Goed hoor... fraude adviserenquote:Op dinsdag 12 januari 2010 03:17 schreef Feestkabouter het volgende:
beetje lastige situatie...... maar aan de andere kant vrij kleine kans dat het misloopt.
op zich kan men in theorie (vanuit woningbouw of belasting of gemeente) komen controleren als ze het vermoeden hebben dat er iets niet klopt, maar de kans dat dat gebeurt lijkt me erg klein.
idee zou nog kunnen zijn om je broer bij de gemeente op je huuradres in te schrijven (dan weet je zeker dat je voor de belasting niet samen op 1 adres woont), maar dat risico zou ik net effe niet nemen. misschien een kansje dat je corporatie daar dan bericht van krijgt van de gemeente.
Dat dus, succes ermee.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 07:58 schreef Five_Horizons het volgende:
TS: jíj hebt een huis gekocht voor je broer, maar je hebt je niet verdiept in de (on-)mogelijkheden die daarvoor gelden? Waarschijnlijk heb je dus niets verteld aan je adviseur?
Ik ben ook inderdaad bang, dat je je niet goed verdiept hebt in de materie (welke ook zeer lastig is). In 4,5 uur lukt dit je ook niet.quote:Sorry dat ik een topic heb geopend maar ben na 4,5 uur lezen van topics nog steeds niet wijzer geworden
Da's inderdaad ook nog 'n goeie. Als wat die broer betaalt niet marktconform is, zal de belastingdienst ook nog schenkingsrecht willen innen.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 09:31 schreef Guppyfriend het volgende:
Hypotheekrenteaftrek heb je geen recht op nee, maar dat is al gezegd. Ik lees alleen nergens wat de broer die er woont hieraan bijdraagt?
quote:Op dinsdag 12 januari 2010 02:23 schreef Gino38 het volgende:
Hallo Allemaal,
paar weken geleden heb ik een huis gekocht voor mijn broer, die kon het niet kopen.
Hij gaat daar wonen met zijn gezin.
Ik zelf woon in een huurwoning, maar nu lees ik en word me dingen verteld waar ik helemaal geen verstand van heb.
Ik heb de volgende vragen:
Een woningbouwvereniging kan inkomenseisen verbinden aan het huren van huis xxxxx, maar of jij na het sluiten van de huurovereenkomst nog een huis koopt voor de verhuur, is in de basis niet iets waar zij iets over te zeggen hebben.quote:Mag je geen huurwoning(woningbouwvereniging) hebben als je een koopwoning heb?
Als he hypotheekrente aftrek wil genieten, zal je er zelf inderdaad daadwerkelijk moeten wonen, die aftrek geldt alleen voor je eigen woning, en pertinent niet als je het verhuurt. Dan zal je dus je huurhuis moeten verlaten, je kan niet administratief op 2 plekken wonen in een gemeente.quote:Ik sta nu nog in mijn eigenhuis (huurhuis ingeschreven) moet ik me inschrijven(gba) in de koopwoning om hypotheekrente terug te krijgen?
De woningstichting zal eisen dat jij je binnen de gemeente op dat adres laat inschrijven inderdaad, dus dan moet je kiezen. Of blijven huren en geen hypotheekrente aftrek van je koopwoning, of er zelf gaan wonen om wél die hyptheekrenteaftrek te kunnen genieten, maar je huurwoning opzeggen.quote:En als ik me inschrijf bij de koopwoning, kan de woningstichting me eruit zetten of zo?
quote:Sorry dat ik een topic heb geopend maar ben na 4,5 uur lezen van topics nog steeds niet wijzer geworden![]()
Alvast bedankt voor alle antwoorden!!!!
Al was het alleen maar om TS eraan te herinneren dat het wel handig is als haar broer mee betaald.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 10:36 schreef Artbij2 het volgende:
Wat de broer betaald doet niet ter zake! Degene die dat willen weten zijn gewoon nieuwsgierig.
Waar leid je uit af dat TS een probleem heeft? Alleen uit het feit dat hij geen hypotheekrenteaftrek heeft? Dat hoeft toch niet perse een probleem te zijn?quote:Op dinsdag 12 januari 2010 07:58 schreef Five_Horizons het volgende:
Hypotheekrenteaftrek heb je inderdaad alleen voor je eerste eigen woning (waar je dus woont, dus nu niet) en dus heb je nu een probleem. Betaalt je broer je niets?
Heb je de TT gelezen? Volgens mij impliceert dat dat TS dat als een probleem ziet.....quote:Op dinsdag 12 januari 2010 10:45 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Waar leid je uit af dat TS een probleem heeft? Alleen uit het feit dat hij geen hypotheekrenteaftrek heeft? Dat hoeft toch niet perse een probleem te zijn?
Verdiep je eens in de materie: weleens van het begrip 'schenking' gehoord?quote:Op dinsdag 12 januari 2010 10:36 schreef Artbij2 het volgende:
Wat de broer betaald doet niet ter zake! Degene die dat willen weten zijn gewoon nieuwsgierig.
Schenking betrek jij erbij. Niet TS, doet mbt de vraag van TS niet terzake.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 10:51 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Verdiep je eens in de materie: weleens van het begrip 'schenking' gehoord?
Jazeker, maar dat begrijp jij dan weer niet.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 10:54 schreef Artbij2 het volgende:
[..]
Schenking betrek jij erbij. Niet TS, doet mbt de vraag van TS niet terzake.
TS stelt een vraag over een fiscale regeling. Dat er nog andere fiscale regelingen zijn waar TS nog niet van op de hoogte is, wil niet zeggen dat die niet terzake doen. Integendeel: voor het totaalplaatje is dat essentieel.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 10:54 schreef Artbij2 het volgende:
[..]
Schenking betrek jij erbij. Niet TS, doet mbt de vraag van TS niet terzake.
Is inderdaad een aardige tip voor TS, maar zeker niet essentieel, je hoeft ook niet te weten of TS meebetaald. Je kunt simpelweg aangeven aan TS dat daar ook rekening mee gehouden dient te worden.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 10:58 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Jazeker, maar dat begrijp jij dan weer niet.
Uit de OP blijkt dat TS met een flink aantal zaken geen rekening heeft gehouden. Dan lijkt het me wijs om TS op zaken te wijzen die weleens belangrijk zouden kunnen zijn.
Wat 'nieuwsgierigheid' hier nu weer mee te maken heeft, begrijp ik even niet, aangezien dat punt voor niemand anders relevant zou kunnen zijn dan voor TS. (ik begrijp sowieso niet zo goed waar je je mee bemoeit als het toch niet on topic is. Verder krijgt de tweede persoon enkelvoud een -t als uitgang)
TS kán er wellicht geen rekening mee houden, aangezien hij een aantal fundamentele zaken over het hoofd lijkt te hebben gezien. Dan kan iemand wel aangeven dat het, vanwege evt. schenkingsissues, handig is dat broerlief meebetaalt, maar dan weet TS nog steeds niet veel. (want: wat is 'meebetalen'? Is dat de helft van de hypotheek of is dat niet relevant, want het is van belang wat een dergelijke woning aan huur zou moeten opbrengen?quote:Op dinsdag 12 januari 2010 11:14 schreef Artbij2 het volgende:
[..]
Is inderdaad een aardige tip voor TS, maar zeker niet essentieel, je hoeft ook niet te weten of TS meebetaaldt. Je kunt simpelweg aangeven aan TS dat daar ook rekening mee gehouden dient te worden.
Ik las het meer als gewoon een vraag ipv een probleem. Ik lees verder ook nergens dat TS in de problemen komt als hij geen aftrek krijgt. Maar goed, het is dus blijkbaar een probleem, ook goed.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 10:50 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Heb je de TT gelezen? Volgens mij impliceert dat dat TS dat als een probleem ziet.....
Net alsof je verplicht bent een huis te kopen als je dat kunt betalenquote:Op dinsdag 12 januari 2010 11:27 schreef Artbij2 het volgende:
Mooi is dat he? Hier op FOK!, problemen worden geboren terwijl u wacht..
Wat ik eigenlijk belachelijk vindt, TS woont in een woningbouwhuis, terwijl hij wel geld genoeg heeft voor een koophuis.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |