de Griekse filosofen beïnvloed is, een heel ander geloof is dan het geloof dat in de barre omstandigheden van de Noordpool is ontstaan.
En dan vraag ik me af of een geloof dat aan b.v. een Westerse missionaris steun biedt ook wel op die manier steun biedt aan een Eskimo, die volgens mij heel anders in het leven staat.
Je ziet dan ook b.v. in Zuid-Amerika dat veel lokale gebruiken zijn vermengd met het Christendom. Dus dat men inderdaad het Christendom een beetje aanpast, zo gezegd, aan hun eigen tradities.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |