http://nos.nl/artikel/130(...)il-over-icesave.htmlquote:Zalm: DNB bleef terecht stil over Icesave
Oud-minister Gerrit Zalm vindt niet dat De Nederlandsche Bank (DNB) eerder in het openbaar zijn zorgen had moeten uitspreken over de problemen van Icesave. Tegen de commissie-De Wit, die onderzoek doet naar de kredietcrisis, zei hij dat de keus is "ingrijpen of je mond houden".
Als DNB iets kritisch zegt over een financiële instelling, is die in feite failliet verklaard, zei Zalm.
Na afloop van het gesprek met de commissie zei Zalm dat hij het niet terecht vindt, dat velen kritiek hebben op president Wellink van DNB. Accountant Muis zei woensdag voor de commissie dat Wellink moet opstappen. Volgens Zalm lijkt het er op dat er een zondebok wordt gezocht.
Bonussen
Zalm zei tegenover de commissie dat hij wel vond dat banken te weinig geld in kas hoefden te hebben om kredieten te verstrekken. Als de kapitaaleisen voor banken zwaarder waren geweest, waren de laatste minder in risicovolle situaties terechtgekomen, zei hij.
Het ontbreken van een fatsoenlijk Europees stelsel van toezicht op de banken noemde Zalm verder nog als een van de mogelijke oorzaken voor de crisis. Volgens de oud-minister zat het probleem niet zozeer in gebrekkige regels in Nederland.
"Het is onmogelijk om een financieel systeem te bewaken als je geen toezicht houdt op de grote financiële instellingen", zei Zalm.
Compromis
Op de vraag van commissielid Schinkelshoek (CDA) of hij vindt dat de nieuwe Europese toezichthouder voldoende mogelijkheden heeft om de banken te controleren, antwoordde Zalm pessimistisch. Hij noemde het een "politiek compromis", dat vooral onder druk van de Britten tot stand was gekomen. Volgens Zalm wilde de Britse regering dat Brussel niet te veel over de bankiers in de Londense City te zeggen zou hebben.
"We zullen wel weer een crisis nodig hebben, voordat er een echt Europees toezichtsysteem komt".
Variabele beloning
Zalm vindt dat toezichthouders bij het beoordelen van risico's ook het beloningsbeleid hadden moeten betrekken. Dat hebben ze vóór de crisis niet gedaan, zei hij. Hij gaf toe daar zelf ook te weinig zicht op te hebben gehad.
De oud-minister vermeed het woord bonussen tijdens zijn gesprek met de commissie. Hij had het steeds over de variabele beloning van de bankiers. Dat die nu kleiner lijkt te worden, vindt hij een goede ontwikkeling.
Ja want Zalm us bij uitstek een voorbeeld van een links politicus.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:00 schreef ghb-tampon het volgende:
ja da heb je altijd met die linksen
Zalm links noemen.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:00 schreef ghb-tampon het volgende:
ja da heb je altijd met die linksen
bronquote:"Zalm vuurt nieuwe gifpijl af op Nout Wellink"
Oud-minister Zalm werd – in die hoedanigheid en dus niet als bankbestuurder – ook gehoord. Hij leverde direct in het begin bij de allereerste vraag, een nieuwe gifpijl om Wellink af te schieten. Gevraagd naar wat er in zijn tijd als Minister anders had moeten gaan zei Zalm onder meer: ‘Toezichthouders hadden het beloningsbeleid van banken moeten meenemen in het toezicht. Variabele beloningen en hoge bonussen kunnen leiden tot het nemen van grote risico’s.’
Ik heb het zelf gezien en Zalm was dat betreft nog het meest kritisch op zichzelf (niet op de andere gebieden maarja).quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:13 schreef capricia het volgende:
[..]
bron
Het ligt dus niet zo zwart wit dat Zalm Wellink steunt.
Ik zag het ook, en vond het idd nogal beroerd zijn strot uitkomen.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 13:44 schreef Klopkoek het volgende:
ZAg gisteren nog NOva.
Zei Zalm doodleuk "crisissen zijn helaas niet te voorkomen. De afgelopen 25 jaar hebben we er 20 gehad in de wereld. Het hoort bij het liberale kapitalistische systeem"
Hoe krijgt die man het uit z'n strot
En ondertussen wel mensen hun uitkering afpakken he?
Ik haal hem ook ff uit de brievenbus, ben benieuwd!quote:Op zaterdag 23 januari 2010 13:47 schreef Thomas B. het volgende:
Klopkoek, je moet even dat stuk in de Volkskrant van vandaag lezen over Zalm, Asscher en de beursgang van Schiphol. Vind je leuk
Je mag het vinden, ik vind het ook namelijk. Het hoort erbij, tot op zekere hoogte. 20 in de laatste 25 geeft echter wel aan dat er wat mis zit. Maar dat diezelfde Zalm doodleuk uitkeringen wil versoberen, vindt dat scholing geen primaire taak is van de overheid etc.... wat voor eikel ben je dan. Het hoort erbij maar mensen moeten het toch lekker zelf uitzoeken en krijgen te horen 'eigen verantwoordelijkheid'? Je houdt mensen voor dat ze zélf het heft in eigen handen kunnen nemen maar tegelijkertijd zijn grote crisissen die de mensheid teisteren niet te voorkomen?quote:Op zaterdag 23 januari 2010 13:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik zag het ook, en vond het idd nogal beroerd zijn strot uitkomen.
Heel erg lomp om zoiets te zeggen, ja.
Zeker als je weet dat er mensen hun job kwijt zijn en/of erger, en dat ook Zalm gefaald heeft.
Ik heb het gelezen. Verbaast me niks. Zo ging het met de invoering van het zorgstelsel ook al. Nederland veramerikaniseert en verafrikaniseert steeds meer. Een banenenrepubliek dat gegijzeld is door het grootkapitaal. Vond het interview van Frank Ankersmit (nota bene een VVD prof) vorige week in de VK uit het hart gegrepen.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 13:47 schreef Thomas B. het volgende:
Klopkoek, je moet even dat stuk in de Volkskrant van vandaag lezen over Zalm, Asscher en de beursgang van Schiphol. Vind je leuk
Dit geeft wel de essentie van het probleem aan.quote:Asscher: ‘Ik zie hem nog zitten op de bank in mijn werkkamer. Minzaam glimlachend informeerde hij naar mijn ambities voor na de politiek.’
quote:'Zalm zette Amsterdam onder druk'
AMSTERDAM - Voormalig minister Gerrit Zalm van Financiën dreigde financiële bijdrages aan Amsterdam in te trekken, toen bleek dat de hoofdstad niet wilde meewerken aan de beursgang van Schiphol. Dat zegt de Amsterdamse wethouder Lodewijk Asscher.
© ANP
De wethouder van de hoofdstad stelde dat in een interview met de Volkskrant, dat het dagblad zaterdag heeft gepubliceerd.
Volgens Asscher voerde de minister, en met hem een aantal topmannen uit het bedrijfsleven, grote druk op hem uit.
Steun
Asscher beschrijft in het interview hoe hij als beginnend wethouder van onder meer economische zaken en financiën aan de minister moest meedelen dat Amsterdam de steun aan de beursgang van Schiphol zou intrekken. De wethouder noemt Zalm in het interview ''intelligent, volhardend en gewiekst''.
Asscher maakte naar eigen zeggen toen ook kennis met het 'old boys network'. Jan Kalff, voorzitter van de raad van commissarissen van Schiphol en voormalig topman bij ABN Amro, was woest, zegt Asscher in het interview.
Schandelijk
''Meneer Asscher, ik heb in 27 jaar bedrijfsleven nog nooit zoiets schandelijks meegemaakt. U hebt geen idee wat voor schade u aanricht bij het bedrijf Schiphol'', zo herinnert Asscher zich het telefoongesprek met Kalff. Ook werd Asscher opgebeld door toenmalig ABN Amro directeur Rijkman Groenink.
Asscher heeft in het interview geen goed woord over voor het netwerk dat volgens hem de dienst uitmaakt. ''De minachting en de onderschatting van de politiek die dat netwerk uitstraalt, vond ik schokkend'', zegt Asscher.
Risico
Volgens de wethouder zijn de afwegingen voor de beursgang van Schiphol vertroebeld, omdat er zowel politiek kapitaal als 'echt' kapitaal in zit. ''Het is een risico als die netwerken zo nauw zijn verweven. Daar ben ik van geschrokken. Ik ben er linkser van geworden'', aldus de wethouder.
Onder de indruk was hij ook, door zijn eerste ontmoeting met Zalm, van zijn ''vuurdoop''. ''Onzekerder of ik het wel kon, wethouder zijn van Amsterdam, heb ik me daarna niet meer gevoeld'', bekent Asscher.
Laat Bolkesteijn het maar niet lezenquote:Op zaterdag 23 januari 2010 13:49 schreef capricia het volgende:
Ik haal hem ook ff uit de brievenbus, ben benieuwd!
Gemaakt door het ANP, dat in handen is van de Fentener van Vlissingers... onderdeel van het old boys network...quote:Op zaterdag 23 januari 2010 14:12 schreef capricia het volgende:
Hier even de samenvatting van NU.NL:
[..]
Ik heb het gelezen..heb hier ook de VK (alleen op zaterdag dan...quote:Op zaterdag 23 januari 2010 14:16 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Gemaakt door het ANP, dat in handen is van de Fentener van Vlissingers... onderdeel van het old boys network...
Het VK artikel is echt shocking.
Dat is een van de redenen waarom ik die commissie de Wit weldegelijk interessant vind...ook al vinden veel mensen het een wassen neus.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 14:24 schreef Klopkoek het volgende:
Ik meen het echt, dit land is een banenenrepubliek.
Het ANP is ook alweer een prachtig voorbeeld. Vroeger in handen van de kranten, nu in handen van de Fenteners.
Zo werkt dat dus, anticperende corruptie: Wat ga je doen na de politiek?quote:Op zaterdag 23 januari 2010 14:13 schreef ikweethetookniet het volgende:
In de maanden die volgen voert Zalm de druk op. Wilco Jiskoot, die bij ABN Amro jarenlang aan de lopende band grote bedrijven naar de beurs bracht, verzekert Asscher dat de beursgang hoe dan ook doorgaat. Asscher: ‘Ik zie hem nog zitten op de bank in mijn werkkamer. Minzaam glimlachend informeerde hij naar mijn ambities voor na de politiek.’
Woest
Jan Kalff, voorzitter van de raad van commissarissen van Schiphol en voorheen de hoogste baas van ABN Amro, belt vanuit zijn auto. Hij is woest. ‘Meneer Asscher, ik heb in 27 jaar bedrijfsleven nog nooit zoiets schandelijks meegemaakt.’
Asscher: ‘Ik maakte kennis met het old boys network dat de dienst uitmaakt. De minachting en de onderschatting van de politiek die dat netwerk uitstraalt, vond ik schokkend.’
Hoe zou het rookverbod Klink aan een betere baan helpen? Het is immers de tabakslobby die dit frustreert.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 15:42 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Zo werkt dat dus, anticperende corruptie: Wat ga je doen na de politiek?
Daar moet je dus al tijdens je Nederlandse politieke carriere voor zorgen en daar zit het geld en/of de mooie baantjes: Zeg ja tegen Europa, ja tegen de JSF, ja tegen vaccineren, ja tegen het rookverbod, ja tegen privatisering, ja tegen uitverkoop, ja tegen marktwerking, ja tegen multinationals, ja tegen vervuilers, ja tegen de banken en verzekeraars, alles mag, controles afschaffen, ja tegen iedereen die je na je huidige politieke carriere een baan te bieden heeft.
Hoe bedoel je dat 'een stapje hoger'?quote:Op zaterdag 23 januari 2010 14:29 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat is een van de redenen waarom ik die commissie de Wit weldegelijk interessant vind...ook al vinden veel mensen het een wassen neus.
Ik wil gewoon horen hoe iedereen de schuld een stapje hoger neerlegt. Triest maar waar.
Ik ken dat boek. Heb het zelfs gelezen. Volgens mij zegt het dat het old boys network aan het verdwijnen is....quote:Op zaterdag 23 januari 2010 17:01 schreef Thomas B. het volgende:
Overigens, voor de mensen die geinteresseerd zijn in dat oldboys netwerk kan ik dit boek aanbevelen
[ afbeelding ]
Klopt. Heb het zelf niet helemaal gelezen, maar ik had les van Meindert Fennema op het moment dat ie het uitbracht. Toen had ie er wat over verteld en heb ik er een tijdje in zitten lezen. Het beschrijft in principe de opkomst van buitenlandse bestuurders en vrouwen binnen het Nederlandse bedrijfsleven, waardoor die traditionele bestuursnetwerken minder hecht zijn geworden. En daardoor ook minder macht hebben wat je terugziet in dit soort dingenquote:Op zaterdag 23 januari 2010 17:13 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik ken dat boek. Heb het zelfs gelezen. Volgens mij zegt het dat het old boys network aan het verdwijnen is....
Een roker gaat gemiddeld jaren eerder dood, en maakt daardoor gemiddeld 60.000 euro minder aan zorgkosten op een mensenleven. Kosten die weer andermans baten zijn, dat soort bedragen, daar kun je niet tegenaan roken.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 16:13 schreef Klopkoek het volgende:
Hoe zou het rookverbod Klink aan een betere baan helpen? Het is immers de tabakslobby die dit frustreert.
En Zalm rooktquote:Op zaterdag 23 januari 2010 18:46 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Een roker gaat gemiddeld jaren eerder dood, en maakt daardoor gemiddeld 60.000 euro minder aan zorgkosten op een mensenleven. Kosten die weer andermans baten zijn, dat soort bedragen, daar kun je niet tegenaan roken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |