abonnement Unibet Coolblue
pi_30253768
Tnx! Ik ga straks nog even verder zoeken!
pi_30256330
Liejannuh, wij hebben van een aanbieding van Kras gebruik gemaakt. 4 nachten voor 125 euro per persoon Hotel Ambassador is bij de Kurfustendamm dus lekker in het centrum!
Ze hebben meer leuke aanbiedingen bij Kras maar sommige hotels zitten buiten Berlijn dus wel even goed opletten

Nog even een vraagje, ik hoor van verschillende mensen dat ik naar die bunker van Hitler moet gaan, maar ik kan niet echt ontdekken waar dat ding is
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_30256448
quote:
Op zondag 4 september 2005 13:30 schreef Vava het volgende:
Nog even een vraagje, ik hoor van verschillende mensen dat ik naar die bunker van Hitler moet gaan, maar ik kan niet echt ontdekken waar dat ding is
De bunker is met opzet niet herkenbaar, omdat het anders een monument zou worden voor neo-nazi's. De bunker is te vinden nabij de Britse ambassade.



meer info

[ Bericht 6% gewijzigd door DutchTrain op 04-09-2005 13:43:05 ]
pi_30257916
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 23:07 schreef _Boo_ het volgende:

Ik heb zelf in het Mariott gezeten via Kras, ideaal!
Inderdaad ideaal Heb er begin juli gezeten

En ben met de trein gegaan...heerlijk!
Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
pi_30262573
Hej, Vava, veel plezier in Berlijn!
Billie Holiday is Lady Day!
pi_30263298
quote:
Op zondag 4 september 2005 17:14 schreef Sweetsixteen16 het volgende:
Hej, Vava, veel plezier in Berlijn!
Thanks! Maar ik ben nog niet weg hoor
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_30263431
Dat zou er nog eens bij moeten komen!
Billie Holiday is Lady Day!
pi_30273532
Dit topic ga ik ook maar even goed in de gaten houden Heb het net helemaal doorgelezen en wat tips genoteerd! Ik ga er in oktober heen voor 5 dagen.
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_30292311
quote:
Op zondag 4 september 2005 13:34 schreef DutchTrain het volgende:
De bunker is met opzet niet herkenbaar, omdat het anders een monument zou worden voor neo-nazi's. De bunker is te vinden nabij de Britse ambassade.
Ehm.. voor zover ik het begrijp is die bunker inmiddels totaal vernield. Dus wat er nog van te zien is? Het lijkt me weinig boeiend om een parkeerplaats te gaan bekijken waaronder ooit een bunker lag.
pi_30293936
quote:
Op maandag 5 september 2005 17:06 schreef k_man het volgende:

Ehm.. voor zover ik het begrijp is die bunker inmiddels totaal vernield. Dus wat er nog van te zien is? Het lijkt me weinig boeiend om een parkeerplaats te gaan bekijken waaronder ooit een bunker lag.
De bunker is niet geheel vernield, maar op dit moment wordt er bovenop gebouwd. Scheelde weer in de kosten voor fundering

Overigens is de hele bunker wel nagebouwd voor de film Der Untergang in een studio in München.
pi_30294023
Nou ja, hij is in ieder geval niet te bezoeken (volgestort) en niet herkenbaar in het straatbeeld.
pi_30294135
Vreemd, echt 3 verschillende mensen hebben gezegd dat ik naar die bunker moet gaan
Nouja, als de ruimte nuttig besteed kan worden, waarom niet, toch geen prettige herinneringen voor zo'n stad.
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_30294419
quote:
Op maandag 5 september 2005 18:09 schreef Vava het volgende:
Vreemd, echt 3 verschillende mensen hebben gezegd dat ik naar die bunker moet gaan
Nouja, als de ruimte nuttig besteed kan worden, waarom niet, toch geen prettige herinneringen voor zo'n stad.
Ik kan mij iets herinneren dat die bunker tijdelijk te bezoeken was vóór de bouwwerkzaamheden, maar daar kan ik dus niets van terugvinden. Ik meen me ook te herinneren dat het niet ging om de echte bunker maar iets bij het Palast der Republik, misschien dat iemand het weet, ik kan het nergens meer vinden
pi_30295901
quote:
Op zondag 4 september 2005 13:30 schreef Vava het volgende:
Liejannuh, wij hebben van een aanbieding van Kras gebruik gemaakt. 4 nachten voor 125 euro per persoon Hotel Ambassador is bij de Kurfustendamm dus lekker in het centrum!
Ze hebben meer leuke aanbiedingen bij Kras maar sommige hotels zitten buiten Berlijn dus wel even goed opletten
Ik ben dit jaar naar het Mariott ***** gegaan met Kras. Dan zit je om de hoek bij het Sony Center en de Potzdammer Platz. Uit-ste-kend hotel!

Normaal is het veeeeeel te duur overigens...
.
pi_30298582
quote:
Op maandag 5 september 2005 19:11 schreef Tackleberry het volgende:

[..]

Ik ben dit jaar naar het Mariott ***** gegaan met Kras. Dan zit je om de hoek bij het Sony Center en de Potzdammer Platz. Uit-ste-kend hotel!

Normaal is het veeeeeel te duur overigens...
Cool, lijkt me ook een leuke plek om in een hotel te zitten! Op zich maakt het hotel en de plek me niet zo heel veel uit, je komt toch wel waar je zijn moet met het OV maar als je dan toch de kans hebt is het natuurlijk veel leuker om in het centrum te zijn:)

Kras heeft echt goede aanbiedingen!
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_30305922
quote:
Op maandag 5 september 2005 20:33 schreef Vava het volgende:
Cool, lijkt me ook een leuke plek om in een hotel te zitten! Op zich maakt het hotel en de plek me niet zo heel veel uit, je komt toch wel waar je zijn moet met het OV maar als je dan toch de kans hebt is het natuurlijk veel leuker om in het centrum te zijn:)
Het Mariott hotel is echt super gewoon. Grooooote bedden, ruime kamers. Echt helemaal geweldig.

Maar nogmaals: alleen met een (Kras)aanbieding is het betaalbaar...
.
pi_30309503
Hai. Dit is een slappe manier om mijn lief even een subtiele hint te geven. Want ik wil naar Berlijn. Heel snel. Het lijkt me er zó mooi.

Dus.

En dit is tevens een tvp zodat ik fijn kan lezen over jullie ervaringen en nog meer redenen kan vinden om te gaan.
pi_30319549
Ik ga binnekort ook een weekendje naar berlijn, maar nu is mijn vraag of er ook nog een paar leuke clubs zijn, want ik moet me natuurlijk ook s'nachts vermaken????

grtz
pi_30323194
quote:
Op maandag 5 september 2005 20:33 schreef Vava het volgende:

[..]

Cool, lijkt me ook een leuke plek om in een hotel te zitten! Op zich maakt het hotel en de plek me niet zo heel veel uit, je komt toch wel waar je zijn moet met het OV maar als je dan toch de kans hebt is het natuurlijk veel leuker om in het centrum te zijn:)

Kras heeft echt goede aanbiedingen!
De plek is niet zo bijzonder hoor, na 1 avondje rondkijken heb je het daar op het Potsdammer platz ook wel gezien. De restaurants zijn ook niet alles. Maar het Mariott zelf is wel super ja.
pi_30329154
Mijn duitse vriendin komt uit Berlijn. Zij is al wel 2 keer in het dorpje geweest waar ik vandaan kom, maar ik ben nog nooit in Berlijn geweest.. lekker vaag
Magoe.. ze zegt dat het erg mooi is en ze weet natuurlijk de goede plekjes
Ennnn gratis onderdak wegens ouders
Toch maar ff een weekje vrijmaken..
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_30331322
quote:
Op maandag 5 september 2005 20:33 schreef Vava het volgende:
Cool, lijkt me ook een leuke plek om in een hotel te zitten! Op zich maakt het hotel en de plek me niet zo heel veel uit, je komt toch wel waar je zijn moet met het OV maar als je dan toch de kans hebt is het natuurlijk veel leuker om in het centrum te zijn:)
Potsdamer Platz is niet echt het centrum, voor zover je van een centrum in Berlijn kan spreken. Maar binnen 15 - 20 minuten lopen ben je wel op de Gendarmenplatz, bij de BB-tor of met de U-bahn bij Alexanderplatz of de Gedächtniskirche... (na 5 keer Berlijn kan ik zeker niet mee zeggen wat het centrum is )
pi_30333089
quote:
Op dinsdag 6 september 2005 20:19 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

Potsdamer Platz is niet echt het centrum, voor zover je van een centrum in Berlijn kan spreken. Maar binnen 15 - 20 minuten lopen ben je wel op de Gendarmenplatz, bij de BB-tor of met de U-bahn bij Alexanderplatz of de Gedächtniskirche... (na 5 keer Berlijn kan ik zeker niet mee zeggen wat het centrum is )
Ja ik heb idd begrepen dat het centrum nogal onduidelijk is maar laten we het er op houden dat het binnen het gebied met veel bezienswaardigheden is

Ik ben wel heel benieuwd naar Berlijn, ik hou alltijd wel van grote steden waar lekker veel te doen is Waar ik zeker heen wil is het Pergamonmuseum, en natuurlijk de standaarddingen die je bezoekt als je voor het eerst in Berlijn komt. Verder lekker elke avond uit eten
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_30333833
quote:
Op dinsdag 6 september 2005 21:06 schreef Vava het volgende:
Verder lekker elke avond uit eten
Drie avonden / middagen eten:

1. Kreuzberg... bij één van de Turkse restaurants kun je heel goed eten voor heel weinig geld. Niet alleen Döner, maar ook meer traditionele gerechten

2. Ten noorden van Friedrichstrasse, richting Oranienburgerstrasse of rondom de Rosenthalerplatz veel Oosterse eettentjes

3. en om even tussen de andere toeristen te zitten Haeckischer Höfe of bij Maredo (een Duitse restaurantketen met goed eten) op Unter den Linden.

En natuurlijk niet vergeten om 's ochtend nog even bij een Stehcafé / bakker koffie te drinken met een lekker koek
pi_30335018
quote:
Op dinsdag 6 september 2005 21:25 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

Drie avonden / middagen eten:

1. Kreuzberg... bij één van de Turkse restaurants kun je heel goed eten voor heel weinig geld. Niet alleen Döner, maar ook meer traditionele gerechten

2. Ten noorden van Friedrichstrasse, richting Oranienburgerstrasse of rondom de Rosenthalerplatz veel Oosterse eettentjes

3. en om even tussen de andere toeristen te zitten Haeckischer Höfe of bij Maredo (een Duitse restaurantketen met goed eten) op Unter den Linden.

En natuurlijk niet vergeten om 's ochtend nog even bij een Stehcafé / bakker koffie te drinken met een lekker koek
Thanks!

Ik ben dol op traditionele Turkse gerechten idd, de andere gerechten dan doner.

Ik zet het in mijn lijstje!
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_30335077
Ook in de buurt van het Joods Museum kun je goed Turks eten.
pi_30339648
Cafe King bij de Ku damm schijnt dicht te zijn, zegt m'n vriendin.
Dat was haar "stamcafe" voor een koffie als ze had gewinkeld.
Het schijnt dat dit cafe gerund werd door de Kroatische wedmaffia, waardoor er ook zeer dure plasmaschermen enzo hingen. Het werd gesloten na dat grote omkoopschandaal inde Duitse voetbalwereld met die scheidsrechter (kan ff niet meer op z'n naam komen).
En m'n vriendin kwam daar vaak...
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_30339773
quote:
Op dinsdag 6 september 2005 21:58 schreef k_man het volgende:
Ook in de buurt van het Joods Museum kun je goed Turks eten.
Dat is toch Kreuzberg?
Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
What a day for a daydream.
pi_30339877
quote:
Op dinsdag 6 september 2005 23:58 schreef julekes het volgende:

[..]

Dat is toch Kreuzberg?
Dat zou kunnen. Valt het zuidelijkste stukje Friedrichstr. nog in Kreuzberg?
pi_30340197
quote:
Op woensdag 7 september 2005 00:01 schreef k_man het volgende:

Dat zou kunnen. Valt het zuidelijkste stukje Friedrichstr. nog in Kreuzberg?
Ja officieel wel, maar met Kreuzberg bedoelde ik eigenlijk het stuk ten zuiden van het bovengrondse deel van de U1 (een bekend stukje spoor als je wel eens Duitse films of krimi's kijkt), uit m'n hoofd tussen Hallisches Tor en Schlesisches Tor, iets oostelijker dus. Overigens wel een gebied om een beetje op te passen 's avonds.

Joods museum is meen ik bij Kochstrasse
pi_30340366
Joods Museum ligt net ten oosten van dat zuidelijkste stukje Friedrichstrasse. Als je vanaf Hallisches Tor erheen wandelt komt je langs een goed Turks restaurant.ik had althans geen klachten...
pi_30340453
Dat Joods Museum, dat is toch dat gebouw van Liebeskind?
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_30340514
quote:
Op woensdag 7 september 2005 00:20 schreef Vava het volgende:
Dat Joods Museum, dat is toch dat gebouw van Liebeskind?
Het is Libeskind, maar vooruit, daar doen we niet moeilijk over.
pi_30340599


voor een ieder die het niet meer kon volgen


ook verkrijgbaar op http://www.bvg.de/images/sunetz_aktuell.pdf
pi_30340653
quote:
Op woensdag 7 september 2005 00:21 schreef k_man het volgende:

[..]

Het is Libeskind, maar vooruit, daar doen we niet moeilijk over.
Ach joh die ene E idd, niet moeilijk doen
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_30509141
Zijn er in Berlijn ook speciale skateroutes te vinden? En zo ja, hoe kom ik aan die routes?
Ik heb het geweldige idee opgevat om te skaten in Berlijn, want dat lijkt me leuk, alleen is het dan wel leuk om een leuke route te skaten!
pi_30509447
quote:
Op maandag 12 september 2005 11:22 schreef Liejannuh het volgende:
Zijn er in Berlijn ook speciale skateroutes te vinden? En zo ja, hoe kom ik aan die routes?
Ik heb het geweldige idee opgevat om te skaten in Berlijn, want dat lijkt me leuk, alleen is het dan wel leuk om een leuke route te skaten!
http://skate-berlin.de/

http://www.skate-night-berlin.de/
pi_30509996
Tnx! Ik ga vanavond eens kijken!
pi_30774836
Gratis verse tips over Berlijn!

Gratis wandeltours door Berlijn die je langs een hele berg hoogtepunten brengt, worden georganiseerd door www.newberlintours.com. Hele leuke entousiaste gidsen die veel weten te vertellen. En het enige dat ze van je verwachten is een fooi aan het einde, maar de hoogte daarvan mag je natuurlijk zelf bepalen. Leuk systeem, leuke rondleiding. Deze organisatie doet trouwens ook betaalde rondleidingen over het 3e rijk, communisme en naar Sachsenhausen.

De koepel van de Reichstag is gratis te bezoeken, maar je mag je skates niet mee naar binnen nemen. Het is handig om 's ochtends bijtijds te gaan, dan valt het nog mee met wachten. Je mag er tot 's avonds 10 uur in.

Een metro/tram/bus dagkaart kost 5,80 en is erg handig. Vooral als je veel wilt zien op 1 dag. De afstanden in Berlijn zijn toch nog wel redelijk groot.

De East Side Gallery is geweldig indrukwekkend om te zien. Makkelijk te bereiken met de metro ook. Ik meen dat het zo'n 300 meter berlijnse muur is die nog overeind staat en die is dus beschilderd door artiesten.

Skaten in Berlijn is goed te doen (behalve dat je dus de Reichstag niet in mag met je skates, maar dat scheelt weer slepen ook!), maar we hebben geen echte skate route gevolgd ofzo.

Je kunt dansen op de plek waar Hitler zelfmoord heeft gepleegd. Daar waar eerst de bunker was, is nu een parkeerplaats en deze is ironisch genoeg vlakbij het Holocaust monument.

1 dag in Berlijn is veel te kort. Ik moet duidelijk terug!
  dinsdag 20 september 2005 @ 23:02:41 #239
61447 Douwe
Ik heb gelijk
pi_30775056
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 22:57 schreef Liejannuh het volgende:
Heel verhaal
Dansen op de plek waar Hitler zelfmoord plegen? Op een parkeerplaats
pi_30775324
He ben je al weer terug? Of zit je nu in Berlijn te FOK!'en?

East Side Gallery indrukwekkend? Ik vond het maar op een afgelegen plek liggen en totaal geen recht doen aan de historie ervan.

Nou ja, veel plezier daar nog:)
pi_30775793
Ik ben maar 1,5 dag in Berlijn geweest. Daarna door naar Polen, waar ik nu dus zit. Heb nu een hotel met gratis internet en dat moet natuurlijk benut worden!

Ik vond de East Side gallery juist heel erg indrukwekkend, gewoon omdat het een lang stuk muur is wat er gewoon nog staat. Het is bijna niet voor te stellen dat er dus gewoon 155 km muur heeft gestaan. Het stuk langs die muur lopen gaf toch een vreemd gevoel vond ik, gewoon omdat je je niet voor kunt stellen dat die hele muur in 1 nacht is gebouwd en die muur er dus jaren heeft gestaan.
pi_30775914
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 23:02 schreef Douwe het volgende:

[..]

Dansen op de plek waar Hitler zelfmoord plegen? Op een parkeerplaats
Dat stelde de gids dus voor. Ik had er zelf niet zo veel behoefte aan. Maar natuurlijk wel bizar dat er op de plaats waar ooit de bunker was van Hitler, nu gewoon een parkeerplaats is.
Niet dat je daar een monument ofzo wil hebben, maar een parkeerplaats is ook weer het andere uiterste.
  dinsdag 20 september 2005 @ 23:25:16 #243
61447 Douwe
Ik heb gelijk
pi_30776071
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 23:21 schreef Liejannuh het volgende:

[..]

Dat stelde de gids dus voor. Ik had er zelf niet zo veel behoefte aan. Maar natuurlijk wel bizar dat er op de plaats waar ooit de bunker was van Hitler, nu gewoon een parkeerplaats is.
Niet dat je daar een monument ofzo wil hebben, maar een parkeerplaats is ook weer het andere uiterste.
Bedoel je in de zin dat er daar een feest was? Of gewoon dat je daar spreekwoordelijk nu kon dansen?
pi_30776246
Doen we er ook nog een foto bij:

  vrijdag 4 november 2005 @ 21:15:28 #245
55330 ennuik
Stockholm boppe!
pi_31972469
Ik ben van plan om samen met mijn vriend met de kerst naar Berlijn te gaan. We zouden twee dagen voor kerst aankomen en de dag na tweede kerstdag weer naar huis.

Mijn vraag is of er tijdens de kerstdagen ook leuke dingen te doen zijn. Aangezien winkels en musea wel gesloten zullen zijn, ben ik op zoek naar iets anders. Iemand een idee?
pi_31978588
Ik zou de dagen dat de winkels en musea wel open zijn daar iig iets van te doen. En de dagen dat dat niet kan, een wandeling door de Hackische Hofe, de Neue Synagoge zal ook wel open zijn en is daar niet ver vandaan.
Topographie des Terrors is volgens mij ook altijd open, kan je in ongeveer een uurtje alles bekijken. Is een hoofdkwartier van de Gestapo geweest en er staat een stuk Berlijnse muur.
Potsdam is ook leuk om een middagje rond te lopen, daar is het Hollandisches Viertel, klein wijkje met Hollandse huisjes, ik vind het erg leuk!
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_32049239
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 00:11 schreef Vava het volgende:
Ik zou de dagen dat de winkels en musea wel open zijn daar iig iets van te doen. En de dagen dat dat niet kan, een wandeling door de Hackische Hofe, de Neue Synagoge zal ook wel open zijn en is daar niet ver vandaan.
Topographie des Terrors is volgens mij ook altijd open, kan je in ongeveer een uurtje alles bekijken. Is een hoofdkwartier van de Gestapo geweest en er staat een stuk Berlijnse muur.
Potsdam is ook leuk om een middagje rond te lopen, daar is het Hollandisches Viertel, klein wijkje met Hollandse huisjes, ik vind het erg leuk!
Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat Viertel echt niks vond, het was nauwelijks meer dan twee straatjes en het is eerder Hollandse stijl dan echt Hollands.

De sfeer in de stad is altijd gezellig rond kerst, en ik kan je aanraden lekker een paar musea te pakken of gewoon over straat te wandelen. Zou de Tiergarten bij Zoo open zijn?

mijn verloofde gaat morgen voor twee daagjes voor haar studie stil thuis
  woensdag 9 november 2005 @ 17:14:55 #248
34481 travelman
What's goin' on?!
pi_32121496
Potsdam (stad) is verder niet zo boeiend. De hollandse wijk stelt idd niet zoveel voor; het park 'Sans Souci' is echter wel de moeite waard...
pi_32127396
quote:
Op woensdag 9 november 2005 17:14 schreef travelman het volgende:
Potsdam (stad) is verder niet zo boeiend. De hollandse wijk stelt idd niet zoveel voor; het park 'Sans Souci' is echter wel de moeite waard...
Wij zijn op de terugweg naar Potsdam gegaan, waren daar rond 10.00 uur en rond 14.00 uur weer weggegaan. Niet naar het slot Sans Soucci geweest.

Wel in Potsdam zelf rondgelopen, Hollandisches Viertel en die Russische wijk maar die was wel erg klein vond ik. Verder lekker geluncht in Potsdam en daarna naar huis gereden
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
  vrijdag 11 november 2005 @ 18:13:14 #250
2735 Aarti
ik kan best aardig zijn hoor
pi_32185283
Ik ben zojuist terug uit Berlijn, zat er voor een conferentie, en ben ongeveer 2 avondjes vrij geweest om de stad te zien.
Ik vond het best een leuke stad, maar niet voor (spoedige) herhaling vatbaar.
Ook vond ik de mensen niet heel erg aardig, volgens de mensen van de conferentie (over discriminatie) kwam dat doordat ik zwart ben, en mensen in Berlijn nog niet heel gewend zijn aan zwarte mensen? Wist niet of ik dat moet geloven...
You've never felt pain until you've walked in a dancer's shoes
pi_32195845
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 18:13 schreef Aarti het volgende:
Ik ben zojuist terug uit Berlijn, zat er voor een conferentie, en ben ongeveer 2 avondjes vrij geweest om de stad te zien.
Ik vond het best een leuke stad, maar niet voor (spoedige) herhaling vatbaar.
Ook vond ik de mensen niet heel erg aardig, volgens de mensen van de conferentie (over discriminatie) kwam dat doordat ik zwart ben, en mensen in Berlijn nog niet heel gewend zijn aan zwarte mensen? Wist niet of ik dat moet geloven...
Vaag hoor, waarom zouden ze in Berlijn niet aan donkere mensen gewend zijn ik vond de mensen niet echt anders dan hier, de een aardig, de ander gewoon vreselijk. Twee hele aardige meisjes in een niet nader te noemen winkel

Wat heb je op je vrije avonden nog bekeken in Berlijn? Veel plezier in Londen trouwens!
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_32201476
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 18:13 schreef Aarti het volgende:
Ook vond ik de mensen niet heel erg aardig, volgens de mensen van de conferentie (over discriminatie) kwam dat doordat ik zwart ben, en mensen in Berlijn nog niet heel gewend zijn aan zwarte mensen? Wist niet of ik dat moet geloven...
Daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Ook over steden als Wenen, Praag en München heb ik dit wel gehoord. In Nederland zijn we wel gewend aan black upperclass, door onze voormalige Kolonieën, maar ook door de MTV videoclips. In Duitsland is dat nog wel te overzien. Kom echter nooit in landen als Denemarken of Noorwegen, want daar zullen ze je waarschijnlijk niet eens aankijken (maar dat doen ze ook al niet met niet-Scandinaviërs)
pi_32225319
quote:
Op maandag 7 november 2005 09:57 schreef iamredleader het volgende:

[..]

Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat Viertel echt niks vond, het was nauwelijks meer dan twee straatjes en het is eerder Hollandse stijl dan echt Hollands.
wat bedoel je hiermee?
pi_32242125
Ik bedoel dat dat zogenaamde hollandse kwartier niet meer is dan twee straten. Niet meer en niet minder. En er is weinig aan te beleven, dus. En qua stijl, tsja, het is een beetje als een stelletje Japanners die Amsterdam zouden nabouwen. Het lijkt wel, maar ook weer niet.
pi_32243864
quote:
Op zondag 13 november 2005 21:05 schreef iamredleader het volgende:
Ik bedoel dat dat zogenaamde hollandse kwartier niet meer is dan twee straten. Niet meer en niet minder. En er is weinig aan te beleven, dus. En qua stijl, tsja, het is een beetje als een stelletje Japanners die Amsterdam zouden nabouwen. Het lijkt wel, maar ook weer niet.
weinig te beleven? wat bedoel je met nabouwen?
pi_32244617
M'n voorstel: ga zelf maar kijken. Persoonlijk lijkt me dat m'n uitleg vrij helder is; a) er is niks te doen. Dus geen museum als zodanig, geen "attracties", als je dat zo kan noemen, ook geen "kijk in het huis van binnen". De straat is domweg een niet al te nauwkeurige mengelmoes van Nederlandse bouwstijlen. b) nabouwen: iets neerzetten wat op het origineel lijkt. Helaas niet goed gelukt, vind ik.
pi_32245400
quote:
Op zondag 13 november 2005 22:26 schreef iamredleader het volgende:
M'n voorstel: ga zelf maar kijken. Persoonlijk lijkt me dat m'n uitleg vrij helder is; a) er is niks te doen. Dus geen museum als zodanig, geen "attracties", als je dat zo kan noemen, ook geen "kijk in het huis van binnen". De straat is domweg een niet al te nauwkeurige mengelmoes van Nederlandse bouwstijlen. b) nabouwen: iets neerzetten wat op het origineel lijkt. Helaas niet goed gelukt, vind ik.
Mijn voorstel: lees eerst eens even over het Holländische Viertel voor je wat blaat, ik ben er 2 keer geweest (en vond het heel leuk en bijzonder) en het zijn wel meer dan twee straten. Het is ook geen nagebouwde attractie: het is in 1713-1740 gebouwd voor en DOOR de Nederlandse handelslieden die gingen wonen. Zij werden ingehuurd voor de Pruisische heersers voor de uitbreiding van de residentie. Dus nee het is niet als attractie voor toeristen bedoeld en zeker niet a la 'de Japanners'.

En niks te beleven? Er zijn verschillende cafeetjes en boetiekjes en galeries dus je vervelen hoeft zeer zeker niet. Overigens is er wel een museum, namelijk in de Mittelstraße 8 3 keer per jaar zijn er ook dingen georganiseerd in de wijk, bijvoorbeeld binnenkort: dan komt Sinterklaas namelijk (en een tulpenfestival in april met wel 50.000 bezoekers de laatste keer, etc).
Dit vond ik overigens een hele leuke winkel daar: http://www.casa-rosa-online.de/
pi_32246802
quote:
Op zondag 13 november 2005 22:48 schreef okkith het volgende:

[..]

Mijn voorstel: lees eerst eens even over het Holländische Viertel voor je wat blaat, ik ben er 2 keer geweest (en vond het heel leuk en bijzonder) en het zijn wel meer dan twee straten. Het is ook geen nagebouwde attractie: het is in 1713-1740 gebouwd voor en DOOR de Nederlandse handelslieden die gingen wonen. Zij werden ingehuurd voor de Pruisische heersers voor de uitbreiding van de residentie. Dus nee het is niet als attractie voor toeristen bedoeld en zeker niet a la 'de Japanners'.

En niks te beleven? Er zijn verschillende cafeetjes en boetiekjes en galeries dus je vervelen hoeft zeer zeker niet. Overigens is er wel een museum, namelijk in de Mittelstraße 8 3 keer per jaar zijn er ook dingen georganiseerd in de wijk, bijvoorbeeld binnenkort: dan komt Sinterklaas namelijk (en een tulpenfestival in april met wel 50.000 bezoekers de laatste keer, etc).
Dit vond ik overigens een hele leuke winkel daar: http://www.casa-rosa-online.de/
Idd, er zit een interessant verhaal achter dat viertel. Ik vond de winkeltjes wel een beetje tuttige Libellewinkeltjes. Maar verder wel een leuk wandelingetje gemaakt
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_32345240
Zo hier nog wat foto's die ik heb gemaakt in de hollandse wijk






het was echt vreselijk kutweer
pi_32345512
Ohja dit vond ik nog een mooi detail van het neues palais in potsdam
pi_32537111
Ik hoorde laatst een keer een commerical op de radio van de NS dat je voor 58 euro p.p een retourtje hebt naar Berlijn.

Op zich trekt me dat wel aan

Iemand die ervaring heeft met die manier reizen en kan je ook op een ander station op stapppen?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  donderdag 24 november 2005 @ 15:39:34 #262
61447 Douwe
Ik heb gelijk
pi_32538770
Dat tarief is geldig vanaf Amsterdam, Amersfoort, Deventer of Hengelo. Je zal dan in ieder geval dus nog een kaartje tot een van die stations moeten kopen.
pi_32539117
Wij kregen een kaart vanaf elk station in Nederland naar Berlijn, waar we dus mee naar Deventer konden reizen, dat was ook een aanbieding van NS Internationaal, ik zou even bellen voor de zekerheid. Zo'n treinreis is een stuk relaxter reizen dan met het vliegtuig, alleen de reistijd is wat langer, maar misschien valt dat als je kijkt naar de reistijd naar het vliegveld en de wachttijd aldaar nog wel mee. En onderweg kan je lekker naar buiten kijken Zorg wel dat je stoelen gereserveerd hebt, anders moet je gaan zoeken naar vrije plekjes, das minder.
pi_32540049
Hoe lang deed je erover van deur tot deur ongeveer?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_32540587
quote:
Op donderdag 24 november 2005 16:19 schreef fernando_redondo het volgende:
Hoe lang deed je erover van deur tot deur ongeveer?
van centrum Rotterdam naar centrum Berlijn in iets meer dan 6,5 uur afgelopen zomer. Met het vliegtuig kost het je via Schiphol en Tegel waarschijnlijk iets van vier uur.
pi_32555619
Vanaf Rotterdam centrum?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  zondag 27 november 2005 @ 10:15:05 #267
135715 Zahgurim
Dimensions of Hell
pi_32612943
quote:
Op donderdag 17 november 2005 15:35 schreef okkith het volgende:
Zo hier nog wat foto's die ik heb gemaakt in de hollandse wijk

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

het was echt vreselijk kutweer
leuke foto's
Zahgurim is a demon and is presumably immune to disease and the effects of aging. His primary ability is the formation of various types of magical armor.
  zondag 27 november 2005 @ 10:22:28 #268
25797 Bolderbast
Nachoooooooooo
pi_32612996
tvp; ik ben april 2005 een week in Berlijn geweest, machtig mooie stad inderdaad...

wat indruk op me heeft gemaakt zijn het openbaar vervoer, de schoonheid van de straten en het ontbreken van zowel zwervers/duistere figuren als politie.....ik heb dan wel voornamelijk rond het centrum rondgehangen
Nobody fucks with The Jesus
  zondag 27 november 2005 @ 15:20:29 #269
135715 Zahgurim
Dimensions of Hell
pi_32619021
Neue Synagoge:


Gedenkstatte Grosse Hamburgerstrasse:


Topographie des Terrors:


Rotes Rathaus:
Zahgurim is a demon and is presumably immune to disease and the effects of aging. His primary ability is the formation of various types of magical armor.
  zondag 27 november 2005 @ 15:22:50 #270
135715 Zahgurim
Dimensions of Hell
pi_32619074
Neues Palais:


Sanssouci:




Zahgurim is a demon and is presumably immune to disease and the effects of aging. His primary ability is the formation of various types of magical armor.
pi_32619135
met oud op nieuw zit ik in Berlijn. ik ben eens benieuwd naar het feest bij de Brandenburger Tor.
Stop rockin' the boat.
pi_32627504
quote:
Op zondag 27 november 2005 15:25 schreef bassieVL het volgende:
met oud op nieuw zit ik in Berlijn. ik ben eens benieuwd naar het feest bij de Brandenburger Tor.
Ik ook!

Schijnt een heel spektakel te worden, Zijn verschillende sites over he? Ziet er allemaal wel vet uit.
Van brandenburger tor tot aan Siegessaule allemaal dingen.

Verder rond die tijd natuurlijk ook weer alle andere dingen bekijken, is al weer tijdje terug dat ik er voor het laatst was (zomer 2003).
Wil ook het holocaust monument gaan bezichtigen...
  zondag 27 november 2005 @ 20:41:29 #273
135715 Zahgurim
Dimensions of Hell
pi_32627668
quote:
Op zondag 27 november 2005 20:36 schreef rubinio het volgende:
Wil ook het holocaust monument gaan bezichtigen...
dat vond ik echt heel erg indrukwekkend
je moet er echt helemaal in lopen, alleen.
Zahgurim is a demon and is presumably immune to disease and the effects of aging. His primary ability is the formation of various types of magical armor.
  zondag 27 november 2005 @ 23:18:40 #274
61447 Douwe
Ik heb gelijk
pi_32632003


Ik vond het maar een raar monument; het ligt in een beetje een vreemde hoek en het ziet er eerder uit als een niet dicht gegooide bouwput dan dat het lijkt op een monument.
  zondag 27 november 2005 @ 23:35:46 #275
25797 Bolderbast
Nachoooooooooo
pi_32632558
Topographie des Terrors stelde maar weinig voor trouwens...ze zijn bezig aan een nieuwe locatie waar ze echt een bunker o.i.d. gaan bouwen en de tentoonstelling zal dan veel grootser worden van opzet

alleen zijn ze daar al jaren mee bezig, geloof dat er iets in 2007 geopend ging worden? tegen die tijd misschien weer eens gaan...
Nobody fucks with The Jesus
pi_32635628
quote:
Op zondag 27 november 2005 23:35 schreef Bolderbast het volgende:
Topographie des Terrors stelde maar weinig voor trouwens...ze zijn bezig aan een nieuwe locatie waar ze echt een bunker o.i.d. gaan bouwen en de tentoonstelling zal dan veel grootser worden van opzet

alleen zijn ze daar al jaren mee bezig, geloof dat er iets in 2007 geopend ging worden? tegen die tijd misschien weer eens gaan...
Ik vond het Topographie des Terrors best indrukwekkend hoor, bedoel je misschien dat het in oppervlak niet zo heel veel voorstelt?
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
  maandag 28 november 2005 @ 09:12:25 #277
135715 Zahgurim
Dimensions of Hell
pi_32638283
quote:
Op zondag 27 november 2005 23:18 schreef Douwe het volgende:
[afbeelding]

Ik vond het maar een raar monument; het ligt in een beetje een vreemde hoek en het ziet er eerder uit als een niet dicht gegooide bouwput dan dat het lijkt op een monument.
je moet er ook echt helemaal inlopen om het te ervaren
Zahgurim is a demon and is presumably immune to disease and the effects of aging. His primary ability is the formation of various types of magical armor.
  maandag 28 november 2005 @ 21:38:05 #278
25797 Bolderbast
Nachoooooooooo
pi_32655920
quote:
Op maandag 28 november 2005 01:23 schreef Vava het volgende:

[..]

Ik vond het Topographie des Terrors best indrukwekkend hoor, bedoel je misschien dat het in oppervlak niet zo heel veel voorstelt?
ja, je bent er zo doorheen....heeft wel te maken met dat ik er vlak voor sluitingstijd binnenkwam, dan ben je sowieso wat gehaaster....

maar het wordt dus wel veel grootser allemaal....ooit
Nobody fucks with The Jesus
  maandag 28 november 2005 @ 23:03:46 #279
135715 Zahgurim
Dimensions of Hell
pi_32658477
quote:
Op maandag 28 november 2005 21:38 schreef Bolderbast het volgende:

[..]

ja, je bent er zo doorheen....heeft wel te maken met dat ik er vlak voor sluitingstijd binnenkwam, dan ben je sowieso wat gehaaster....

maar het wordt dus wel veel grootser allemaal....ooit
ja alles moet een grote attractie zijn?
als je de tijd en de moeite had genomen om alles te bekijken en te lezen, dan had je dit allemaal niet gezegd.
Bovendien weet je niet eens wat het is met je opmerking 'een bunker o.i.d.'
Zahgurim is a demon and is presumably immune to disease and the effects of aging. His primary ability is the formation of various types of magical armor.
pi_32686458
Ik was een maan geleden in Berlijn, maar ik kon dat Holocaust monument met al die pilaren niet vinden. Eerst dacht ik dat dat achter de Topografie des Terrors lag, maar daar vond ik alleen maar die restanten van de gestapo cellen.

wat we wel gedaan hebben is een trabi safari, dat is echt lachen, met een trabantje door Berlijn crossen. De gids zit in de voorste trabi en je hebt contact via de walkie talkie. Leuk!
We hadden echt schitterend weer voor begin November, geen druppel regen en een lekker herfstzonnetje. Dus dat betekende zondagmiddag Berlinner Zoo. Ook leuk om eens te doen.

Ik wil absoluut nog een keer naar Berlijn, wat een fantastische stad is het zeg. De volgende keer wil ik absoluut fietsen huren en een soort stadswandeling met gids.
Mijn oom en tante waren een jaar of tien geleden ook naar Berlijn geweest, het was de ene bouwput na de andere. Dat is het nog steeds. Het wordt er allemaal wel mooier van denk ik dan maar.
Zouden ze Berlijn zo aan het verbouwen zijn om de Oost-Duitse economie een beetje te pushen?
I got soul, but I'm not a soldier
pi_32691758
Berlijn! Mijn nieuwe liefde!
Maareh, waar zit die hollandse wijk dan?
In the quiet words of the virgin Mary..... come again?!
  woensdag 30 november 2005 @ 13:51:05 #282
135967 Shaganoz
Kristiansand Crips
pi_32695356
quote:
Op woensdag 30 november 2005 11:13 schreef WarPuppy het volgende:
Berlijn! Mijn nieuwe liefde!
Maareh, waar zit die hollandse wijk dan?
in Potsdam, lees het topic eens zou ik zeggen
pi_32704245
Wij waren op weg naar dat holocaust monument, eerst bij de Brandenburger Tor geweest. Maar we zagen dat de Rijksdag daar ook in de buurt was dus daar eerst naartoe gegaan. Daar stonden we eerst een uur in de rij was wel het wachten waard overigens
Daarna was het donker, etenstijd enz... dus niet meer naar dat monument, de andere dagen kwam er niet meer van. Nouja, volgende keer dan maar!!
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_33041625
Heeft iemand tips hoe laat de kortste rij voor de Reichstag staat?
Ik zat te denken aan 's ochtends vroeg ofzo, iemand ervaring?
pi_33041966
Ik was er rond 6u savonds, duurde mij een halfuurtje voordat ik binnen was
In the quiet words of the virgin Mary..... come again?!
  dinsdag 13 december 2005 @ 16:26:32 #286
55330 ennuik
Stockholm boppe!
pi_33046426
Als je een tafelje reserveert in het restaurant kan je zo de rij voorbij lopen, heb ik gelezen.
  vrijdag 30 december 2005 @ 11:54:07 #287
21157 sioux_
lost in space
pi_33534044
ik vlieg straks om 18.35u met Air Berlin!

oud&nieuw vieren in Berlijn ftw! ik ben benieuwd.
pi_33535566
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 11:54 schreef sioux_ het volgende:
ik vlieg straks om 18.35u met Air Berlin!

oud&nieuw vieren in Berlijn ftw! ik ben benieuwd.
Heel leuk, kijk of je om middernacht bij de Brandenburger Tor kan zijn, mooi vuurwerk!
  vrijdag 30 december 2005 @ 14:08:17 #289
21157 sioux_
lost in space
pi_33539213
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 12:37 schreef iamredleader het volgende:

[..]

Heel leuk, kijk of je om middernacht bij de Brandenburger Tor kan zijn, mooi vuurwerk!
waarschijnlijk ben ik daar ook om middernacht. als je oud&nieuw in Berlijn wil vieren /moet/ je volgens mij wel.

doe de groeten aan Roy Horesh trouwens.
pi_33540613
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 14:08 schreef sioux_ het volgende:

[..]

waarschijnlijk ben ik daar ook om middernacht. als je oud&nieuw in Berlijn wil vieren /moet/ je volgens mij wel.

doe de groeten aan Roy Horesh trouwens.
Doe ik.... hoe ken jij hem? En veel plezier morgenavond!
  maandag 2 januari 2006 @ 14:55:21 #291
21157 sioux_
lost in space
pi_33626063
was tof in berlijn

ik ken Roy van mijn derdejaars stage bij TNO TPD
pi_35555644
Stop rockin' the boat.
  zaterdag 4 maart 2006 @ 18:47:33 #293
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_35717151
Ik ga eind deze maand voor vijf dagen naar Berlijn. Ben al in veel Europese steden geweest maar Berlijn staat nog niet op mijn palmarès. Over vier weken wel dus.

Ben erg benieuwd. Ga dit topic even rustig doorlezen maar mocht iemand actuele tips hebben: altijd welkom.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_35717946
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 18:47 schreef Ringo het volgende:
Ik ga eind deze maand voor vijf dagen naar Berlijn. Ben al in veel Europese steden geweest maar Berlijn staat nog niet op mijn palmarès. Over vier weken wel dus.

Ben erg benieuwd. Ga dit topic even rustig doorlezen maar mocht iemand actuele tips hebben: altijd welkom.
have fun, het zal zeker niet vervelen
pi_35718158
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 18:47 schreef Ringo het volgende:
Ik ga eind deze maand voor vijf dagen naar Berlijn. Ben al in veel Europese steden geweest maar Berlijn staat nog niet op mijn palmarès. Over vier weken wel dus.

Ben erg benieuwd. Ga dit topic even rustig doorlezen maar mocht iemand actuele tips hebben: altijd welkom.
Als mensen melden dat ze naar Berlijn gaan kijk ik altijd even bij het programma van mijn favoriete club, of er daar toevallig nog iets leuks te doen is. En jawel: op vrijdag de 31e komt Coldcut, bekend van een paar hitjes in de jaren 80 maar blijkbaar (wist ik ook niet hoor) daarna ook nog zeer actief gebleven. Volgens mij wordt dat wel leuk. En sowieso is die club geweldig voor het Berlijngevoel: hij is gevestigd in een gigantische kale, grijze bunker aan de oever van de Spree.

Veel plezier!
  zaterdag 4 maart 2006 @ 19:38:10 #296
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_35718325
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 19:31 schreef thaleia het volgende:
En jawel: op vrijdag de 31e komt Coldcut,
[...]
Veel plezier!
De 31ste, volgens mij gaan we op 1 april weer pleite, dus da's precies de juiste dag om nog één keer ruig de donkere krochten van Berlijn op te zoeken.

Thx!
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_35718391
ben er ook geweest.. 2x 5 dagen voor mijn werk.. mooie stad zeer zekers.. mocht je nog een goed hotel zoeken zoek eens op de ibis, die zitten verspreid door de hele stad en vanaf 49 euro per nacht heb je een goede kamer

het mooie van berlijn is nog wel het metro systeem je kan echt overal komen. ( net zoals londen ) het is jammer dat ik niet zulks mooi weer had maar berlijn is zeker een aanrader
Op dinsdag 26 juni 2007 22:26 schreef Deoxyribonucleic het volgende:
dutchmage, ouwe kaenker taalpurist! O+
-webicon verwijderd, veel te groot, niet terugplaatsen-
pi_35718476
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 19:31 schreef thaleia het volgende:

[..]

Als mensen melden dat ze naar Berlijn gaan kijk ik altijd even bij het programma van mijn favoriete club, of er daar toevallig nog iets leuks te doen is. En jawel: op vrijdag de 31e komt Coldcut, bekend van een paar hitjes in de jaren 80 maar blijkbaar (wist ik ook niet hoor) daarna ook nog zeer actief gebleven. Volgens mij wordt dat wel leuk. En sowieso is die club geweldig voor het Berlijngevoel: hij is gevestigd in een gigantische kale, grijze bunker aan de oever van de Spree.

Veel plezier!


daar ben ik geweest.. zat practisch tegenover mijn hotel ( ibis @ ostbahnhof ) en als je een internet cafe zoekt in de kopenickerstrasse zit er een, voorbij het jeug hotel
Op dinsdag 26 juni 2007 22:26 schreef Deoxyribonucleic het volgende:
dutchmage, ouwe kaenker taalpurist! O+
-webicon verwijderd, veel te groot, niet terugplaatsen-
pi_35737097
Overigens nog een tip voor mensen die geïnteresseerd zijn in de tweede wereldoorlog:

Vorig jaar hebben wij met de organisatie "Berlin Walks" een tour met gids gemaakt naar het concentratiekamp Sachsenhausen, ongeveer een uur met de S-bahn vanuit het centrum van Berlijn (als je een welcome card hebt, kan je er gratis heen).
Deze engelstalige tour, met Amerikaanse gids, is ons zeer goed bevallen. De gids wist ontzettend veel te vertellen en ik vond het geheel ontzettend indrukwekkend.
De kosten voor deze tour liggen rond de 15 euro, als je onder de 26 bent mag je voor de helft. Een absolute aanrader.
Ze hebben overigens nog meer tours, waar we helaas geen tijd meer voor hadden.
De website (met kortingsbon):

http://www.berlinwalks.com
pi_35737240
quote:
Op zondag 5 maart 2006 13:07 schreef Fannetje het volgende:
Overigens nog een tip voor mensen die geïnteresseerd zijn in de tweede wereldoorlog:

Vorig jaar hebben wij met de organisatie "Berlin Walks" een tour met gids gemaakt naar het concentratiekamp Sachsenhausen, ongeveer een uur met de S-bahn vanuit het centrum van Berlijn (als je een welcome card hebt, kan je er gratis heen).
Deze engelstalige tour, met Amerikaanse gids, is ons zeer goed bevallen. De gids wist ontzettend veel te vertellen en ik vond het geheel ontzettend indrukwekkend.
De kosten voor deze tour liggen rond de 15 euro, als je onder de 26 bent mag je voor de helft. Een absolute aanrader.
Ze hebben overigens nog meer tours, waar we helaas geen tijd meer voor hadden.
De website (met kortingsbon):

http://www.berlinwalks.com
ben zelf ook in kamp sachsenhausen geweest, heel indrukwekkend om te zien
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')