ah, das misschien wel een idee om thuis ook bij te houdenquote:Op woensdag 20 januari 2010 10:36 schreef Witchfynder het volgende:
[..]
En toch..als je je geluid super instelt op je buizenbak en je neemt daar mee op, dan gaan ze toch bepaalde frequenties eraf hakken. Niet omdat jij iets fout hebt gedaan, maar omdat de mix daardoor beter wordt. Onze gitarist Jurgen (die in Excess heeft gewerkt) liet het mij eens horen hoe dat werkt. Ze hakken lage frequenties er af zodat je een best schel, snerpend gitaargeluid overhoudt. Toen liet hij mij de losse bastrack horen, wat erg vuig klonk. Toen liet hij mij de drums horen (met de welbekende metaltik)...klonk helemaal niet vet. Toen gooide hij alles samen en het klonk SUPERDIK en gedefiniëerd! Tja, dat zijn de technieken. Maar dat zijn de dingen die je niet zomaar leert en dan heb je nog een hoop mensen die thuis muziek opnemen en waar het steeds modderig blijft klinken en zij maar niet snappen waarom. Ik was er ook niet opgekomen of frequentiereeksen te gaan killen. Maar ja, dat is waarom het technici zijn en niet allen maar knoppenbedienden
.
quote:Op woensdag 20 januari 2010 10:36 schreef Witchfynder het volgende:
[..]
En toch..als je je geluid super instelt op je buizenbak en je neemt daar mee op, dan gaan ze toch bepaalde frequenties eraf hakken. Niet omdat jij iets fout hebt gedaan, maar omdat de mix daardoor beter wordt. Onze gitarist Jurgen (die in Excess heeft gewerkt) liet het mij eens horen hoe dat werkt. Ze hakken lage frequenties er af zodat je een best schel, snerpend gitaargeluid overhoudt. Toen liet hij mij de losse bastrack horen, wat erg vuig klonk. Toen liet hij mij de drums horen (met de welbekende metaltik)...klonk helemaal niet vet. Toen gooide hij alles samen en het klonk SUPERDIK en gedefiniëerd! Tja, dat zijn de technieken. Maar dat zijn de dingen die je niet zomaar leert en dan heb je nog een hoop mensen die thuis muziek opnemen en waar het steeds modderig blijft klinken en zij maar niet snappen waarom. Ik was er ook niet opgekomen of frequentiereeksen te gaan killen. Maar ja, dat is waarom het technici zijn en niet allen maar knoppenbedienden
.
Goed LP trouwens en zeker waar.quote:Op woensdag 20 januari 2010 10:40 schreef Aresdreams het volgende:
voor thuis vind ik een beetje midscoop wel lekker, maar heb wel liefst dat de gitaar zelf ook een redelijk breed spectrum uitstuurt, zonder midscoop dus.
[..]
ah, das misschien wel een idee om thuis ook bij te houden
maar hoe zit het dan met drums? metaltik? ik nie snap nog
dank je, weet ik dat ook weerquote:Op woensdag 20 januari 2010 10:43 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
Goed LP trouwens en zeker waar.
Met de metaltik wordt vaak de kickdrum EQ-boost op 8khz of 10kz bedoeld die er voor zorgt dat de kick een klikkend geluid krijgt, maar daardoor ook op kleine speakers gedefinieerd klinkt.
Het is sowieso wel handig om voor jezelf eens bezig te gaan met frequenties. Gewoon om te zien hoe ze je geluid beïnvloeden.quote:Op woensdag 20 januari 2010 10:40 schreef Aresdreams het volgende:
voor thuis vind ik een beetje midscoop wel lekker, maar heb wel liefst dat de gitaar zelf ook een redelijk breed spectrum uitstuurt, zonder midscoop dus.
[..]
Drums moeten niet alleen maar BOEM doen. Drums, vooral in Metal, EQ'en ze vaak zo dat er een tik in het geluid zit, vooral in de basdrum hoor je dit. Om dit te helpen worden basdrums met meerdere microfoons opgenomen. De tik halen ze geloof ik vooral uit een speciaal soort mic die ze ín de basdrum leggen. Hierdoor krijg je bovenop de BOEM ook een soort tik te zitten, waardoor het geluid wat scherper wordt en beter door de mix heen prikt.quote:Op woensdag 20 januari 2010 10:40 schreef Aresdreams het volgende:
[..]
Ik hoor sowieso niet zo heel veel dynamiek in death metalquote:Op woensdag 20 januari 2010 10:44 schreef Witchfynder het volgende:
[..]
Drums moeten niet alleen maar BOEM doen. Drums, vooral in Metal, EQ'en ze vaak zo dat er een tik in het geluid zit, vooral in de basdrum hoor je dit. Om dit te helpen worden basdrums met meerdere microfoons opgenomen. De tik halen ze geloof ik vooral uit een speciaal soort mic die ze ín de basdrum leggen. Hierdoor krijg je bovenop de BOEM ook een soort tik te zitten, waardoor het geluid wat scherper wordt en beter door de mix heen prikt.
Zo'n beetje alle metalbands worden zo gemixt tegenwoordig. Luister maar naar de nieuwste Annihilator bijv.
Soms wil men nog weleens cheaten en een gefabriceerd geluid uit een module halen met triggers. Vooral bij niet erg goede drummers helpt dat. Maar ja, dat is een beetje nep natuurlijk. Je mist ook elke dynamiek dan, maar voor Metal (vooral death metal enzo) is dat helemaal niet erg. Dan zie je vaak dat élke tom getriggered is live, omdat dat makkelijker is om de zaal in te sturen.
Witch, ik zal je even uit een droom helpenquote:Op woensdag 20 januari 2010 10:44 schreef Witchfynder het volgende:
[..]
Drums moeten niet alleen maar BOEM doen. Drums, vooral in Metal, EQ'en ze vaak zo dat er een tik in het geluid zit, vooral in de basdrum hoor je dit. Om dit te helpen worden basdrums met meerdere microfoons opgenomen. De tik halen ze geloof ik vooral uit een speciaal soort mic die ze ín de basdrum leggen. Hierdoor krijg je bovenop de BOEM ook een soort tik te zitten, waardoor het geluid wat scherper wordt en beter door de mix heen prikt.
Zo'n beetje alle metalbands worden zo gemixt tegenwoordig. Luister maar naar de nieuwste Annihilator bijv.
Soms wil men nog weleens cheaten en een gefabriceerd geluid uit een module halen met triggers. Vooral bij niet erg goede drummers helpt dat. Maar ja, dat is een beetje nep natuurlijk. Je mist ook elke dynamiek dan, maar voor Metal (vooral death metal enzo) is dat helemaal niet erg. Dan zie je vaak dat élke tom getriggered is live, omdat dat makkelijker is om de zaal in te sturen.
de kelderquote:Op woensdag 20 januari 2010 11:07 schreef Witchfynder het volgende:
Welke zaal van Dynamo is dat?
Nee, dat is echt niet waar. Dat is geheel afhankelijk van de opvattingen van de technici. Of het groepje technici dat ik kennen en de metalalbums die ik ken horen allemaal bij die 1%.quote:Op woensdag 20 januari 2010 11:06 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
Witch, ik zal je even uit een droom helpen: 99% van de metalplaten die je tegenwoordig hoort zijn gesampelde drums met triggers of een combi van het eigen geluid met samples erover gemixt.
Je hebt ook niet echt speciale mic nodig voor een kickdrum. echter de laatste tijd zie je dat er gebruik wordt gemaakt van een luidspreker (een luidspreker is eigenlijk een omgekeerde microfoon) die voor de kick wordt gelegd en in de console wordt geprikt. De conus van deze speaker gaat dan bewegen en produceert idd een soort kartonnig geluid met veel sub-laag wat je makkelijk kan e'q-en. yamaha heeft hierop ingespeeld en de "subkick"geproduceerd, die hetzelfde doet!
Nouja, over elkaar dus. Dat gebeurt inderdaad best vaak.quote:Op woensdag 20 januari 2010 11:11 schreef Aresdreams het volgende:
ik vind het wel interessant. echter, samples ipv echte drums... das wel lame eigenlijk...
Dat vinden een hoop drummers en geluidstechnici dus ook en weigeren daarom ermee te werkenquote:Op woensdag 20 januari 2010 11:11 schreef Aresdreams het volgende:
ik vind het wel interessant. echter, samples ipv echte drums... das wel lame eigenlijk...
Ik heb het over de grote jongens dan hequote:Op woensdag 20 januari 2010 11:13 schreef Witchfynder het volgende:
[..]
Nee, dat is echt niet waar. Dat is geheel afhankelijk van de opvattingen van de technici. Of het groepje technici dat ik kennen en de metalalbums die ik ken horen allemaal bij die 1%.
Op onze demo is het basdrumgeluid vervangen door een sample, omdat er opgenomen is met zo'n omgekeerde conus en dat klonk te crappy.
Op onze CD heeft de technicus een of andere platte microfoon in de basdrum gebruikt. Lijkt net een soort ding wat je gebruikt om dingen in de pan om te draaien (weet ff niet hoe dat heet).
Het vervelende is dat je het dan vervolgens wel productioneel vaak gaat afleggen tegen albums waar zoiets wel is gebeurd.quote:Op woensdag 20 januari 2010 11:17 schreef Witchfynder het volgende:
[..]
Dat vinden een hoop drummers en geluidstechnici dus ook en weigeren daarom ermee te werken.
Ja, dat zijn echt de grote jongens (hoe fan ik van Testament ook ben)quote:Op woensdag 20 januari 2010 11:21 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
Ik heb het over de grote jongens dan he
Bullet for my Valentine, Killswitch Engage, Trivium, Testament, dat soort jongens. Dat is dus allemaal met samples gebeurd.
De grote jongens in het genre hequote:Op woensdag 20 januari 2010 11:24 schreef Witchfynder het volgende:
[..]
Ja, dat zijn echt de grote jongens (hoe fan ik van Testament ook ben).
Ik durf te wedden dat Iron Maiden en Judas Priest het niet doen. Ik bedoel; als Nicko een snare uit begin jaren '70 gebruikt, omdat die het tofste geluid geeft, denk ik niet dat hij toelaat dat iemand er een sample overheen gooit
.
iddquote:
Ik denk dat het een verloop is. Ik denk dat echt héél grote mensen in die wereld het wel ambachtelijk doen en bands in de rij staan bij zo'n persoon omdat zij dát geluid willen. Feit is ook dat bij sommige band je het verschil toch niet gaat horen, omdat ze voornamelijk veel geluid maken, zonder ook maar enige nuance. Ja, dan zou je het liefst alles willen triggeren als dat zou kunnenquote:Op woensdag 20 januari 2010 11:23 schreef Cynic het volgende:
[..]
Het vervelende is dat je het dan vervolgens wel productioneel vaak gaat afleggen tegen albums waar zoiets wel is gebeurd.
Ik denk dat er bij de top van de metalbands flink geknipt en geplakt wordt. En dat gebeurt dan ook meestal in hele dikke studio's. Studio's waar die muzikanten en geluidstechnici die jij en ik kennen met alle respect niet werken...
Voor gitaar is dat dan best wel weer lastig...Dat zal je toch echt zo strak mogelijk moeten inspelen.quote:Op woensdag 20 januari 2010 11:29 schreef Aresdreams het volgende:
toch is een beetje strak trekken soms best handig voor die slordige gitaristen
Tuurlijk. Maar live weten ze het wel waar te maken (tussen het struikelen door). Ik zeg alleen maar; fouten correctie is prima. Ik speel ook niet foutloos in en mijn voorbeelden vast ook niet. Dat kun je van niemand verwachten. Maar als je met crappy muzikanten te maken hebt en je moet elk nummer volledig recht trekken dan is er een grens overschreden denk ik. Plus, zo perfect hoeft het misschien niet. Een album waar ik dol op blijf is 'Power & Pain' van Whiplash. Soms hoor je gewoon dat de drummer de snare niet netjes haalt, maar dat heeft z'n charme wel. Dan hoor je dat het door een mens is ingespeeldquote:Op woensdag 20 januari 2010 11:29 schreef Cynic het volgende:
Wat dacht je trouwens van Dragonforce....daar wordt ook echt wel het nodige rechtgetrokken
dat gaat trouwens tegenwoordig ook prima. De nieuwe steinberg platforms (cubase 5 full/nuendo) bieden ook voor melodische wavevormen beat detective en timestretch aan, wat helemaal niet verkeerd klinkt. Het blijft echter wel lastiger dan drums, dat wel!quote:Op woensdag 20 januari 2010 11:32 schreef Cynic het volgende:
[..]
Voor gitaar is dat dan best wel weer lastig...Dat zal je toch echt zo strak mogelijk moeten inspelen.![]()
Maargoed, dat kan je dus ook eindeloos overnieuw doen (mits het budget dat toelaat)
Ook voor Nicko. Zoals die live af en toe zwabbertquote:Op woensdag 20 januari 2010 11:29 schreef Aresdreams het volgende:
toch is een beetje strak trekken soms best handig voor die slordige gitaristen
Da dat eerder gezegd, had me zoveel werk gescheeld in de studioquote:Op woensdag 20 januari 2010 11:40 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
dat gaat trouwens tegenwoordig ook prima. De nieuwe steinberg platforms (cubase 5 full/nuendo) bieden ook voor melodische wavevormen beat detective en timestretch aan, wat helemaal niet verkeerd klinkt. Het blijft echter wel lastiger dan drums, dat wel!
Had jij de Melodyne toolset al eens bekeken? In het kader van studioknutselwerkquote:Op woensdag 20 januari 2010 11:40 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
dat gaat trouwens tegenwoordig ook prima. De nieuwe steinberg platforms (cubase 5 full/nuendo) bieden ook voor melodische wavevormen beat detective en timestretch aan, wat helemaal niet verkeerd klinkt. Het blijft echter wel lastiger dan drums, dat wel!
Dat was toch wel de reden waarom ze Blaze Bayley hadden aangenomen destijds?quote:Op woensdag 20 januari 2010 11:41 schreef Litpho het volgende:
[..]
Ook voor Nicko. Zoals die live af en toe zwabbert.
Het klinkt tof als je er bij bent, maar ik heb bootlegs waar het toch wel heel erg lijkt alsof Steve hem heeft aangenomen omdat hij een potje kon voetballen.
quote:Op woensdag 20 januari 2010 11:42 schreef Cynic het volgende:
[..]
Da dat eerder gezegd, had me zoveel werk gescheeld in de studio
Ja even, maar ik heb hem zelf niet. Wel bruut dat je daarme complete gitaaraccoorden kan omzetten in midi en dan helemaal kan omzetten in andere accoorden. Zie ook dit meesterlijke filmpje:quote:Op woensdag 20 januari 2010 11:43 schreef Litpho het volgende:
[..]
Had jij de Melodyne toolset al eens bekeken? In het kader van studioknutselwerk.
Tja, Blaze was de wrong man at the wrong place. Ze hadden dan nog beter iemand als Jeff Scott Soto aan kunnen nemen (al is dat geen Brit en dat zou een vereiste zijn).quote:Op woensdag 20 januari 2010 11:45 schreef Cynic het volgende:
[..]
Dat was toch wel de reden waarom ze Blaze Bayley hadden aangenomen destijds?
Die vorige soloplaat van hem vond ik trouwens wel erg goed.
Die kenden ze dan natuurlijk ook al.quote:Op woensdag 20 januari 2010 11:51 schreef Witchfynder het volgende:
Adrian moest bij zijn auditie een paar nummers spelen, een pint bier in zoveel seconde opdrinken en een voetbal x meter ver kunnen schoppen.
Ik heb Cubase 5, dat hoef je mij niet te vertellenquote:Op woensdag 20 januari 2010 11:50 schreef --H-I-M-- het volgende:
dat is ook wel mooi hoor:)
Goed zo!quote:Op woensdag 20 januari 2010 11:53 schreef Litpho het volgende:
[..]
Ik heb Cubase 5, dat hoef je mij niet te vertellen.
quote:Op woensdag 20 januari 2010 11:52 schreef Witchfynder het volgende:
Blech, Pulling Teeth op HardRadio. Sinds ik veel andere bassisten gehoord heb, vind ik het lang niet meer zo indrukwekkend.
quote:Op woensdag 20 januari 2010 12:04 schreef Witchfynder het volgende:
Gatver, wat klinkt Shadows Fall ontzettend gay. Emo gekerm....
Wie?quote:Op woensdag 20 januari 2010 12:05 schreef Witchfynder het volgende:
[..]
Jeff Schmidt, die maakt mooie bassolo's.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |