Hier begint het ook weer te kriebelen!!! Wat is dat toch heerlijk!!quote:
neequote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:49 schreef Stephan1237 het volgende:
Jullie in het noorden mogen die sneeuw en kou gewoon hebben
Vanmiddag was het -4,5 in Nieuw Beerta tegen +7 in Zeelandquote:Op vrijdag 22 januari 2010 17:02 schreef Tourniquet het volgende:
Behoorlijke verschillen nu. -3.4 in Groningen en +6 in Zuid-Holland!
quote:Verwachting 6 tot 9 dagen vooruit
donderdag 28 januari tot en met zondag 31 januari 2010
De lange termijn verwachting is zeer onzeker.
begint een beetje op de winter 95-96 te lijken. toen was het noorden ook veel kouder dan de rest van het land volgens mij.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 12:52 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Noorden winter dus volgende week, rest van het land kwakkelen?
En zo hoort het ookquote:Op vrijdag 22 januari 2010 20:54 schreef Againzender het volgende:
[..]
begint een beetje op de winter 95-96 te lijken. toen was het noorden ook veel kouder dan de rest van het land volgens mij.
het mag wel wat zuidelijker komen hoorquote:
95-96 was echt een veel betere winter hoor. Voor zover ik mij het nog kan herinneren heb ik toen heel wat geschaatst, nu nog maar een paar keer op zeer ondiep water. Toen waren er ook 150 Hellmannen, nu volgens zijn er volgens mij iets van 50 in De Bilt. Misschien dat de temperatuurverdeling van toen op die van nu lijkt, maar 95-96 was echt een beest van een winter terwijl het er nu toch vrij matig aan toe gaat (de hele tijd weer die ellendige sneeuw zodra het ook maar een graadje vriestquote:Op vrijdag 22 januari 2010 20:54 schreef Againzender het volgende:
[..]
begint een beetje op de winter 95-96 te lijken. toen was het noorden ook veel kouder dan de rest van het land volgens mij.
die winter was inderdaad veeel kouder, maar toen ook in het noorden dat het nog eens veel kouder was dan in de rest van het land.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 21:14 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
95-96 was echt een veel betere winter hoor. Voor zover ik mij het nog kan herinneren heb ik toen heel wat geschaatst, nu nog maar een paar keer op zeer ondiep water. Toen waren er ook 150 Hellmannen, nu volgens zijn er volgens mij iets van 50 in De Bilt. Misschien dat de temperatuurverdeling van toen op die van nu lijkt, maar 95-96 was echt een beest van een winter terwijl het er nu toch vrij matig aan toe gaat.
quote:Op zaterdag 23 januari 2010 13:10 schreef Jor_Dii het volgende:
Voor heel NL dus sneeuw de komende dagen? Wat kunnen we vanavond/vannacht verwachten?
Guidance Knmiquote:(bron: KNMI)
Modellenbeoordeling
SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een vlak lagedrukgebied boven de Noordzee verandert weinig van plaats. Boven de Noordzee ligt een frontaal systeem dat langzaam oostwaarts trekt en in de middag het westen van het land bereikt. Deze zone beweegt dat uiterst langzaam verder naar het midden alwaar het dan tot en met zondag min of meer stationair N-Z georiënteerd over ons land blijft liggen. Een zuidoostelijke stroming voert in de onderste luchtlagen koude en vochtige lucht aan terwijl op enige hoogte een Z-ZW stroming staat waarmee iets warmere lucht wordt aangevoerd. Er vindt in de frontale zone dus enige opglijding plaats. De grondstroming zal de komende periode geleidelijk weer naar het oosten draaien waardoor de vorstgrens, die al sinds donderdag boven het noordoosten van het land ligt, geleidelijk zal opschuiven richting het midden van het land. Morgenmiddag komt de vore van lagedruk over het zuiden van het zuiden te liggen waardoor hier de stroming wegvalt.
MODELBEOORDELING:
HiRLAM is wat de drukverdeling betreft consistent met de voorgaande run en de overige modellen. De Wat de neerslag betreft laat de 06-run ongeveer hetzelfde beeld zien als de voorgaande run maar heeft nu voor komende nacht minder neerslag. De overige modellen zitten qua verdeling op één lijn met HiRLAM maar hebben cumulatief gezien over de komende 24 uur iets minder neerslag.
Aandachtspunten
WIND:
HiRLAM is bruikbaar. Alleen seinen voor de noordelijke Noordzee.
BEWOLKING:
De lage (ST) bewolking beperkt zich nu tot het noordoosten en oosten van het land (advectie uit Duitsland) terwijl in de rest van het land vnl SC-bewolking aanwezig is. Van het westen uit neemt ondertussen de frontale bewolking wel toe en ook de kans op ST neemt toe. Aangezien de verplaatsing van het front slecht langzaam gaat hebben we tot en met zondag met deze frontale bewolking te maken. Dwarsdoorsnedes geven het e.e.a. goed weer.
NEERSLAG:
Verschillen zijn niet groot tussen de modellen. Vanmorgen is in de Kop van Noord-Holland al wat sneeuw gevallen, actueel valt er in het westen van het land lokaal al wat lichte regen. De meeste neerslag wordt berekend voor de westelijke helft van het land en dan met name later in de middag en avond. Het oosten en noordoosten krijgt pas vannacht en morgenochtend te maken met wat neerslag. NESO geeft verder landinwaarts een sneeuwsignaal dat naarmate de neerslag langer duurt ook in het westen zichtbaar wordt. Gezien de koude lucht die in de onderste niveaus wordt aangevoerd en de actuele temps in het aanvoergebied lijkt me dat NESO een goed signaal afgeeft. Op dit moment lijkt de grondtemperatuur in het midden en zuiden van het land door HiRLAM 1 a 2 graden te laag worden berekend. Dit zou gevolgen kunnen hebben voor de plek en het moment waar de neerslag later vandaag overgaat in (natte) sneeuw. In het zuidwesten valt de meeste neerslag in de vorm van regen met misschien wat natte sneeuw, meer naar het noorden en oosten toe wordt het aandeel sneeuw in de neerslag groter. Zoals het zich nu laat aanzien zou er zich vanavond en vannacht in een brede strook van het noordwesten naar het midden van het land een sneeuwdek kunnen vormen tot lokaal 5 cm. In het oosten en noordoosten waar de sneeuw wat later komt zullen de hoeveelheden beperkt blijven tot 1 a 2 cm.
ZICHT:
Actueel op veel plaatsen nevelig. In neerslag zal het zicht verder teruglopen, zeker als de regen overgaat in (natte) sneeuw.
TEMPERATUUR:
Lokaal wel enige verschillen tussen KTG en Hirlam, vooral in het midden en zuidwesten lijkt HiRLAM de grondtemperatuur met 1 a 2 graden te laag te berekenen. Zodra de neerslag vanmiddag en vanavond intensiever wordt zal dit weer enigszins worden rechtgetrokken (afkoeling door neerslag). In de rest van het land zit HiRLAM er wat de temperatuur betreft wel goed op. De vorstgrens ligt momenteel rond de lijn Texel-Twente. In Groningen blijft de temperatuur steken bij 3 graden onder nul terwijl het zuidwesten lokaal 4 graden wordt. In het zuidwesten zal de temperatuur tijdens de neerslag enkele graden zakken. Ook zondag houden we deze temperatuurverdeling alhoewel de vorstgrens geleidelijk aan meer richting het midden van het land beweegt.
Huh? Nieuwe planten in de tuin zetten in januari??quote:Op zaterdag 23 januari 2010 13:21 schreef indahnesia.com het volgende:
Het leek te gaan regenen, maar het is uiteindelijk op een paar druppels na droog gebleven. Wel jammer, had net wat nieuwe planten in de tuin gezet.
Niet de eerste keer dat in dit topic wordt benadrukt dat veel mensen woonplaats in hun profiel hebben staan.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 15:17 schreef dramatiek het volgende:
[..]
Huh? Nieuwe planten in de tuin zetten in januari??
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |