Hmm, ik heb een klasgenoot met asperger, en heb het vermoeden dat ik het zelf ben (met ook wat ADD trekken, maar daar zit sowieso overlap in). Dus tja, ik weet niet hoeveel ervaring nodig is om recht van spreken te hebben....?quote:Op woensdag 27 januari 2010 14:29 schreef francis998 het volgende:
[..]
Voor zover ze zeggen klopt het wel, dat aspergers in bepaald opzicht minder last hebben, aanwezien ze vooral het sociale kunnen aanleren/copieren van anderen, en verder lijkt het iig of ze minder problemen hebben.
Dit wort ook gezegd door iemand die maar1x met iemand met asperger te maken heeft gehad.
(sorry als er veel fouten inzitten..heb namelijk pijnstiller genomen op advies van ha..tegen de rugpijn..en begin slaap te krijgen..dus ga maar lekker ff tukkie doen)
Hahaha sorry nu moet ik even lachen, ineens ben ik autist-af?quote:Op woensdag 27 januari 2010 16:00 schreef ikke043 het volgende:
Ik zie opeens heel veel over asperger staan, en ik wil even kwijt dat Asperger (het syndroom) geen autisme spectrum stoornis is, maar een Non-verbal learning stoornis. Echter zijn de symptomen die bij Asperger en hoog-functionerend autisme vertonen nagenoeg hetzelfdeen de behandeling dus ook.
En ik zie dat mijn edit al te laat is.quote:Op woensdag 27 januari 2010 16:01 schreef De_Logica het volgende:
[..]
Hahaha sorry nu moet ik even lachen, ineens ben ik autist-af?![]()
Goed, dus je wilt zeggen dat het geen autisme spectrum stoornis is, maar wel tot het ass gerekend wordt? Spreek je jezelf niet behoorlijk tegen nu?quote:Op woensdag 27 januari 2010 16:03 schreef ikke043 het volgende:
[..]
En ik zie dat mijn edit al te laat is.
Nee, een diagnosis wordt gesteld op symptomen. Op het moment dat twee verschillende ziektes(ga me hier nou niet op afmaken) dezelfde symptomen dan krijgen ze ook dezelfde behandeling.quote:Op woensdag 27 januari 2010 16:05 schreef De_Logica het volgende:
[..]
Goed, dus je wilt zeggen dat het geen autisme spectrum stoornis is, maar wel tot het ass gerekend wordt? Spreek je jezelf niet behoorlijk tegen nu?
Bronquote:Rourke vond overigens geen NLD-profielen bij autisten[4] (onderzocht werden autisten met een normale intelligentie) en concludeerde dat autisme en Asperger geen deel uitmaken van hetzelfde spectrum. [1]
Tja..het klopt wel, het enige wat ik me dan afvraag wat maakt die 2 ziektes dan verschillend? Als de symptomen hetzelfde zijn en ze dus dezelfde behandeling krijgen..quote:Op woensdag 27 januari 2010 16:12 schreef ikke043 het volgende:
[..]
Nee, een diagnosis wordt gesteld op symptomen. Op het moment dat twee verschillende ziektes(ga me hier nou niet op afmaken) dezelfde symptomen dan krijgen ze ook dezelfde behandeling.
Nadat ik hier heb gepost ben ik ook maar meteen bronnen gaan zoeken dus allereerst en quote
[..]
Bron
Herkenbaarquote:Op woensdag 27 januari 2010 16:00 schreef robuust89 het volgende:
@cassandra
naaah, ik zit nu in rustig vaarwater al voor een paar weekjes, magoed, toen me broer op vakantie was (2 weken terug) toen was t wat minder gezelligik zie gewoon geen andere optie dan wachten tot het overgaat. ik zei op een gegeven moment, toen ik t helemaal zat was, dat ik wel naar me kamer ging, want hier kan ik niks mee. ik hoopte dat dat er vrij normaal uitkwam, blijkbaar niet, want dat was voor hun weer een teken dat ik geen respect voor ze had ofzo
![]()
achja.
wanneer belt de dokter nou?
Waarom zou men een ziekte met dezelfde symptonen in twee ziektes opdelen?quote:Op woensdag 27 januari 2010 16:12 schreef ikke043 het volgende:
[..]
Nee, een diagnosis wordt gesteld op symptomen. Op het moment dat twee verschillende ziektes(ga me hier nou niet op afmaken) dezelfde symptomen dan krijgen ze ook dezelfde behandeling.
Nadat ik hier heb gepost ben ik ook maar meteen bronnen gaan zoeken dus allereerst en quote
[..]
Bron
Oftewel, een loze term dus. Het heeft een naampje, maar er wordt niets mee gedaan. Verder lees ik niks over tiks, die had ik vroeger best veel en nog steeds in beperkte mate, dat is toch typisch iets autistisch?quote:NLD zal niet worden opgenomen in de DSM-V-code, omdat de DSM V psychiatrische diagnoses betreft. NLD is een neuro(psycho-)logische term.
hmmm...hier heb ik dus ook last van. zoals met mijn benen wiebelen of mijn ogen wrijven met mijn handen enzo.quote:Op woensdag 27 januari 2010 16:23 schreef RRGJL het volgende:
Net als wiebelen, wat ik ook veel doe. Trommelen met mijn vingers overal op, wiebelen met mijn benen, heel vaak veranderen van zithouding. En goed punt trouwens, wbt. DSM V
Oi, ik ben heeeeel slecht in plannen, supergoed in rommel maken en zo impulsief als maar kan...quote:Op woensdag 27 januari 2010 14:29 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Alsof we hier allemaal toch 1 familie zijn,![]()
Plannen kost me nog steeds heel veel moeite, maar ik zie daar voor mijzelf wel sterke verbeteringen in. Slordigheid hoef ik niets voor te doen, dat ontstaat vanzelf... Zaken ordenen gaat mij als de beste af, helaas vergeet ik dat telkens waardoor ik elke keer opnieuw dingen ga uitzoeken en bedenken en elke keer is het weer anders dan de vorige, dus enige eenheid is ver te zoeken![]()
Ook gespreksopeners: doe maar niet, vraag gewoon wat je wilt weten, als is een gesprek 'voor de lol', maar draai er niet omheen.
En tja, impulsief, volgens mij is dat een specifieke autisme-trek.
Wat fijn!!!!quote:Op woensdag 27 januari 2010 14:30 schreef Cassandra87 het volgende:
hyper!!!!!!
Ze hebben lifehouse verplaatst naar een grotere zaal waardoor er tickets beschikbaar zijn, heb er gelijk 3 besteld. Voor de normale prijs!! Blij dat ik eventjes had gewacht na een tip.
Oooh heb er echt onwijs veel; zin in!!
En nog betervriendje gaat ook mee
Men is er niet over uit, er zijn een aantal tekenen dat Asperger neurologisch gezien niet onder autisme zou vallen. Maar dan: over heel dingen zijn ze er nog niet uit. Tot niet zo heel lang geleden zou het aan een slechte opvoeding liggen. ASS is een relatief jonge aandoening; als je het heel breed bekijkt zou bijna iedereen wel onder ASS vallen, als je het heel smal bekijkt slechts een enkeling.quote:Op woensdag 27 januari 2010 16:12 schreef ikke043 het volgende:
[..]
[..]
Bron
Ze moeten dus nog even doorzoeken.quote:Er bestaan sterke overeenkomsten tussen de symptomen van NLD en het syndroom van Asperger. Een aantal onderzoekers meent dat ze in wezen hetzelfde verschijnsel betreffen, maar dan van verschillende kanten bekeken (gedragskundig en neuropsychologisch). Byron Rourke, een van de belangrijkste onderzoekers van NLD, stelt dat vrijwel alle Aspergers aan de criteria voor NLD voldoen [1], een onderzoek van de Yale-universiteit komt tot tachtig procent.[2]. Ook later onderzoek bevestigde de sterke overeenkomsten in neuropsychologische profielen. [3]
Rourke vond overigens geen NLD-profielen bij autisten[4] (onderzocht werden autisten met een normale intelligentie) en concludeerde dat autisme en Asperger geen deel uitmaken van hetzelfde spectrum. [1]
quote:Op woensdag 27 januari 2010 16:44 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Oi, ik ben heeeeel slecht in plannen, supergoed in rommel maken en zo impulsief als maar kan...Maar ik ben een NT-er... dacht ik
Wat dat soort problemen betreft begrijp ik jullie dus best wel!
idd net zoals ik.quote:Op woensdag 27 januari 2010 17:14 schreef RRGJL het volgende:
Dat is de vraag. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die denken dat ze niet-autist zijn en het wel zijn. Mensen die niet-stoorniswhatever denken te hebben, maar het wel hebben, overigens.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |