abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77356191
Vorige topic
Studenten OV Chipkaart --==VERVANGT==-- de OV-jaarkaart!
GAARNE DE OPENINGSPOST DOORLEZEN VOORDAT ER VRAGEN GESTELD WORDEN

Aangezien er een hoop onduidelijkheid is over de OV-Chipkaart en de websites van de klantenservice en de Dienst Uitvoering Onderwijs (vroeger IB Groep) niet altijd uitkomst bieden, is er nu een groot topic over deze geweldige kaart die het reizen in Nederland (niet alleen voor studenten) schijnt te gaan vergemakkelijken.

Veel vragen zijn hieronder beantwoord maar om dat er geregeld dingen wijzigen kun je het beste http://www.studentenov-chipkaart.nl/ raadplegen. Heb je toch nog (specifiekere) vragen. Stel ze dan hier! Dan komen we er met z'n allen wel uit!

Vorige delen:

[FAQ] Studenten OV-Chipkaart. Wie, wat, hoe en waarom? Vraag het hier!
[FAQ] Studenten OV-Chipkaart #2
[FAQ] Studenten OV-Chipkaart #3
[FAQ] Studenten OV-Chipkaart #4
[FAQ] Studenten OV-Chipkaart #5
[FAQ] studenten ov-chipkaart #6
[FAQ] studenten ov-chipkaart #7
[FAQ] studenten ov-chipkaart #8
======================================================================================
Vragen en antwoorden!
======================================================================================

Wat is de OV-Chipkaart?

Zolang je recht hebt op studiefinanciering kun je gratis of met korting reizen met het openbaar vervoer. Je hebt namelijk recht op het studentenreisproduct. Het studentenreisproduct is een week- of weekendabonnement.
Vanaf 1 januari 2010 is de Studenten OV-chipkaart, geladen met een studentenreisproduct het geldige vervoerbewijs.

Waar kan ik hem gebruiken?

Zie hiervoor de kaart onder deze link!
De NS en enkele andere vervoerders doen voorlopig nog niet mee. Hier gebruik je de chipkaart als zichtkaart. Controleurs kunnen echter wel controleren of je een geldig reisproduct op de chipkaart hebt staan.

Ik heb al een OV-Chipkaart ontvangen? Wat moet ik nu doen?

Je kan met je oude OV-studenten doorreizen tot 31 januari 2010. Voor die tijd moet je er voor zorgen dat je nieuwe reisproduct ingeladen wordt op je kaart. Dit kun je doen bij een ophaalautomaat.
Op www.ov-chipkaart.nl vind je de locaties van de ophaalautomaten bij jou in de buurt. Je kunt ook hier in google maps kijken.
De geadviseerde ophaaldata vind je op http://www.studentenov-chipkaart.nl/ .

Ophalen doe je bij onderstaande automaat. Bij de NS-automaten kun je je studentenreisproduct niet ophalen!

Zie ook de mail/brief die iedereen hierover heeft ontvangen:

Ik heb nog geen kaart, wat moet ik doen?

Het is een hekel karwei om in het bezit te komen van deze kaart. Tenminste, voor velen! Waar deze kaarten al ruimschoots verspreid hadden moeten zijn onder de talloze studenten die hun pasfoto al (wellicht wel meerdere keren) hadden ingeleverd, is er her en der 'iets' fout gegaan, waardoor de pasfoto's zijn verdwenen. Hiervoor kun je het best contact opnemen met http://www.studentenov-chipkaart.nl/ . Zij zorgen voor de distributie van deze kaarten.
Een aanvraagformulier is ook te vinden op http://www.studentenov-chipkaart.nl/ . Deze ontvang je over het algemeen binnen enkele dagen thuis en moet je voorzien van je gegevens, een pasfoto en een kopie van een identiteitsbewijs terug sturen.

Studenten die (te laat) een aanvraagformulier aangevraagd hebben en nog geen studenten OV-chipkaart gekregen hebben, ontvangen een tijdelijk chipkaart.

Hoe gaat dat dan als ik wil gaan reizen met die kaart?

Ben je in het bezit van een Studenten OV-chipkaart en heb je er een geldig studentenreisproduct op staan? Dan ben je nu klaar voor het reizen met het openbaar vervoer.
Reizen met de Studenten OV-chipkaart is heel eenvoudig. Het studentenreisproduct dat op de kaart staat is geldig zolang je recht hebt op studiefinanciering. Zorg ook voor het reizen tijdens je kortingsperiode voor voldoende saldo op de kaart.

Let op: Het moment van inchecken bepaalt of je je hele reis vrij, of met korting maakt. Als je incheckt tijdens de kortingsperiode, dan wordt de hele gemaakte reis met korting berekend. Check je in in je vrij reizen periode, dan is de hele reis gratis.

In de gebieden waar de kaart nog niet volledig is ingevoerd gebruik je de chipkaart als zichtkaart. Buiten de vrij-reizen periode om zul je dan een kaartje met korting moeten kopen. Dit geld ook als je andere mensen met je mee laat reizen.

Maar hoe zit dat dan met de stations van bijvoorbeeld de metro waar je nu al alleen toegang hebt tot de metro met je OV-Chipkaart?

Dit geldt voor Rotterdam en Amsterdam. Klik op de links voor meer informatie over het reizen met je OV-Chipkaart op deze metrostations.

Ook over de trams in Utrecht is er wat te zeggen:
quote:
Met ingang van 1 augustus kun je met je Studenten OV-chipkaart ook in de provincie Utrecht reizen. De chipkaart is vooralsnog niet geldig in de tram. Er komt een overgangsperiode tot medio 2010, waarin ook de strippenkaart nog gebruikt mag worden. Als tegen die tijd de OV-chipkaart landelijk is ingevoerd, is de strippenkaart niet meer geldig.
Mijn studie eindigt, en nu?
Je hebt geen recht meer op een studentenreisproduct als je geen recht meer hebt op studiefinanciering. Je bent er zelf verantwoordelijk voor je studentenreisproduct op tijd stop te zetten via je persoonlijke gegevens op www.ocwduo.nl .
Je hoeft je Studenten OV-chipkaart niet in te leveren. Nadat je je studentenreisproduct hebt stopgezet, kun je je Studenten OV-chipkaart gebruiken als ‘gewone’ persoonlijke OV-chipkaart en er saldo of andere reisproducten op laden.

Nuttige sites (tevens bronnen) en telefoonnummers

www.ocwduo.nl
http://www.studentenov-chipkaart.nl/
http://www.ov-chipkaart.nl/

en in het bijzonder:

http://www.studentenov-chipkaart.nl/veelgestelde-vragen
http://www.ib-groep.nl/pa(...)ten_ov-chipkaart.asp

Telefonisch kan via:

0900 - 66 55 444 ( ¤0,10 euro/min)

Maandag t/m vrijdag 07:00 - 21:30
Zaterdag en zondag 9:00 - 16:00

Updates

De tijdelijke kaart

Retouradres na ontvangen van je persoonlijke kaart:

Patch marketing
Antwoordnummer 11090
5200 VC 's-Hertogenbosch

______________________________________________________________________________________
Belangrijk
Op verzoek van de NS!
quote:
Dringend verzoek. Januari 2010 start bij NS en bij de andere vervoerders de overgangsperiode van papieren naar digitale vervoerbewijzen. Om de overstap zo probleemloos mogelijk te laten verlopen, hebben we een verzoek. Heb je je papieren OV studentenkaart van 2009 nog? Neem dan in januari 2010 zowel je Studenten OV-chipkaart als je papieren kaart uit 2009 mee. Bij onverwachte gebeurtenissen, zoals storing aan de apparatuur of een vergeten of verloren OV-chipkaart, kun je dan in ieder geval je papieren kaart tonen.
http://www.ns.nl/cs/Satel(...)ijke-ov-chipkaart-id

______________________________________________________________________________________
Oude OV-kaart nog maand geldig in de trein
quote:
De oude studenten OV-Kaart is nog een maandje geldig in de trein. Op Verschillende stations hangen briefjes die dat aangeven, onder andere op Utrecht CS. De reden is dat het een grote puinhoop is rond de invoering van de studenten OV-Chipkaart.

LET OP:
quote:
Op maandag 4 januari 2010 08:09 schreef HalvinCarris het volgende:
Oke even gebeld met Veolia klantenservice.

Veolia gedoogt de papieren OV kaart NIET. De NS doet dit wel, Veolie heeft hiervoor de verantwoordelijkheid bij de IB-groep neergelegd.

Mensen zonder studenten ov-chipkaart met Veolia: gewoon betalen.

Dit kan ook wel even in de nieuwe OP worden gezet.

Ik heb dus voor kerst een nieuw aanvraagformulier aangevraagd (zie je de logica ). Deze moet dus binnenkort komen. Zit bij dat aanvraagformulier ook een tijdelijke OV-chipkaart? Ik hoop het wel, anders moet ik een maand m'n ritjes zelf betalen.
SCHADEVERGOEDING INDIEN HET PRODUCT NOG NIET OP DE KAART STAAT!
Link: Schadevergoeding - DUO/IB-Groep
quote:
Heb je recht op een studentenreisproduct en staat je abonnement niet op tijd in de ophaalautomaat, dan kun je een schadevergoeding van ¤ 68,- per halve maand aanvragen. Dit is mogelijk in een aantal gevallen: zie link hierboven.
Daarnaast
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 20:20 schreef Tochjo het volgende:
Na inloggen met je DigiD ga je achtereenvolgens naar Mijn gegevens en Reizen. Onder het kopje Bijzonderheden staat (bij mij althans) de datum waarop je je abonnement geactiveerd hebt.
============PERSBERICHT=============

========================================================================
Ik heb alles geprobeerd, maar m'n probleem is nog steeds niet opgelost. Wie kan me helpen?
Neem voor hulp met het oplossen van je probleem contact op met het OV-Loket (een onderdeel van Reizigersvereniging ROVER) via dit formulier. Zij hebben direct contact met de back-offices van de verantwoordelijke instanties en kunnen je helpen met het sneller oplossen van je probleem.
En om helemaal je gal te spuwen:
http://www.ov-chipklacht.nl/

En om het op Twitter neer te zetten:
http://ov-failkaart.nl/157
Rest ons niets verder dan jullie allemaal veel succes te wensen!

[ Bericht 96% gewijzigd door GlowMouse op 27-01-2010 23:06:33 ]
You dream it, I live it.
pi_77356363
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 22:16 schreef Meddo het volgende:
Tja... als je het nu nog niet voor elkaar hebt
Dat komt vast door het sociale leven
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
pi_77356789
Tvp.
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
pi_77357060
ik zal mijn laatste post uit het vorige topic even herhalen:

maar wat kan ik nu doen..?
volgens de NSautomaat staat er een weekendabonnement op (dit is dus fout), maar volgens de IB site heb ik een geactiveerd weekOV..
er staan geen bestellingen meer klaar..

bij wie moet ik aankloppen?
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
pi_77357149
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 22:32 schreef Tha_Bartman het volgende:

volgens de NSautomaat staat er een weekendabonnement op (dit is dus fout), maar volgens de IB site heb ik een geactiveerd weekOV..

Toevallig dit jaar gewisseld?
  woensdag 27 januari 2010 @ 22:35:26 #6
28609 Veerboot
Mensoverbrengschuit
pi_77357234
Dames en heren, stop de persen! Het is mij eerder vanavond gelukt om mijn bestelling op te halen. Ik herhaal: het is gelukt om mijn bestelling op te halen!

Op ov-chipkaart.nl is de status ook al 'Actief' (was eerst iets van 'Geproduceerd' ofzo), dus ik ga er vanuit dat nu dan eindelijk alles in orde is. Kreeg wel de foutmelding dat er geen bonnetje geprint kon worden, maar dat maakt dus niet uit als ik het goed begrepen heb.

Oh, en: iemand al ervaring met automatisch opladen (voor de ritjes buiten mijn ov-korting)? Werkt dat goed? Ben met dit hele voorgaande faalgebeuren bang dat als ik het aanvraag, er straks onterecht allerlei bedragen van m'n rekening afgeschreven gaan worden
pi_77357299
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 22:35 schreef Veerboot het volgende:
Dames en heren, stop de persen! Het is mij eerder vanavond gelukt om mijn bestelling op te halen. Ik herhaal: het is gelukt om mijn bestelling op te halen!

Op ov-chipkaart.nl is de status ook al 'Actief' (was eerst iets van 'Geproduceerd' ofzo), dus ik ga er vanuit dat nu dan eindelijk alles in orde is. Kreeg wel de foutmelding dat er geen bonnetje geprint kon worden, maar dat maakt dus niet uit als ik het goed begrepen heb.

Oh, en: iemand al ervaring met automatisch opladen (voor de ritjes buiten mijn ov-korting)? Werkt dat goed? Ben met dit hele voorgaande faalgebeuren bang dat als ik het aanvraag, er straks onterecht allerlei bedragen van m'n rekening afgeschreven gaan worden
Gelukkig!

Maar ik wil dat automatisch opladen gaan doen, maar heb het nog niet aangevraagd. Wil het van de week ook eens doen. Sterker nog, nu ik er toch aan denk ga ik het nu maar eens doen
  woensdag 27 januari 2010 @ 22:40:58 #8
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_77357522
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 22:32 schreef Tha_Bartman het volgende:

Ik zou een mails sturen via het contactforumulier van ov-chipkaart.nl. Vragen wat je nou hebt, wat je zou moeten hebben en vragen wat je moet doen als het niet klopt. Ik had binnen een week een antwoord terug.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
  woensdag 27 januari 2010 @ 22:41:38 #9
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_77357555
Komt er trouwens nog een OP? Anders komen er straks weer een heleboel vragen voorbij die al in de OP stonden.
pi_77357632
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 22:36 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Sterker nog, nu ik er toch aan denk ga ik het nu maar eens doen
Hier kom ik even op terug, 2x geprobeerd om aan te vragen en halverwege gaat dat ding gewoon terug naar het beginscherm...
  woensdag 27 januari 2010 @ 22:45:02 #11
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_77357715
Het heeft totaal twee weken geduurd voordat m'n kaart geblokkeerd was
Commentaar van het vrouwtje bij het GVB: "Je moet niet alleen in-, maar ook uitchecken hè!"

Even wennen nog dus, die kaart.

-edit-
Je kan totaal 12 keer vergeten uit te checken voordat je kaart geblokkeerd wordt, wellicht ook nuttige informatie voor in een OP. Ik wist het namelijk niet
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
  woensdag 27 januari 2010 @ 22:51:55 #12
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_77358091
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 22:34 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Toevallig dit jaar gewisseld?
Jep, daar zit zeker het probleem?
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
pi_77358263
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 22:51 schreef Tha_Bartman het volgende:

[..]

Jep
Hmm, staat er op die automaat alleen dat weekendabonnement of staan er nog producten zonder naam op? Anders even uit laten lezen door een conducteur voor de zekerheid. Een mailtje sturen zoals Maok aangaf kan ook nooit kwaad als je echt zeker wil zijn.
pi_77358343
over automatisch opladen:

Leek me wel handig dat ze automatisch geld van mijn rekening afschrijven als het saldo van mijn chipkaart onder een bepaald bedrag zou komen. Als het koud is / regent dan reis ik er vaak in het weekend mee naar werk. Helemaal een gebruikersnaam aangevraagd op de site en weet ik wat. Kan ik dat niet aanvragen want met deze OV chipkaart "is nog niet gereisd"

IK gebruik m al sinds december, abbonementen zijn er al opgeladen .... ik ga bijna elke dag wel een keer met de bus... Maar "er is nog niet mee gereisd".
Op donderdag 4 juni 2009 15:52 schreef Disorder het volgende:
Mannen van Nederland: Neuk niet met Californium.
pi_77358554
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 22:41 schreef maok het volgende:
Komt er trouwens nog een OP? Anders komen er straks weer een heleboel vragen voorbij die al in de OP stonden.
Heb het in de FB gevraagd
You dream it, I live it.
pi_77358714
Ik snap echt niet wat ze bezield om zo'n beta systeem landelijk in te voeren. Had het dan geleidelijk gedaan door de OV kaart er nog een tijd naast te laten bestaan, zodat je een backup hebt. Nu is het van: "vanaf februari mag je niet meer met je OV-kaart reizen, dus als er door onze fout iets mis is jammer dan, dokken, doehoei." Ik vind het echt onbegrijpelijk .

Overigens is het me vanavond wel gelukt om in een Conexxion bus in- en uit te checken. Ook zei de conducteur in de trein dat mijn kaart gewoon geactiveerd is. Enkel in Veolia bussen lijkt het niet te werken. Misschien Veolia maar eens bellen . Gelukkig reis ik doorgaans met Connexxion.
Amen.
  woensdag 27 januari 2010 @ 23:16:53 #17
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_77359245
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 22:55 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Hmm, staat er op die automaat alleen dat weekendabonnement of staan er nog producten zonder naam op? Anders even uit laten lezen door een conducteur voor de zekerheid.
Dat weet ik niet uit mijn hoofd, volgens mij alleen weekend.... ik zal morgen eens even langs het station gaan en beide opties volgen..
quote:
Een mailtje sturen zoals Maok aangaf kan ook nooit kwaad als je echt zeker wil zijn.
Dat heb ik vanmiddag geprobeerd met de vraag en daar kreeg ik een ontstellend nutteloos antwoord op terug, dit heb ik gepost in het vorige topic...
pi_77359281
Vraagje, weet iemand hier of ze je gegevens kunnen zien als je met een tijdelijke ov-chipkaart reist? Is dit gewoon een anonieme kaart en zien ze niks van je als je kaart gescand word, en zou je dus in principe met iemand anders zijn/haar kaart kunnen reizen? Bvd.

En nee, ik heb geen zin alle 10 de delen door te lezen, sorry.
<a href="http://www.last.fm/user/Lotteh" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >Last.fm</a>
pi_77359848
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 23:17 schreef Lotteh het volgende:
Vraagje, weet iemand hier of ze je gegevens kunnen zien als je met een tijdelijke ov-chipkaart reist? Is dit gewoon een anonieme kaart en zien ze niks van je als je kaart gescand word, en zou je dus in principe met iemand anders zijn/haar kaart kunnen reizen? Bvd.

En nee, ik heb geen zin alle 10 de delen door te lezen, sorry.
Wie bedoel je precies met 'ze'? De conducteurs? Die kunnen alleen wat er voor product er op je kaart staat en sommigen scanners kunnen alleen zien of jij geldig reist. Verder is het een persoonsgebonden kaart met een foto erop die je dus niet met iemand mee kan geven.

Verder zijn je reisgegevens aan je kaart gekoppeld en dus ook aan je naam, deze zouden dus met elkaar in verband kunnen worden gebracht.
  woensdag 27 januari 2010 @ 23:35:49 #20
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_77360106
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 23:16 schreef Tha_Bartman het volgende:

[..]

Dat weet ik niet uit mijn hoofd, volgens mij alleen weekend.... ik zal morgen eens even langs het station gaan en beide opties volgen..
[..]

Dat heb ik vanmiddag geprobeerd met de vraag en daar kreeg ik een ontstellend nutteloos antwoord op terug, dit heb ik gepost in het vorige topic...
Misschien nog een keer proberen en dan met een zo volledig mogelijke uitleg, gewoon zo veel mogelijk informatie geven en goed aangeven wat je allemaal van ze wilt weten. (incl een vraag welke actie je nog moet ondernemen). Misschien had je de vorige keer pech dat iemand je mail heeft geantwoord die nog niet zo veel wist/ eerste werkdag had/ geen zin had om iets uit te zoeken/ je vraag verkeerd begreep/ enz.
  woensdag 27 januari 2010 @ 23:43:16 #21
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_77360441
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 23:35 schreef maok het volgende:

[..]

Misschien nog een keer proberen en dan met een zo volledig mogelijke uitleg, gewoon zo veel mogelijk informatie geven en goed aangeven wat je allemaal van ze wilt weten. (incl een vraag welke actie je nog moet ondernemen). Misschien had je de vorige keer pech dat iemand je mail heeft geantwoord die nog niet zo veel wist/ eerste werkdag had/ geen zin had om iets uit te zoeken/ je vraag verkeerd begreep/ enz.
Will do... maar eerst morgen langs het station
pi_77360666
Tja, morgen ga ik ook maar nar het station met het probleem van mijn kapotte chip.

Maar dat kan ook gewoon gebeuren als de chipkaart gewoon al werkt. Hoe moet dat dan worden opgelost? Wat zijn de plannen voor die situaties?
gr gr
pi_77361540
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 22:35 schreef Veerboot het volgende:

Op ov-chipkaart.nl is de status ook al 'Actief' (was eerst iets van 'Geproduceerd' ofzo), dus ik ga er vanuit dat nu dan eindelijk alles in orde is.

Maar waar kun je dat dan zien? Ik zie niets over actief of geproduceerd staan...moet je bij kaartinformatie kijken of bij transacties? Of kan ik het nog niet zien doordat ik pas 3 uur terug een account heb aangemaakt?
pi_77361616
Het maakt geen volgens mji niets uit of het actief staat of geproduceerd. bij mij staat ook nog geproduceerd. En er staan 4 producten op én hij is geactiveerd.

Dus volgens mij zegt het niet alles.
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
pi_77361643
hmmmm als het morgen blijkt toch niet gelukt te zijn moet ik het misschien maar gewoon laten gaan...het lijkt mij verstandiger latere problemen te voorkomen wanneer je dat product eraf moet halen....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')