Veel discussie rondom ontwikkelingssamenwerking de laatste tijd. Daar kan deze mooie oneliner ook wel bij. Het fundamentele probleem blijft dat onze ontwikkelingssamenwerking niet bedoelt is om Afrika verder te helpen maar om onze belangen te beschermen. Dat is prima, maar de leugens zijn dat niet.quote:'Stop met vermijden oorlogen'
AMSTERDAM – Het tegenhouden van oorlogen in ontwikkelingslanden is slecht voor de ontwikkeling van die landen.
Dat stelt oud-VVD-parlementariër Arend Jan Boekestijn in een interview met NU.nl, waarin hij fel uithaalt naar het beleid van minister Bert Koenders (ontwikkelingssamenwerking).
Volgens Boekestijn, die onlangs opstapte als VVD-woordvoerder ontwikkelingssamenwerking in de Tweede Kamer, moet het ontstaan van een democratische rechtsstaat van onderaf gebeuren. "Staatsvorming in Europa is ook ontstaan door oorlogen."
Dictatoriale elites
De VVD'er vindt dat de focus van ontwikkelingssamenwerking moet liggen op het ondersteunen van de private sector, zodat van onderaf een middenklasse ontstaat.
Volgens hem bestaan Afrikaanse regimes veelal uit dictatoriale elites die afspreken elkaar het leven niet te moeilijk te maken. Het geld dat binnenkomt, bijvoorbeeld via Nederland en de EU, verdelen ze onder elkaar.
"Hierdoor zijn ze, al zou je dat niet zeggen, goed in geweldsbeheersing, maar slecht in economische ontwikkeling. Er is immers geen concurrentie en het volk wordt klein gehouden. Het domste wat je kan doen is geld geven aan die regimes", stelt Boekestijn. In zijn ogen opereert Nederland door het leveren van begrotingssteun machtsbestendigend.
Gevestigde belangen
In het vraaggesprek stelt Boekestijn verder in felle bewoordingen dat het beleid van minister Koenders zich richt op het in stand houden van gevestigde belangen.
In zijn ogen wordt de effectiviteit van het geld voor organisaties als Oxfam Novib en Cordaid niet geëvalueerd, omdat politieke partijen nauw verbonden zijn met deze organisaties.
'Dossier-Boekestijn'
Het gewezen Kamerlid zegt samen met de nieuwe VVD-woordvoerder ontwikkelingssamenwerking Edith Schippers een tandem te vormen om het 'dossier-Boekestijn' voort te zetten.
Op 18 januari komt de Wetenschappelijk Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) met een eigen visie op het ontwikkelingsbeleid.
Dus.quote:http://www.nu.nl/politiek(...)ven-van-ellende.html
(..)
Zal de elite die economische ontwikkeling niet als een gevaar gaan zien en die proberen tegen te werken?
“Er ontstaat inderdaad een nieuwe elite naast de oude: de middenstand. De oude elite is daar bang voor dus dat zal tot vechtpartijen leiden. Maar uiteindelijk komt de oude elite er niet meer mee weg om alleen wetten in te voeren die voor hen van belang zijn.”
"Op die manier ontstaat er van onderuit een democratische rechtsstaat. Staatsvorming in Europa kwam ook voort uit oorlogen. Wij zitten door begrotingssteun in Afrika oorlogen tegen te houden en misschien zelfs staatsvorming. Dat is voor de langere termijn geen goed idee."
Oorlogen moet je niet voorkomen, stelt u.
"Misschien is het wijzer om je er niet mee te bemoeien. Misschien is het wijzer om geen hulp te geven."
Dat is humanitair niet te verantwoorden, toch?
"Welke moraal gebiedt ons Afrika met geld kapot te maken? Dat is mijn standpunt niet hoor, ik denk genuanceerder. Je moet hervormen en kijken waar je kan helpen. Maar ik ben wel een vrijdenker. Dat betekent dat we met de huidige vorm meer kapot maken dan goed. Wij houden de hulpverslaving in stand en de EU gaat zelfs begrotingssteun geven aan Kabila in de Democratische Republiek Congo. Die man is totaal corrupt!"
(..)
En vergeet China niet, de nieuwe neokoloniale macht.quote:Op maandag 11 januari 2010 13:58 schreef waht het volgende:
Dat bedoel ik inderdaad. Wij niet als enige natuurlijk. De VS, Rusland, GB verkopen allemaal vuurwerk aan Afrikaanse krijgsheren.
Bloedvergieten is altijd onacceptabel. De vraag is of wij met de huidige vorm van 'ingrijpen' bloedvergieten voorkomen of meer bloedvergieten veroorzaken.quote:Op maandag 11 januari 2010 13:59 schreef G.Fawkes het volgende:
Wat is er mis met proberen om problemen zonder bloedvergieten op te lossen. In Europa is dat zo vaak voorgekomen dat wij begrijpen dat het niet wenselijk is. Of is hervorming meer waard dan mensenlevens?
Soms wel, maar soms ook niet. Helaas juist de ontwikkelingsprojecten die geleid worden door goedbedoelende mensen impliciet ook geleid door de wat naievere mensen, en die zijn blindelings gaan meedoen toen er, met name in de 70er jaren, geroepen werd dat de ontwikkelingslanden zelf meer invloed en controle zouden moeten hebben over de projecten en budgetten. Helaas voor de geitenwollensokken heeft dat ertoe geleid dat de projecten en budgetten vaak alleen nog maar ten goede kwamen aan de kliekjes rond de machthebbers in die landen, en al helemaal niet meer aan de mensen die niet tot hetzelfde ras/geloof behoren als de machthebbers.quote:Op maandag 11 januari 2010 13:48 schreef waht het volgende:
Het fundamentele probleem blijft dat onze ontwikkelingssamenwerking niet bedoelt is om Afrika verder te helpen maar om onze belangen te beschermen. Dat is prima, maar de leugens zijn dat niet.
De Chinezen bedrijven naar mijn weten eerlijker handel met Afrika dan wij ooit deden, maar ik kan me vergissen.quote:Op maandag 11 januari 2010 14:01 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
En vergeet China niet, de nieuwe neokoloniale macht.
De chinezen zijn nog veel opportunistischer dan 'wij'. Alleen gericht op het veiligstellen van hun economische belangen.quote:Op maandag 11 januari 2010 14:17 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
De Chinezen bedrijven naar mijn weten eerlijker handel met Afrika dan wij ooit deden, maar ik kan me vergissen.
Het 'probleem' met Chinese bedrijven is dat zij massaal Chinese arbeiders naar verre oorden laten komen om het werk te doen voor Chinese bedrijven. De lokale bevolking profiteert hier erg weinig van. Zeker als het een land betreft met een incompetente, corrupte regering zoals de norm is in Afrika.quote:Op maandag 11 januari 2010 14:17 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
De Chinezen bedrijven naar mijn weten eerlijker handel met Afrika dan wij ooit deden, maar ik kan me vergissen.
Ik zou het niet weten. Ik meende me te herinneren juist hele andere dingen te hebben gehoord.quote:Op maandag 11 januari 2010 14:19 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
De chinezen zijn nog veel opportunistischer dan 'wij'. Alleen gericht op het veiligstellen van hun economische belangen.
Yup.quote:Indirect is dat natuurlijk ook ons belang bij ontwikkelingssamenwerking: stabiliteit is goed voor handel.
Ze bedrijven praktisch slavernij daar. Da's dus geen handel maar uitbuiting.quote:Op maandag 11 januari 2010 14:17 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Nike ook.quote:Op maandag 11 januari 2010 14:22 schreef Disana het volgende:
[..]
Ze bedrijven praktisch slavernij daar. Da's dus geen handel maar uitbuiting.
Dat ondermijnt de mogelijkheid tot 'staatsvorming' wel ernstig als ik het zo zie.quote:Op maandag 11 januari 2010 14:15 schreef mvdejong het volgende:
Omdat met name in Afrika de huidige landsgrenzen gevormd worden door de oude koloniale landsgrenzen, die dwars door elke culturele scheiding heengaan, zijn de meeste Afrikaanse landen een onevenwichtige mix van 2 of meer culturele groepen, en het is voor de baasjes van die groepen altijd erg makkelijk om "de anderen" overal de schuld van te geven, racisme is echt niet een privilege van blanke christenen (een van de dogma's van de linkse bewegingen uit de 70er jaren).
Dat is een van de overduidelijke lessen. Het klinkt erg logisch (dictaturen zijn niet te vertrouwen) maar nu weten we het zeker.quote:En nog steeds zijn er linkse groepjes die het idee aanhangen dat wij niet zouden mogen bepalen hoe wij onze ontwikkelingshulp willen inzetten, dat zou betuttelend zijn. Mugabe is een van de resultaten van dit soort denken.
Ik ging in op je 'eerlijke handel'. Er is inderdaad nog veel te verbeteren.quote:Op maandag 11 januari 2010 14:23 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Nike ook.
Mager punt dus om de Chinezen exclusief mee om de oren te slaan.
Boekesteijn gaat zoals gebruikelijk veel te kort door de bocht, maar wat je hier schrijft is denk ik de kern van zijn gedachten: de huidige kunstmatige grenzen en dictaturen staan een goede staatkundige ontwikkeling in de weg.quote:Op maandag 11 januari 2010 14:15 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Omdat met name in Afrika de huidige landsgrenzen gevormd worden door de oude koloniale landsgrenzen, die dwars door elke culturele scheiding heengaan, zijn de meeste Afrikaanse landen een onevenwichtige mix van 2 of meer culturele groepen, en het is voor de baasjes van die groepen altijd erg makkelijk om "de anderen" overal de schuld van te geven, racisme is echt niet een privilege van blanke christenen (een van de dogma's van de linkse bewegingen uit de 70er jaren).[..]
Nix aan doen dusquote:Zware gevechten in Somalië
Bij zware gevechten in twee Somalische steden zijn maandag zeker achttien doden gevallen.
In Baladwayne vecht een militie die gelieerd is aan de zwakke interim-regering van president sjeik Sharif Ahmed, sinds zondag met opstandelingen van de Hizbul Islam. En in Dhobley, dat net als Baladwayne in het midden van het land ligt, vechten radicale groepen met elkaar. Hier gaat de strijd tussen Hizbul Islam en al-Shabaab.
De rebellen willen hun machtsgebied uitbreiden. Zij hebben nu de macht in het zuiden en willen die uitbreiden naar de regeringsgezinde noordoostelijke regio Puntland. De macht van president Ahmed is beperkt tot een klein stukje Mogadishu.
In Baladwayne wordt zwaar gevochten, meldden bewoners. Hier vielen zeker dertien doden, aldus een mensenrechtenorganisatie. In Dhobley vielen volgens getuigen minstens vijf doden. Een zegsman van Hizbul Islam verklaarde tientallen strijders van al-Shabaab te hebben gedood. Hizbul Islam en al-Shabaab steunen beide een radicale interpretatie van de islam, maar Hizbul Islam is nationalistischer ingesteld. Al-Shabaab wordt beschuldigd van banden met al-Qaeda.
Ja, maar is dat nieuws? De grootste en gevaarlijkste erfenis van het koloniale tijdperk zijn de 'landsgrenzen' die ooit op een kaart in Europe zijn getekend.quote:Op maandag 11 januari 2010 14:23 schreef waht het volgende:
Dat ondermijnt de mogelijkheid tot 'staatsvorming' wel ernstig als ik het zo zie.
Nou ja...dictaturen zijn vaak echter wel stabiel en je weet wie je moet omkopen. Er worden al decennia vage dictators gesteund in Afrika zolang het 'onze' commercieele belangen dient. Zie Mobutu, Idi Amin en noem ze maar op.quote:Dat is een van de overduidelijke lessen. Het klinkt erg logisch (dictaturen zijn niet te vertrouwen) maar nu weten we het zeker.
Hij impliceert oorlog maar dat is een onmenselijke optie.quote:Op maandag 11 januari 2010 14:25 schreef Basp1 het volgende:
Voor de staatvorming in afrika hebben we gewoon een liniaal gebruikt en rivaliserende stammen in 1 land en over verschillende landen verdeelt. Hoe wil onze vvd'er dat dan nog terug draaien.
De vraag is dan of het überhaupt wel nut heeft om hulp te bieden. Zoals je zegt kun je simpelweg niet om de heersende elite heen.quote:Op maandag 11 januari 2010 14:26 schreef PhysicsRules het volgende:
Overigens is het, als je kiest voor welke vorm van ontwikkelingssamenwerking dan ook, niet te vermijden dat je te maken krijgt met de corruptie in die landen. Het is naïef om te denken dat je daar zaken kan doen, hoe altruïstisch ook, en de heersende verhoudingen van het land volledig kan negeren.
Gaat niet gebeuren totdat we van het ongebreidelde kapitalisme afstappen of het net zo lang volhouden (en zien uit te zingen) als nodig is om de rest van de wereldbevolking op een bepaald sociaal-economisch niveau te krijgen.quote:Op maandag 11 januari 2010 14:25 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik ging in op je 'eerlijke handel'. Er is inderdaad nog veel te verbeteren.
Niet echt nee.quote:Op maandag 11 januari 2010 14:28 schreef Tijger_m het volgende:
Ja, maar is dat nieuws? De grootste en gevaarlijkste erfenis van het koloniale tijdperk zijn de 'landsgrenzen' die ooit op een kaart in Europe zijn getekend.
Wat onze belangen betreft is dat wel zo maar dan moeten we de problemen van Afrika op de koop toe nemen.quote:Nou ja...dictaturen zijn vaak echter wel stabiel en je weet wie je moet omkopen. Er worden al decennia vage dictators gesteund in Afrika zolang het 'onze' commercieele belangen dient. Zie Mobutu, Idi Amin en noem ze maar op.
Hoe heeft kapitalisme gezorgd voor de huidige toestand van Afrika? Of bedoelde je dat niet?quote:Op maandag 11 januari 2010 14:33 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Gaat niet gebeuren totdat we van het ongebreidelde kapitalisme afstappen
De onderliggende vraag is wat we met ontwikkelingssamenwerking willen bereiken. Daartussen is natuurlijk een groot meningsverschil tussen 'links' en 'rechts'.\quote:Op maandag 11 januari 2010 14:31 schreef waht het volgende:
[..]
Hij impliceert oorlog maar dat is een onmenselijke optie.
[..]
De vraag is dan of het überhaupt wel nut heeft om hulp te bieden. Zoals je zegt kun je simpelweg niet om de heersende elite heen.
Dat heeft niets met kapitalisme te maken en alles met het nastreven van het eigenbelang. Het communisme was in dat opzicht net zo slecht voor Afrika (en is het nog steeds in de huidige Chinese variant).quote:Op maandag 11 januari 2010 14:33 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Gaat niet gebeuren totdat we van het ongebreidelde kapitalisme afstappen of het net zo lang volhouden (en zien uit te zingen) als nodig is om de rest van de wereldbevolking op een bepaald sociaal-economisch niveau te krijgen.
Kan nog effe duren dus ben ik bang.
Daarom worden ze ook overal op de wereld in stand gehouden. Denk aan de werkgelegenheidquote:Op maandag 11 januari 2010 13:54 schreef remlof het volgende:
Ja ok, maar dan moeten we ze ook geen wapens meer leveren, want stiekem verdienen we aan die oorlogen ook dik.
Nee, zo komt ie niet op mij over. Wel was hij een fel voorstander van de nederlandse deelname aan de oorlog in Irak, maar hij heeft later toegegeven dat dat gebaseerd was op verkeerde aannames.quote:Op maandag 11 januari 2010 20:02 schreef Meki het volgende:
Boekestijn is een terrorist. een zware terrorist die enkel haat kent
Wat je ook van Boekestijn en zijn rechtse uitspraken mag vinden, hij is wel een van de weinige parlementariers geweest die zijn fout van de koningin erkende en opstapte.quote:Op maandag 11 januari 2010 20:06 schreef remlof het volgende:
[..]
Nee, zo komt ie niet op mij over. Wel was hij een fel voorstander van de nederlandse deelname aan de oorlog in Irak, maar hij heeft later toegegeven dat dat gebaseerd was op verkeerde aannames.
Als je fel voorstander van oorlog kan zijn, gebaseerd op aannames, dan ben je incompetent en is deelnemen aan het leiden van het volk belachelijk.quote:Op maandag 11 januari 2010 20:06 schreef remlof het volgende:
[..]
Nee, zo komt ie niet op mij over. Wel was hij een fel voorstander van de nederlandse deelname aan de oorlog in Irak, maar hij heeft later toegegeven dat dat gebaseerd was op verkeerde aannames.
Dat lijkt me een zeer slecht plan maar ik denk dat jij kapitalisme verwart met corporatisme wat inderdaad landen zoals die in Afrika een zeer slechte positie geven op de wereldmarkt. Ongebreideld kapitalisme dus met echte vrijhandel zou juist een zegen zijn voor die landen.quote:Op maandag 11 januari 2010 14:33 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Gaat niet gebeuren totdat we van het ongebreidelde kapitalisme afstappen of het net zo lang volhouden (en zien uit te zingen) als nodig is om de rest van de wereldbevolking op een bepaald sociaal-economisch niveau te krijgen.
Ben ik ook bang voor.quote:Kan nog effe duren dus ben ik bang.
Ben ik helemaal met je eens, maar ik heb 'm vaak gezien op tv en hij komt buitengewoon sympathiek op me overquote:Op maandag 11 januari 2010 20:10 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Als je fel voorstander van oorlog kan zijn, gebaseerd op aannames, dan ben je incompetent en is deelnemen aan het leiden van het volk belachelijk.
Vind je? Sympathiek niet, wel welbespraakt en eerlijk in zijn uitlatingen. En daar is ook heel wat voor te zeggen.quote:Op maandag 11 januari 2010 20:12 schreef remlof het volgende:
[..]
Ben ik helemaal met je eens, maar ik heb 'm vaak gezien op tv en hij komt buitengewoon sympathiek op me over![]()
Voor de Irakoorlog? Dan kan het complete parlement (op wellicht de SP na) wel naar huis.quote:Jammer dat ie morgen niet meer ter verantwoording kan worden geroepen in de Tweede Kamer.
Sterker nog, de wapenverkoop stimuleert onze economiequote:Op maandag 11 januari 2010 21:14 schreef Dagonet het volgende:
Prima idee, laat die negers elkaar maar uitmoorden, dat doen ze tenslotte helemaal lekker zelf.
Ja, dat is meestal het gevolg van oorlogen: minder vluchtelingen.quote:Scheelt ook weer in vluchtelingen deze kant op.
quote:Op maandag 11 januari 2010 21:26 schreef Dagonet het volgende:
Precies, al vraag ik me af of ze onze hoogwaardige high-tech wapens kunnen betalen of gebruiken.
En die vluchtelingen blijven maar mooi op hun eigen continent, onze marine gewoon voor hun kust neerpleuren en targetpractice laten uitvoeren, is ook goed voor de paraatheid van onze manschappen.
Waar geen negers wonen natuurlijk de aziaten, er zijn toch al veel te veel van die rijstslikkers.spleetogen
O, zo. Dus het enige wat de Afrikanen moeten doen, is veel oorlog voeren, beetje geweld hier en daar, marteling, verminking, en alles zal goed komen.quote:"Staatsvorming in Europa is ook ontstaan door oorlogen."
Dat is het enige zinnige van zijn betoog. Iets dat je juist niet met oorlog bereikt. Want oorlog maakt al het vertrouwen in investeren in eigendom en kapitaal voor jaren stuk.quote:De VVD'er vindt dat de focus van ontwikkelingssamenwerking moet liggen op het ondersteunen van de private sector, zodat van onderaf een middenklasse ontstaat.
Het is inderdaad meer de vrede bewaren nádat er een conflict is geweest (en deze genoeg in onze media is gekomen). En zelfs dat vrede bewaren is niet meer dan een pleister voor een open botbreuk.quote:Op maandag 11 januari 2010 21:53 schreef KoosVogels het volgende:
Vind dat Boekesteijn zeker een punt heeft, helemaal wat de ontwikkelingsgelden betreft. Echter, als het westen iets niet doet, dan is dat het tegenhouden van oorlogen in Afrika.
Exact. Neem bijvoorbeeld het gevalletje Charles Taylor. Gevalletje de put dempen als er meerdere kalveren zijn verdronken. En niet te vergeten de Hutsi´s en Toetsi´s. Darfur. Rwanda. Somalie. Enz enz.quote:Op maandag 11 januari 2010 23:08 schreef waht het volgende:
[..]
Het is inderdaad meer de vrede bewaren nádat er een conflict is geweest (en deze genoeg in onze media is gekomen). En zelfs dat vrede bewaren is niet meer dan een pleister voor een open botbreuk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |