Nou, en? Is dat minder?quote:Op vrijdag 15 januari 2010 10:49 schreef Burakius het volgende:
Ik kan met een vrouw wel kinderen maken (zij dus). Een kakkerlak heeft geen bewustzijn. Hij kan niet op een dag, wat anders doen dan dat hij geprogrammeerd is. Hij zit in een constante loop.
Ja, dat is minder, dat lijkt me geen discussie. De vraag is hoe wij mensen ons hoger bewustzijn gebruiken. We hebben een hoop potentie, alleen misbruiken we dat nu om elkaar de hersens in te slaan. Je kunt zo zelfbewust zijn als je maar kunt, maar als je dat vervolgens gebruikt om dieren of mensen uit te moorden ben je niet goed bezig, en de kakkerlak wel.quote:
maar bewustzijn is dus jou maat voor superioriteit (of de mogelijkheid een andere soort te kunnenvertrappen)? Daar kan anders over worden gedacht zoals het aantal nakomelingen, of de duur dat een soort bestaat. Het is maar een keuze en bewustzijn hoeft niet per se de beste te zijn.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 10:49 schreef Burakius het volgende:
[..]
Daar wil ik nog wel een discussie over houden, want tegenwoordig in de medische wereld (denkt aan film van Arnold)....
Ik kan met een vrouw wel kinderen maken (zij dus). Een kakkerlak heeft geen bewustzijn. Hij kan niet op een dag, wat anders doen dan dat hij geprogrammeerd is. Hij zit in een constante loop.
Je kunt nog zo hard neuken in het leven, maar als dat niet de mogelijkheid tot zelfverbetering biedt en alleen maar uit automatisme gebeurt, waarom dan? Wat anders is superioriteit als het constant verbeteren door het doorgeven van kennis aan het nageslacht, enzovoort?quote:Op vrijdag 15 januari 2010 10:59 schreef attila_de_hun het volgende:
[..]
maar bewustzijn is dus jou maat voor superioriteit (of de potentie een andere soort te vertrappen)? Daar kan anders over worden gedacht zoals het aantal nakomelingen, of de duur dat een soort bestaat. Het is maar een keuze en bewustzijn hoeft niet per se de beste te zijn.
Je kunt ook stellen dat een kakkerlak derhalve al een volmaaktheid heeft die wij nooit bereiken kunnen. Immers, dat wat niet beter gemaakt kan worden, wat is dat anders dan volmaakt?quote:Op vrijdag 15 januari 2010 11:01 schreef Intrepidity het volgende:
Je kunt nog zo hard neuken in het leven, maar als dat niet de mogelijkheid tot zelfverbetering biedt en alleen maar uit automatisme gebeurt, waarom dan? Wat anders is superioriteit als het constant verbeteren door het doorgeven van kennis aan het nageslacht, enzovoort?
Nee, zelfbewustzijn maakt ons niet automatisch betere wezens. maar het biedt ons de mogelijkheid om een beter wezen te worden. Een mogelijkheid die een kakkerlak niet heeft.
Maar laten we dan ook opmerken dat de directe invulling, namelijk, dat onze eigen afwijkingen ten opzichte van de ander als superioriteitsreden te beschouwen, de basis is geweest van alle slavernij en discriminatie.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 11:09 schreef Intrepidity het volgende:
Laten we zeggen dat dit een vraagstuk is die de mensheid al 5000 jaar bezighoudt, en dat we die niet in dit topic gaan oplossen
Geen, maar het alternatief is geen besef hebben van het begrip 'gelukkig' zijn. Beesten zijn ook niet gelukkig. die zijn er gewoon.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 11:26 schreef MASD het volgende:
Ik snap die aanbidding van het bewustzijn niet. Mijn inziens is het juist een vloek. Welk mens is nou écht gelukkig?
Er bestaan in de dierenwereld vele gradaties tussen bewustzijn zoals mensen dat hebben en niet bewustzijn, zoals planten dat hebben. Een elementaire onderscheid tussen onplezierig en plezierig kunnen alle dieren waarschijnlijk wel maken. Ook al kunnen we niet in het gevoel van een kat kijken, we kunnen wel zien hoe de hersenen gelijken.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 11:30 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Geen, maar het alternatief is geen besef hebben van het begrip 'gelukkig' zijn. Beesten zijn ook niet gelukkig. die zijn er gewoon.
quote:Op donderdag 14 januari 2010 17:41 schreef KoosVogels het volgende:
Zolang de dieren verdoofd worden is er niets aan de hand. Want laten we vooral niet schijnheilig gaan doen; vanavond flikker ik namelijk gewoon weer een karbonade in de pan. En het lijkt mij zeer sterk dat mijn lapje vlees een natuurlijke dood is gestorven.
Dus naar mijn mening is dit toegestaan, mits het experiment op humane wijze wordt uitgevoerd.
Nee, ze willen weten hoe een mens kan overleven in een lawine zonder blijvend hersenletsel.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 08:25 schreef paddy het volgende:
Maar, het leest hier alsof ze alleen even willen weten hoelang ze moeten zoeken wanneer er een lawine op je valt? Wat een kolder.
Nee, al helemaal niet omdat het varken verdoofd is, het gaat er ook om te kijken naar hoe een lichaam reageert op extreme onderkoeling.quote:Wanneer een mens in een lawine terecht komt en door de kracht naar een plek gegooid gaat worden waar toevallig wel een ruimte zit waarin jij in kunt kruipen? Is er al meer overlevingskans. Een varken zal die alertheid niet hebben.
Kijken hoelang het duurt voordat de varkens dood zijn is ook niet echt het doel van de studie he, het is een onderzoek om te voorkomen dat mensen een kasplantje worden. Weinig verschil tussen dit of het testen van een antibioticum.quote:Ik vind een proef voor een bepaald medicijn dan ook iets anders dan kijken hoelang het duurt voordat een dier dood gaat.
Een vloek is een groot woord. Het is allemaal wat wrang, maar tevens verdomde interessant.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 11:26 schreef MASD het volgende:
Ik snap die aanbidding van het bewustzijn niet. Mijn inziens is het juist een vloek. Welk mens is nou écht gelukkig?
Grootst mogelijke onzin.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 11:30 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Beesten zijn ook niet gelukkig. die zijn er gewoon.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |