Klopt, het analfabetisme is erg hoog daar. Je hebt in Amerika veel Christelijke organisaties die op eigen houtje zaken sturen, beetje vergelijkbaar met Stichting Compassion in Nederland zeg maar die onlangs een benefietconcert gaven om Bijbels te kopen voor Afrika. Het geloof onder Haitianen is enorm sterk, en als je de media een beetje hebt bijgehouden en geïnterviewde Haitianen hebt gezien, dan had je denk ik ook wel gemerkt hoe ze om de haverklap God en Jezus bedankten voor hun redding, etc, etc. Dat sterke geloof zal waarschijnlijk het argument zijn.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 09:03 schreef indahnesia.com het volgende:
Maartena kan ons vast vertellen waarom ze luisterbijbels sturen. Het argument dat velen in Haiti niet kunnen lezen snap ik, maar buiten dat moet er nog vast een goed argument te geven zijn.
Wat een onzin verkoop je nu allemaal weer. De enige reden waarom de hulpgoederen zo moeilijk Haiti binnen kunnen komen is simpelweg omdat er veel meer vliegtuigen zijn dan dat er binnen KUNNEN komen, en als je de satellietfoto's van Jan. 16 erbij pakt (al eerder in dit topic gelinked) dan zie je ook dat het vliegveld bom vol met vliegtuigen staat.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 09:30 schreef NorthernStar het volgende:
In Afghanistan kwamen ze veiligheid brengen, in Irak democratie en nu brengen ze Haiti "humanitaire hulp".
Hulp noemen ze dat, lieber Gott. Vliegtuigen met echte hulpgoederen, doktoren en reddingswerkers konden niet landen omdat de yanks het enige vliegveld hebben overgenomen en druk troepen en wapens aan het invliegen waren.
Het enige wat de VS nog kan is bombarderen of binnenvallen. In Port au Prince valt er niks meer te bombarderen dus doen ze maar een invasie. En zie ze maar weer eens weg te krijgen. Kwestie van tijd dat de drones boven Haiti vliegen? Ik zeg hele grote kans.
Er zijn honderden hulporganisaties actief op het eiland, en sommigen brengen inderdaad ook Bijbels mee. Ik ben zelf totaal niet gelovig, maar kan me wel voorstellen dat spirtuele hulp voor sommige gelovigen ook welkome hulp is.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 08:37 schreef Disana het volgende:
Ze sturen ook andere goederen en hebben mensen in Haïti. Het lijkt me niet goed als dit soort groeperingen ook nog eens in de weg gaan lopen.
De meeste mensen praktiseren het gewoon naast hun (katholieke) geloof.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 16:14 schreef maartena het volgende:
[..]
Nee.
http://en.wikipedia.org/wiki/Religion_in_Haiti
Onzinartikel kan ik je uit eigen ervaring melden. Bijna íedereen heeft voodoo als religie.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 16:14 schreef maartena het volgende:
[..]
Nee.
http://en.wikipedia.org/wiki/Religion_in_Haiti
Ik las het ook netquote:Op dinsdag 19 januari 2010 16:27 schreef Frutsel het volgende:
[ afbeelding ]
5.8 bij de Caymans
Langs dezelfde breuklijn, iets verderop nu
Een aardbeving van 7.0 of hoger komt toch een keer of tien per jaar voor. Zo vreemd is dat niet, maar op deze plek nog eens... tja, zou zo maar kunnenquote:Op dinsdag 19 januari 2010 16:36 schreef Burdie het volgende:
[..]
Ik las het ook net.
Ze voorspellen trouwens binnen 2 jaar een tweede aardbeving van deze omvang op Haïti (weet ff niet meer waar ik dat gelezen heb).
quote:Schip mag voedsel niet uitdelen.
Mariniers van het Nederlandse schip De Pelikaan kunnen het eten en drinken voor de slachtoffers in Haïti nog niet uitdelen. Eerst moeten afspraken met de VN worden gemaakt over de distributie.
De spullen moeten naar een verzamelpunt van de VN in Port-au-Prince. Daar staan rijen Haïtianen. Hulpverleners zijn bang dat wanhopige mensen hen aanvallen als ze met de hulpgoederen aankomen.
De Pelikaan heeft onder meer water aan boord. Met een speciale installatie kan het marineschip zeewater veranderen in drinkwater. De Pelikaan is daardoor nu volgeladen met 90.000 liter drinkwater.
Het Amerikaanse leger is begonnen met het droppen van zo'n 14.000 voedselpakketten.
Zo staat het in de Nederlandse wikipedia:quote:Op dinsdag 19 januari 2010 16:33 schreef static het volgende:
[..]
Onzinartikel kan ik je uit eigen ervaring melden. Bijna íedereen heeft voodoo als religie.
Daar staat (in tegenstelling tot het Engelse artikel hierboven) dat vodou sinds 4 april 2003 (bij presidentieel decreet) de officiële godsdienst is. Welke wiki moet ik nu geloven?quote:Omdat alle plantagehouders, ook de Franse, hun slaven onder dwang kerstenden, dus het (vooral rooms-katholieke) christendom bijbrachten en doopten, heeft de originele West-Afrikaanse voodoo zich vermengd met het katholicisme en uit deze synthese kwam de Haïtiaanse vodou voort. Tijdens deze vermenging zijn de bestaande vodun-geesteswezens (de Loa) vermomd als katholieke heiligen, waarschijnlijk om de beoefening van het vodou te verbergen. Daarmee is vodou een voorbeeld van syncretisme, een poging om tegengestelde geloven met elkaar te combineren.
Beetje mayo erbij is ook wel lekker hoor.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 17:07 schreef static het volgende:
Persoonlijk neem ik Wiki altijd met een flinke korrel zout.
Hoe komt het dan dat iedere keer als ze Haitianen intervieuwen dat ze het over God en Jezus hebben? Ik was altijd onder de indruk dat ze katholiek waren, maar veel invloeden/gebruiken hanteerden uit de Voodoo.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 16:33 schreef static het volgende:
Onzinartikel kan ik je uit eigen ervaring melden. Bijna íedereen heeft voodoo als religie.
In Zuid-Amerika en Midden-Amerika zijn veel vormen van het Katholicisme in meer of mindere mate verweven met lokale godsdiensten (in Europa natuurlijk ook van antropologisch perspectief, maar dan kijken we er minder vreemd van op). Dus het zal best dat de grens soms moeilijk te trekken is.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 17:34 schreef maartena het volgende:
[..]
Hoe komt het dan dat iedere keer als ze Haitianen intervieuwen dat ze het over God en Jezus hebben? Ik was altijd onder de indruk dat ze katholiek waren, maar veel invloeden/gebruiken hanteerden uit de Voodoo.
Maar misschien snap ik Voodoo ook niet zo en gebruiken ze in Voodoo ook juist weer Christelijke symbolen en gebruiken.
En dan zit Nederland te zeuren over 11quote:At least 5,500 Americans are missing and unaccounted for in #Haiti, the U.S. State Department tells NBC News http://bit.ly/5iX1cw
Hier staan wel wat interessante dingen:quote:Op dinsdag 19 januari 2010 17:07 schreef static het volgende:
Persoonlijk neem ik Wiki altijd met een flinke korrel zout.
Er woonden/verbleven dan ook 45.000 Amerikanen in Haiti, tegen de 65 uit Nederland.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 17:45 schreef SoldMayor het volgende:
En dan zit Nederland te zeuren over 11
+ pindasaus en uitjesquote:Op dinsdag 19 januari 2010 17:21 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Beetje mayo erbij is ook wel lekker hoor.
Verschil tussen de VN, Nederland en de VS..... Nederland wacht netjes en braaf tot de bureaucratie van de VN in werking word gesteld, terwijl de VS zoiets heeft van: De mensen hebben NU eten nodig, dus we gaan NU eten brengen.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 16:56 schreef static het volgende:
Schip mag voedsel niet uitdelen.
Mariniers van het Nederlandse schip De Pelikaan kunnen het eten en drinken voor de slachtoffers in Haïti nog niet uitdelen. Eerst moeten afspraken met de VN worden gemaakt over de distributie.
De spullen moeten naar een verzamelpunt van de VN in Port-au-Prince. Daar staan rijen Haïtianen. Hulpverleners zijn bang dat wanhopige mensen hen aanvallen als ze met de hulpgoederen aankomen.
De Pelikaan heeft onder meer water aan boord. Met een speciale installatie kan het marineschip zeewater veranderen in drinkwater. De Pelikaan is daardoor nu volgeladen met 90.000 liter drinkwater.
Het Amerikaanse leger is begonnen met het droppen van zo'n 14.000 voedselpakkette
De Haitianen zijn naar dominica gehaald als slaaf en moesten daar katholiek worden.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 17:34 schreef maartena het volgende:
[..]
Hoe komt het dan dat iedere keer als ze Haitianen intervieuwen dat ze het over God en Jezus hebben? Ik was altijd onder de indruk dat ze katholiek waren, maar veel invloeden/gebruiken hanteerden uit de Voodoo.
Maar misschien snap ik Voodoo ook niet zo en gebruiken ze in Voodoo ook juist weer Christelijke symbolen en gebruiken.
Jaquote:Op dinsdag 19 januari 2010 18:01 schreef Burdie het volgende:
De Haitianen zijn naar dominica gehaald als slaaf en moesten daar katholiek worden.
Om toch hun eigen geloof te kunnen aanhangen, hebben ze veel katholieke symbolen 'hergebruikt' en omgevormd tot voodoo-symbolen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |