abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 28 januari 2010 @ 00:22:45 #1
259510 TheGaffer
Armchair General
pi_77361904
Het moment is bijna aangebroken dat de wereld wellicht eindelijk de eerste beelden gaat krijgen van de Russische 5Gen gevechtsvliegtuig.

Volgens diverse bronnen is de eerste testvlucht voor morgen geplanned dus met een beetje geluk krijgen we ook gelijk wat beelden te zien. Het werd eens verdomme tijd, na jaren van uitstel dat de PAK-FA eindelijk het luchtruim in mag.

Iedereen die dit leest is een figuur uit één van de tekeningen van Tom of Finland.
  donderdag 28 januari 2010 @ 14:46:26 #2
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_77377119
Iets meer info? Plaatjes? Specs?
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_77381057
Allemaal onbekend, omdat het vliegtuig tot nu toe geheim is gebleven
pi_77381091
No Guts, No Glory
  donderdag 28 januari 2010 @ 16:27:42 #5
17829 Lone_Gunman
Badda Bing Badda Bang
pi_77381251
Hier even een bron:

Russia is set to hold the first test of its futuristic fifth-generation fighter jet on Friday, a source at the country's largest aircraft producer said on Thursday.

"The [test] flight was initially scheduled for Thursday, but has been postponed," the source at the Gagarin KNAAPO company, a subsidiary of aircraft holding Sukhoi, said.

Russia's only known fifth-generation project is Sukhoi's PAK FA and the current prototype is the T-50. It is designed to compete with the U.S. F-22 Raptor, so far the world's only fifth-generation fighter, and the F-35 Lightning II, but has yet to take to the skies.

Speaking at a news conference later on Thursday, the chief of the Russian state-controlled arms exporter Rosoboronexport said India remained Russia's sole partner in the project.

"We [Russia and India] are working to build the fifth-generation aircraft," Anatoly Isaikin said.

Russia has been developing its newest fighter since the 1990s. The country's top military officials earlier said the stealth fighter jet with a range of up to 5,500 km would enter service with the Air Force in 2015.

India, which has a long history of defense relations with Russia, joined the project after signing an agreement in October 2007. But the two nations are still in talks to finalize the contract.

India's Hindustan Aeronautics Ltd (HAL) was reported to be seeking a 25% share in design and development in the project. It has also sought to modify Sukhoi's single-seat prototype into the twin-seat fighter India's Air Force wants.

Russia accounts for around 70% of India's weapons inventory. HAL has license-produced Sukhoi Su-30MKI fighters, cooperated in the development of the Brahmos supersonic cruise missile, and plans to work on a joint multirole transport aircraft.

Defense ties have strained, however, over the fifth-generation fighter program and the rising cost of refurbishing the Russian aircraft carrier Admiral Gorshkov for the Indian navy.

The PAK FA is to be armed with next-generation air-to-air, air-to-surface, and air-to-ship missiles, and has two 30-mm cannons.

The first prototype of the jet was already tested on the runway of the aircraft plant in Komsomolsk-on-Amur in Russia's Far East. The test pilot made two runs on the airstrip, during which the brakes were applied several times.

MOSCOW, January 28 (RIA Novosti)

http://en.rian.ru/russia/20100128/157703215.html
"Go Ahead, Make My Day !!"
pi_77412586
Filmpje:
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  vrijdag 29 januari 2010 @ 12:55:11 #7
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_77412647
Mooi, die duffe concepten had ik al wel een beetje gezien.
Ik ga naar huis.
  vrijdag 29 januari 2010 @ 12:57:12 #8
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_77412739
Wel een beetje een anticlimax na die concepten tough. .
Ik ga naar huis.
pi_77413312
Hmmmm, SU27 meets F22?
Lijkt wel een mix van beide...
  vrijdag 29 januari 2010 @ 13:24:21 #10
259510 TheGaffer
Armchair General
pi_77413948
Ze heeft wel wat van de YF-23, heel veel zelfs. Maar er zal nog het nodige aan veranderen, Er zitten nog oude motoren op en de intakes zullen vast ook wel een wat stealthier positie krijgen.
Iedereen die dit leest is een figuur uit één van de tekeningen van Tom of Finland.
  vrijdag 29 januari 2010 @ 14:26:44 #11
17829 Lone_Gunman
Badda Bing Badda Bang
pi_77416624

De Sukhoi elementen zijn duidelijk herkenbaar De staart deed me in de eerste instantie denken aan de MiG project 1.44.
  vrijdag 29 januari 2010 @ 22:28:58 #12
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_77433348
Hij heeft idd enorm veel weg van de Northrop/McDD YF-23, en de motoren ophanging is om het voorzichtig te zeggen nogal ouderwets. Ik mag hopen dat ze daar nog wat mee gaan doen, want ze liggen op dit mometn gewoon een dikke 20 jaar achter. Maar wat me vooral opvalt is de enorme spoorbreedte van het hoofdlandingsgestel. Zouden ze er alvast een vliegdekjager in verwerkt hebben?
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_77435527
Brede poten zijn altijd wel handig, goed voorbeeld wat dat betreft is het verschil tussen de Bf-109 en de FW-190. Operationele verliezen door taxi en landings gerelateerde ongevallen waren bij de 109 veel hoger door het smallere landingsgestel.
  Moderator zaterdag 30 januari 2010 @ 00:43:37 #14
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_77438160
wtf ... al die hype!!

rollen ze gewoon stug een nieuwe Flanker de garage uit
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 30 januari 2010 @ 00:50:39 #15
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_77438319
Dit is op een ander vlak interresant en opmerkelijk.

De gezamelijke samenwerking wat heeft geleid naar de F-35 ookwel genoemd JSF verhult een belangrijk opmerkelijk punt.

De verenigde staten kunnen het financieel niet meer aan, om zelf een nieuw toestel te ontwikkelen, of ze missen expertise om een (massa-productie) gevechtstoestel te kunnen maken binnen een financieel aangenaam plaatje. Dat is mislukt met de F-22

De Russen daarintegen, lijken het met het gepresenteerde ontwerp, wel te kunnen. Het is nog afwachten wat het in huis heeft, maar waar het op lijkt, zijn ze op de goede weg.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zaterdag 30 januari 2010 @ 01:14:17 #16
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_77439063
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 00:43 schreef sp3c het volgende:
wtf ... al die hype!!

rollen ze gewoon stug een nieuwe Flanker de garage uit
Euh, dit is geen hype, Sp3c. Dit is het eerste serieuze prototype gevechtstoestel dat de Russen laten zien in 15 jaar. Of ze het door kunnen onwikkelen, of ze de uitdagingen kunnen oplossen, dat is allemaal nog koffiedik kijken, maar de Russen doen wel voor het eerst in heel veel jaar weer eens iets interessanters dan het uitbrengen van een alweer gepimpte Flanker/Fulcrum
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  zaterdag 30 januari 2010 @ 01:23:23 #17
17829 Lone_Gunman
Badda Bing Badda Bang
pi_77439319
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 00:50 schreef Pumatje het volgende:
Dit is op een ander vlak interresant en opmerkelijk.

De gezamelijke samenwerking wat heeft geleid naar de F-35 ookwel genoemd JSF verhult een belangrijk opmerkelijk punt.

De verenigde staten kunnen het financieel niet meer aan, om zelf een nieuw toestel te ontwikkelen, of ze missen expertise om een (massa-productie) gevechtstoestel te kunnen maken binnen een financieel aangenaam plaatje. Dat is mislukt met de F-22

De Russen daarintegen, lijken het met het gepresenteerde ontwerp, wel te kunnen. Het is nog afwachten wat het in huis heeft, maar waar het op lijkt, zijn ze op de goede weg.
Zeker weten interessant, ben ook benieuwd naar de uitkomsten.
Overigens denk ik dat de samenwerking met India een enigszins stabiliserende factor in het hele verhaal is.
quote:
The plans of the Company "Sukhoi" is the further development of the Program to create a fifth generation fighter aircraft and the creation of modification of aircraft with Indian partners. The joint project will surpass the Western equivalent to the criterion of cost-effectiveness and will not only strengthen the defensive power of the Air Force of Russia and India, but will take a worthy place in the world market
aldus een press release van Sukhoi. (kan trouwens even niet op de Sukhoi homepage komen omdat die plat ligt )

Hier even een Hi-res voor de liefhebbers: Klik
  zaterdag 30 januari 2010 @ 01:26:14 #18
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_77439389
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 00:50 schreef Pumatje het volgende:

De VS kunnen het financieel nog altijd prima aan om een nieuw toestel te ontwikkelen, als ze maar een fatsoenlijk projectmanagement eisen bij de bouwers die zich vooral bezig houdt met de kostenontwikkeling. Daar gaan ze steeds de mist mee in: hun toestellen worden steeds duurder, daardoor koopt de klant er minder, waardoor de overgebleven toestellen per stuk nog duurder worden, waardoor de klant er nog minder koopt, etc. Een verschijnsel dat ook bekend staat als de Death-spiral, en die leidde tot het voortijdig cancellen van de RAH-66, en nog een paar programma's, het drastisch inperken van de productie van de B-1, de B-2, de F-22 en op dit moment hetzelfde lijkt te gaan bereiken voor de F-35 (al zijn er inmiddels ook al stemmen die roepen om de hele boel toch vooral te cancellen, en de gadgets in de F-16 en F-15 te stoppen). Koppel daaraan rechtzaken tegen de overheid als je een programma verliest (Boeing vs Airbus vs US Govt. op het aanschaffen van nieuwe tankvliegtuigen) en je ziet waarom programmas tegenwoordig financieel compleet uit de financiele klauwen lopen.

Heel simpel gezegd: Als je aanbiedt om over 4 jaar een black box te leveren voor 1000 dollar per box, dan moet je niet al ontwikkelend elk half jaar roepen dat het budget met 25% omhoog moet omdat de ontwikkeling zo duur is, en dan OOK nog eens een half jaar tevoren zeggen dat je box nog niet klaar is, en je twee extra jaar nodig hebt om het af te maken.
- Privacy Matters
  Moderator zaterdag 30 januari 2010 @ 01:32:19 #19
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_77439535
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 01:14 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Euh, dit is geen hype, Sp3c. Dit is het eerste serieuze prototype gevechtstoestel dat de Russen laten zien in 15 jaar. Of ze het door kunnen onwikkelen, of ze de uitdagingen kunnen oplossen, dat is allemaal nog koffiedik kijken, maar de Russen doen wel voor het eerst in heel veel jaar weer eens iets interessanters dan het uitbrengen van een alweer gepimpte Flanker/Fulcrum
nee het is geen hype meer ... het was wel hype, enorme hype
het ding is volgens de Russen (en fans) al jarenlang het beste vliegtuig aller tijden!
ben blij dat ze het eindelijk de lucht in hebben gekregen

en op het eerste gezicht zie ik echt een gepimpte flanker hoor
  zaterdag 30 januari 2010 @ 01:37:55 #20
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_77439639
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 01:23 schreef Lone_Gunman het volgende:

Hier even een Hi-res voor de liefhebbers: Klik
Begrijp me niet verkeerd: ik vind het geen onaardig toestel, ZEKER niet als ik hem vergelijk met wat de Russen tot nu to uitbrachten. Maar ik zie geen Gen 5 toestel. Ik zie gevoelsmatig een Gen 4.8 of zo, ik mis het op grote schaal toepassen van geavanceerde materialen, ik zie ouderwets plaat- en schroefwerk, ik mis de diamantvormige luiken die op tegenwoordige toestellen zitten om de radarreflectie zo klein mogelijk te maken, ik mis een geavanceerd uitlaatontwerp. Ik zie overal uitsteeksels zitten die ik zelfs niet op de prototypen van de Typhoon, Raptor en Lightning-II heb gezien.
- Privacy Matters
  zaterdag 30 januari 2010 @ 01:39:35 #21
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_77439672
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 01:32 schreef sp3c het volgende:

[..]

nee het is geen hype meer ... het was wel hype, enorme hype
het ding is volgens de Russen (en fans) al jarenlang het beste vliegtuig aller tijden!
ben blij dat ze het eindelijk de lucht in hebben gekregen

en op het eerste gezicht zie ik echt een gepimpte flanker hoor
Ik denk dat jij nog eens wat vliegtuigjes naast elkaar moet zetten dan, want hij LIJKT er niet eens op. Nou ja: hij heeft twee motoren, en twee staartvlakken, dat wel. Maar dat heeft de Hornet (onder andere) ook.
- Privacy Matters
  Moderator zaterdag 30 januari 2010 @ 01:47:19 #22
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_77439788
nou ik zie toch min of meer dezelfde lijnen
  zaterdag 30 januari 2010 @ 12:22:56 #23
259510 TheGaffer
Armchair General
pi_77445126

Hier hebben we ze naast elkaar dan..
  zaterdag 30 januari 2010 @ 12:39:23 #24
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_77445556
ja, bijna hetzelfde toestel, worden we bijna gefopt zeg.
deze heeft ook vleugels..
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_88145070
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 12:39 schreef Pumatje het volgende:
ja, bijna hetzelfde toestel, worden we bijna gefopt zeg.
deze heeft ook vleugels..
_O-

Ik kick dit topic omdat ik inmiddels wel benieuwd ben of de meningen over dit Russische vliegtuig van de 5e generatie zijn bijgesteld.

quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 01:37 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Begrijp me niet verkeerd: ik vind het geen onaardig toestel, ZEKER niet als ik hem vergelijk met wat de Russen tot nu to uitbrachten. Maar ik zie geen Gen 5 toestel. Ik zie gevoelsmatig een Gen 4.8 of zo, ik mis het op grote schaal toepassen van geavanceerde materialen, ik zie ouderwets plaat- en schroefwerk, ik mis de diamantvormige luiken die op tegenwoordige toestellen zitten om de radarreflectie zo klein mogelijk te maken, ik mis een geavanceerd uitlaatontwerp. Ik zie overal uitsteeksels zitten die ik zelfs niet op de prototypen van de Typhoon, Raptor en Lightning-II heb gezien.
Aan de hand van een simpele foto kan je niet concluderen of er geavanceerd materiaal is gebruikt voor bij de bouw van dit vliegtuig, en ouderwets plaat- en schroefwerk vindt je ook op de F-22. Een geavanceerd uitlaatontwerp lukt niet zo goed met 3D TVC. Zeggen dat dit vliegtuig een 4.8 Generation fighter is slaat eveneens helemaal nergens op. Heb je in de cockpit gezeten of zo? Met Saturn en Sukhoi gebabbeld, de nieuwe elektronica, en avionica bekeken? Uitgeprobeerd? Die uitsteeksels zijn daar alleen maar ter onderzoek naar het gedrag van het vliegtuig op grond en in de lucht. Dit prototype is inmiddels lang terug geverfd en ziet er nu gewoon normaal uit hoor, zonder bijzondere "uitsteeksels". Ooit eens een ongeverfde F-35/ F-22 gezien?

Ik weet dat dit een oude reactie van je is maar zulk commentaar is een beetje te voorbarig allemaal.

[ Bericht 59% gewijzigd door StilleZuidzee op 30-10-2010 17:19:55 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')