FOK!forum / Relaties & Psychologie / Waarom ervaren mensen school en leren vaak als niet leuk?
GoodGawdmaandag 18 januari 2010 @ 14:08
Misschien een stomme vraag, maar toch vraag ik het me af. Nu ik hier zit te studeren en telkens afgeleid raak door andere dingen om me heen. Lees internet. Waarom wil ik liever iets anders doen dan leren, terwijl dat heel nuttig is.

Rare vrage maar ik wil meer weten over mijn brein, dus psychologen brand los.
#ANONIEMmaandag 18 januari 2010 @ 14:09
Ligt er aan wat jouw concentratievermogen is en wat je voor school over hebt. Heb je deze punten beantwoord, dan kan je het zelf wel vullen wat jij van school vind.

[ Bericht 5% gewijzigd door o.us op 18-01-2010 14:09:59 ]
alorsmaandag 18 januari 2010 @ 14:11
Omdat het moet?

Ik vind mijn studie wel leuk en interessant, maar er iets voor doen vind ik niet leuk Het waarom daar kan ik mijn vinger ook niet op leggen.
GoodGawdmaandag 18 januari 2010 @ 14:12
quote:
Op maandag 18 januari 2010 14:11 schreef alors het volgende:
Omdat het moet?

Ik vind mijn studie wel leuk en interessant, maar er iets voor doen vind ik niet leuk Het waarom daar kan ik mijn vinger ook niet op leggen.
Dat dus. Ik pak liever mijn gitaar en speel de hele dag.
De_Logicamaandag 18 januari 2010 @ 14:12
Omdat;

1) je verplicht naar een leraar moet luisteren vanuit een stoel en je niks anders mag doen
2) je verplicht in je boeken moet kijken en niks anders mag doen
3) vaak met kutkinderen zit opgescheept die zichzelf veel beter achten
4) er vaak totaal niet naar je omgekeken wordt

En nog veel meer.
Prenzlauermaandag 18 januari 2010 @ 14:13
omdat het systeem van het onderwijs niet deugt. Daarnaast is de mens van nature lui. Hoeveel mensen gaan hier uit zichzelf dingen ondernemen als ze vakantie hebben?
Sm0keZmaandag 18 januari 2010 @ 14:14
1. Het is verplicht
2. Je ziet het nut er nog niet van in
3. Bijna iedereen heeft een hekel aan school, dus doe je ook maar gezellig mee
4. Verschilende leerkrachten nog niet precies weten hoe ze met hun autoriteit om moeten gaan.

Zoiets?
#ANONIEMmaandag 18 januari 2010 @ 14:15
quote:
Op maandag 18 januari 2010 14:12 schreef De_Logica het volgende:
Omdat;

1) je verplicht naar een leraar moet luisteren vanuit een stoel en je niks anders mag doen
2) je verplicht in je boeken moet kijken en niks anders mag doen
3) vaak met kutkinderen zit opgescheept die zichzelf veel beter achten
4) er vaak totaal niet naar je omgekeken wordt

En nog veel meer.
Jij hebt nog te maken met druk van je ouders en van de leerplicht. Ik denk niet dat TS daarop doelt.
GoodGawdmaandag 18 januari 2010 @ 14:17
Nee als ik wil kan ik zo stoppen. Doe HBO studie, dus leerplicht gaat niet op voor mij. Maar dat is ook weer zo zonde want je hebt er al zoveel geld en tijd in geinvesteerd. Plus je wilt later toch een normale baan en geen gemeente werker worden.
Daniel1976maandag 18 januari 2010 @ 14:19
Al het hier bovenstaande en:

Het feit dat je dingen moet leren die je totaal niet interessant vind. (En dan heb ik het niet over de mensen die niets interessant vinden) Maar iemand die wiskunde scheikunde en natuurkunde super interessant vind, zit vaak te balen bij frans en omgekeerd.
Daeronmaandag 18 januari 2010 @ 14:20
Vaak door de manier waarop het onderwijs opgezet is. Er zit totaal geen humor of plezier in, je moet gewoon die feitjes naar binnen stampen en het daar mee doen.

Ik merk het bij mezelf best erg wat dat betreft, de meest vage nutteloze informatie uit een goed opgezette documentaire is veel beter blijven hangen dan het gezwam van de aardrijkskundeleraar voor de klas indertijd.
De_Logicamaandag 18 januari 2010 @ 14:21
quote:
Op maandag 18 januari 2010 14:15 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Jij hebt nog te maken met druk van je ouders en van de leerplicht. Ik denk niet dat TS daarop doelt.
Die tijd ligt al even achter me.

Maar de druk is wel de hoofdreden naar mijn inziens. Of je nou op de middelbare zit of op de Uni.
#ANONIEMmaandag 18 januari 2010 @ 14:22
quote:
Op maandag 18 januari 2010 14:21 schreef De_Logica het volgende:

[..]

Die tijd ligt al even achter me.

Maar de druk is wel de hoofdreden naar mijn inziens. Of je nou op de middelbare zit of op de Uni.
Ik heb absoluut geen druk op de uni. Van wie zou die druk moeten komen dan?
Ringomaandag 18 januari 2010 @ 14:24
De mens is lui van nature. En ik ben zelfs zo lui dat ik op zeer veel goede momenten niet eens bereid ben om de dingen te doen die ik (a) leuk vind en waartoe (b) niemand mij verplicht.

.
#ANONIEMmaandag 18 januari 2010 @ 14:25
quote:
Op maandag 18 januari 2010 14:22 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Ik heb absoluut geen druk op de uni. Van wie zou die druk moeten komen dan?
De IB-Groep.
De_Logicamaandag 18 januari 2010 @ 14:26
quote:
Op maandag 18 januari 2010 14:22 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Ik heb absoluut geen druk op de uni. Van wie zou die druk moeten komen dan?
Geen druk? Je hoeft geen scripties of toetsen te maken (of hoe heet dat op de Uni? Zelf niet gedaan) of een bepaald percentage aanwezig te zijn om te luisteren naar saaie professoren? Kan me zo voorstellen dat je zelfs daar een hoop bullshit over je heen krijgt. Al is het maar van de IB-groep. Dan is werk toch een stuk beter lijkt me, zit je iets meer op een plek waar je de dingen doet die je écht leuk vindt.
#ANONIEMmaandag 18 januari 2010 @ 14:26
quote:
Op maandag 18 januari 2010 14:25 schreef o.us het volgende:

[..]

De IB-Groep.
Ik heb 10 jaar om een studie af te ronden? Enorme druk ja.. als ik daar maar mee om kan gaan
TNAmaandag 18 januari 2010 @ 14:27
Omdat je voor tentamens alles moet weten, terwijl je in je vrije tijd alleen de dingen onthoudt die je boeien.
Ringomaandag 18 januari 2010 @ 14:27
quote:
Op maandag 18 januari 2010 14:26 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Ik heb 10 jaar om een studie af te ronden? Enorme druk ja.. als ik daar maar mee om kan gaan
Ik ken mensen die daar maar net genoeg aan hadden.
Stephan1237maandag 18 januari 2010 @ 14:30
Dit is in mijn klas ook zeer erg aan de gang

Ik snap niet dat een paar"leerlingen" zover zijn gekomen, zij doen niks, vragen altijd alles aan anderen
#ANONIEMmaandag 18 januari 2010 @ 14:30
quote:
Op maandag 18 januari 2010 14:26 schreef De_Logica het volgende:

[..]

Geen druk? Je hoeft geen scripties of toetsen te maken (of hoe heet dat op de Uni? Zelf niet gedaan) of een bepaald percentage aanwezig te zijn om te luisteren naar saaie professoren? Kan me zo voorstellen dat je zelfs daar een hoop bullshit over je heen krijgt. Al is het maar van de IB-groep. Dan is werk toch een stuk beter lijkt me, zit je iets meer op een plek waar je de dingen doet die je écht leuk vindt.
Ik moet wel wat tentamens maken maar er is niemand die daarover oordeelt of wat dan ook. Als ik 7 herkansingen nodig heb boeit nog steeds niemand dat. De druk om te slagen is dus niet zo hoog, helemaal niet omdat ik van IBG 10 jaar over een studie mag doen. Aanwezigheidsplicht doen ze hier niet aan dus dat is zelf ook redelijk in te plannen.
Teteteterekmaandag 18 januari 2010 @ 14:30
Bij mijn vorige studie voelde ik me net zo. Opzich vond ik het wel interessant, maar ik had totaal geen zin om er ook maar iets aan te doen. Echter, dat is allemaal veranderd toen ik met mijn huidige studie begon. Zelfs in een periode zonder college houd ik me er mee bezig ( tot een zekere hoogte uiteraard).
#ANONIEMmaandag 18 januari 2010 @ 14:31
quote:
Op maandag 18 januari 2010 14:27 schreef Ringo het volgende:

[..]

Ik ken mensen die daar maar net genoeg aan hadden.
Dan doe je dus gemiddeld bijna 2,5 jaar over iets waar normaal 1 jaar voor staat?


Teteteterekmaandag 18 januari 2010 @ 14:32
quote:
Op maandag 18 januari 2010 14:31 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Dan doe je dus gemiddeld bijna 2,5 jaar over iets waar normaal 1 jaar voor staat?


Sommige mensen doen ook nog wel iets naast hun studie. hè

Een bestuursjaar of twee...
Tamashiimaandag 18 januari 2010 @ 14:37
quote:
Op maandag 18 januari 2010 14:08 schreef GoodGawd het volgende:
Misschien een stomme vraag, maar toch vraag ik het me af. Nu ik hier zit te studeren en telkens afgeleid raak door andere dingen om me heen. Lees internet. Waarom wil ik liever iets anders doen dan leren, terwijl dat heel nuttig is.

Rare vrage maar ik wil meer weten over mijn brein, dus psychologen brand los.
Goede vraag. Leren is een rare bezigheid, je moet jezelf continu focussen op stof en het honderden keren herhalen zodat het blijft zitten. Herhaling is eigenlijk saai en daarom kan je je moeilijk focussen. De stof is ook vaak van het kaliber waarvan je denkt dat je er niks aan hebt, waardoor het saai + saai wordt.. Waardoor je geen concentratie meer hebt en ook geen zin.
Ringomaandag 18 januari 2010 @ 14:37
quote:
Op maandag 18 januari 2010 14:32 schreef Teteteterek het volgende:

[..]

Sommige mensen doen ook nog wel iets naast hun studie. hè

Een bestuursjaar of twee...
En drie jaar kroegwandelen.
GoodGawdmaandag 18 januari 2010 @ 14:54
Kunnen ze niet iets verzinnen waardoor leren leuk is?
Daeronmaandag 18 januari 2010 @ 14:58
quote:
Op maandag 18 januari 2010 14:54 schreef GoodGawd het volgende:
Kunnen ze niet iets verzinnen waardoor leren leuk is?
Dat kan best, alleen dan moet je het onderwijs aanpassen per leerling.

Op dit moment is het onderwijs ingericht op massa-"educatie".
Ringomaandag 18 januari 2010 @ 15:08
quote:
Op maandag 18 januari 2010 14:54 schreef GoodGawd het volgende:
Kunnen ze niet iets verzinnen waardoor leren leuk is?
Iets verzinnen dat nóg minder leuk is en jou laten kiezen tussen die twee.
GoodGawdmaandag 18 januari 2010 @ 15:22
quote:
Op maandag 18 januari 2010 15:08 schreef Ringo het volgende:

[..]

Iets verzinnen dat nóg minder leuk is en jou laten kiezen tussen die twee.
Toen ik op de middelbare school profielen mocht kiezen vond ik dat al super en ik dacht als ik straks studeer dan doe ik al helemaal iets wat ik zelf leuk vind Word steeds beter dacht ik. Maar niet dus weer al die shit wiksunde en mechanica en reut bleh.
Teteteterekmaandag 18 januari 2010 @ 15:29
quote:
Op maandag 18 januari 2010 15:22 schreef GoodGawd het volgende:

[..]

Toen ik op de middelbare school profielen mocht kiezen vond ik dat al super en ik dacht als ik straks studeer dan doe ik al helemaal iets wat ik zelf leuk vind Word steeds beter dacht ik. Maar niet dus weer al die shit wiksunde en mechanica en reut bleh.
hbo is a bitch
Metro2005maandag 18 januari 2010 @ 15:36
Vaak omdat leren op school eenheidsworst is en niet iedereen dezelfde interesses heeft. Iemand die heel veel interesse heeft in het bewerken van landbouwgrond zal zich echt niet interesseren in boekhouden en mensen die boekhouden leuk vinden vinden geschiedenis misschien totaal niet boeiend.

Daar komt nog het 'moeten' effect bij.
F04maandag 18 januari 2010 @ 15:38
tvp
PartyHardymaandag 18 januari 2010 @ 15:50
Of je beseft heel goed dat je eigenlijk aan de slag moet voor school en probeert het ook meerdere keren maar na 5 minuten geef je het alweer op omdat je al 10 keer over hetzelfde stukje gelezen hebt en daar niks van is blijven hangen.
Kortom: dat je gedachten meteen naar iets anders afdwalen, en het gewoonweg niet lukt.

Noodlydinsdag 19 januari 2010 @ 21:57
quote:
Op maandag 18 januari 2010 15:08 schreef Ringo het volgende:

[..]

Iets verzinnen dat nóg minder leuk is en jou laten kiezen tussen die twee.
Tja... als ik moet leren voor tentamens ga ik ineens mijn kamer opruimen of stofzuigen of afwassen of andere saaie huishoudelijke klusjes. En toch is dat dan leuker.
PartyHardydinsdag 19 januari 2010 @ 22:00
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 21:57 schreef Noodly het volgende:

[..]

Tja... als ik moet leren voor tentamens ga ik ineens mijn kamer opruimen of stofzuigen of afwassen of andere saaie huishoudelijke klusjes. En toch is dat dan leuker.
Inderdaad, typisch geval van SOGgen
GoodGawddinsdag 19 januari 2010 @ 22:51
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 21:57 schreef Noodly het volgende:

[..]

Tja... als ik moet leren voor tentamens ga ik ineens mijn kamer opruimen of stofzuigen of afwassen of andere saaie huishoudelijke klusjes. En toch is dat dan leuker.
Ik ga ook altijd opruimen, onder het motto anders kan je ECHT niet leren hoor. Zo hou ik mezelf continue voor de gek, met allemaal uitstel smoesjes.
Maeghandinsdag 19 januari 2010 @ 23:11
Voor mij is het belangrijk of iets moet. Als het moet, dan raffel ik het af. Zodra het niet meer moet, begin ik er met veel plezier aan. Ik ga bijvoorbeeld stof nog leren NA een examen, of ik ging mijn slechte onderwerpen oefenen tijdens de schoolvakanties.

Verder is vrijheid voor mij belangrijk. Ik moet dingen op mijn eigen manier kunnen doen en in mijn eigen tempo. Daarom vond ik studeren niet leuk: aanwezigheidsplicht en gebonden zijn aan de rest van de groep voor wat betreft het tempo.

Thuis studeren kan ik best redelijk. Niet dat ik dan altijd zit te trappelen om wat te doen, maar ik doe toch regelmatig nuttige dingen. Zelfs als ik geen echte opleiding volg, pak ik met regelmaat boeken uit de kast die je normaliter niet voor de lol leest, en daar ga ik dan uit leren. Oude lesboeken, theorethische boeken en websites, etc. Gewoon, omdat het van niemand moet, omdat IK het wil doen.
PartyHardydinsdag 19 januari 2010 @ 23:15
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 23:11 schreef Maeghan het volgende:
Voor mij is het belangrijk of iets moet. Als het moet, dan raffel ik het af. Zodra het niet meer moet, begin ik er met veel plezier aan. Ik ga bijvoorbeeld stof nog leren NA een examen, of ik ging mijn slechte onderwerpen oefenen tijdens de schoolvakanties.

Verder is vrijheid voor mij belangrijk. Ik moet dingen op mijn eigen manier kunnen doen en in mijn eigen tempo. Daarom vond ik studeren niet leuk: aanwezigheidsplicht en gebonden zijn aan de rest van de groep voor wat betreft het tempo.

Thuis studeren kan ik best redelijk. Niet dat ik dan altijd zit te trappelen om wat te doen, maar ik doe toch regelmatig nuttige dingen. Zelfs als ik geen echte opleiding volg, pak ik met regelmaat boeken uit de kast die je normaliter niet voor de lol leest, en daar ga ik dan uit leren. Oude lesboeken, theorethische boeken en websites, etc. Gewoon, omdat het van niemand moet, omdat IK het wil doen.
Jaa best herkenbaar, wanneer je participatie (verplichte les) hebt heb ik juist ook de neiging om expres niet naar school te gaan. Het legt de druk zo hoog.
Ik zoek vaak dingen op via internet, vooral wikipedia ofzo, alleen ik ga nooit langer dan een kwartier iets vrijwillig leren ofzo, het is meer dat als ik nieuwsgierig ben naar iets het altijd even opzoek
Maeghandinsdag 19 januari 2010 @ 23:22
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 23:15 schreef PartyHardy het volgende:

[..]

Jaa best herkenbaar, wanneer je participatie (verplichte les) hebt heb ik juist ook de neiging om expres niet naar school te gaan. Het legt de druk zo hoog.
Ik zoek vaak dingen op via internet, vooral wikipedia ofzo, alleen ik ga nooit langer dan een kwartier iets vrijwillig leren ofzo, het is meer dat als ik nieuwsgierig ben naar iets het altijd even opzoek
Ik kan er dan juist uren mee doorgaan. Ik ben nu het cultureel woordenboek aan het lezen/leren. Soms leer ik 's avonds één woord, soms ga ik gewoon door tot ik geen zin meer heb. Ik vond mezelf op sommige vlakken nogal slecht ontwikkeld en dat wou ik veranderen, dus dat leek me wel een geschikt boek.
Drinkywoensdag 20 januari 2010 @ 00:20
Dingen die je zelf verkiest zijn leuk en wil je alles over weten. Dingen die geforceerd worden vind je niet leuk en zal je daarom niet zo in geïnteresseerd zijn. Ik forceer mezelf naar school te gaan dus ---> het is niet leuk dus ---> lage punten

Vroeger lag het anders, toen was het nog leuk dus ---> hoge punten.
flyguywoensdag 20 januari 2010 @ 00:27
Omdat je verplicht wordt jezelf constant te bewijzen en als je de materie al beheerst het niet dusdanig prikkelt dat je er hard voor wil inzetten.

Zelf ervaar ik dat als ik zelf dingen onderzoek en over dingen na denk, ik veel meer wijs wordt van meuk dan de door school geselecteerde zooi.
diginoob2woensdag 20 januari 2010 @ 14:01
Omdat de hele wereld om je heen dat van je verwacht en je stimuleert om te denken dat het niet leuk is.
En omdat in Nederland onderwijs een vanzelfsprekendheid is geworden.
En omdat sommigen van nature een sterkere 'need for cognition' hebben dan anderen.

Bijv. je gaat naar de universiteit en de eerste colleges krijg je een speech met zinnen als 'Ik snap dat jullie liever een feestje houden, maar probeer wel elke dag iets aan je huiswerk te doen.'

Bijv. een eerste mentorgesprek. De man heeft nog geen cijfer gezien, je zit net een week op de universiteit. 'Nou we moeten nog maar zien of je je propedeuse haalt."

Lekker motiverend.

Bijv. je gaat net naar school en iemand vraagt je of je veel huiswerk hebt en je zegt dat je huiswerk leuk vind. Antwoord "Wacht maar tot je op de middelbare school zit. Dan krijg je zoveel huiswerk, vind je het vast niet meer leuk."

Bijv. Je krijgt een 9 voor een proefwerk. Anderen die lager hebben kijken je vies aan.

Bijv. Het is op de basisschool en middelbare school not done om in een gesprek waar iedereen klaagt over de saaiheid van alles te zeggen dat je leren leuk vind. Mensen vinden je 'raar'.

En dan wat betreft het tweede punt. Kijk je naar landen waar het land in heropbouw is, zoals Chili, Bosnie en dergelijke, dan zie je dat de jongeren enorm gemotiveerd zijn om te leren. Los van leuk of niet, zij willen hun land helpen. Hier is school en welvaart zo vanzelfsprekend dat we de waarde er niet meer van inzien, dat het niet meer zo belangrijk lijkt. Mensen missen hier de innerlijke drive die ze in dat soort landen wel hebben. Waardoor mensen hier gewoon denken dat het aan de saaiheid van het lesmateriaal is. Het hele onderwijswezen probeert al jaren lessen 'leuk' te maken. En natuurlijk maakt de presentatie uit, maar als je iets belangrijk vind wordt het vanzelf ook leuker denk ik. Als je er al vanuit gaat dat het 'toch maar verplicht is', en saai, ga je het ook niet leuk vinden. Het wordt leuk als je inziet hoe belangrijke n waardevol het is dat je die mogelijkheid hebt, dat je zelf je pakket of studie samen gaat stellen en daarachter staat, iets hebt om naar toe te werken, je eigen verantwoordelijkheid neemt, enzovoorts.

Ik erger me er al mijn hele leven aan en ik zal dat wel blijven doen.
Loei_koeiwoensdag 20 januari 2010 @ 17:04
School is niet bedoeld om leuk te zijn. Volwassenen lijken ook altijd zo goed mogelijk kinderen te leren dat het leven niet bedoeld is om leuk te zijn. Het huidige onderwijssysteem is gewoon een fabriek. De meeste docenten staan wsl ook in hun hoofd te whinen hoe graag ze wel niet naar huis willen en dan slaat de passie niet over natuurlijk. Het slechtste aan het onderwijs vind ik dat kinderen zo vroeg mogelijk hun van nature aanwezige creativiteit wordt afgeleerd. Creativiteit wordt ook vaak verward met een karaktereigenschap, terwijl de meeste mensen het in feite alleen maar onderdrukken.

Ik heb ook tentamens gehad waarvoor je leerde aan de hand van oefententamens. Daardoor had je een goed idee waar het tentamen ongeveer over zou gaan. Vervolgens sloeg je dus 90% van de stof over en haalde je alsnog het tentamen. Dit soort dingen geven mij het gevoel dat het onderwijs helemaal niet bedoeld is om iets te leren. Het is meer een traject dat vooral zo efficiënt mogelijk moet zijn, alsin zo veel mogelijk mensen zo snel mogelijk laten afstuderen. Degenen die niet in het traject passen vallen dan maar af. Het onderwijs is een beetje een dooddoener en lijkt mensen vooral in slaap te sussen.

Dit klinkt allemaal heel negatief, maar zo zie ik het niet. De meeste mensen voeren geen fuck uit en haken in feite een beetje af. Hoe meer blijkt dat het huidige onderwijssysteem niet werk, hoe groter de kans dat er een keer iets beters voor in de plaats komt.

En waarom je het niet leuk vindt? Eigenlijk is dat heel simpel, studeren valt niet binnen je dagelijkse patronen. Het is niet zo zeer het studeren zelf dat het saai maakt, maar hoe je er tegenaan kijkt. En zoals diginoob2 al zegt is je eigenlijk gewoon aangeleerd om het te gaan zien als een vervelende plicht.
Slickkwoensdag 20 januari 2010 @ 17:11
Huidige onderwijs gaat er niet om dat je wat leert, maar dat je genoeg punten haalt (meestal een 5,5) zodat je uiteindelijk aan de eind van de rit een papiertje hebt. (Ik haak dus op de post boven mij in, over de oefententamens - niet leren omdat je daardoor meer kennis krijgt, maar omdat je de toets moet halen.)
SuperFokkerwoensdag 20 januari 2010 @ 17:24
Ik ergens me ook al jaren aan het onderwijssysteem.
Die prestatiemeting van tentamens is ongelofelijk slecht. Zelf ook vaak geleerd doormiddel van oefententamens.

Meer werkstukken dat zou beter werken. Je kiest een onderwerp binnen het vakgebied en waar je het de afgelopen weken over hebt gehad. Dan heb je daarna een tijd de vrijheid om je op dat werkstuk te richten. Zo kun je toch een onderwerp kiezen dat beter bij je past

En inderdaad...meer creativiteit op school, tentamens helpen dat ook weer te onderdrukken..werkstukken niet.
Loei_koeiwoensdag 20 januari 2010 @ 17:38
Idd, meer focussen op creatie. Tentamens zijn alleen maar een manier om te zeggen dat fouten maken slecht is en te allen tijde voorkomen moet worden. Maar ja, werkstukken betekenen meer nakijkwerk. De gemiddelde docent geeft toch het liefst een multiple choice tentamen.

De kunst is dan natuurlijk om je er niet aan te ergeren, maar er om te lachen. Al die politici en docenten die verwoed strijden tegen de zesjescultuur. Het is zo hopeloos, ze zien gewoon niet wat recht voor hun neus ligt.
nozemwoensdag 20 januari 2010 @ 17:38
Studeren werd voor mij pas echt leuk toen ik zelfstandig een onderzoek mocht opzetten en uitvoeren. Mijn scriptieperiode heb ik dan ook - ondanks het feit dat het verwerken van de onderzoeksresultaten niet altijd soepel verliep - als een zeer fijne tijd ervaren. Zelfstandigheid, eigen verantwoordelijkheid en een OV-jaarkaart waarmee ik heel het land door kon reizen om mensen te interviewen, maar ook gewoon om wat rond te kijken in de steden waarnaar ik onderzoek deed. Andere (groeps) projecten en met name tentamens konden mij aanzienlijk minder bekoren.
Maeghanwoensdag 20 januari 2010 @ 19:47
Helemaal eens met diginoob2 en loei_koei.
#ANONIEMwoensdag 20 januari 2010 @ 20:07
quote:
Op maandag 18 januari 2010 14:12 schreef GoodGawd het volgende:

[..]

Dat dus. Ik pak liever mijn gitaar en speel de hele dag.
Een vriend van me doet dat. Hij werkt amper, hij speelt de hele dag gitaar.
Hij heeft een erfenis gekregen en heeft daar destijds een huis van gekocht. Nu hij geen maandelijkse bijdrage meer krijgt uit de erfenis, heeft hij besloten zijn huis te verkopen. Hij gaat zijn huis opeten, zodat hij nooit hoeft te werken.

Maar dat geld heb jij niet. Dus eindig je in baantjes zoals hij heeft gedaan voordat hij besloot zijn huis op te eten.

De hele dag rondrijden als koerier, ranzige pornoblaadjes rondbrengen van analfisting, Grandmaporn en dat soort nasty shit waar ik persoonlijk bijna van over mijn nek ging. Laat staan dat je zo'n shabby bundel moet afleveren bij een schurftige kalende twisted fuck die je voor een bakkie koffie aanbied. (hij ging er ook nog op in en kwam met een leger vlooien in zijn sokken terug, was mooie inspiratie voor zijn nummers ofzo)

Je zal de kutste baantjes moeten doen, als je daarmee kan leven: prima.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-01-2010 20:08:32 ]
#ANONIEMwoensdag 20 januari 2010 @ 20:15
@ TS:
Mensen ervaren school enerzijds als niet leuk omdat het "verplicht" is. De een kan beter met verplichtingen omgaan dan de ander. Je moet leren voor je tentamen. De keuze van studie is misschien vrij, maar het traject zelf niet altijd.
Daarnaast denken veel mensen gewoon niet na over wat ze gaan studeren, en doen ze daarom een studie die niet aansluit bij hun passie(s) waardoor ze eigenlijk helemaal niet gemotiveerd zijn.
Neewoensdag 20 januari 2010 @ 22:55
Omdat de maatschappelijke en sociale norm dat opeist.
Stuartwoensdag 20 januari 2010 @ 22:56
Er gaat simpelweg te veel tijd inzitten. Dat is het grootste probleem. Ik heb altijd wel iets beters te doen
jogywoensdag 20 januari 2010 @ 22:57
Omdat het schoolsysteem is ingericht om je van binnen dood te maken tot elke creatieve gedachte is verpletterd onder een lading regels en vooropgestelde dogmatiek en het huilend sterft in een donker hoekje van je bewustzijn.
l3lasterwoensdag 20 januari 2010 @ 22:58
je moet reflectie verslagen maken waar je een hele hoop BS inschrijft ala sociaal wenselijke antwoorden... want als je opschrijft wat je echt denkt dan is het niet goed
Neewoensdag 20 januari 2010 @ 22:59
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 22:57 schreef jogy het volgende:
Omdat het schoolsysteem is ingericht om je van binnen dood te maken tot elke creatieve gedachte is verpletterd onder een lading regels en vooropgestelde dogmatiek en het huilend sterft in een donker hoekje van je bewustzijn.
Dat natuurlijk ook. Waarom zou je zelf nadenken als andere dat al voor je doen?
jogywoensdag 20 januari 2010 @ 23:38
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 22:59 schreef Nee het volgende:

[..]

Dat natuurlijk ook. Waarom zou je zelf nadenken als andere dat al voor je doen?
Precies, kop dicht en reproduceren wat er in geschopt is tot je met pensioen mag van de staat.
GoodGawdwoensdag 20 januari 2010 @ 23:57
Daarom maak ik dus muziek. Kan ik daar mijn creativiteit in kwijt >_>

Maar binnenkort moeten we een vliegwaardig vliegtuig maken. Van top tot teen zelf ontwikkelen dus dat word wel een bonk aan creativiteit. Dat lijkt me dan ook wel weer heel vet School is leuk. Tenminste de niet standaard dingen.
ShadyLanedonderdag 21 januari 2010 @ 00:04
Volgens mij is het breder dan school alleen. Veel mensen willen bijv. best graag in hun vrije tijd een taal leren en zijn daar ook echt erg in geinteresseerd, maar gaan als puntje bij paaltje komt 's avonds toch liever iets anders doen dan die taalcursus aanzetten. Iemand die supergoed is geworden in vioolspelen heeft ook niet elke keer dat ie ging oefenen daar zin in gehad. Verre van, denk ik. En iemand die toptennisser is idem.

Over het algemeen stellen we kortetermijnplezier boven langetermijnplezier.
Loei_koeidonderdag 21 januari 2010 @ 11:06
quote:
Over het algemeen stellen we kortetermijnplezier boven langetermijnplezier.
Dit is omdat ons huidige systeem enorm resultaatgericht is. We leren dat het creatieproces niet van belang is, alleen het resultaat doet er toe. Mensen doen de dingen alleen voor de voldoening wanneer het eindelijk gedaan is. En de minst creatieve mensen die het best in een dergelijk systeem passen, die het dogmatisch denken tot een kunst verheven hebben en bang zijn voor iedere vorm van vernieuwing, dat worden onze leiders.
ellevehC86donderdag 21 januari 2010 @ 14:42
Gelukig heeft iedereen een andere mening, zo ik ook

Het mist een duidelijke doelstelling voor de toekomst.

Als je 12 bent en je krijgt van je ouders te horen dat je goed moet leren om een goede baan te krijgen interesseert me dat op dat moment geen fluit, ik heb dan mijn prioriteiten liggen bij rondhangen met vrienden...... stoere verhalen, voetballen en dat soort dingen, je hebt er wel genoeg van om steeds elke ochtend rekenkaart no.#167 te pakken en sommetjes uit te rekenen van 384x631 aangezien je de laatste 3 jaar elke dag die standaard hebt van s'Ochtends 2 uur rekenen, grammatica en Nederlands in de middagpauze, en Engels en Geschiedenis in de middag.

Dan kom je in de brugklas van een middelbare school waar alles heel afstandelijk aanvoelt, je wordt geintroduceerd met machogedrag, je krijgt 15 vakken op een dag met de nodige huiswerk terwijl je dat op de basisschool niet tot nauwelijks gewend was.

Met 14/15 kom je in de eerste fase van het uitgaansleven terecht, waarin meisjes, ge-expirimenteer en drank aan bod komen. who then gives a flying f#ck dat er biologielessen gegeven worden over het voortplantingsgerdrag van de zuid-amerikaanse hagedis..... of het in praktijk brengen van de stelling van Pythagoras

Met 16/17 komt de omslag...... mensen gaan werken of stage lopen, dat je op je eerste dagen veelal met een bezem of een roestkrabber of een verfroller staat en standaard corvee hebt in de kantine als junior, dan zien de jongeren toch om hun heen wat de impact van een opleiding kunnen zijn, in de werkplats staat er een stoere man en paar balken in elkaar te lassen, een man van 55 rijdt de hele dag op een heftruck, een best wel aantrekkelijke secretaresse neemt de telefoon op en je ziet mannen in normale kleding heen en weer lopen met papier, en dan zie je af en toe een directeur in een dikke volvo langsrijden die na 3 uur in het kantoor weer wegrijdt, tenslotte komt s'Avonds nog een schoonmaker elke dag hetzelfde riedeltje doen.

En daar gaat het al enorm fout, de jongere heeft vaak onbewust of niet met volle overtuiging al een beroepsrichting gekozen terwijl ze pas 2 of 3 jaar later merken hoe hun vak in de praktijk is, en dat het niet te vergelijken is met " van een stukje hout een bootje vijlen" bij handenarbeid.

De jongere wordt alsnog min of meer verplicht de opleiding in die richting af te maken en daar op een MBO een vervolgopleiding aan te zetten, waarin de jongen die voor de richting "houtbewerker" heeft gekozen misschien liever iets anders was gaan doen, in een sfeer waar de jongen totaal niet gemotiveerd wordt om voor iets anders te kiezen "omwille van verzekerdheid van werk"

Naar mijn mening is ons onderwijssysteem behoorlijk prestatiegericht maar zonder duidelijke doelstellingen toe naar de "klant" die in dit geval de leerling is, ik ben van mening dat theorie en praktijk tegerlijkertijd hand in hand gaan en dit al vanaf het voltooien van de basisschool, de motivatie zou de toekomst moeten dienen, en NIET de toekomst de motivatie moeten gaan dienen, want dat werkt gewoon simpelweg voor een hoop mensen niet.
Loei_koeidonderdag 21 januari 2010 @ 17:11
quote:
De jongere wordt alsnog min of meer verplicht de opleiding in die richting af te maken en daar op een MBO een vervolgopleiding aan te zetten, waarin de jongen die voor de richting "houtbewerker" heeft gekozen misschien liever iets anders was gaan doen, in een sfeer waar de jongen totaal niet gemotiveerd wordt om voor iets anders te kiezen "omwille van verzekerdheid van werk"
Zekerheid is overrated. Het bestaat ook eigenlijk helemaal niet. Je kunt alleen maar een soort van schijnzekerheid voor jezelf creëren waardoor je, je weliswaar veilig gaat voelen, maar wat ook garant staat voor een leven vol sleur.
quote:
Naar mijn mening is ons onderwijssysteem behoorlijk prestatiegericht maar zonder duidelijke doelstellingen toe naar de "klant" die in dit geval de leerling is, ik ben van mening dat theorie en praktijk tegerlijkertijd hand in hand gaan en dit al vanaf het voltooien van de basisschool, de motivatie zou de toekomst moeten dienen, en NIET de toekomst de motivatie moeten gaan dienen, want dat werkt gewoon simpelweg voor een hoop mensen niet.
idd!

Kinderen (de ellende begint toch vooral op de basisschool) krijgen ook helemaal geen goed voorbeeld. Leraren die enthousiast zijn over het leven en hun vak en dat enthousiasme op anderen over kunnen brengen bestaan bijna niet. Kinderen worden in slaap gesust met regeltjes en structuur die het leven vooral makkelijker maken voor ouders en docenten. Als mensen het enthousiasme voor het leven wordt afgeleerd, dan kun je ook niet verwachten dat ze zin hebben om te leren voor school. In plaats daarvan zullen ze waarschijnlijk vluchten in zaken als World of Warcraft. Dat heb ik zelf ook gedaan.

Er zou eens wat ruimte gemaakt moeten worden op school voor persoonlijke ontwikkeling. Het is nu enkel en alleen gericht op de rol die je later gaat vervullen in de maatschappij. Een maatschappij vol gelukkige mensen lijkt me strevenswaardiger dan ongeremde economische groei. Dit laatste kan toch nooit goed gaan. Alles wat ongeremd groeit zal op een gegeven moment zichzelf vernietigen.
ellevehC86donderdag 21 januari 2010 @ 18:56
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 17:11 schreef Loei_koei het volgende:

[..]

Zekerheid is overrated. Het bestaat ook eigenlijk helemaal niet. Je kunt alleen maar een soort van schijnzekerheid voor jezelf creëren waardoor je, je weliswaar veilig gaat voelen, maar wat ook garant staat voor een leven vol sleur.
[..]

idd!

Kinderen (de ellende begint toch vooral op de basisschool) krijgen ook helemaal geen goed voorbeeld. Leraren die enthousiast zijn over het leven en hun vak en dat enthousiasme op anderen over kunnen brengen bestaan bijna niet. Kinderen worden in slaap gesust met regeltjes en structuur die het leven vooral makkelijker maken voor ouders en docenten. Als mensen het enthousiasme voor het leven wordt afgeleerd, dan kun je ook niet verwachten dat ze zin hebben om te leren voor school. In plaats daarvan zullen ze waarschijnlijk vluchten in zaken als World of Warcraft. Dat heb ik zelf ook gedaan.

Er zou eens wat ruimte gemaakt moeten worden op school voor persoonlijke ontwikkeling. Het is nu enkel en alleen gericht op de rol die je later gaat vervullen in de maatschappij. Een maatschappij vol gelukkige mensen lijkt me strevenswaardiger dan ongeremde economische groei. Dit laatste kan toch nooit goed gaan. Alles wat ongeremd groeit zal op een gegeven moment zichzelf vernietigen.
Klopt, maar het is wel de zekerheid die je ouders je willen geven uit goede bedoelingen, heb jij daar dan als 16/17 jarige een passende reactie op anders dan "jullie zullen wel gelijk hebben?" om vervolgens weer in dat riedeltje te vallen?

Nee, als het aan mij ligt gaat competentiegericht onderwijs direct de schop op, het verziekt persoonlijke creativiteiten en dient geen ander doel dan allerlei onderzoeksbureautjes van werk te voorzien.

En nu ga ik een beetje emotioneel worden, en gebruik ik mijn eigen soort taalgebruik, mijn excuses voor evt woordgebruik

LEREN is ERVAREN , als ik godverredomme bij mijn neefje en nichtje zit te kijken word er door de juffrouw aangeleerd dat als iemand je zoontje een beuk verkoopt, dat ze naar de juffrouw moeten gaan toelopen en die het als een soort politieagentje op moet gaan lossen, ik zou zo'n kind persoonlijk aansporen om dat gassie op te zoeken en een beuk terug te verkopen, ongeacht de consequenties.

Er word je tegenwoordig afgeleerd om een jongen te mogen zijn, aangezien een zeer groot aandeel van de leraren op basisscholen juffrouwtjes zijn die hun jeugd met een barbiepop hebben doorgebracht, wordt dat bijna gesteld als norm..... gaan dat nou die stoere bouwvakkers over 30 jaar worden?..... gaan dat dan onze toekomstige mariniers worden die de strot afbijten van de moffen bij de Maasbruggen?

En dan zit ik nu sinds 2 jaar in een stad, zelf afkomstig uit een dorp van 40.000 man zie ik dat het er hier nog droeviger aan toegaat.

Een kijkje op de middelbare school leert me dat er gemiddeld dik 60/70% buitenlanders op zitten (het kan me geen ruk schelen wat voor paspoort je hebt, op afstand zie ik een kleurtje en daar baseer ik gedachte 1 op) die midden op het schoolplein zitten te blowen, bijdehante opmerkingen aan het maken zijn naar normale voorbijgangers, een uitstraling of ze godverredomme denken uit een pauperwijk van :Los Angeles te komen, en af en toe een 3 tegen 1 knokpartijtje, ik ben benieuwd hoeveel motivatie ik over zou hebben als ik daar 1 jaar zit om daadwerkelijk iets te doen met de lesstof als ik daar zou zitten.

Zijn dat dan de mensen die over 25 jaar de morele maatstaven van ons land moeten gaan bepalen?, zijn dat de mensen die het ons allemaal cultureel of/en economisch moeten gaan oppakken als ik met pensioen ga?

We gaan zo naar een systeem toe met kneuzen en fallouts, voor zover we er al niet inzitten de kneuzen staan keurig in de rij om elke keer hun sleur te vervullen tot hun dood, en de fallouts zijn de mensen die nog eens extra moeten gaan profiteren van de kneuzen omdat die nog helemaal geen enkele draai hebben gevonden.

Hoe vaak zie je nou iemand echt superenthousiast naar zijn/haar toekomst kijken?, ik zie zelf het bedroevend weinig, en de schuld daarvan ligt bij de basis, en hier en daar een stuk bij de ouders.
Loei_koeidonderdag 21 januari 2010 @ 19:08
luchtte het op?
quote:
LEREN is ERVAREN
qft

Ervaren lijkt niet echt meer belangrijk te zijn tegenwoordig. Toch ligt het geluk in de huidige ervaring en daarmee ook iedere vorm van enthousiasme en creativiteit.
Pluis_Konijndonderdag 21 januari 2010 @ 19:11
Ik heb school en leren nooit leuk gevonden, nu nog steeds niet. Ten eerste, omdat datgene wat ik graag wil leren per seconde verschilt .. en ten tweede omdat ik gewoon liever andere dingen doe .
Maar je moet wel en omdat ik straks in Ierland wil gaan wonen is dat voor mij een stimulans om er wel voor te knokken
Hexagonvrijdag 22 januari 2010 @ 16:26
Omdat het (terecht) verplicht wordt opgelegd en je nde betreffende tijd niet kan besteden aan hetgene waar je de meeste zin in hebt.
Prenzlauervrijdag 22 januari 2010 @ 16:41
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 19:08 schreef Loei_koei het volgende:
luchtte het op?
[..]

qft

Ervaren lijkt niet echt meer belangrijk te zijn tegenwoordig. Toch ligt het geluk in de huidige ervaring en daarmee ook iedere vorm van enthousiasme en creativiteit.
Jup, Kolb's experiential learning theory. Je beide hersenhelften gebruiken in plaats van alleen maar de rechter zoals nu wordt gedaan.
molleymijsjezaterdag 23 januari 2010 @ 20:43
de tijdsdruk en dat het precies op bepaalde tijden moet (iets afhebben)

anders deed ik het mss wel met plezier
ikhouvannoodleszaterdag 23 januari 2010 @ 21:14
Het wordt helaas vaak ook als 'cool' beschouwd als je school niet leuk vind, nooit je huiswerkt maakt en net zesjes haalt. Iemand die het echt interessant vind, tijd neemt voor zijn huiswerk en graag hoge cijfers haalt, wordt vaak als 'nerd' gezien. Waarschijnlijk komt het omdat meeste mensen niet bij de top horen en zichzelf proberen te troosten.
Hondenfluitjezaterdag 23 januari 2010 @ 21:27
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 21:14 schreef ikhouvannoodles het volgende:
Het wordt helaas vaak ook als 'cool' beschouwd als je school niet leuk vind, nooit je huiswerkt maakt en net zesjes haalt. Iemand die het echt interessant vind, tijd neemt voor zijn huiswerk en graag hoge cijfers haalt, wordt vaak als 'nerd' gezien. Waarschijnlijk komt het omdat meeste mensen niet bij de top horen en zichzelf proberen te troosten.
Op de middelbare school was het idd zo dat wanneer je hoge cijfers haalde je als leerbeer werd gezien. Maar niks doen werd nou niet bepaald 'cool' gevonden, maar die mensen vonden zich zelf wel altijd hoogwaardiger dan de 'nerds'.

Maar iedereen zei ook altijd 'leren voor je leven' als je hoge cijfers haalde, maar dat is dus wel gewoon zo. Maar het heeft ook een hoop met motivatie te maken. Ik ben nu zelf 19 en merk wel dat ik meer m'n best doe voor school. De één heeft dat wat eerder dan de ander.

Ik ken mensen op m'n huidige opleiding die echt gewoon slim zijn, maar die zijn gestopt omdat ze gewoon hardstikke lui zijn. Van eentje weet ik zeker dat die de universiteit aankan, maar het duurt bij hem gewoon nog ff voordat z'n motivatie er is.