Euh, dit is geen hype, Sp3c. Dit is het eerste serieuze prototype gevechtstoestel dat de Russen laten zien in 15 jaar. Of ze het door kunnen onwikkelen, of ze de uitdagingen kunnen oplossen, dat is allemaal nog koffiedik kijken, maar de Russen doen wel voor het eerst in heel veel jaar weer eens iets interessanters dan het uitbrengen van een alweer gepimpte Flanker/Fulcrumquote:Op zaterdag 30 januari 2010 00:43 schreef sp3c het volgende:
wtf ... al die hype!!
rollen ze gewoon stug een nieuwe Flanker de garage uit
Zeker weten interessant, ben ook benieuwd naar de uitkomsten.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 00:50 schreef Pumatje het volgende:
Dit is op een ander vlak interresant en opmerkelijk.
De gezamelijke samenwerking wat heeft geleid naar de F-35 ookwel genoemd JSF verhult een belangrijk opmerkelijk punt.
De verenigde staten kunnen het financieel niet meer aan, om zelf een nieuw toestel te ontwikkelen, of ze missen expertise om een (massa-productie) gevechtstoestel te kunnen maken binnen een financieel aangenaam plaatje. Dat is mislukt met de F-22
De Russen daarintegen, lijken het met het gepresenteerde ontwerp, wel te kunnen. Het is nog afwachten wat het in huis heeft, maar waar het op lijkt, zijn ze op de goede weg.
aldus een press release van Sukhoi. (kan trouwens even niet op de Sukhoi homepage komen omdat die plat ligtquote:The plans of the Company "Sukhoi" is the further development of the Program to create a fifth generation fighter aircraft and the creation of modification of aircraft with Indian partners. The joint project will surpass the Western equivalent to the criterion of cost-effectiveness and will not only strengthen the defensive power of the Air Force of Russia and India, but will take a worthy place in the world market
De VS kunnen het financieel nog altijd prima aan om een nieuw toestel te ontwikkelen, als ze maar een fatsoenlijk projectmanagement eisen bij de bouwers die zich vooral bezig houdt met de kostenontwikkeling. Daar gaan ze steeds de mist mee in: hun toestellen worden steeds duurder, daardoor koopt de klant er minder, waardoor de overgebleven toestellen per stuk nog duurder worden, waardoor de klant er nog minder koopt, etc. Een verschijnsel dat ook bekend staat als de Death-spiral, en die leidde tot het voortijdig cancellen van de RAH-66, en nog een paar programma's, het drastisch inperken van de productie van de B-1, de B-2, de F-22 en op dit moment hetzelfde lijkt te gaan bereiken voor de F-35 (al zijn er inmiddels ook al stemmen die roepen om de hele boel toch vooral te cancellen, en de gadgets in de F-16 en F-15 te stoppen). Koppel daaraan rechtzaken tegen de overheid als je een programma verliest (Boeing vs Airbus vs US Govt. op het aanschaffen van nieuwe tankvliegtuigen) en je ziet waarom programmas tegenwoordig financieel compleet uit de financiele klauwen lopen.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 00:50 schreef Pumatje het volgende:
De verenigde staten kunnen het financieel niet meer aan, om zelf een nieuw toestel te ontwikkelen, of ze missen expertise om een (massa-productie) gevechtstoestel te kunnen maken binnen een financieel aangenaam plaatje. Dat is mislukt met de F-22
nee het is geen hype meer ... het was wel hype, enorme hypequote:Op zaterdag 30 januari 2010 01:14 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Euh, dit is geen hype, Sp3c. Dit is het eerste serieuze prototype gevechtstoestel dat de Russen laten zien in 15 jaar. Of ze het door kunnen onwikkelen, of ze de uitdagingen kunnen oplossen, dat is allemaal nog koffiedik kijken, maar de Russen doen wel voor het eerst in heel veel jaar weer eens iets interessanters dan het uitbrengen van een alweer gepimpte Flanker/Fulcrum
Begrijp me niet verkeerd: ik vind het geen onaardig toestel, ZEKER niet als ik hem vergelijk met wat de Russen tot nu to uitbrachten. Maar ik zie geen Gen 5 toestel. Ik zie gevoelsmatig een Gen 4.8 of zo, ik mis het op grote schaal toepassen van geavanceerde materialen, ik zie ouderwets plaat- en schroefwerk, ik mis de diamantvormige luiken die op tegenwoordige toestellen zitten om de radarreflectie zo klein mogelijk te maken, ik mis een geavanceerd uitlaatontwerp. Ik zie overal uitsteeksels zitten die ik zelfs niet op de prototypen van de Typhoon, Raptor en Lightning-II heb gezien.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 01:23 schreef Lone_Gunman het volgende:
Hier even een Hi-res voor de liefhebbers: Klik
Ik denk dat jij nog eens wat vliegtuigjes naast elkaar moet zetten dan, want hij LIJKT er niet eens op. Nou ja: hij heeft twee motoren, en twee staartvlakken, dat wel. Maar dat heeft de Hornet (onder andere) ook.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 01:32 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee het is geen hype meer ... het was wel hype, enorme hype
het ding is volgens de Russen (en fans) al jarenlang het beste vliegtuig aller tijden!
ben blij dat ze het eindelijk de lucht in hebben gekregen
![]()
en op het eerste gezicht zie ik echt een gepimpte flanker hoor
quote:Op zaterdag 30 januari 2010 12:39 schreef Pumatje het volgende:
ja, bijna hetzelfde toestel, worden we bijna gefopt zeg.
deze heeft ook vleugels..
Aan de hand van een simpele foto kan je niet concluderen of er geavanceerd materiaal is gebruikt voor bij de bouw van dit vliegtuig, en ouderwets plaat- en schroefwerk vindt je ook op de F-22. Een geavanceerd uitlaatontwerp lukt niet zo goed met 3D TVC. Zeggen dat dit vliegtuig een 4.8 Generation fighter is slaat eveneens helemaal nergens op. Heb je in de cockpit gezeten of zo? Met Saturn en Sukhoi gebabbeld, de nieuwe elektronica, en avionica bekeken? Uitgeprobeerd? Die uitsteeksels zijn daar alleen maar ter onderzoek naar het gedrag van het vliegtuig op grond en in de lucht. Dit prototype is inmiddels lang terug geverfd en ziet er nu gewoon normaal uit hoor, zonder bijzondere "uitsteeksels". Ooit eens een ongeverfde F-35/ F-22 gezien?quote:Op zaterdag 30 januari 2010 01:37 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Begrijp me niet verkeerd: ik vind het geen onaardig toestel, ZEKER niet als ik hem vergelijk met wat de Russen tot nu to uitbrachten. Maar ik zie geen Gen 5 toestel. Ik zie gevoelsmatig een Gen 4.8 of zo, ik mis het op grote schaal toepassen van geavanceerde materialen, ik zie ouderwets plaat- en schroefwerk, ik mis de diamantvormige luiken die op tegenwoordige toestellen zitten om de radarreflectie zo klein mogelijk te maken, ik mis een geavanceerd uitlaatontwerp. Ik zie overal uitsteeksels zitten die ik zelfs niet op de prototypen van de Typhoon, Raptor en Lightning-II heb gezien.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |