Dat is simpelweg niet meer rendabel voor de universiteiten. Dan zou je beter de opleiding kunnen beperken tot 3 universiteiten met allen 300-400 studenten, maar ja, dat is natuurlijk geen realistische optie.quote:Op donderdag 17 juni 2010 15:16 schreef flexster het volgende:
leuke gedachtengang in ieder geval. Helaas ben je zelf al net zo weinig overtuigd van de werking van het plan als ik ben. De kwantiteit moet omlaag (numerus fixus op 100 per uni) en de kwaliteit/contacturen/aantal docenten per student omhoog. Maarja, geld.
Willen we onderwijs dat rendabel is voor universiteiten of willen we onderwijs dat aansluit bij de vereiste 'kenniseconomie' en de vraag van kwalitatief en zwaarder onderwijs van de student?quote:Op donderdag 17 juni 2010 19:27 schreef SH. het volgende:
[..]
Dat is simpelweg niet meer rendabel voor de universiteiten. Dan zou je beter de opleiding kunnen beperken tot 3 universiteiten met allen 300-400 studenten, maar ja, dat is natuurlijk geen realistische optie.
En waarom zou dat niet kunnen met minder universiteiten en meer studenten per opleiding?quote:Op vrijdag 18 juni 2010 08:32 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Willen we onderwijs dat rendabel is voor universiteiten of willen we onderwijs dat aansluit bij de vereiste 'kenniseconomie' en de vraag van kwalitatief en zwaarder onderwijs van de student?
Het feit dat er een psychologie-opleiding op dit moment geen enkele praktijkervaring zit, dat je nog een post-doctorale opelding moet doen om uberhaupt psycholoog te kunnen worden, is natuurlijk van de zotte. Maw, er moet meer praktijkonderwijs komen, of het alternatief: meer werkgroepen met simulatie patienten, meer behandelmethoden toepassen etc. Beide vragen ze veel (tijds)investering vanuit de uni. Je kan het wel met minder uni's af die meer studenten faciliteren, als die uni's daar ook geld en middelen voor krijgen. Daarnaast zal het totaal aanbod van plaatsen in Nederland om psychologie te studeren drastisch naar beneden moeten omdat er gewoon minder psychische patienten in Nederland zijn dan er psychologiestudenten rondlopen, zodat praktisch kennis opbouwen in de vorm van co'schappen e.d. natuurlijk nooit van de grond komt.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 11:28 schreef SH. het volgende:
[..]
En waarom zou dat niet kunnen met minder universiteiten en meer studenten per opleiding?
Hier ben ik het overigens volledig mee eens, ik denk gewoon dat je de studieplaatsen beter kunt verspreiden over drie dan negen universiteiten. Het is immers goedkoper om de studie op drie locaties in stand te houden dan negen. Het geld wat hierdoor over blijft zou je kunnen gebruiken voor het verbeteren van de kwaliteit van de opleiding. Met 300 studenten per universiteit kun je nog steeds een opleiding maken waar veel individuele begeleiding en intensieve praktische werkgroepen mogelijk zijn.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 16:53 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Het feit dat er een psychologie-opleiding op dit moment geen enkele praktijkervaring zit, dat je nog een post-doctorale opelding moet doen om uberhaupt psycholoog te kunnen worden, is natuurlijk van de zotte. Maw, er moet meer praktijkonderwijs komen, of het alternatief: meer werkgroepen met simulatie patienten, meer behandelmethoden toepassen etc. Beide vragen ze veel (tijds)investering vanuit de uni. Je kan het wel met minder uni's af die meer studenten faciliteren, als die uni's daar ook geld en middelen voor krijgen. Daarnaast zal het totaal aanbod van plaatsen in Nederland om psychologie te studeren drastisch naar beneden moeten omdat er gewoon minder psychische patienten in Nederland zijn dan er psychologiestudenten rondlopen, zodat praktisch kennis opbouwen in de vorm van co'schappen e.d. natuurlijk nooit van de grond komt.
Dat is een beetje erg kort door de bocht. Maar een klein deel van de psychologie studenten gaat/wil werken in de klinische psychologie. Ik heb zelf A&O gedaan en daarmee een prima baan gevonden, het zou m.i. onzin zijn als ik niet had kunnen studeren omdat er niet genoeg psychiatrische patienten zijn terwijl ik daar in mijn werk niets mee te maken hebquote:Op vrijdag 18 juni 2010 16:53 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Het feit dat er een psychologie-opleiding op dit moment geen enkele praktijkervaring zit, dat je nog een post-doctorale opelding moet doen om uberhaupt psycholoog te kunnen worden, is natuurlijk van de zotte. Maw, er moet meer praktijkonderwijs komen, of het alternatief: meer werkgroepen met simulatie patienten, meer behandelmethoden toepassen etc. Beide vragen ze veel (tijds)investering vanuit de uni. Je kan het wel met minder uni's af die meer studenten faciliteren, als die uni's daar ook geld en middelen voor krijgen. Daarnaast zal het totaal aanbod van plaatsen in Nederland om psychologie te studeren drastisch naar beneden moeten omdat er gewoon minder psychische patienten in Nederland zijn dan er psychologiestudenten rondlopen, zodat praktisch kennis opbouwen in de vorm van co'schappen e.d. natuurlijk nooit van de grond komt.
ten eerste, dit is ongeveer 50%.quote:Op maandag 21 juni 2010 19:02 schreef BouliBouli het volgende:
[..]
Dat is een beetje erg kort door de bocht. Maar een klein deel van de psychologie studenten gaat/wil werken in de klinische psychologie. Ik heb zelf A&O gedaan en daarmee een prima baan gevonden, het zou m.i. onzin zijn als ik niet had kunnen studeren omdat er niet genoeg psychiatrische patienten zijn terwijl ik daar in mijn werk niets mee te maken heb
Het punt is dat de meeste universiteiten nu eenmaal een Bachelor Psychologie aanbieden en geen Bachelor Klinische of A&O psychologie. Je betoog om het aantal studieplaatsen terug te dringen heeft dus gevolgen voor elke psychologiestudent (of is je redenatie dat je op basis van je latere specialisatie al dan niet toegelaten kan worden?). Ook het pleiten voor meer praktijk tijdens de eerste 3 jaar van je opleiding heeft hetzelfde effect: feit blijft dat op de meeste uni's nu eenmaal weinig plaats is voor specialisatie en je dus als toekomstig A&O psycholoog (of wat dan ook) dan ook die practica moet gaan volgen.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 11:09 schreef Grumpey het volgende:
[..]
ten eerste, dit is ongeveer 50%.
Ten tweede, veel van deze studenten willen wel klinisch gaan werken maar kunnen daar geen baan vinden. Het eigelijke percentage is dus nog hoger.
En nog belangrijker, als jij A&O psychologie wil doen, wat zou je dan in hemelsnaam doen op een opleiding die klinisch psychologen opleidt? Uiteraard hoeft het aantal plaatsen voor A&O Psychologen niet aangepast te worden, maar daar heb ik het ook niet over. A&O psychologen hoeven inderdaad niet meer informatie over klinische patienten te krijgen, liefst zelfs minder, maar daar ging mijn pleidooi ook niet over. De opleidingen voor A&O (en ook cognitieve, biologische, sociale) kunnen gewoon onafhankelijk van de plaatsen voor klinische en klinische neuro blijven bestaan zonder daling van plekken.
Kan er geen aparte opleiding komen voor mensen die een andere kant van psychologie op willen, zoals bijvoorbeeld Psychobiologie al bestaat als eigen opleiding? Ik kan me zo voorstellen dat Sociale en A&O psychologie en eventueel cognitieve samen nog best een zelfstandige bachelor opleiding kunnen vormen. Ontwikkelings, Klinische, Forenisische en Neuro kunnen dan in de Klinische bacheloropleiding met een numerus fixus komen. Op die manier zit de numerus fixus dus ook niet de verkeerde mensen dwars zoals nu wel het geval is (studenten die AO willen doen op dit moment bijv.)quote:Op dinsdag 22 juni 2010 20:52 schreef BouliBouli het volgende:
[..]
Het punt is dat de meeste universiteiten nu eenmaal een Bachelor Psychologie aanbieden en geen Bachelor Klinische of A&O psychologie. Je betoog om het aantal studieplaatsen terug te dringen heeft dus gevolgen voor elke psychologiestudent (of is je redenatie dat je op basis van je latere specialisatie al dan niet toegelaten kan worden?). Ook het pleiten voor meer praktijk tijdens de eerste 3 jaar van je opleiding heeft hetzelfde effect: feit blijft dat op de meeste uni's nu eenmaal weinig plaats is voor specialisatie en je dus als toekomstig A&O psycholoog (of wat dan ook) dan ook die practica moet gaan volgen.
Ik ben het met je eens dat de hele GZ-opleidingen constructie drastisch aan verandering toe is, maar m.i. kan je dat niet in de bachelorfase gaan zoeken zonder dat dit consequenties heeft voor psychologiestudenten die een andere richting op willen.
In mijn ogen is dit een meer universeler probleem bij alle opleidingen, dat studenten (mogelijk door alle keuzemogeljikheden) niet meer weten wat ze willen en dan toch maar gewoon een studie kiezen om vervolgens al shoppend een beetje door de jaren heen komen, waarbij vaak aan een andere opleiding wordt begonnen vanuit het idee dat er toch 1 juiste studie zou moeten zijn waar ze jubelend en juichend van over straat gaan lopen.quote:Op woensdag 23 juni 2010 11:43 schreef Sharkdoggie het volgende:
Merk in mijn omgeving dat een groot deel van de studenten pas na 1,5 a 2 jaar een beetje weten welke richting ze op willen. Voor hun is het juist een voordeel dat ze eerst veel verschillende introductie vakken hebben en pas daarna willen besluiten welke master / richting ze gaan doen.
Thanks ik ga er achter aan!quote:Op maandag 28 juni 2010 10:28 schreef Grumpey het volgende:
jahoor, die zijn er vollop. Voor elke illusie is er wel een functionele MRI studie aanwezig, combineer naam van illusie + imaging of fmri, en je komt er diverse tegen, succes
dan hebben de uitkomsten van dit onderzoek ook betrekking op jouw situatiequote:Op woensdag 30 juni 2010 10:40 schreef flexster het volgende:
super interessant..ik ben zelf geboren met 26 weken!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |