FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Total loss? en dan?
jack4yamaandag 18 januari 2010 @ 13:37
Help me ik ben verdrietig.

Wat gebeurd er precies als een verzekering je auto financieel total loss verklaard?
Misanmaandag 18 januari 2010 @ 13:41
dan krijg je de dagwaarde terug, mits goed verzekerd
Opa.Bakkebaardmaandag 18 januari 2010 @ 13:42
Dan krijg je de dagwaarde terug. Meestal is dat niet zoveel dat je er een vervangende auto van kopen helaas.
Als je zelf (of een handige kennis hebt die) denkt de auto nog wel te kunnen repareren voor weinig, dan kan je nog overwegen het "wrak" te kopen. De verzekeraar gaat dan informeren bij slopers e.d. wat hij nog voor het wrak krijgt en dit kort dit dan op het dagwaarde bedrag wat je uitbetaald krijgt.
Papierversnipperaarmaandag 18 januari 2010 @ 13:44
Dan kan je hem naar de sloop brengen.

De auto brengt dan bij verkoop minder op dan de dagwaarde, of reparatie van het wrak zou meer kosten dan de dagwaarde.

M.a.w. het is goedkoper om een andere te kopen dan deze weer aan het rijden te krijgen.
Kudtstudentmaandag 18 januari 2010 @ 13:51
Ligt natuurlijk aan je verzekering en wiens schuld het was. Als jij WA verzekerd bent en je hebt dat ding door een stuurfoutje om een boom gevouwen dan kan je het wel vergeten. Iets meer informatie zou handig zijn dus.
jack4yamaandag 18 januari 2010 @ 13:53
quote:
Op maandag 18 januari 2010 13:51 schreef Kudtstudent het volgende:
Ligt natuurlijk aan je verzekering en wiens schuld het was. Als jij WA verzekerd bent en je hebt dat ding door een stuurfoutje om een boom gevouwen dan kan je het wel vergeten. Iets meer informatie zou handig zijn dus.
Wat een ongelooflijke idioten! [inc. pic]
jack4yamaandag 18 januari 2010 @ 13:53
quote:
Op maandag 18 januari 2010 13:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dan kan je hem naar de sloop brengen.

De auto brengt dan bij verkoop minder op dan de dagwaarde, of reparatie van het wrak zou meer kosten dan de dagwaarde.

M.a.w. het is goedkoper om een andere te kopen dan deze weer aan het rijden te krijgen.
So I am royally screwed.
Marijkezwollemaandag 18 januari 2010 @ 13:55
Het ligt er aan hoe je verzekerd bent etc. Maar doorgaans krijg je dan de dagwaarde minus de restwaarde van je verzekeraar. De restwaarde is de waarde van het "wrak", dat bedrag krijg je van een opkoper. Tenzij je de auto wilt houden, dan krijg je enkel dagwaarde - restwaarde en blijft het "wrak" van jou.
Ben je er niet voor verzekerd (bijvoorbeeld alleen WA en dit was een eenzijdig ongeval) dan krijg je niets. Was je all risks verzekerd en was dit een eenzijdig ongeval, dan krijg je de uitkering zoal ik vertelde maar met verlies van schade vrije jaren en korting. Is de schade door een derde veroorzaakt dan moet je de schade daar verhalen

Edit: ik zie dat het om inbraak/vandalisme gaat. Afhankelijk van hoe je verzekeraar het behandeld is het of een beperkt casco schade (diefstal/inbraak) of all risk (vandalisme). In het eerste geval behoud je je korting.

En je kunt natuurlijk kijken of je met onderdelen van de sloop zelf je auto goedkoop kunt fixen/laten fixen?
zuchtjemaandag 18 januari 2010 @ 13:57
quote:
Op maandag 18 januari 2010 13:53 schreef jack4ya het volgende:

[..]

So I am royally screwed.
Vraag aan een monteur wat het kost om een nieuwe console en stuur te plaatsen? En bel wat slopen af met de vraag of ze een console en stuur hebben voor je auto? Het zal wel niet goedkoop zijn aangezien mensen er een auto voor openbreken, maar wie weet..
Kudtstudentmaandag 18 januari 2010 @ 13:59
quote:
Er is dus een hoop gejat. Geen zin om dat hele topic door te spitten om te kijken of daar staat hoe je verzekerd bent dus wellicht dat je dat nog even kan vermelden?
jack4yamaandag 18 januari 2010 @ 14:01
WA en beperkt casco (diefstal). Zal wel weer op uit draaien dat we 1000-den euro's moeten gaan uitgeven.

Ik word het zoooo zat.... 1000den euro's schade... iedere jaar weer en elke keer wat anders.
Kudtstudentmaandag 18 januari 2010 @ 14:02
quote:
Op maandag 18 januari 2010 14:01 schreef jack4ya het volgende:
WA en beperkt casco (diefstal). Zal wel weer op uit draaien dat we 1000-den euro's moeten gaan uitgeven.

Ik word het zoooo zat.... 1000den euro's schade... iedere jaar weer en elke keer wat anders.
Als je verzekerd bent voor diefstal dan is er nog hoop toch? Heb je je verzekeringvoorwaarden er al bijgepakt?
Marijkezwollemaandag 18 januari 2010 @ 14:03
quote:
Op maandag 18 januari 2010 14:01 schreef jack4ya het volgende:
WA en beperkt casco (diefstal). Zal wel weer op uit draaien dat we 1000-den euro's moeten gaan uitgeven.

Ik word het zoooo zat.... 1000den euro's schade... iedere jaar weer en elke keer wat anders.
Ik zou het gewoon indienen en kijken wat de mogelijkheden zijn. Overleg ook even met de expert die zal komen kijken, die weten vaak hun weg wel in het autowereldje Succes in elk geval!
Adfundummaandag 18 januari 2010 @ 14:06
Je moet wel onderhandelen met de verzekering. Het bedrag dat ze bieden is zeker niet het eindbedrag dat je kunt krijgen. Is de auto altijd bij de dealer in onderhoud geweest, dat soort zaken kan ook meetellen. Kijk op internet wat een vergelijkbare auto kost en probeer dat bedrag te krijgen.
Misanmaandag 18 januari 2010 @ 14:13
quote:
wtf waar parkeer jij je auto man
Ik ken echt geen plaats waar ze dat soort grappen uithalen Kan het zijn dat je jouw auto überhaupt makkelijk open kon krijgen? Of dat het dashboard bij dit bepaalde merk/type makkelijk los kan?
jack4yamaandag 18 januari 2010 @ 14:16
quote:
Op maandag 18 januari 2010 14:02 schreef Kudtstudent het volgende:

[..]

Als je verzekerd bent voor diefstal dan is er nog hoop toch? Heb je je verzekeringvoorwaarden er al bijgepakt?
Niet als de schade de dagwaarde overtreft.
Kapt-Ruigbaardmaandag 18 januari 2010 @ 14:17
quote:
Op maandag 18 januari 2010 13:57 schreef zuchtje het volgende:

Het zal wel niet goedkoop zijn aangezien mensen er een auto voor openbreken, maar wie weet..
Kan TS zijn eigen spullen weer terug kopen.
jack4yamaandag 18 januari 2010 @ 14:19
quote:
Op maandag 18 januari 2010 14:06 schreef Adfundum het volgende:
Je moet wel onderhandelen met de verzekering. Het bedrag dat ze bieden is zeker niet het eindbedrag dat je kunt krijgen. Is de auto altijd bij de dealer in onderhoud geweest, dat soort zaken kan ook meetellen. Kijk op internet wat een vergelijkbare auto kost en probeer dat bedrag te krijgen.
Ik kan wel janken...
quote:
Als er sprake is van total-loss (technisch of economisch)
of verlies van het motorrijtuig, zal de maatschappij
niet eerder tot schadevergoeding overgaan

dan nadat (de eigendom van) het verzekerde motorrijtuig
of het restant daarvan, inclusief de eventueel
door de maatschappij te vergoeden extra voorzieningen
en accessoires, aan de maatschappij of een
door haar aan te wijzen derde partij is overgedragen.
De verzekerde is verplicht alle delen van het bij het
verzekerde motorrijtuig behorende kentekenbewijs,
kentekenplaten (indien op de auto nieuwe kentekenplaten
volgens GAIK-regeling aanwezig zijn), sleutels,
codekaarten en boekjes etc. aan de maatschappij of
aan een door de maatschappij aan te wijzen derde
partij te overhandigen.
Ofwel er vált niets te willen....
jack4yamaandag 18 januari 2010 @ 14:19
quote:
Op maandag 18 januari 2010 14:17 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Kan TS zijn eigen spullen weer terug kopen.
Het lachen is me inmiddels vergaan...
mrPaneraimaandag 18 januari 2010 @ 14:43
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel ze je willen uitkeren en wat de schrootwaarde nog is.

Ik denk dat wanneer je het laat repareren zonder nieuwe airbags te plaatsen de kosten nog wel eens zouden kunnen meevallen.
jack4yamaandag 18 januari 2010 @ 14:51
1600,- per 2 airbags
800,- voor het dashboard
1500,- voor de centrale kabelboom (en installatie)
300,- voor de uitlaatfilters

en dan de rest nog...
caroline88maandag 18 januari 2010 @ 15:24
Wat een waardeloze rotstreek!
Ik hoop dat je uitkering van de verzekering meevalt maar als ze total loss verklaren ben je waarschijnlijk inderdaad "royally screwed".

Sterkte!
jack4yamaandag 18 januari 2010 @ 15:25
Thnx.
jack4yamaandag 18 januari 2010 @ 15:31
Ge-wel-dig.

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=31&t=71469
Kudtstudentmaandag 18 januari 2010 @ 15:48
quote:
Wat een lul in dat topic Zijn ze uiteindelijk coulant jegens hem wordt ie alsnog boos dat ie de auto niet meer hoeft en dat de verzekeringmaatschappij niet normaal met hem omgaat
jack4yamaandag 18 januari 2010 @ 16:00
Het ging me meer om het feit dat we mogelijk de auto kwijt zijn.
Voor een vergelijkbare auto (type, leeftijd, km, regio etc) moeten we dan zeker ca 4000,- bijleggen.
jack4yamaandag 18 januari 2010 @ 19:11
Ik ben er klaar mee
tongytongylickylickymaandag 18 januari 2010 @ 20:14
In welke regio woon je eigenlijk?

Werk zelf bij een autoverhuur bedrijf en ze hadden in de regio zeist ook al een auto van ons op dezelfde manier leeggeroofd (toyota avensis).

Ze hadden zelfs 2 lantaarnpalen rondom de auto gesloopt/ tijdelijk uitgetrapt, zodat het minder opviel.
jack4yamaandag 18 januari 2010 @ 20:34
We wonen in 't Gooi.
Echt heel voor de hand liggend.
Googolplexianmaandag 18 januari 2010 @ 21:09
quote:
Op maandag 18 januari 2010 20:34 schreef jack4ya het volgende:
We wonen in 't Gooi.
Echt heel voor de hand liggend.
Wellicht is het voor jullie interessanter om de auto in onderdelen te verkopen
Wat een hufters, zeg! Echt sterkte hiermee.

P.S.: Je inboedelverzekering dekt geloof ik ook nog een X aantal euro aan spullen die in je huis horen maar in je auto lagen. Of je dus die 20 CD-tjes ook als gestolen opgeeft, laat ik aan jou over
tuxepuxmaandag 18 januari 2010 @ 21:41
Wat een ontzettende rotstreek

Heb je een beetje een goede dealer? Mijn auto is ook total loss verklaard (vanwege 2 lullige deukjes), maar doordat de garagemensen de verzekeringmensen kennen, konden ze fijn onderhandelen. Het is in die business sowieso een en al handjeklap. Mijn auto is uiteindelijk toch gerepareerd van het 'total loss-geld' (verschil tussen waarde voor het incident en waarde van het 'wrak' dus). Er valt dus best wat te regelen. Zelf moet je niet proberen te overleggen met verzekeraars, daar word je alleen maar depressief van, maar die mensen kennen elkaar allemaal en weten nog best wat voor elkaar te krijgen!

Mocht het allemaal niet lukken: koop van het verzekeringsgeld een oude daihatsu, die zijn niet kapot te krijgen en niemand wil er iets uit/af jatten Maar dat dacht je van deze auto natuurlijk ook al
Sterkte, kapotte auto's zijn best rot
jack4yadinsdag 19 januari 2010 @ 08:51
JudgementDay...
Guppydinsdag 19 januari 2010 @ 09:00
Wat een klootzakken
#ANONIEMdinsdag 19 januari 2010 @ 09:12
Kut voor je.
jack4yadinsdag 19 januari 2010 @ 13:20
De expertise wordt nu uitgevoerd....
Ik zit enorm tegen de klok aan te kijken.

Ik haat het als andere mensen gaan beoordelen over ónze spullen... en ik er geen invloed op heb.
Googolplexiandinsdag 19 januari 2010 @ 13:30
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 13:20 schreef jack4ya het volgende:
De expertise wordt nu uitgevoerd....
Ik zit enorm tegen de klok aan te kijken.

Ik haat het als andere mensen gaan beoordelen over ónze spullen... en ik er geen invloed op heb.
Succes & sterkte!

P.S.: Die security-knop op het dashboard ... beetje ironish
jack4yadinsdag 19 januari 2010 @ 14:10
Grafbende...

Lig ik de hele ochtend al in de knoop, weet ik nog niets.

-Schadebedrag moet nog bepaald worden. (Had dat al even fijn gedaan ja!)
-Dagwaarde moet nog bepaald worden.
-Restwaarde moet nog bepaald worden.

Dagwaarde - Restwaarde > Schadebedrag
Dagwaarde - Restwaarde < Schadebedrag

That's the question....

Ik had nooit begrepen dat restwaarde al in die vergelijking zat.

Dus als er een hebberige handelaar tussen zit ben ik de pisang.
Zo begrijp ik het toch goed?
Opa.Bakkebaarddinsdag 19 januari 2010 @ 14:14
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 14:10 schreef jack4ya het volgende:

Dus als er een hebberige handelaar tussen zit ben ik de pisang.
Zo begrijp ik het toch goed?
Als je de auto terug wil wel ja.
jack4yadinsdag 19 januari 2010 @ 14:18
Ik wil de auto graag terug.... nee... laat ik me beter formuleren.

Ik wil er niet slechter van worden, en de auto kwijt zijn betekent dat ik voor een gelijkwaardige auto 3 tot 4 duizend moet bijleggen. Die krengen blijven namelijk duur.

Dát is wat me woest maakt. Ik hoéf er niet beter van te worden, maar slechter worden ook niet!!
jack4yadinsdag 19 januari 2010 @ 14:27
En ook nog:

De leenauto mogen we zelf betalen.
Googolplexiandinsdag 19 januari 2010 @ 14:30
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 14:27 schreef jack4ya het volgende:
En ook nog:

De leenauto mogen we zelf betalen.
Da's niet zo'n beste verzekering Welke heb je?
jack4yadinsdag 19 januari 2010 @ 14:31
Begint met een D en eindigt op Elta...

Niet de minste dacht ik zo...

Maar wel de lulligste




Dus huren we nu maar bij de garage...
Als blijkt dat de auto gerepareerd mag worden, krijgen we het terug, maar inmiddels heb ik er geen vertrouwen meer in
tuxepuxdinsdag 19 januari 2010 @ 17:35
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 14:10 schreef jack4ya het volgende:
Grafbende...

Lig ik de hele ochtend al in de knoop, weet ik nog niets.

-Schadebedrag moet nog bepaald worden. (Had dat al even fijn gedaan ja!)
-Dagwaarde moet nog bepaald worden.
-Restwaarde moet nog bepaald worden.
Ehm...wat hebben ze dan al wel gedaan?
quote:
Dagwaarde - Restwaarde > Schadebedrag
Dagwaarde - Restwaarde < Schadebedrag

That's the question....

Ik had nooit begrepen dat restwaarde al in die vergelijking zat.

Dus als er een hebberige handelaar tussen zit ben ik de pisang.
Zo begrijp ik het toch goed?
Yep.
Restwaarde is niet onderhandelbaar, dat is wat de gek ervoor geeft (laten we hopen dat ze drie tientjes bieden!).
Dagwaarde en schadebedrag zijn wel onderhandelbaar, dat gaat allemaal in overleg. Dus er is altijd nog hoop..

[ Bericht 3% gewijzigd door tuxepux op 19-01-2010 18:02:06 ]
jack4yadinsdag 19 januari 2010 @ 17:43
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 17:35 schreef tuxepux het volgende:

[..]

Ehm...wat hebben ze dan al wel gedaan?
Dat vroeg ik me ook af. Maar ja, ik moet ze nog wel te vriend houden.
quote:
[..]

Yep.
Restwaarde is niet onderhandelbaar, dat is wat de gek ervoor geeft -knip-
Dagwaarde en schadebedrag zijn wel onderhandelbaar, dat gaat allemaal in overleg. Dus er is altijd nog hoop..
Ik weet niet hoor. Ik heb aangegeven dat we de auto graag willen behouden. Dat ik het niet zie zitten om een gelijkwaardige auto terug te moeten kopen omdat deze verder perfect is en we geen zin hebben om 3/4000 bij te leggen. Ik denk dat ik heel duidelijk gemaakt heb hoe we erin staan, maar het is afwachten.

Ik heb er niet veel fiducie meer in...

Zit die garagehouder net vrolijk te vertellen dat zo'n kabelboom (naar het paneel) toch al gauw 2500,- kost. Ja sufferd, dat weet ik nou wel. Fix het liever, en reken eens niet van de achterlijke tarieven.
MouseOverdinsdag 19 januari 2010 @ 21:59
Ai, wat een ellende.
Ik kan het niet echt uit de foto's halen, misschien heb ik er ook overheen gelezen. Wat voor een auto is het eigenlijk?
Googolplexiandinsdag 19 januari 2010 @ 22:20
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 17:43 schreef jack4ya het volgende:

[..]

Dat vroeg ik me ook af. Maar ja, ik moet ze nog wel te vriend houden.
[..]

Ik weet niet hoor. Ik heb aangegeven dat we de auto graag willen behouden. Dat ik het niet zie zitten om een gelijkwaardige auto terug te moeten kopen omdat deze verder perfect is en we geen zin hebben om 3/4000 bij te leggen. Ik denk dat ik heel duidelijk gemaakt heb hoe we erin staan, maar het is afwachten.

Ik heb er niet veel fiducie meer in...

Zit die garagehouder net vrolijk te vertellen dat zo'n kabelboom (naar het paneel) toch al gauw 2500,- kost. Ja sufferd, dat weet ik nou wel. Fix het liever, en reken eens niet van de achterlijke tarieven.
Een kabelboom van 2500,-? Nulletje teveel?
Dulkdinsdag 19 januari 2010 @ 22:31
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 22:20 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Een kabelboom van 2500,-? Nulletje teveel?
inclusief montage waarschijnlijk, als de volledige auto gedemonteerd moet worden dan kost het wel wat.


ps. de onderdelen van marktplaats halen en de kabelboom repareren door te gaan solderen is natuurlijk al een stuk goedkoper.
de airbag kan je eventueel laten vervallen door een stuur zonder airbag te plaatsen
Googolplexiandinsdag 19 januari 2010 @ 22:44
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 22:31 schreef Dulk het volgende:

[..]

inclusief montage waarschijnlijk, als de volledige auto gedemonteerd moet worden dan kost het wel wat.
Nou ... veel demontage is al gedaan lijkt me. Zelfs met een uurtarief van 80 euro is dat nog ERG duur. Lijkt alsof ze demontage en montage van dashboard en andere zaken mee- (of dubbel) rekenen (dus kabelboom = standaard tarief + dashboard vervangen = standaardtarief ... maar da' klop nie, natuurlijk).
quote:
ps. de onderdelen van marktplaats halen en de kabelboom repareren door te gaan solderen is natuurlijk al een stuk goedkoper.
de airbag kan je eventueel laten vervallen door een stuur zonder airbag te plaatsen
Ja, de reparatie kan echt stukken goedkoper maar het is geloof ik aan de verzekeraar waar de auto gerepareerd wordt (vreemd ... was niet toen ik schade had maar mijn schade was te verhalen).
MouseOverdinsdag 19 januari 2010 @ 22:58
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 22:44 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Nou ... veel demontage is al gedaan lijkt me. Zelfs met een uurtarief van 80 euro is dat nog ERG duur. Lijkt alsof ze demontage en montage van dashboard en andere zaken mee- (of dubbel) rekenen (dus kabelboom = standaard tarief + dashboard vervangen = standaardtarief ... maar da' klop nie, natuurlijk).
Moet wel haast. Het is wel veel werk, maar ook weer niet zo belachelijk veel. In 1,5 dag moet je een eind komen. Het hangt er trouwens ook erg vanaf hoever die kabelboom doorloopt.

Met name op dit punt kun je zelf flink besparen, als je zelf die kabelboom ombouwt. Vooral heel erg veel foto's maken bij het loshalen van het geheel, en de schroefjes goed bewaren. Dan komt het met wat geduld wel goed. Of eventueel dus solderen als dat nog kan. Lastig punt is vaak dat je de stekkertjes niet zomaar los kunt kopen.
Dulkdinsdag 19 januari 2010 @ 23:12
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 22:44 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Nou ... veel demontage is al gedaan lijkt me. Zelfs met een uurtarief van 80 euro is dat nog ERG duur. Lijkt alsof ze demontage en montage van dashboard en andere zaken mee- (of dubbel) rekenen (dus kabelboom = standaard tarief + dashboard vervangen = standaardtarief ... maar da' klop nie, natuurlijk).
[..]

Ja, de reparatie kan echt stukken goedkoper maar het is geloof ik aan de verzekeraar waar de auto gerepareerd wordt (vreemd ... was niet toen ik schade had maar mijn schade was te verhalen).
het kan best dat het één grote kabelboom is van de achterlichten tot de koplampen en de motorruimte, en dan is het veeeeeeel werk
Googolplexianwoensdag 20 januari 2010 @ 07:39
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 23:12 schreef Dulk het volgende:

[..]

het kan best dat het één grote kabelboom is van de achterlichten tot de koplampen en de motorruimte, en dan is het veeeeeeel werk
Het is wel veel werk, klopt. Gelukkig gaan er doorgaans niet zoveel draden naar achteren Dat zijn vaak de dunne takjes van de boom.

Motorruimte & Dash is verreweg het rotste werk, imo

Maar als ik TS was zou ik toch even nagaan of bijv. demontage van het dashboard niet twee (of meer) keer onnodig is meegerekend. Dan gaat het schadebedrag de dagwaarde snel voorbij.

Nu is het gelukkig wel zo dat een schadebedrijf graag de reparatie wil uitvoeren dus een total loss is voor hun niet zo aantrekkelijk, denk ik. Maar het feit dat je dan niet je eigen hersteller mag uitkiezen blijft een nadeel.
jack4yawoensdag 20 januari 2010 @ 08:10
Iedereen heeft het maar over spullen van de sloop halen, maar dat kan helemaal nu niet.

Pas als de auto total loss blijkt kunnen we gaan rekenen/onderhandelen wat wel en wat niet onderhandelbaar is. Welke onderdelen van de sloop kunnen komen en welke niet.

Vergeet niet dat het (nu helaas) geavanceerde auto's zijn met ingewikkelde bedradingen en constructies. Niet iets voor Joop de Beun. Die zie ik niet zo'n geavanceerde kabelboom volledig doen. Bovendien mag het daar nu niet eens want het valt nu onder SchadeGarant.

Als de auto total loss is is het nog maar de vraag of we de auto kunnen houden, aangezien deze verzekering pas de dagwaarde uitbetaald na overdracht van de auto. Ofwel, we kunnen helemaal niet en de auto houden en 't verschil tussen restwaarde en dagwaarde laten uitbetalen.
Opa.Bakkebaardwoensdag 20 januari 2010 @ 08:11
Het vervangen van een kabelboom in een redelijk recente auto is bijna niet te doen door een amateur. Ik zou wel benieuwd zijn hoe erg de huidige kabelboom beschadigd is. Zijn er veel kabels doorgesneden? Missen er dingen? Een aantal doorgesneden kabels zijn met wat solderen en krimpkous wel te repareren.
Als de kabelboom echt niet meer te repareren is en vervangen moet worden zou ik er niet meer aan beginnen.
jack4yawoensdag 20 januari 2010 @ 08:16
Het is de kabelboom die naar het instumentenpaneel gaat.
Dus de benzinemeters, snelheidsmeters, etc.

Ik zal idd eens navragen dat ze niet ook per ongeluk demontage rekenen. Ik heb aangegeven dat ik de opsomming wil zien voordat het naar de expert gaat.
Het is kl*te dat we het naar de dealer gebracht hebben. Aan de andere kant het is zoveel specialistisch materiaal dat ik denk dat een niet dealer dit helemaal niet voor elkaar krijgt.
Googolplexianwoensdag 20 januari 2010 @ 08:25
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 08:16 schreef jack4ya het volgende:
Het is de kabelboom die naar het instumentenpaneel gaat.
Dus de benzinemeters, snelheidsmeters, etc.

Ik zal idd eens navragen dat ze niet ook per ongeluk demontage rekenen. Ik heb aangegeven dat ik de opsomming wil zien voordat het naar de expert gaat.
Het is kl*te dat we het naar de dealer gebracht hebben. Aan de andere kant het is zoveel specialistisch materiaal dat ik denk dat een niet dealer dit helemaal niet voor elkaar krijgt.
Een niet-dealer bestelt gewoon de onderdelen bij de dealer of importeur

Anders kan geen enkel schade-herstel-bedrijf functioneren, helaas.
jack4yawoensdag 20 januari 2010 @ 08:47
Okay.. ik loop even vooruit op de zaken omdat ik beslagen ten ijs wil komen.

Hoe ga ik eerlijk en reeel de dagwaarde van de auto bepalen?
Als ik vergelijk wat de anwb doet en wat ik bij een gemiddelde verkoper betaal (voor een glijkwaardige auto) kom ik zeker op een verschil van 4000,-
Ik heb een andere 'dagwaardebepaal'site bekeken en die gaf 3500,- dat is natuurlijk je reinste kolder.
Tips hoe ik hier onderbouwd achterkom? Het is een keurige, dealer onderhouden auto, waar helemaal niets aan mankeert (muv van inmiddels wat ontbrekende onderdelen) Ik neem aan dat dat mee weegt?

Kan ik de expert mailen met een lijstje van dingen die onlangs gedaan zijn? Nieuwe remschijven en klauwen bijv. Nieuwe radiateur? Is dat zinvol? Om de dagwaarde zo hoog mogelijk te krijgen dus.

*edit* Ik denk dat ik dat beter achter de hand kan houden, als argument.
Sjowhanwoensdag 20 januari 2010 @ 10:33
Allereerst verschrikkelijk balen van je auto natuurlijk .

De dagwaarde wordt zover ik weet berekend aan de hand van de ouderdom en in ieder geval de kilometerstand. Dat je geld hebt uitgegeven aan onderhoud, zegt niets over de dagwaarde van de auto. Onderhoud hoort namelijk bij de auto, en zal ook niet zorgen dat de dagwaarde hoger is.
jack4yawoensdag 20 januari 2010 @ 11:22
Dat van onderhoud klinkt plausibel.

Maar ik zou zelf toch ook eeen beetje moeten kunnen berekenen wat dagwaarde is?
Als meneer de expert met een raar bedrag komt, dan wil ik weerwoord kunnen geven.
Opa.Bakkebaardwoensdag 20 januari 2010 @ 11:26
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 11:22 schreef jack4ya het volgende:
Dat van onderhoud klinkt plausibel.

Maar ik zou zelf toch ook eeen beetje moeten kunnen berekenen wat dagwaarde is?
Als meneer de expert met een raar bedrag komt, dan wil ik weerwoord kunnen geven.
Ik zou in ieder geval eens uitzoeken wat voor prijzen gevraagd worden voor jouw type auto met vergelijkbare leeftijd en kilometerstand. De dagwaarde zal ongetwijfeld lager liggen maar je hebt een indicatie.
Wat voor type auto is het trouwens? Wellicht dat er hier users zijn die toegang hebben tot meer informatie?
jack4yawoensdag 20 januari 2010 @ 11:42
Valt te proberen:

- Corolla 1.6 16vvti uit 2002,
ik denk ca 135000km op de niet bestaande teller,
5drs, granietgrijs van kleur.
Sol uitvoering (meest luxe)
Airbags airco, centrale ontgrendeling, etc
bekleding is puntgaaf, nergens vlekken, gaten of scheuren.
Carroserie is puntgaaf, nergens deuken, krassen of beschadigingen.
Metallic lak
Motorisch 100% altijd dealer onderhouden geweest.
Lekt niets, verbruikt niets behalve benzine.
Banden zijn volgens mij 1 jaar/15000km
Stalen velgen ipv lichtmetaal, da's 't enige.

Nog meer info?
jack4yawoensdag 20 januari 2010 @ 11:43
Voor vergelijkbare auto's kom ik op ong 10500 uit.
cyberterroristwoensdag 20 januari 2010 @ 18:09
sodeju, dat ziet er ernstig uit.

Heel erg veel sterkte, ik ga dit topic volgen
Ferwoensdag 20 januari 2010 @ 21:57
Volgens de koerslijst en Autoweek zou de dagwaarde 5800 moeten zijn. Wellicht zou je met de garagerekeningen en het feit dat ie schadevrij is nog iets meer kunnen krijgen. Voor dat geld kun je ze ook wel ergens kopen.

Bedenk dat nog wel wat korting krijgt als je geen inruiler hebt.

Kosten maak je helaas altijd met totalloss, maar het hoeft geen duizenden te kosten zoals jij zegt. Vaak hakt de afschrijving er erg in.

goedkoper repareren is denk ik lastig met deze schade, deuken zijn vaak wel goedkoper te maken als je geen perfect resultaat wenst. Hier zijn gewoon dure onderdelen nodig.

Veel succes
jack4yawoensdag 20 januari 2010 @ 22:09
5800 das lekker dan. Als ik gelijkwaardig terug koop moet ik 9500 tot 10000 betalen. Dat is dus wel degelijk duizenden bijleggen. Ik kan echt niet voor 5800 en een beetje bijleg een Corolla Sol 5drs terugkopen. I heb al uitgebreid gezocht. De goedkoopste Corolla 1.6 Sol 5drs in donkere kleur met gelijke km en gelijke leeftijd was 9950,- Praten we er misschien 750 af, misschien tot 9000...

Zie je 't probleem?
Ferwoensdag 20 januari 2010 @ 22:18
Hopelijk krijg je er 7000 voor omdat ie schadevrij (deukvrij van buiten dan) en dealeronderhouden is. Kun je met wat pingelen deze terugkopen:

http://www.autowereld.nl/(...)-118951/details.html

Of deze, geen Sol maar wel airco:

http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/att_occ_detail.detail?p_spr_id=231571794&p_type_lijst=RL&o_id=6238761

Of deze bij een dealer, wat meer kilometers maar het is toch een Toyota:

http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/att_occ_detail.detail?p_spr_id=231571794&p_type_lijst=RL&o_id=4906424

[ Bericht 50% gewijzigd door Fer op 20-01-2010 22:23:22 ]
jack4yawoensdag 20 januari 2010 @ 22:23
So... goed gevonden! Is alleen geen Sol (de 1e) ondanks dat dat er wel bijstaat. En geen bovag oid.
Word er een beetje argwanend van

De middelste komt in de buurt...

Van die laatste is de koppeling niet goed.
jack4yawoensdag 20 januari 2010 @ 22:28
Ow en er moet alarm op
jack4yadonderdag 21 januari 2010 @ 08:14
8500,- SCHADE
Googolplexiandonderdag 21 januari 2010 @ 08:45
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 08:14 schreef jack4ya het volgende:
8500,- SCHADE
Dat lijkt me wel erg sterk hoor ... Jezus.
jack4yadonderdag 21 januari 2010 @ 08:57
De prius had 10.000,- schade en de andere corolla is ook total loss verklaard.
Ik lieg niet hoor.... was het maar zo.
Chinlessdonderdag 21 januari 2010 @ 08:57
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 08:14 schreef jack4ya het volgende:
8500,- SCHADE
Als je dat terug krijgt is het toch geen ramp.
Heb je OF goedkoop een nieuwe wagen, of je kan het mooi fixen
jack4yadonderdag 21 januari 2010 @ 08:59
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 08:57 schreef Chinless het volgende:

[..]

Als je dat terug krijgt is het toch geen ramp.
Heb je OF goedkoop een nieuwe wagen, of je kan het mooi fixen
Hoezo? Terug...!?!?
Dat krijg ik toch niet terug.
Dagwaarde krijgen we terug.
Googolplexiandonderdag 21 januari 2010 @ 09:03
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 08:57 schreef jack4ya het volgende:
De prius had 10.000,- schade en de andere corolla is ook total loss verklaard.
Ik lieg niet hoor.... was het maar zo.
Ik weet dat je niet liegt maar 8500 euro schade is een beetje sterk.
Het wordt wel tijd voor een andere verzekering, denk ik.

PS.: Verkoop je foto (op StockXpert, ofzo)
jack4yadonderdag 21 januari 2010 @ 09:06
De kabelboom is al 2500 zonder kleinmateriaal. Die is niet te fixen, want dat zijn 25(?) doorgesneden ongelabelde draadjes.
Als we een tweedehands kabelboom zouden vinden dan is er misschien nog een ieniemienie kans
jack4yadonderdag 21 januari 2010 @ 09:07
Hoezo mijn foto op SrockXpert verkopen?
Googolplexiandonderdag 21 januari 2010 @ 09:07
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 09:06 schreef jack4ya het volgende:
De kabelboom is al 2500 zonder kleinmateriaal. Die is niet te fixen, want dat zijn 25(?) doorgesneden ongelabelde draadjes.
Als we een tweedehands kabelboom zouden vinden dan is er misschien nog een ieniemienie kans
En als jij nou een garage vindt die het goedkoper kan repareren?
Googolplexiandonderdag 21 januari 2010 @ 09:09
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 09:07 schreef jack4ya het volgende:
Hoezo mijn foto op SrockXpert verkopen?
Het is een goede foto (die van de schade, dus) Zo kun je aan je ongeluk wellicht nog wat verdienen.
jack4yadonderdag 21 januari 2010 @ 09:21
Ach ja... waarom ook niet. (foto)

Goedkoper repareren zal ws. wel kunnen maar ik vraag me af of het bedrag dan zooo veel lager is dat het dan niet total loss gaat. Schadebedrag zal echt terug gebracht moeten worden naar ca 4000 denk ik. Is wel een erg fors verschil.

Ik krijg zo de schadelijst.
jack4yadonderdag 21 januari 2010 @ 10:59
Schadelijst heb ik hier. Grote getallen her en der, maar het is toch echt voornamelijk de kabelboom.
Garage houder heeft ook goed uitgelegd wat het ding precies is, wat het doet, en wat nu het probleem er van is.
Voor deze uitvoering zijn er al 18(!) verschillende soorten kabelbomen, en je moet echt de juiste hebben. Repareren kan niet; alle kabeltjes zijn ongelabeld en het is niet door te meten welk kabeltje van wat is.
De kans dat we die tweedehands vinden lijkt me nihil.
Googolplexiandonderdag 21 januari 2010 @ 11:09
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 10:59 schreef jack4ya het volgende:
Schadelijst heb ik hier. Grote getallen her en der, maar het is toch echt voornamelijk de kabelboom.
Garage houder heeft ook goed uitgelegd wat het ding precies is, wat het doet, en wat nu het probleem er van is.
Voor deze uitvoering zijn er al 18(!) verschillende soorten kabelbomen, en je moet echt de juiste hebben. Repareren kan niet; alle kabeltjes zijn ongelabeld en het is niet door te meten welk kabeltje van wat is.
De kans dat we die tweedehands vinden lijkt me nihil.
Wat voor 'n auto / type / uitvoering / jaartal / motorinhoud hebben we het eigenlijk over?
jack4yadonderdag 21 januari 2010 @ 11:13
Een Toyota Corolla Hatchback 5-drs 1.6 Linea Sol 2 BC MM uit 2002
128.000 km op de teller (euh...)
Nog meer info nodig?


Je gaat er toch niet op bieden he
Googolplexiandonderdag 21 januari 2010 @ 11:14
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 11:13 schreef jack4ya het volgende:
Een Toyota Corolla Hatchback 5-drs 1.6 Linea Sol 2 BC MM uit 2002
128.000 km op de teller (euh...)
Nog meer info nodig?


Je gaat er toch niet op bieden he
lol, nee Maar effe kijken of een maat van me raad weet.
jack4yadonderdag 21 januari 2010 @ 11:18
Succes ermee! Zou erg leuk zijn.

Ik snap de reacties van mensen wel, dat van bij een beun. Maar ook een beun moet bepaalde onderdelen nieuw kopen.
De dealer garage is natuurlijk wel duurder dan een andere garage, maar ik denk echt niet dat een andere garage/beun de schade kan wel herstellen voor pak 'm beet 3/4000,- Een verschil kan groot zijn met een dealer, maar dan nog redt een beun het niet denk ik.
Ik bedoel airbags en dashboard zijn praktisch niet tweedehands te vinden (anders hoefde men ze niet te roven) en die kabelboom is ook een verhaal apart.

PS... we staan wel in de krant... dubieuze eer.
Ferdonderdag 21 januari 2010 @ 11:49
Ja dit is echt klote, je zou er 1 moeten vinden met alleen achterschade, maar wel totalloss. Maar meestal heb ie dan ook wel voorschade lijkt me. Corrola's van minder dan 20 jaar oud vind je nog niet op de sloop. En kabelboom is vaak ook niet als imitatie te koop.
Chinlessdonderdag 21 januari 2010 @ 12:44
Is de dagwaarde al vastgesteld dan?
jack4yadonderdag 21 januari 2010 @ 12:55
Maakt niet zoveel uit. Wel qua uitbetaling natuurlijk, maar gezien het schade bedrag kunnen we ervan uit gaan dat het total loss is.
Dagwaarde ligt hopelijk wat boven de 7000/7500
Marktwaarde/Gelijkwaardig zonder schade is 10000
Schadebedrag is nu 8500 (kan nog oplopen) maar dan moet er ook nog rekening gehouden worden met restwaarde.
Zelfs als de restwaarde heel laag ligt. Zeg 2000 (wat onwaarschijnlijk is, want corolla's zijn gewild)
Dan mag het schade bedrag niet meer dan dagwaarde - restwaarde mogen zijn.
Hypthetische 7000 dagwaarde - 2000 restwaarde = 5000...
dat had dus het schade bedrag mogen zijn bij een slecht bod van 2000. Is het bod op het wrak (= restwaarde) hoger dan 2000, stel 3500, (reeler bedrag) dan mag het schadebedrag max 3500 zijn.,,
Ferdonderdag 21 januari 2010 @ 14:00
De kosten die de verzekeraar maakt is inderdaad het verschil bijlappen tussen de dagwaarde en waarde van het wrak.

Helaas zal dit wrak nog wel wat opleveren, aangezien er een compleet werkende motor + bak inzit. Alle plaatwerkdelen goed bruikbaar zijn. Complete voor- en achteras bruikbaar is.

Dagwaarde van een 8 jaar oude auto is altijd te laag, zeker als ie in goede staat is. Het is voor de verzekeraar VEEL goedkoper om dat verschil te betalen dan een hele reparatie.
jack4yadonderdag 21 januari 2010 @ 14:15
Ja leuk voor de verzekering dat ze behalve aan onze premie ook nog aan ons wrak verdienen.

Links om of rechts om. Ik zie niet meer hoe WIJ hier zonder al te grote schade onderuit komen.
Zelfs al we het wrak mochten houden om het te laten repareren met tweede hands onderdelen en een goedkopere garage, dan nog redden we het niet, denk ik. Het hangt niet op een paar honderd euro.

Hij zal wel voor de onderdelen verkocht worden. Ik denk ook dat het voor een sjacheraar net wel/niet net haalbaar is vanwege de kabelboom. Tenzij ze die hebben liggen.
Ferdonderdag 21 januari 2010 @ 17:42
je moet het gewoon anders zien, lastig als je auto onklaar is gemaakt, maar je hebt een auto die 7000 euro waard is (dagwaarde) en nu nog maar 3500 (de restwaarde). Dat is de schade en dat verschil zal de verzekeraar vergoeden.

Jammergenoeg kun je vaak bij een oudere auto, die in goede staat is nooit dezelfde terugkopen.
jack4yadonderdag 21 januari 2010 @ 17:46
Ik mag hopen dat we de dagwaarde krijgen, want hoe ik je nu begrijp is dat we het verschil tussen rest waarde en dagwaarde krijgen. Dat zou helemaal niet kloppen.
tuxepuxdonderdag 21 januari 2010 @ 20:50
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 17:46 schreef jack4ya het volgende:
Ik mag hopen dat we de dagwaarde krijgen, want hoe ik je nu begrijp is dat we het verschil tussen rest waarde en dagwaarde krijgen. Dat zou helemaal niet kloppen.
Dat is meestal een optie, je mag je auto houden en dan krijg je het waardeverschil uitgekeerd (zou je in principe je auto kunnen verkopen zodat je de restwaarde ook nog hebt, en dan is je dagwaarde weer compleet). Of je staat je auto af en dan krijg je de dagwaarde.
MouseOverzaterdag 23 januari 2010 @ 11:11
Nog nieuws?

Er viel me nog een andere aanpak in als je hem zelf wil fixen. Ook al zijn er misschien detailverschillen, in grote lijnen komen die bomen overeen. Ze hebben echt niet ineens een andere stekker voor de kmtellerverlichting er op zitten ofzoiets. Zoek een schadeauto die aan puin ligt, trek daar het dashboard op dezelfde manier uit én knip de kabelboom van het wrak op dezelfde manier kapot. Sloperijen doen vaak toch niet de moeite om die eruit te halen. En terwijl je bezig bent, vooral veel foto's van het uitbouwen maken zodat je achteraf kunt zien hoe zaken vast zaten of waar kabeltjes naartoe liepen.

De restanten in je eigen dashboard zijn niet gecodeerd dmv labeltjes maar het zijn meestal wel duidelijk herkenbare 'bosjes', met allemaal een andere dikte en andere kleurencombi's. Die kun je vervolgens vergelijken met de trosjes die nog uit je donordash komen. En op die manier hoef je je gelijk niet druk te maken om het vinden van de juiste -vervangende- stekkertjes. Deze manier is een stuk minder riskant dan je eigen kapotte dashboard als uitgangspunt te nemen.

Als je dit zelf gedaan hebt kun je de airbags door de dealer laten monteren.
jack4yazaterdag 23 januari 2010 @ 12:49
Ik kan bij iemand op marktplaats een dashboard met airbaigs kopen.
Maar ik durf niet. Straks word ik hiermee ook nog een oor aan genaaid. Of verkeerd spul of defect spul

'Frappant' is dat ie 't spul oa voor een 2005-2008, een 2003 en een 2002 heeft liggen.
jack4yazaterdag 23 januari 2010 @ 12:51
-meestal wel duidelijk herkenbare 'bosjes', met allemaal een andere dikte en andere kleurencombi's-

Dit is een enkele tros in een krimpkous van ca 20-25 kabeltjes, allemaal even dik en of lichtblauw of wit. That's it
piepkuiken21zaterdag 23 januari 2010 @ 15:38
ga met de advertentie naar de politie. Hoelang is het al geplaatst? (ik heb zelf mijn brommer door zoiets terug gekregen)
Googolplexianzaterdag 23 januari 2010 @ 15:38
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 15:38 schreef piepkuiken21 het volgende:
ga met de advertentie naar de politie. Hoelang is het al geplaatst? (ik heb zelf mijn brommer door zoiets terug gekregen)
Dit dus
Guppyzaterdag 23 januari 2010 @ 15:45
Jaa, naar de politie ermee!!
jack4yazaterdag 23 januari 2010 @ 16:01
Die man is al 3 jaar actief op MP. Ik mag toch hopen dat men hem wel eens 'beoordeeld' heeft.

Ik weet niet wanneer de advertentie geplaatst is. Want ik belde nav een ander (verkeerd) type en die datum was eerder.
Jill-RMCzaterdag 23 januari 2010 @ 23:16
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 16:01 schreef jack4ya het volgende:
Die man is al 3 jaar actief op MP. Ik mag toch hopen dat men hem wel eens 'beoordeeld' heeft.

Ik weet niet wanneer de advertentie geplaatst is. Want ik belde nav een ander (verkeerd) type en die datum was eerder.
Kan natuurlijk ook dat die beste man die onderdelen uit sloopauto's heeft geplukt. Mss werkt ie wel bij een Toyotagarage ofzo.

Jouw spullen zijn waarschijnlijk allang ingebouwd in een leuke Poolse Corolla
jack4yazondag 24 januari 2010 @ 16:11
Na nog eens afwegen her en der... Het maakt ons inmiddels niet meer uit. Maar we willen wél volledig schadeloos gesteld worden. Dus als de voorgestelde dagwaarde het niet mogelijk maakt om dezelfde auto terug te kopen, dan gaat het een lang verhaal worden. Net zo lang totdat we schadeloos gesteld zijn. Het kán gewoon niet zo zijn dat wij moeten gaan bijleggen. Dat is niet de betekenis van schadeloosstellen.
MouseOverzondag 24 januari 2010 @ 16:30
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 12:51 schreef jack4ya het volgende:
-meestal wel duidelijk herkenbare 'bosjes', met allemaal een andere dikte en andere kleurencombi's-

Dit is een enkele tros in een krimpkous van ca 20-25 kabeltjes, allemaal even dik en of lichtblauw of wit. That's it
Zo..

da's idd onbegonnen werk
jack4yazondag 24 januari 2010 @ 16:56
Yup...