Goedemorgen/nacht allemaal

Groetjes vanuit het bitterkoude maar prachtige China

Zit momenteel op de airport te wachten op mijn vlucht naar Guilin (zuiden). Het duurde ongeveer 10 minuten om deze pagina te laden, dus foto's uploaden zit er niet in ben ik bang

. Anyway, het is hier koud, bizar, mooi en vooral relaxed. Super fijn vakantieland, behalve dat geen mens engels spreekt. Ik had mijn hotelnaam fijn opgeschreven, inclusief het adres in "normale" letters... geen taxi chauffeur die dat dus begrijpt

. Heb uiteindelijk na 11 uur vlucht met de metro de halve stad door moeten rijden om mijn hotel te zoeken

. Hotelnaam dus altijd in chinese tekens opschrijven, en zelfs dan nog vinden de meeste taxi chauffeurs het niet, ook al zit ik in een van de grootste hotels van de stad

. En dat is dan nog Beijing, de hoofdstad, die helemaal klaar is gemaakt voor touristen ivm de olympische spelen... kun je nagaan hoe dat vanmiddag in Guilin gaat worden

. Ik heb er al zin in

Even kijken, wat heb ik zoal gedaan? ... chinese muur beklommen (800m stijging in hoogte dmv 2700 stijle traptreden... ik was een van de weinige sukkels die helemaal tot boven klom, maar het uitzicht was briljant! Verder vooral Beijing bekeken, chinese oude wijkjes in (zien er zeer NIET uitnodigend uit, beetje sloppenwijken qua uiterlijk, maar heeeel tof om daar door heen te lopen). Hoe de mensen daar leven is niet normaal, wat een puinzooi! Verder natuurlijk de Verboden stad bezocht en wat andere bekende bezienswaardigheden... allemaal wel aardig, maar ik ben meer van de lokale bevolking opzoeken. Bij een chinese familie thuis geweest, erg mooi om te zien

.
Qua geld voel je je hier echt een koning. Metro door de hele stad reis je voor 20 eurocent, een taxi de halve stad door is zo'n 2 a 3 euro (of 10 als je niet onderhandelt

). Het eten is vreselijk goor in de meeste gevallen, maar soms ook onverwacht heel lekker. Zo heb ik aan een vies ogend kraampje kip op een stok gegeten, dat was super lekker (en niet ziek geworden), maar naast de kip ligt gewoon zeepaardje-op-een-stok, levende schorpioen-op-een-stok en slang-op-een-stok

. Het goorste wat ik heb gegeten was haaievinnesoep. Dat is een soort snot met sliertjes rubber... yummm

. Oh en denk je veilig te gaan door duif te bestellen, dan krijg je dus een hele duif die met ingewanden en hoofd en al gewoon in het vet wordt gegooid

. Zie dat maar eens met stokjes te eten

Anyway, tot zover even een korte update. Hoop dat hier alles goed is

wellicht tot later vanuit hier, of anders tot over 1.5 week of zo