MV = PQquote:Op dinsdag 19 januari 2010 04:16 schreef dvr het volgende:
[..]
De omloopsnelheid moet daarin ook meegenomen worden. Als al het spaargeld op zijn gat ligt omdat iedereen aankopen uitstelt, zoals nu, zou de ECB probleemloos meer geld in omloop kunnen brengen zonder dat het (nu) inflatie oplevert.
Niet specifiek, maar we gebruiken eigenlijk altijd M3 als er naar de geldhoeveelheid gekeken wordt. Is ook logisch, dan pak je zoveel mogelijk geld mee. Het is ook niet echt de omvang van de geldhoeveelheid die van belang is maar de ontwikkeling van de geldhoeveelheid die van belang is.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 04:07 schreef dvr het volgende:
Heeft die professor weleens iets gezegd over de vraag of het überhaupt nog wel zin heeft om van "de geldhoeveelheid" te spreken, in een tijd dat geld moeiteloos van het ene in het andere monetaire aggregaat flitst en er allerlei nieuwe financiële instrumenten zijn die moeilijk in de M1, M2, etc-verdeling in te passen zijn?
Haha.quote:Waar ik ook erg benieuwd naar ben is de doctoraalscriptie van Jean-Pierre van Rossem, “De omloopsnelheid van het geld”. Weet je toevallig of die ergens op een of ander economisch netwerk te downloaden is?
Dat is toch die kerel van die kleurplaten waar hij op 'magische wijze' conclusies uit trekt?quote:Op woensdag 20 januari 2010 00:16 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Tostrams zegt dat we aan het uit toppen zijn
Interessant, dank. Hij had zijn diagnose alleen een jaar eerder moeten stellen, dan had ik het knapper gevonden :-)quote:Op woensdag 20 januari 2010 00:02 schreef Bolkesteijn het volgende:
Een andere professor bij de EUR, waar ik overigens nooit les van heb gehad, zegt er dit over:
Die thesis is niet makkelijk te vinden enkel te raadplegen in de universiteitsbibliotheek te Gent. Maar ik help je opweg met dit linkje. Van Rossem heeft een boek uitgebracht, blijkbaar verkoopt het heel goed linkje.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 04:07 schreef dvr het volgende:
Waar ik ook erg benieuwd naar ben is de doctoraalscriptie van Jean-Pierre van Rossem, “De omloopsnelheid van het geld”. Weet je toevallig of die ergens op een of ander economisch netwerk te downloaden is?
Technisch gezien is dat ook zo. Waarschijnlijk een kleine correctie (bear trap) en dan weer omhoog.quote:Op woensdag 20 januari 2010 00:16 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Tostrams zegt dat we aan het uit toppen zijn
Allemaal leuk & aardig (enhet is al vaker gepost in AEX), maar in de VS zijn al tentenkampen vol met mensen die hun huis uitgeschopt/uitgegaan zijn...quote:Op vrijdag 15 januari 2010 19:25 schreef LXIV het volgende:
Moet ik dan de eerste bull zijn die dit topic durft te betreden?
[ afbeelding ]
Mensen die denken dat het dipje van zojuist maar enigzins in de buurt komt van de depressie van de jaren 30 kent zijn geschiedenis niet.
[ afbeelding ]
Jaren 30. Mensen alles kwijt, dustbowl, wonen in krotten, honger
[ afbeelding ]
2009. Sommige mensen hebben wat teruggang in koopkracht ervaren. Terug naar 2005 zeker, wat toen een recordjaar was!
Ik heb echt van alles gekocht afgelopen jaar. De mensen om mij heen kochten ook volop. Iedereen deed dit. Het enige zure aan 2009 was dat er zo vaak geen plaats was op het terras met dat zonnige weer!
die er 10 jaar geleden ook waren, 20 jaar geleden ook, eigenlijk altijd. Dat is niet iets van deze crisis. Het krijgt alleen meer media aandacht.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 08:59 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Allemaal leuk & aardig (enhet is al vaker gepost in AEX), maar in de VS zijn al tentenkampen vol met mensen die hun huis uitgeschopt/uitgegaan zijn...
Lees ook hier
De vraag is hoeveel er nu in die tentenkampen zitten vergeleken met 10, 20 jaar geleden. Maar dat is dus onduidelijk blijkt uit dat artikel. Als dat aantal wel bekend zou zijn geeft het denk ik een goede indicatie van hoe de economie er voor staat (met wat vertraging aangezien men niet meteen het huis verliest maar ook niet zomaar weer een nieuwe woning vindt).quote:Op vrijdag 22 januari 2010 09:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
die er 10 jaar geleden ook waren, 20 jaar geleden ook, eigenlijk altijd. Dat is niet iets van deze crisis. Het krijgt alleen meer media aandacht.
Het is al vaker gepost in AEX en elders, maar de sociale structuren in de VS zijn fundamenteel anders dan in Nederland. En da's maar goed ook (kudos to the low lands).
quote:Op vrijdag 15 januari 2010 13:46 schreef knnth het volgende:
Met de bearmarktrally had je ook gelijk dus tvp.
Overheden hebben veel gedaan om de klappen op te vangen. Deeltijd WW om directe ontslagen te voorkomen, uiteraard de bankensteun, infrastructurele projecten etc. In Nederland gaat in 2011 het roer om met die 35 miljard bezuinigingen. Daar valt denk ik moeilijk tegenop te consumeren en exporteren.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 21:59 schreef capricia het volgende:
Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit nou de grootste crisis sinds de jaren 30 was.
Het was over in een zucht...
quote:Op woensdag 20 januari 2010 00:17 schreef bascross het volgende:
[ afbeelding ]
Dan kan deze niet ontbreken uiteraard. Credits naar eleusis.
Eigenlijk vond ik het helemaal niet over in een zucht zoals Capricia zei. Wat te denken van de massa protesten in Londen vorig jaar?quote:Op vrijdag 22 januari 2010 09:35 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Overheden hebben veel gedaan om de klappen op te vangen. Deeltijd WW om directe ontslagen te voorkomen, uiteraard de bankensteun, infrastructurele projecten etc. In Nederland gaat in 2011 het roer om met die 35 miljard bezuinigingen. Daar valt denk ik moeilijk tegenop te consumeren en exporteren.
tvpquote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:34 schreef Blik het volgende:
dusss,
Het is dus geen goed moment om nu in te stappen
Misschien is die al wel begonnen, Wall Street is al afgezakt naar de koersen van begin november vorig jaar.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 02:37 schreef MoneyTalks het volgende:
En wanneer kunnen we die crash verwachten?
Ga ergens anders trollen met dit soort zinloze posts.quote:Op zondag 31 januari 2010 12:02 schreef Oebele het volgende:
Breaking news:
- troll richting pberends -
Strekking: wij zijn een land van zeikerds aan het worden. Doemdenken en meehuilen met de wolven.
Daar ligt het probleem én de oplossing in mijn beleving.
De beurs is een reflectie van onbewuste collectieve primaire emoties.
We hebben gezien wat wishful thinking en meelachen met de wolven ons heeft gebracht. btw je trekt het profiel van pberends wel erg uit de context. Ook de elementen die je meegeeft om het profiel in te kleuren (leeftijd,opleiding,beroep) zijn een beetje laag bij de grond. Erg goedkoop.quote:Op zondag 31 januari 2010 12:02 schreef Oebele het volgende:
Breaking news:
- troll richting pberends -
Strekking: wij zijn een land van zeikerds aan het worden. Doemdenken en meehuilen met de wolven.
Daar ligt het probleem én de oplossing in mijn beleving.
De beurs is een reflectie van onbewuste collectieve primaire emoties.
Zelfs ik kon er niet om lachenquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |