Heb de afgelopen weken veel gehad aan deze topic-reeks dus ik zal zelf af en toe ook een bijdrage leveren:
The Man from Earth (2007) John Oldman staat op het punt om het dorpje te verlaten waar hij de afgelopen tien jaar als leraar heeft gewerkt. Zijn collega's komen bij hem thuis om afscheid van hem te nemen, maar begrijpen niet goed waarom hij vertrekt en wat hij gaat doen. John aarzelt een beetje maar zijn collega's weten hem over te halen om ze te vertellen wat er aan de hand is. Wat volgt is een geweldig verhaal waarbij je met een klein beetje inlevingsvermogen voor de volle negentig minuten aan zijn lippen zult hangen. Ik zat er zo van te genieten dat het net was alsof ik er zelf bij zat.
7,5/10
(500) Days of Summer (2009) Kapot geërgerd aan deze film. Kon me totaal niet identificeren met Tom Hansen, die de halve film zielig zat te doen omdat Summer geen zin heeft een serieuze relatie. Normaal zou ik daar niet zo'n probleem van maken, ware het niet dat ik het type Summer totaal niet kan uitstaan. Wat een schijtirritant klotewijf was dat zeg, de hele film lang zat ik haar een langzame, pijnlijke dood toe te wensen. Vandaar dat ik me dus ook niet kon identificeren met Tom. Verder zat de film wel redelijk in elkaar eigenlijk, maar vanwege de irritante characters kon het me maar weinig boeien.
5,8/10
Primer (2004) Erg ingewikkelde sci-fi, over vier vrienden die in hun garage hardware ontwikkelen en verkopen. Twee van die vrienden zijn (buiten het weten om van die andere twee) nog bezig met een ander apparaat waarvan ze weten dat het unieke eigenschappen heeft. Na een hoop experimenteren komen ze erachter waar dit mysterieuze apparaat toe in staat is en ze besluiten om het te gebruiken voor het eigenbelang.
De film gebruikt moeilijke natuurkundige termen en daagt de kijker constant uit om het allemaal maar bij te houden. Ik moest de film redelijk vaak even pauzeren om alles op een rijtje te zetten, maar tegen het eind van de film was ik de draad volledig kwijt en moest ik het naderhand even opzoeken om te kijken hoe het nou precies in elkaar zat.
7.5/10
Shutter (2004) Een toffe horrorflick uit Thailand, een beetje in de stijl van The Ring. Als een fotograaf en zijn vriendin na een avondje bij hun vrienden terug naar huis rijden, rijden ze per ongeluk een meisje aan. Ze besluiten om haar te laten liggen en vluchten naar huis. In de dagen daarop ontdekken ze dat er vreemde schaduwen ontstaan op hun nieuwe foto's. Het blijkt dat het meisje wat ze hebben aangereden nu bij hun is komen spoken, maar er zit nog veel meer achter en de film blijkt uiteindelijk best een goed doordacht verhaal te hebben. Er zitten heel veel schrikeffecten in en de film is op momenten behoorlijk creepy. Ik vond hem niet zo goed als The Ring maar wel degelijk een aanrader als je van het genre houdt. De Amerikanen hebben trouwens in 2008 een remake hiervan gemaakt, deze blijkt niet echt geslaagd te zijn.
6.8/10
Fist of Legend (1994) Duidelijk gebaseerd op Bruce Lee's Fists of Fury, maar deze film heeft een stuk meer diepgang en naar mijn mening veel toffere fightscenes. Het speelt zich af in Shanghai in 1937, dat door de Japanners wordt bezet. Jet Li zit op dat moment in Japan voor een studie, maar keert terug naar Shanghai zodra hij leest dat zijn Sifu is overleden na een challenge match tegen een Japanner. Jet Li kan het niet geloven dat zijn meester ooit zou verliezen van een Japanner en gaat ervan uit dat hij is vergiftigd. Hij zint op wraak en dat blijkt een mooie setting voor de prachtige Kung Fu scenes die de film biedt. Naar mijn mening Jet Li's beste film en verdient zeker een plaatsje in m'n martial arts top vijf.
8/10
Bauer's Law: "Whatever CAN go wrong, WILL be resolved in a period of 24 hours."