abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77050393
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 07:28 schreef Pinterman het volgende:

[..]

Zullen we anders eens een noodlijdende Haitiaan vragen wat hij liever heeft, 1) geen hulp, of 2) hulp + bijbel en kerkbezoek.

Wie ben jij om mensen de nodige hulp te ontzeggen omdat de motieven van de hulpverleners verder gaan dan alleen het redden van levens?
Zou jij het leuk vinden als bij een ramp in Nederland (vuurwerkramp etc.) Saoedi's massaal met Korans hier aan kwamen zaaien?

Hulp bieden oke, dat juich ik van harte toe. Maar ga dan niet tegelijkertijd proberen om je geloof over de ellende van andere mensen heen te verspreiden.
pi_77050570
en nog een bericht over het echtpaar uit Rijswijk
quote:
Vermist echtpaar overleden op Haïti
vandaag 13:06

RIJSWIJK - Het op Haïti vermiste Rijswijkse echtpaar Gosse en Gaby Best is overleden. Dat hebben de ouders van Gaby bevestigd.

Gosse en Gaby Best waren op Haïti om twee adoptiekinderen op te halen toen hun hotel tijdens de aardbeving instortte. Sindsdien werd er niets meer van hen vernomen.

Woensdagochtend heeft adoptieorganisatie Wereldkinderen laten weten dat de lichamen van twee Nederlandse families en hun adoptiekinderen zijn gevonden. De ouders hebben rond 12.30 uur van het ministerie van Buitenlandse Zaken te horen gekregen dat het hun familie betreft.
bron: www.westonline.nl
The best thing that you can do in life is follow your heart. Take risks.
Don't just take the safe and easy choices because you're afraid of what might happen.
Don't have any regrets and know that everything happens for a reason.
pi_77050688
En over het andere omgekomen stel:
quote:
Grootste wens wordt gezin Pet noodlottig Van onze verslaggevers
WINKEL - Met hun armen ter bescherming om hun adoptiezoontje heengeslagen zijn dit weekeinde in hun ingestorte hotel in Haïti de stoffelijke overschotten gevonden van Richard (35) en Rowena (34) Pet.

Richard en Rowena Pet De kleine Arnoud werd dood gevonden in de armen van zijn nieuwe ouders De familie van het paar uit het Noord-Hollandse Winkel is blij dat aan alle onzekerheid een einde is gekomen. "We kunnen nu alleen maar hopen dat ze snel naar Nederland komen", aldus Andre Frensch, de vader van Rowena. "Pas dan kunnen wij dit drama afsluiten."

Op tv zagen de nabestaanden zaterdagavond hoe reddingswerkers op zoek waren naar stoffelijke overschotten tussen het puin van hotel Villa Therese.

Als een vrouw, man en kind worden aangetroffen en ook nog een groen-geel-blauwe knuffel met de tekst 'Lief', weten ze het zeker. Dit zijn Rowena, Richard en hun adoptiezoontje Arnoud. Officiële identificatie aan de hand van dna moet dan nog volgen. Frensch: "Van Buitenlandse Zaken hebben we al gehoord dat ze het zijn." "Hun grootste wens om een gezinnetje te stichten, is hun op verschrikkelijke wijze noodlottig geworden", zegt een dorpsgenoot.

Hotel verwoest

Op het moment van de aardbeving waren Richard en Rowena Pet op hun kamer. Binnen tien seconden stortte het hotel in en werden ze bedolven onder het puin.

Rowena en Richard zijn negen jaar bezig geweest om kinderen te krijgen. Toen dat maar niet lukte, besloten ze 2,5 jaar geleden een kind te adopteren. Tijdens de aanvraagprocedure raakte Rowena alsnog zwanger. Eind vorig jaar werd hun zoontje Jim geboren. Tegenover de adoptieorganisatie heeft het stel bewust de geboorte verzwegen. Ze waren bang dat de adoptie van Arnoud zou worden afgewezen.
bron: www.telegraaf.nl
The best thing that you can do in life is follow your heart. Take risks.
Don't just take the safe and easy choices because you're afraid of what might happen.
Don't have any regrets and know that everything happens for a reason.
  woensdag 20 januari 2010 @ 13:41:48 #204
245594 Pinterman
Luis in de pels
pi_77050694
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 13:34 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Zou jij het leuk vinden als bij een ramp in Nederland (vuurwerkramp etc.) Saoedi's massaal met Korans hier aan kwamen zaaien?

Hulp bieden oke, dat juich ik van harte toe. Maar ga dan niet tegelijkertijd proberen om je geloof over de ellende van andere mensen heen te verspreiden.
Nou, voor mij is de keuze snel gemaakt hoor: als ik onder een ingestorte flat lag te creperen en een Saoedi komt naar me toe met een broodje Kebab, dan mag hij 'm voorlezen terwijl ik zit te smullen hoor, no problemo.

Kom op zeg. Het is niet alsof ze alleen daar komen om religie te verspreiden, dat zoek je er echt zelf in omdat je misschien toevallig een hekel hebt aan religie. Die mensen komen om te helpen. In hun visie hoort daar ook een stukje geloof bij, maar ook voedsel, medische hulp, en een dak boven je hoofd. Het is echt niet zo dat ze dat pas geven als je even ter plaatse bekeert.

En al was het wel zo: nogmaals, die keuze is snel gemaakt.
Ik wens je een dolfijne dag
pi_77050717
Ze doen hun werk in naam van hun geloof... juist vooral in een noodsituatie. Dan komt hulp toch echt eerst, ook al gebeurt het "uit naam van God". Bovendien zal het voor veel gelovigen daar (wat dat geloof dan ook precies is) juist een steun zijn. Vind deze reacties over de christelijke organisaties wat overdreven.
all your heroes are whores
pi_77050773
quote:
Hell yeah. Al komt Adolf Hitler mij persoonlijk al prekend onder het puin vandaan halen, ik zal hem daarvoor eeuwig dankbaar zijn.
pi_77050811
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 13:42 schreef sylvietjoo het volgende:
Ze doen hun werk in naam van hun geloof... juist vooral in een noodsituatie. Dan komt hulp toch echt eerst, ook al gebeurt het "uit naam van God". Bovendien zal het voor veel gelovigen daar (wat dat geloof dan ook precies is) juist een steun zijn. Vind deze reacties over de christelijke organisaties wat overdreven.
Ja maar wat heeft het er in godsnaam (no pun intended) mee te maken? Waarom zijn sommige mensen alleen bereid hulp te verlenen als daar meteen weer een Christelijke identiteit aanhangt? Ik zie gewoon niet wat het met elkaar te maken heeft. In dit soort situaties help je gewoon mensen, klaar.
pi_77050848
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 13:44 schreef Intrepidity het volgende:
Ja maar wat heeft het er in godsnaam (no pun intended) mee te maken? Waarom zijn sommige mensen alleen bereid hulp te verlenen als daar meteen weer een Christelijke identiteit aanhangt? Ik zie gewoon niet wat het met elkaar te maken heeft.
Omdat in hun ogen religie een complete oplossing biedt.
pi_77050879
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 13:41 schreef Pinterman het volgende:

[..]

Nou, voor mij is de keuze snel gemaakt hoor: als ik onder een ingestorte flat lag te creperen en een Saoedi komt naar me toe met een broodje Kebab, dan mag hij 'm voorlezen terwijl ik zit te smullen hoor, no problemo.

Kom op zeg. Het is niet alsof ze alleen daar komen om religie te verspreiden, dat zoek je er echt zelf in omdat je misschien toevallig een hekel hebt aan religie. Die mensen komen om te helpen. In hun visie hoort daar ook een stukje geloof bij, maar ook voedsel, medische hulp, en een dak boven je hoofd. Het is echt niet zo dat ze dat pas geven als je even ter plaatse bekeert.

En al was het wel zo: nogmaals, die keuze is snel gemaakt.
Nee Pinterman. Dit kunstje halen christelijke missionarissen over de hele (derde) wereld uit. Hulp bieden, maar dan moet er wel iets christelijks voor tegenover staan.
En nu ook in Haiti, over de ellende van mensen heen.

Laat andere volkeren in hun culturele waarden. Is dat nou zo moeilijk? Net zoals wij het in Nederland niet leuk zullen vinden als men hier de islam actief zou gaan verspreiden.
pi_77050920
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 13:45 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]

Omdat in hun ogen religie een complete oplossing biedt.
Oh, vandaar dat ze helpen de rechten van homosexuelen te verdedigen en achter abortussen staan van tienermoeders die duidelijk niet verantwoordelijk genoeg zijn om een kind op te voeden.
Oh, wacht... Toch niet compleet!
pi_77050979
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 13:47 schreef Intrepidity het volgende:
Toch niet compleet!
In hun ogen wel.
pi_77051064
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 13:42 schreef sylvietjoo het volgende:
Als jij een volk (wat van oudsher amnistische tradities heeft) gaat opzadelen met jouw eigen culturele normen en waarden, veroorzaakt dat op den duur sociale spanningen.
In Nederland zouden wij het ook niet leuk vinden als de Saoedi's, die veel geld hebben, hier kwamen helpen maar dan wel tegelijkertijd massaal Korans zouden uitdelen.

Nogmaals, ik juich hulp van alle kanten toe. En ik zie dat het zeker ook normaal kan, zoals particulieren over de hele wereld die geld geven aan Haiti. Waarom kunnen die christelijke missionarissen dat ook niet gewoon doen zonder hun geloof proberen te verspreiden over de ellende van andere mensen heen?
  woensdag 20 januari 2010 @ 14:00:36 #213
245594 Pinterman
Luis in de pels
pi_77051584
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 13:46 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Nee Pinterman. Dit kunstje halen christelijke missionarissen over de hele (derde) wereld uit. Hulp bieden, maar dan moet er wel iets christelijks voor tegenover staan.
En nu ook in Haiti, over de ellende van mensen heen.

Laat andere volkeren in hun culturele waarden. Is dat nou zo moeilijk? Net zoals wij het in Nederland niet leuk zullen vinden als men hier de islam actief zou gaan verspreiden.
Je onderschat echt hoeveel missionarissen en andere Christelijke hulpverleners hebben gedaan voor mensen in nood; zowel nu in Haiti als elders in het verleden. Ja, er zit meer achter dan alleen hulp: maar dat is niet, zoals jij het afschildert, de "stiekeme wens om zoveel mogelijk zieltjes te winnen", alswel de "hoop dat Haitianen zich kunnen sterken in het Christendom". Missionarissen hebben weliswaar als doel om het Christendom te verspreiden, maar dat komt vanuit een overtuiging dat de mensen hiermee geholpen zijn, niet vanuit enige andere reden.

Daarnaast, je denkt toch niet dat alle overige hulp die vanuit de westerse wereld komt volledig vrij is van enige culturele of politieke lading? Ontwikkelingshulp is sowieso een middel tot sturing van landen en regimes, maar niet alleen dat, je introduceert ook gewoon onze levenswijze. Als je een cultuur wilt behouden in haar oorspronkelijke staat, dan moet je er gewoon in zijn geheel niet mee bezig zijn.

Ofwel: als we op die manier te werk willen gaan, dan moeten we nu alle hulp aan Haiti stopzetten.

Nog even een voetnoot, niet geheel onbelangrijk: meer dan 80% van Haiti is katholiek, en nog eens 16% protestants. 96% van de Haitiaanse bevolking is Christelijk. Zit jij die mensen nu hun eigen geloof te ontzeggen, of wat?
Ik wens je een dolfijne dag
  woensdag 20 januari 2010 @ 14:01:11 #214
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_77051621
Inzake de huidige discussie wil ik dan toch graag de volgende link met jullie delen:

Non-Believers Giving Aid
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_77051625
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 13:50 schreef Zienswijze het volgende:
Waarom kunnen die christelijke missionarissen dat ook niet gewoon doen zonder hun geloof proberen te verspreiden over de ellende van andere mensen heen?
Ben je daar niet een beetje voorbarig in, om te denken dat ze dat niet doen?

Misschien niet het goede voorbeeld, maar ik heb ook op meerdere roomskatholieke scholen gezeten en om nou te zeggen dat ze druk bezig waren met mij te laten geloven: neuhh, niet echt....
pi_77051692
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 14:01 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]

Ben je daar niet een beetje voorbarig in, om te denken dat ze dat niet doen?

Misschien niet het goede voorbeeld, maar ik heb ook op meerdere roomskatholieke scholen gezeten en om nou te zeggen dat ze druk bezig waren met mij te laten geloven: neuhh, niet echt....
Waarom dan de toevoeging rooms katholiek? Nog zoiets, een kind basiskennis aanleren heeft niks maar dan ook niks met geloof te maken. Een school moet objectieve informatie aanbieden zodat een kind zelf een keuze kan maken later. Dat ouders een kind gelovig opvoeden is nog tot daar aan toe, maar een school heeft daar niks mee te maken.
pi_77051696
De Camera van persbureau reuters was live aan het filmen toen de naschok kwam
pi_77051698
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 14:01 schreef DustPuppy het volgende:
Inzake de huidige discussie wil ik dan toch graag de volgende link met jullie delen:

Non-Believers Giving Aid
quote:
Those participating are Atheist Alliance International, Atheists Helping the Homeless, Atheists United, The British Humanist Association, James Randi Educational Foundation, Military Association of Atheists and Freethinkers, New Humanist magazine, Pharyngula, Rationalist Association, Reasonable New York, The Reason Project, The Richard Dawkins Foundation for Reason and Science, The Skeptics Society and Unreasonable Faith.
Vanuit een atheistisch oogpunt hulp gaan bieden. In hoeverre is dat anders dan wat bijv. christenen doen?
  woensdag 20 januari 2010 @ 14:06:45 #219
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_77051839
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 14:03 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Vanuit een atheistisch oogpunt hulp gaan bieden. In hoeverre is dat anders dan wat bijv. christenen doen?
Voornamelijk om de mythe te ontkrachten dat alleen gelovigen medemenselijkheid kunnen tonen. Een idee wat bij veel mensen nog steeds leeft, zeker in die regio.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_77051858
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 14:03 schreef Intrepidity het volgende:
Waarom dan de toevoeging rooms katholiek? Nog zoiets, een kind basiskennis aanleren heeft niks maar dan ook niks met geloof te maken. Een school moet objectieve informatie aanbieden zodat een kind zelf een keuze kan maken later. Dat ouders een kind gelovig opvoeden is nog tot daar aan toe, maar een school heeft daar niks mee te maken.
Ja, leuk dat jij dat er niet bij wil hebben, maar wat ik probeer te zeggen is dat christelijke hulporganisaties niet persé er op uit zijn mensen te bekeren.
  woensdag 20 januari 2010 @ 14:07:31 #221
10119 appelsientje
Het beste onder de zon
pi_77051867
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 13:44 schreef Intrepidity het volgende:

[..]

Ja maar wat heeft het er in godsnaam (no pun intended) mee te maken? Waarom zijn sommige mensen alleen bereid hulp te verlenen als daar meteen weer een Christelijke identiteit aanhangt? Ik zie gewoon niet wat het met elkaar te maken heeft. In dit soort situaties help je gewoon mensen, klaar.
Je kan het toch ook omdraaien? je kan toch ook vanuit het feit dat je een Christen bent deze mensen helpen? Ik zie het probleem niet zo.
To deny our impulses would deny the very thing that make us human.
pi_77051915
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 14:06 schreef DustPuppy het volgende:
Voornamelijk om de mythe te ontkrachten dat alleen gelovigen medemenselijkheid kunnen tonen. Een idee wat bij veel mensen nog steeds leeft, zeker in die regio.
Waarbij zij dus hun atheistische 'religie' proberen 'op te dringen'. Prima hoor, maar het verschilt weinig met hetgeen christelijke organisaties hier van beschuldigd worden.
pi_77051963
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 14:07 schreef appelsientje het volgende:

[..]

Je kan het toch ook omdraaien? je kan toch ook vanuit het feit dat je een Christen bent deze mensen helpen? Ik zie het probleem niet zo.
Het probleem is dat je meteen mensen wilt bekeren naar jouw geloof. Dat is op het moment van een ramp totaaaal niet relevant. Als je alleen mensen wilt helpen om tegelijk je eigen overtuiging door te drukken vraag ik me af of die hulp wel zo gemeend is...
pi_77052030
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 14:08 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]

Waarbij zij dus hun atheistische 'religie' proberen 'op te dringen'. Prima hoor, maar het verschilt weinig met hetgeen christelijke organisaties hier van beschuldigd worden.
Iedere conversatie die jij hebt met personen die je niet proberen te overtuigen van een bepaald geloof is hetzelfde als het doordrukken van een atheistische mening?
pi_77052042
quote:

[..]

Lekker makkelijk he geloof bashen. Zo ongeveer ALLE haitianen zijn christelijk, dit kan ze juist steun en hoop bieden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')